Gå til innhold

Er jeg en kriminell?


ED209

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg sparken.

 

Begynner helt fra begynnelsen.

Da jeg ble innkallt til jobbintervju, fikk jeg vite at bedriften ville gi meg telefon (ikke selve telefonen, men abonementet), som jeg kunne disponere både privat og på jobb hvis jeg takket ja til stillingen.

Jeg fikk NetCom Bedrift og et eget intern nr.

 

De fikk telefonnr. mitt, sendte det til NetCom og vips var jeg ikke lenger Tele2 kunde.

Altså hadde jeg nå NetCom sim i telefonen.

Det fulgte ingen papirer med kortet, og jeg fikk heller ikke noe skriv fra ledelsen om hvilke retningslinjer jeg måtte følge med dette abonementet.

 

Jeg spurte en av de andre ansatte hvordan dette fungerte, og han sa at dette var min private telefon, samtidig med at det var jobbtelefon. Bedriften hadde tidliger trukket en fast sum av lønningen, men de hadde gått over til at man måtte skatte for å ha denne frynsegoden.

Var litt engstelig da jeg fikk kortet, men etter ha hørt dette ble jeg litt beroliget.

 

En stund senere fortalte jeg dette til min bror, og han fortalte da at bedriften han jobbet i, hadde akkurat samme avtalen med NetCom. Han fortalte også at de måtte skatte 4000 kr i året for å ha denne avtalen.

 

"4000 kr!?" tenkte jeg. "Jeg ringer da ikke for 4000 kr i året!" og bestemte meg for å si opp denne avtalen. Og det var her jeg dreit på draget.

NetCom har en funksjon på simkortet som fungerer slik at man får en ekstra meny i hovedmenyen (den heter "NetCom Extra"). Under denne menyen har man mulighet til å lade opp ringkontant kortet til andre.

Min samboer sa en dag at hun måtte inn til nærmeste kiosk (2 mil hjemmefra) for å kjøpe nytt kontantkort. Jeg tenkte som så etter å ha oppdaget denne funksjonen, at jeg kunne jo gjøre det, så slapp hun å kjøre.

Overførte 400 kr til henne.

 

Ved en senere anledning sendte hun meg en melding om at hun nesten var fri for penger på kortet og at hun var blakk. Hun var da bortreist og var avhengig av å ringe til folk der hun var. Denne gangen overførte jeg 600 kr til henne så hun skulle ha en stund.

 

I går ble jeg innkallt på kontoret til sjefen av min avdelingsleder. De konfronterte meg med kontoutskrifter fra NetCom bedrift og ville vite om jeg kjente igjen nr. som sto der.

Meg: Ja, det er telefonnr til min samboer.

Sjef: Hvorfor har du overført 1000 kr til hennes mobil?

Meg: Fordi jeg regnet med at dette var lov. Hvis ikke, så er jeg villig til å betale tilbake.

Sjef: Regnet med at det var lov!? Selvfølgelig er ikke dette lov, dette er underslag på bedriften! Dette vil bli politianmeldt! Betale tilbake, ja det kan du være sikker på! Dette vil bli trukket fra lønningen din!

Meg: Ja, jeg vil selvfølgelig betale tilbake. Har ikke vært i mine tanker å gjøre underslag her. Som jeg sier, så trodde jeg at jeg kunne gjøre dette, siden det var en funksjon på telefonen fra NetCom.

Sjef: Trodde du kunne gjøre dette!? Nei, du er oppsagt. Dette er grovt underslag. Du kan velge selv om du vil si opp selv eller bli oppsagt. Beste for deg er at du sier opp selv, vil ta seg best ut på papirene dine i ettertid. Du kan ta helg!

 

Dette er i korte trekk det jeg husker fra dette møtet på fredag.

 

Det jeg vil fram til her er om ikke dette er delt skyld? Ja, jeg burde sjekket mer nøye om hvordan jeg kunne disponere telefonen. Men jeg mener at ledelsen også burde gitt info om hvordan man kunne bruke den.

Når de sier at dette er min jobb OG privat telefon, hva skal man da tenke? Om jeg dra på ferie ned til australia eller over til USA og ringer hjem med min "private" telefon, har jeg da gjort et underslag? Kan jo bare fantasere hvordan de regningene hadde sett ut etter 2 uker "over there" med jevnlig kontakt med familie hjemme.

Advarsel til dere som leser dette: Ikke ta imot alle frynsegoder bedriften tilbyr dere. Den kan gi heftig tilbakeslag en vakker dag.

 

Uansett, de har nå stemplet meg som kriminell.

Hvis jeg nå søker på andre jobber, og de ringer til min tidligere bedrift og får høre at jeg har gjort underslag der, tror dere da at jeg blir ansatt? Lite trolig.

 

 

Er jeg virkelig en kriminell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm lei situasjon, dog jeg må nok si at du burde ha tenkt deg bedre om før du begynte å lade opp kjærestens kontantkort ifra arbeidstelefonen. Tenkte du virkelig at du kunne forvente at bedriften dekket dette? At det er en funksjon i abbonemanget er vel en ting, men dessverre så er det nok intet forsvar akkurat. Hva med ringetoner? Crazy frog bilder? Hadde du trodd dette også hadde vært dekket?

 

Jeg er enig i argumentet at kanskje bedriften burde ha gitt bedre retningslinjer om hva som er regnet som ansvarlig bruk, men jeg tror kanskje du burde ha skjønte dette.

 

 

 

DOG, ikke ta det så tungt. Du er ikke første personen som har blitt oppsagt - du får bare ta med deg erfaringen og tenke deg bedre om neste gang. Du finner nok en ny arbeidsgiver! Lykke til!

Lenke til kommentar
Hmm lei situasjon, dog jeg må nok si at du burde ha tenkt deg bedre om før du begynte å lade opp kjærestens kontantkort ifra arbeidstelefonen. Tenkte du virkelig at du kunne forvente at bedriften dekket dette? At det er en funksjon i abbonemanget er vel en ting, men dessverre så er det nok intet forsvar akkurat. Hva med ringetoner? Crazy frog bilder? Hadde du trodd dette også hadde vært dekket?

 

Jeg er enig i argumentet at kanskje bedriften burde ha gitt bedre retningslinjer om hva som er regnet som ansvarlig bruk, men jeg tror kanskje du burde ha skjønte dette.

 

 

 

DOG, ikke ta det så tungt. Du er ikke første personen som har blitt oppsagt - du får bare ta med deg erfaringen og tenke deg bedre om neste gang. Du finner nok en ny arbeidsgiver! Lykke til!

 

Det er her jeg egentlig er litt uenig. Hvis de tar mitt telefonnr, som jeg har hatt nå i snart 10 år og gjør dette om til et bedriftsnr. Blir ikke dette litt suspekt? Burde ikke bedriften gitt meg en egen telefon med kun internnr?

Når de sier at dette er mitt private nr, og jeg ønsker å lade opp kontantkortet til min kjæreste, hva skal jeg gjøre da? Må jeg opprette et nytt abonement bare for å kunne hjelpe henne?

Jeg ønsker ikke å ringe rundt til venner å si "Hei, jeg har fått et nytt nr. da bedriften har gjort beslag på det andre." (kanskje å ta det litt langt, men du skjønner?)

 

Ja, jeg burde satt meg mere inn i dette, men bedriften burde absolutt gitt meg en "bruksanvisning". :p

 

Takker i alle fall for din sympati. Føler jeg trenger det. :)

Lenke til kommentar

Var da veldig så lett det var å bli oppsagt her da. Slik arbeidsmarkedet er i dag skulle man ikke tro man ble sagt opp så lett?

 

Og 1000,- er da ikke mye for en bedrift. Når du i tillegg forklarer deg og det hele viser seg å være en misforståelse mellom deg og din arbeidsgiver om hva som er din private telefon og bedriftens (den diskusjonen for noen andre ta) synes jeg sjefen din gjør mye ut av lite her?

 

Sikker på det ikke er andre grunner inne i bildet?

 

Hvis du ikke har signert noen papirer her skulle det vert morsomt å sett hva som hadde skjedd hvis han politianmeldte dette.

Lenke til kommentar

ehhh? Er dette en spøk eller? Dette er da ikke noe oppsigelsesgrunn. Ei heller er det der en noe form for lovlig måte å si opp folk på. Først skal du ha en samtale med sjefen, her har han faktisk ikke lov å nevne noe om oppsigelse. Så skal han gi muntlig advarsel, så skriftlig, så nytt møte og drøfte med verneombud og blablabla, husker ikke heeelt hvordan det var, men det skal gå stegvis og er kun ett punkt glemt så er det ikke en gyldig oppsigelse. Ta en prat med fagforeningen eller med verneombudet på jobben og få litt info om hva du må gjøre for å få oppreisning for dette. Det er ledelsen som skal gi deg retningslinjer for mobilbruk, ikke du som må gjette deg til det. Sjefen der må jo være totalt amøbe?

Lenke til kommentar

høres ut som en nydelig sak for et søksmål om ulovlig oppsigelse.

personlig så blander jeg aldri jobb og privattelefon nettopp på grunn av sånt..ikke for å skåne bedriften, men de har ingenting med mitt privatnr å gjøre. skal folk ringe jobb til meg, så bør dem bare hoste opp et jobbnr til meg som jeg treffes på i arbeidstiden ;)

 

men du må ha en skikkelig sprengt fyr til sjef, anmeld bedriften om de sier deg opp..

 

har du fått skriftlig oppsigelse med grunn?

Lenke til kommentar

Synd,

Du burde nok ha skjekket litt mer opp i ting før du overførte disse kr, men bedriften burde ha gitt en bedre forklaring på hvordan du skulle bruke mobilen. Det var jo også en privat telefon. Ikke gi opp og håp på at du får jobben din tilbake. Det finnes vel måter å få den tilbake ved å spille de riktige kortene.

Lenke til kommentar

Jeg har samme opplegg som trådstarter.

Fikk mobiltelefon, abonnement hos telenor med mitt gamle nummer.

Fikk også et skriv på hva telefonen kan brukes til og hva den ikke kan brukes til. Jeg står forsåvidt fritt til å bruke telefonen slik jeg ønsker, bortsett fra å gjøre mobilhandel med telefonen. Skal rett å slett ikke brukes til personlige goder i privattiden.

Lenke til kommentar

Smekk på lanken og krav om å betale tilbake bedriftens penger synes jeg er helt på sin plass. Man 'gir' selvfølgelig ikke bort personlige goder som dekkes av bedriften til andre, og dette burde trådstarter ha skjønt.

 

MEN å gå til det skritt å sparke noen på dagen for dette synes jeg er veldig rart. Særlig i dag når det i mange bransjer er vanskelig og kostbart å få tak i gode folk.

 

Sikker på at det ikke ligger noe mere bak og at dette bare var dråpen som fikk begeret til å renne over? Å bli sparket for dette hvis man er en pliktoppfyllende medarbeider som gjør jobben sin, møter opp i tide, holder evt. budsjetter osv. synes jeg er i overkant.

 

Men det er vel ikke tvil om at en bedrift har sitt på det tørre hvis den ønsker å avskedige en ansatt man har tatt på fersken i å 'stjele'.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Dette har nok ikke noe med kriminalitet å gjøre. Du har ikke brutt noen avtale, siden det ikke fantes noen. Men du burde visst bedre enn å lade opp andre sitt kontantkort på bedriftens regning.

 

Hadde jeg gjort noe lignende, så hadde jeg gitt beskjed om dette snarest mulig, og fått et kontonummer å betale tilbake beløpet på, evt spurt om de kunne trukket det på neste lønning.

 

På meg kan det virke som om bedriften benyttet dette som et påskudd for å bli kvitt deg.

 

Werner

Lenke til kommentar

Bare som en liten vri på problemstillingen her. Dersom bedriften står som "eier" av abonementet, får fakturaen, betaler denne og trekker dette av den ansattes lønn. Er det ikke da likegyldig HVA fakturaen består av?

 

Hvor eg jobber får vi dekket et visst beløp. Hva dette beløpet skal dekke er opp til hver enkelt, men det skal inkludere månedsavgift + tjenester. Over dette beløpet blir vi trukket i lønn. Siden de forskjellige avdelingene har forskjellig behov av mobilen får de som bruker mobilen mye i jobbsammenheng dekket mye, mens på min avdeling som hovedsaklig bruker kontortelefon får dekket lite.

 

Men så en annen ting. Trådstarter nevnte dette:

"4000 kr!?" tenkte jeg. "Jeg ringer da ikke for 4000 kr i året!" og bestemte meg for å si opp denne avtalen. Og det var her jeg dreit på draget.

Eg forstår ikke den saken der. Sa du opp den avtalen med arbeidsgiver? Eller sa du opp avtalen mellom arbeidsgiver og Netcom for ditt abonement? Fikk arbeidsgiver fortsatt regningen etter det? Eller er dette noe som har kommet frem ETTER du sa opp avtalen?

 

Uansett håper eg ikke du har godtatt hverken oppsigelse eller krav om at du sier opp jobben. Du bør snarest snakke med en advokat for å få rådgivning. Det er mulig bedriften har rett til å si deg opp(via diverse lovverk, andre årsaker osv) men når man som enkelt ansatt blir møtt med slike situasjoner som det er det fort gjort å føle seg liten og forsvarsløs, og ikke minst godta det som kreves av frykt for verre. En veldig god grunn til å være organisert.

 

En bekjent av meg var oppi noe tilsvarende. Uten å gå i detalj så var det mer en personlig agenda fra ledelsens side som var årsaken til at de prøvde å finne forskjellige unnskyldninger for å sparke vedkommende. Enkelte av disse kan få enhver til å skjemmes. Resultatet var uansett større søksmål i begge rettninger. Vedkommende vant selve saken, men jobber uansett ikke der lenger.

 

Så blir jo spørsmålet. Man kan stå på sine rettigheter, krav og lovverk, man kan gå igjennom rettsinstanser og organisasjoner. Men til syvende og sist, har man virkelig lyst til å jobbe for en slik ledelse selv om man vinner? Eg ville hvertfall ikke det. For at eg skal gjøre en god innsats på jobb og en god jobb forutsetter eg tillit til ledelsen og en god tone til kollegaer/ledelse. En slik situasjon ødelegger ofte det. Men i en urettsmessig anklagelse ville eg jo svart med samme mynt inntill videre, stått på mine krav og tatt videre kommunikasjon vedrørende saken igjennom en advokat.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg ringte samme dag til sjefen og sa at jeg trakk tilbake min oppsigelse, og at jeg ville bli politianmeldt. Hvis ikke, ville jeg melde meg selv.

 

Jeg fikk ingen papirer som jeg måtte underskrive da jeg fikk abonementet, ei heller noen retningslinjer for bruk.

 

Det at jeg skulle si opp avtalen, ble bare med tanken. Angrer bittert i dag for at jeg ikke gjorde det.

 

Og ja, er selv overbevist at det er noe annet som ligger bak. Har møtt opp hver dag på jobb, hvis jeg har hatt fravær så har det vært på grunn av sønnen min. Jeg har utført de oppgaver jeg er blitt tildet uten å nøle. Jeg har et godt forhold til de andre ansatte nede på "gulvet", kun ledelsen som har virket negativ til min tilstedeværelse. Han som er min avdelingssjef er den som jeg føler har hatt det mest negative "synet" på meg.

 

Er ganske sikker på at det er trynefaktoren som spiller inn her.

 

Har vurdert å ta kontakt med advokat, men tror i først omgang jeg blir å sykemelde meg. Tror ikke jeg klarer å møte opp på jobb igjen. Bedriften ligger i en liten bygd hvor alle kjenner alle, og jeg bor her. :(

Bygda er kjent for sin onskapsfulle sladder, så når dette kommer ut er det vel bare å lete etter nytt hus.

 

Skal også snakke med min svigerfar og be om råd fra ham. Han er eier av en bilforretning og har lang fartstid som sjef. Han har nok mange råd å gi meg.

 

Takker igjen for støtte, føler det hjelper.

Lenke til kommentar

Å sykemelde seg kan eg forstå er et naturlig steg videre.

 

MEN, ta kontakt med en advokat eller organisasjon snarest. Dersom du ikke er organisert enda så kan det være lurt å ta kontakt med en slik uansett. Ofte får man bistand dersom man melder seg inn. Din svigerfar kan nok komme med mange gode råd og erfaringer fra tidligere, men en advokat/jurist kan hjelpe deg på flere områder og kan ta saken for deg mot arbeidsgiver.

 

At du bor på et lite sted med mye sladder hjelper ikke psykisk. Her må du sørge for å få ut din versjon av saken asap. Og dette trenger du nok hjelp til.

Lenke til kommentar
Har vurdert å ta kontakt med advokat, men tror i først omgang jeg blir å sykemelde meg.

Jeg støtter deg i utgangspunktet i saken din selv om du burde vist bedre enn å bruke bedriftens penger til å fylle opp sambos kontantkort, men å sykemelde seg uten at man er syk er trygdesvindel. Dessverre er det en ganske utbredt misforståelse om at man kan sykemelde seg pga. arbeidskonflikter. Sykemelding skal brukes ved sykdom, intet annet.

Lenke til kommentar
Har vurdert å ta kontakt med advokat, men tror i først omgang jeg blir å sykemelde meg.

Jeg støtter deg i utgangspunktet i saken din selv om du burde vist bedre enn å bruke bedriftens penger til å fylle opp sambos kontantkort, men å sykemelde seg uten at man er syk er trygdesvindel. Dessverre er det en ganske utbredt misforståelse om at man kan sykemelde seg pga. arbeidskonflikter. Sykemelding skal brukes ved sykdom, intet annet.

 

Man kan faktisk sykemelde seg pga forhold i jobben som gjør det vanskelig for arbeidstaker. Slik som dette.

Lenke til kommentar

Det at du ikke har ettersøkt noe papirer sier bare at du ikke har ønsket noe svar. Det virker som du har ønsket deg en telefon til fri bruk, på grunnlag av hva du har hørt fra andre (henviser til samtalen du hadde med din bror).

Har du forresten skrevet under på noe som ga de tillatelse til å flytte ditt private nummer? Hvilket navn står på abonnementet? Fikk du flere alternativer tilknyttet bedriftsabonnementet, som for eksempel om du ville få nytt nummer eller overføre ditt private nummer?

Et eneste råd jeg kan gi er; Få deg advokat.

 

Mista totalt interessen her.

Lenke til kommentar

Det er faktisk noe som heter "psykisk syk". Man kan bli sykemeldt pga. det.

 

Men, som mange andre har sagt før: Skulle han ha opprettet et eget abo. han skulle bruke privat, selv om han hadde en telefon han hadde fått beskjed om at han kunne bruke privat? Privat er privat, om det er SMS, MMS, Sextelefon, kontantkortoppfylling, spilling, kalender eller kamera. Selvfølgelig kan han risikere å få beskjed om at han ikke får fortsette sånn. Men når han gjør som han har gjort, lagt alle kortene på bordet, så skjønner jeg ikke problemet til arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...