Gå til innhold

PhysX på billigsalg


Anbefalte innlegg

Men i løpet av noen år, når vi får spill som er utviklet for å utnytte en dedikert fysikkprosessor, enten det er en Ageia eller Nvidia/AMD, så kommer en dedikert fysikkprosessor til å bli like selvfølgelig som 3D er idag.

 

Ikke som tilleggskort.

 

Nei, det ville forundre meg..

Etterhvert som vi får fler og fler kjerner i CPU vil det være naturlig at både lyd og grafikk, fysikk innregnet, migrerer og får dedikerte kjerner i prosessoren. Både med hensyn til hastighet, økonomi, stabilitet og logistisk.

 

Forresten, kan det tenkes at det er dit AMD ville gjennom oppkjøp av ATI?

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke som tilleggskort.

 

Sannsynligvis ikkje nei, men integrert i GPU, eller en del av GPU blir satt av til fysikk.

 

De som kjører SLI/Crossfire idag vil gjerne kjøre ett ekstra skjermkort kun til fysikk. Eg tror både Nvidia og AMD er veldig interresert i å lage støtte for slike oppsett i driverene sine istedenfor at noen andre skal få dette markedet.

Lenke til kommentar
Ikke som tilleggskort.

 

Sannsynligvis ikkje nei, men integrert i GPU, eller en del av GPU blir satt av til fysikk.

 

De som kjører SLI/Crossfire idag vil gjerne kjøre ett ekstra skjermkort kun til fysikk. Eg tror både Nvidia og AMD er veldig interresert i å lage støtte for slike oppsett i driverene sine istedenfor at noen andre skal få dette markedet.

 

Hvorfor vil jeg kjøpe et skjermkort dedikert til fysikk som et ageia-kort klarer for halve prisen?

...og miste eyecandy og FPS i samme slengen?

Lenke til kommentar
Hvorfor vil jeg kjøpe et skjermkort dedikert til fysikk som et ageia-kort klarer for halve prisen?

...og miste eyecandy og FPS i samme slengen?

 

Og hvorfor skulle det å kjøre fysikk-prosessering på noe som også er ett skjermkort gjøre at du mister ytelse på grafikkprosesseringen i forhold til å bruke ett Ageia-kort? :hmm:

 

Og sist eg så etter så hadde både AMD og Nvidia en drøss med kort som er billigere enn Ageia sitt kort :roll:

Lenke til kommentar
Problemet til Ageia er vel at det aldri kom et spill som var programmert for å utnytte prosessoren deres ifra begynnelsen av. Istedenfor så kom det noen halvhjertede implementeringer i eksisterende spill som ikkje akkurat imponerte noen.

 

Hadde det blitt lansert noen virkelig gode spill som virkelig klarte å utnytte en fysikkprosessor og hadde den detaljerte fysikken som blir mulig med en slik, så hadde det hjulpet enormt på salget. Fysikkkort hadde blitt noe som alle seriøse gamere måtte ha, på samme måte som 3DFX sine kort var noe alle ville ha for 10-12 år siden.

 

Også er det en stor bakdel for Ageia at dagens GPUer kan programmeres til å gjøre akkurat det samme. Når Ageia begynte å designe prosessoren sin var GPUer mye mere spesialiserte og kunne ikkje brukes til fysikkberegning på den måten de kan brukes i dag.

 

Men i løpet av noen år, når vi får spill som er utviklet for å utnytte en dedikert fysikkprosessor, enten det er en Ageia eller Nvidia/AMD, så kommer en dedikert fysikkprosessor til å bli like selvfølgelig som 3D er idag. For ideen er genial :new_woot:

 

Sa jeg ikke nettopp at CELLFACTOR var gitt ut for en god stund siden, GRATIS vel og merke tillogmed, LAGD for å utnytte PhysX sine muligheter? Kan ikke si om det vil evt funke no bedre med ett PhysX en uten, men jeg skulle tru det da dette spillet ble sluppet for en stund siden, og ett 8800 funker ikke for å kjøre det sweet.

 

Spillet så genialt fett ut, da det ble annonsert for leeeenge siden, og personlig syns jeg det fortsatt ser grisefett ut. Nå som prisene går ned blir det artig dra frem dette igjen og teste! Selv om så bare med bots!

 

Er en del spill der ute med PhysX støtte, men ingen på samme nivå som Cellfactor, etter det jeg har sett. Nå lager godeste Ageia en mod til Unreal Tournament 3 og, noe som sikkert interesserer flere her. Ødleggbare ting er alltid artig, syntes nå jeg, så slipper man ødelegge naboens fine "garden gnome"... (btw, ødelegg den uansett....)

Lenke til kommentar
CellFactor: Revolution is a tech demo/game from Artificial Studios, Timeline Interactive and Immersion Games designed to show off the "capabilities" of the PhysX cards.

 

CellFactor er ikke et mål på differansen mellom physx og uten physx siden det er laget for å reklamere for physx. Det er greit som en tech demo, men du må heller se på de "vanlige" spillene som støtter physx for å se hva man vinner på det. Normalt er det ikke spesielt mye ytelse, og ikke så mye forskjell på effektene heller.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil jeg kjøpe et skjermkort dedikert til fysikk som et ageia-kort klarer for halve prisen?

...og miste eyecandy og FPS i samme slengen?

 

Og hvorfor skulle det å kjøre fysikk-prosessering på noe som også er ett skjermkort gjøre at du mister ytelse på grafikkprosesseringen i forhold til å bruke ett Ageia-kort? :hmm:

 

Og sist eg så etter så hadde både AMD og Nvidia en drøss med kort som er billigere enn Ageia sitt kort :roll:

 

Vel, hvis jeg velger å kjøre SLI vil det booste grafikkytelsen på min PC. Men hvis jeg velger å dedikere ett av disse to kortene til fysikk vil det ikke være med å booste grafikkytelsen...

 

Om jeg skulle velge å kjøre SLI ville jeg nok velge to kort som koster godt over 800,-

Det er ikke rare greiene du får for 800 spenn.

Lenke til kommentar

Litt av problemet for utprega fysikk i spill er som det har vært diskutert før: Konsekvensfysikk eller eye-candy.

Sistnevnte er typisk i f.eks GRAW, ting ser flottere ut. Det har mao ingen innvirkning på selve gameplayet og kan også implementeres i Multiplayer selvom ikke alle deltakerene på serveren har physx kort.

Med en gang fysikken har konsekvens for spilleren eller miljøet rundt, f.eks deformasjon av terreng og bygninger så er man avhengig av at alle har physx. I tillegg blir konveskvensfysikk vansklig siden det er latency på nettet. Hvis det er 30ms forskjell på når en ting eksploderer vil posisjonene til alle fragmentene havne andre steder. Alle partikler kan ikke posisjonoverføres over nett, da hadde linja knela.

Så Ageias kort er egentlig best på off-line spill, det fysikken kan både bidra til eye-candy og ikke minst konsekvensfysikk. Når MP-spill for tiden er det som trekker mest folk så blir markedet veldig vanskelig å komme inn på. Produktet blir for smalt, dessverre. Jeg tror det absolutt kunne hatt noe for seg, tenk bare på strategispill som Company of Heroes og World in Conflict. For ikke å snakke om hva det kunne tilført simulatorer som bil og flyspill.

Hadde physx blitt lansert til rundt tusenlappen hadde jeg glapp kjøpt det på forhåndsbestilling. Nå som det har gått et år er jeg mye mer reservert. Ideen var god, men det holdt ikke til målstreken. Vi får se om Unreal3 kan gjøre vei i vellinga, men det skal vel mye til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes det hadde vært ennå hyggeligere dersom Intel eller AMD bare kjøpt opp selskapet som har patentet, for så å implementere saken i neste generasjoners CPU'er.

 

Da hadde en sluppet å måtte dille med at noen har fysikkberegninger i systemet sitt, mens andre henger etter. Før eller siden vil jo folk kjøpe seg en ny CPU likevel (med forbehold om de "få" som måtte være fornøyd med ett gammelt OS, og gamle spilltitler og eventuellt konsollspill ala Xbox, Playstation, Nintendo ..).

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...