Gå til innhold

PhysX på billigsalg


Anbefalte innlegg

Hadde faktisk gått får ett for den prisen om det var i alle fall to spill jeg var interessert i på den lista. Gears og GRAW har jeg til 360, så de faller ved siden av. Ellers er det et problem at det blir trangt på hovedkortet. Dedikert lydkort, trådløst nettverkskort på PCI, high-profile skjermkort. Blir problemer av sånt, spesielt med tanke på SLI i fremtiden (som forsåvidt gir høyere ytelse).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser man det, nå begynner de å komme ned på et rimelig fornuftig prisnivå. Fint at de gjør dette da kortet er døende, og ikke i starten.

 

Ageia må være de dårligste planleggerne noensinne. Det sier seg selv at ikke mange kommer til å hoppe på noe slik, da alt man har er lovnader om at det skal komme et drøss spill som støtter det, og kortet koster flesk (relativt til hva det faktisk presterer). Dømt til å mislykkes, da de startet som de gjorde.

Lenke til kommentar
Ser man det, nå begynner de å komme ned på et rimelig fornuftig prisnivå. Fint at de gjør dette da kortet er døende, og ikke i starten.

 

Ageia må være de dårligste planleggerne noensinne. Det sier seg selv at ikke mange kommer til å hoppe på noe slik, da alt man har er lovnader om at det skal komme et drøss spill som støtter det, og kortet koster flesk (relativt til hva det faktisk presterer). Dømt til å mislykkes, da de startet som de gjorde.

 

 

Nettopp. Det er snart 10 år siden det ble slutt på dedikerte 3dkort. Og det var ikke stor andel av gamere som hadde dem den gangen heller. At vi i 2007 skal betale for et ekstrakort som gjør MINDRE forskjell enn et dedikert 3d kort gjorde den gangen.... det er absurd.

Lenke til kommentar
Syntes det er litt synd at det ikke har slått mere an, på den annen side er det godt å slippe enda et innstikkskort. Så lenge Ageia er eneste produsent og spillutvalget er lite så tar dette neppe av med det første. Unreal er vel sterkeste kort på hånden, det er vel også siste kortet som spilles denne runden og tar de ikke et stikk nå så er det nok kun et oppslag i historeibøkene til sommeren.

 

Det er bra at det ikke har slått an. Det viser at markedet fungerer. Physx er en dårlig investering, så folk velger å ikke gjøre den investeringen. Legg heller på Physx prisen på skjermkortetbudsjettet ditt, og du vil få mye bedre valuta for å bruke pengene på skjermkort.

 

Er ikke helt enig her.

Problemet ligger i at physX har fått elendig omtale fra starten av, når implementasjonen av effektene var rett og slett gjort på en helt laber måte så hjalp det jo ikke dem i det hele tatt.

Personlig så "hadde" jeg troen på physX kortene, men hovedproblemet ligger vel i at det fortsatt ikke har kommet noen spill med WOW effekt som tar I bruk physX på riktig måte.

Et veldig godt eksempel er jo at med PhysX så vil man få til effekter som er umulige å få til med den kraftigste cpu eller gpu, som for eksempel realtime kulehull og destruksjon av et flagg i langt mindre partikkler. Litt vanskelig å forklare hva man kan få til men det ser brutalt ut :)

 

Så egentlig elendig markedsføring av physX og dårlig utnytting av effektene.

Lenke til kommentar
Har ikke denne vert integrert i grafikkortene før? Eller burde den kansje være det?

Teknologien som benytter seg av grafikkortene er vel Havock. Det er vel også den mest brukte i spill for tiden. Det er kanskje derfor enkelte tror det er integrert i grafikkortene. ATI har også skissert en løsning med crossfire hvor et av kortene dedikeres til fysikk og det andre til grafikk.

Etter at Intel kjøpte Havock så har både nVidia og ATi/AMD lagt dette på is.

Lenke til kommentar
Et veldig godt eksempel er jo at med PhysX så vil man få til effekter som er umulige å få til med den kraftigste cpu eller gpu, som for eksempel realtime kulehull og destruksjon av et flagg i langt mindre partikkler. Litt vanskelig å forklare hva man kan få til men det ser brutalt ut :)

 

Hvorfor er dette umulig med GPU eller CPU? For hver generasjon med grafikkort og prosessorer får vi flere funksjoner. Det er ikke noe "magisk" med PhysX, og jeg tror det bare er et spørsmål om tid. Kort tid også, når vi ser på fysikkfokuset som både ATi og nVidia har for tiden.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe "magisk" med PhysX, og jeg tror det bare er et spørsmål om tid. Kort tid også, når vi ser på fysikkfokuset som både ATi og nVidia har for tiden.

 

http://www.dailytech.com/Havok+Causes+Havo...article9748.htm

AMD says GPU physics is dead until DirectX 11

 

Vi får se om noe dukker opp i DX11 når det kommer, men tipper på at fysikk frem til da kommer til å bli kjørt på CPU, kanskje dette blir et godt argument for quad-core CPU til spill... :)

Lenke til kommentar
Kort tid også, når vi ser på fysikkfokuset som både ATi og nVidia har for tiden.

Er det egentlig så veldig fokus på det fra skjermkortprodusentene? Idet Ageia kom med sin løsning var alle aktørene ute og viste noen papirløsninger som var bedre enn den andre. Men siden har vi igrunn ikke sett så mye til det. Et kraftig skjermkort gjør ikke automatisk fysikken noe bedre, skjermkortet har stort sett nok å gjøre med å visualisere. Skal det i tillegg beregne partikkelbevegelser, deformasjon osv osv så går det på bekostning av noe annet. Sånn sett var PhysX er kul sak. Nå er vel kortet ett eller to år gammelt og det burde sånn sett kommet i nye oppgradert utgave. Men så lenge utbredelsen er såvidt liten ser jeg ikke helt for meg en ny revisjon med det første.

Lenke til kommentar
Er det egentlig så veldig fokus på det fra skjermkortprodusentene? Idet Ageia kom med sin løsning var alle aktørene ute og viste noen papirløsninger som var bedre enn den andre. Men siden har vi igrunn ikke sett så mye til det. Et kraftig skjermkort gjør ikke automatisk fysikken noe bedre, skjermkortet har stort sett nok å gjøre med å visualisere. Skal det i tillegg beregne partikkelbevegelser, deformasjon osv osv så går det på bekostning av noe annet. Sånn sett var PhysX er kul sak. Nå er vel kortet ett eller to år gammelt og det burde sånn sett kommet i nye oppgradert utgave. Men så lenge utbredelsen er såvidt liten ser jeg ikke helt for meg en ny revisjon med det første.

F.eks en low-end G8x for ekstra PPU kraft hadde vært en løsning. Problemet er dog mangelen på standarder, noe kanskje DX11 vil løse. Men også kan det bli Cell lignende CPU'er som vil være løsningen.

Lenke til kommentar

Syns det er litt synd at PhysX har fått den medfarten det har fått jeg. Personlig trur jeg det kunne blitt ganske tøft om fler hadde benyttet seg av den.

 

Ikke kan jeg si jeg har sett no særlig til løsningene som ATI og NVIDIA sa de hadde så... Snakket ikke nVidia om at man kunne bruke ene GK til fysikkprossesering for en tid tilbake...?

 

 

Men men, uansett, ang PhysX og for de som ikke har prøvd et PhysX spill; Last ned Cellfactor (Spillet er GRATIS og kan lastes ned her: http://files.filefront.com/CellFactor+Revo...;/fileinfo.html eller her: http://www.gamespot.com/pc/action/cellfact...tml?sid=6170252 )

 

Prøv deretter spille dette uten ett PhysX... Spillet har alle de små tingene man kan forvente av ett "fysikkspill" som er nevnt tidligere her, er ganske artig egentlig! Nå kan jeg ikke si jeg har ett PhysX dessverre, men jeg trodde jeg hadde HW nok til og kjøre det uansett. Noe jeg fant ut var feil.. Men, nå som prisene ser ut til og falle litt kommer jeg nok til og gå til innkjøp av ett av disse korta, Og forhåpentligvis kunne game Cellfactor uten stress! For det er ganske artig, og fysikk er ganske fett det og;P

Endret av LuvMachine
Lenke til kommentar

Problemet til Ageia er vel at det aldri kom et spill som var programmert for å utnytte prosessoren deres ifra begynnelsen av. Istedenfor så kom det noen halvhjertede implementeringer i eksisterende spill som ikkje akkurat imponerte noen.

 

Hadde det blitt lansert noen virkelig gode spill som virkelig klarte å utnytte en fysikkprosessor og hadde den detaljerte fysikken som blir mulig med en slik, så hadde det hjulpet enormt på salget. Fysikkkort hadde blitt noe som alle seriøse gamere måtte ha, på samme måte som 3DFX sine kort var noe alle ville ha for 10-12 år siden.

 

Også er det en stor bakdel for Ageia at dagens GPUer kan programmeres til å gjøre akkurat det samme. Når Ageia begynte å designe prosessoren sin var GPUer mye mere spesialiserte og kunne ikkje brukes til fysikkberegning på den måten de kan brukes i dag.

 

Men i løpet av noen år, når vi får spill som er utviklet for å utnytte en dedikert fysikkprosessor, enten det er en Ageia eller Nvidia/AMD, så kommer en dedikert fysikkprosessor til å bli like selvfølgelig som 3D er idag. For ideen er genial :new_woot:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Husker fortsatt hvor jeg så fram til Red Faction. Husker også hvor skuffa jeg ble da jeg prøvde det... Tingen er at denne typen fysikk burde begynt, og tatt av, der. Men det ble ikke slik.

 

Det virker som det er viktigere for folk (spill-designere?/-utgivere?/-kjøpere?) å se blad i et tre bevege seg realistisk, og bruke lassevis med utregningskraft på dette mens en bombe eller granat lager i beste fall et sotmerke i gresset.

 

Som på de fleste andre områder vil produsenten forsøke å tilpasse seg kunden. I dette tilfellet betyr dette at desto flere som har et dedikert fysikk-kort desto større sjanse er det for at ageia sin fysikkmotor vil bli støttet(?)/implementert(?)/whatever(?) i spillet. Dermed vil ageia få et tilnærmet monopol på dataspill = flere solgte fysikkprosessorer = klingende mynt. (JFR DX VS OpenGL(eventuelt andre opensource grafikkbibliotek)).

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...