Gå til innhold

Er jeg en kriminell?


ED209

Anbefalte innlegg

@ SimDaDim: Har hatt kontakt med fagforening og der kom jeg ikke langt. Var ikke organisert da dette skjedde, og det begrunnet de med at "Man kan ikke opprette en forsikring etter en brann".

Joda, blir nok å holde dere oppdatert. Hvis det plutselig blir stille fra meg, så har det nok mest sannsynelig gått på "rævva".

 

@ -shark-: Tja, si det. Burde vel vurdere å flytte til en annen landsdel? Vet ikke, håper jo at det er en bedrift som klarer å se komiken i dette, slik jeg gjør. Føler dette bare er en stor spøk. Egentlig er jeg ganske likegyldig pga. av holdningen deres. At de har så lite følelser at de heller vil gi meg et dårlig rykte framfor å si det som jeg mener er sannheten. For jeg tror virkelig ikke det er det som er åpsaken til oppsigelsen min.

Har ikke no forhold til de. Ringte i dag og etterlyste oppsigelsen min, men det hadde han ikke tid til. Han skulle kontakte meg når han hadde den klar, når enn det måtte bli.

Men når jeg får den, så er det rett i scanneren og flyvende epost rett til advokaten min. Han ville ha den før han tok stilling til om jeg hadde sak eller ikke. Krysser fingrene for at jeg har det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, du blir tydligvis ikke behandlet no godt her i det heletatt. Du skal jo ikke ha det slik som du beskriver her. Hva med tillitsvalgt på jobben? Går det ann å ringe no arbeidstilsyn eller no?

 

Finnes det flere fagforeninger? Syntes det hørtes litt rart ut at fagforeningen ga blanke i saken din. Greit, de har kanskje ikke noe med den å gjøre, men de burte da kunne gi deg info til hvor du skal gå. Hva med advokaten din? han burte vel også kunne gi deg info om andre steder du kan forsøke å få hjelp på grunnlag av at arbeidstakeren din tydlig bryter noen lover her. Syntes det var veldig rart at han ikke tar seg tid til å prate med deg når du ringer han, og sier at han skal "kontakte deg når den var klar".

 

Nei, jeg blir virkelig irritert om det faktisk er slik som du sier her. Dette virker helt bak mål. Ingen kan da være så korttenkte.

Lenke til kommentar

Har funnet en advokat som er villig til å se på dette, men han mener det ikke er vits at vi gjennomgår saken før jeg har den skriftlige oppsigelsen i hånda. Han vil da vurdere om jeg har et godt utgangspunkt eller ikke. Første time er gratis, og det er da han blir å vurdere dette.

 

Har snakket med min svigerfar i dag (som er sjef i eget firma) og han mener min bedrift har tatt vann over hodet med å bruke sin makt ovenfor meg. Virker som om de er pompøse og ikke klarer å se at de overkjører diverse lover og regler.

Med at de sa at "Det beste for deg, er at du sier opp selv" ga et tydlig uttrykk for at de driver med skremselspropaganda for å få meg vekk, noe han mente var helt vanvittig fra en såpass anerkjent bedrift.

Lenke til kommentar

Det skal nokså mye til for å kunne bli sparka fra en arbeidsplass i Norge. Hadde en kollega som var verdens største slask. Ikke bare forsov han seg hver dag (selv etter gjentatte (skriftlige) advarsler), men han ga også F i jobben. Lærlinger måtte tilogmed gå og rydde etter han, som hadde hatt fagbrev i 3-4år.. stjal materiell fra jobben osv.

 

Jobben sparka han etter hvert, men tapte en tvist og ble derfor nødt til å etterbetale 5 mnd lønn- til verdens største slask! Dette ordner seg nok! =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update:

Har mottatt oppsigelsespapirene med begrunnelse og vært hos advokat.

Advokaten syntes dette virket rart, men at de på en måte hadde rett til å gjøre det de gjorde. Han sa også at hvis dette kom for retten og jeg tapte, ville jeg stå igjen med en advokatregning på omlag 50K.

Han anbefalte meg å få et forhandlingsmøte med bedriften sammens med en rådgiver.

 

I går var jeg på jobben og leverte kravet om forhandling hvor jeg har oppført min svigerfar som rådgiver (sjef i egen bedrift), så tror jeg skal stå ganske sterkt der.

 

Skriver oppdatering etter forhandlingsmøtet.

 

 

Tips: For de av dere som behøver litt hjelp i slike saker så anbefaler jeg dere å lese litt på oppsigelse.no.

Dette er en side som har vært veldig nyttig for meg.

Lenke til kommentar

Vel, denne saken ser ikke god ut for deg mener nå jeg. Med tanke på jobben er nok ikke det grunn nok til å sparke deg men..... er du en kriminell?

 

La oss kalle en spade for en spade, forhåpentligvis uten å risikere reaksjoner fra moderatorene.

 

Når man får en telefon som betales av bedriften så skal den brukes med aktsomhet, at du ikke har fått noen retninglinjer er ingen unnskyldning til å dele ut 1000-lapper til samboeren.

 

Du betaler heller ikke 4000 kr i skatt for telefonen men skatter som om lønnen din va 4000 kr mer, det vil si ca 100 kr trekk per måned.

 

Dette skulle du visst var i strid med reglene for hvis ikke, hvor skulle grensen gått?

 

Personlig mener jeg du innerst inne visste at dette ikke var rett og det gjør deg til en kriminell, ihvertfall etter loven.

 

Ett annet scenario er jo at du faktisk ikke skjønte at det var galt, noe som vil gjøre deg vel ja.... til en av de mer sløvere knivene i skuffen.

 

At du nå bruker NetCom sitt abbonement som unnskyldning (for du trodde jo bedriften hadde ett slikt) som du ikke engang visste eksisterte når dette ble gjort/utført ser jeg på som en diger bløff.

Lenke til kommentar
Vel, denne saken ser ikke god ut for deg mener nå jeg. Med tanke på jobben er nok ikke det grunn nok til å sparke deg men..... er du en kriminell?

 

La oss kalle en spade for en spade, forhåpentligvis uten å risikere reaksjoner fra moderatorene.

 

Når man får en telefon som betales av bedriften så skal den brukes med aktsomhet, at du ikke har fått noen retninglinjer er ingen unnskyldning til å dele ut 1000-lapper til samboeren.

 

Du betaler heller ikke 4000 kr i skatt for telefonen men skatter som om lønnen din va 4000 kr mer, det vil si ca 100 kr trekk per måned.

 

Dette skulle du visst var i strid med reglene for hvis ikke, hvor skulle grensen gått?

 

Personlig mener jeg du innerst inne visste at dette ikke var rett og det gjør deg til en kriminell, ihvertfall etter loven.

 

Ett annet scenario er jo at du faktisk ikke skjønte at det var galt, noe som vil gjøre deg vel ja.... til en av de mer sløvere knivene i skuffen.

Tja, burde kanskje kvesset kniven litt bedre i denne saken, det har du rett i. Satte meg dessverre ikke godt nok inn i forholdene slik jeg burde ha gjort, men men.

Har ikke benektet for at jeg har gjort noe galt. Det jeg gjerne vil, er at bedriften skal ta seg bedre tid til å høre min side av saken under forhandlingsmøtet.

Da jeg ble kallt inn til oppsigelsesmøtet hadde jeg ikke fått noe forvarsel, ble ikke tilbudt rådgiver (noe jeg har krav på) under møtet, og møtet varte under 15 min. fra jeg kom inn på kontoret til jeg var på tur hjem.

Rettferdig? Synes ikke jeg.

At du nå bruker NetCom sitt abbonement som unnskyldning (for du trodde jo bedriften hadde ett slikt) som du ikke engang visste eksisterte når dette ble gjort/utført ser jeg på som en diger bløff.
Er det "fakturakontroll" du mener her? Endret av ED209
Lenke til kommentar
Satte meg dessverre ikke godt nok inn i forholdene slik jeg burde ha gjort, men men.

Det er ikke snakk om å sette seg inn i noe, det skal ikke være nødvendig for dette er så opplagt at du burde forstå det i det øyeblikket du fikk telefonen i hånda.

 

Har ikke benektet for at jeg har gjort noe galt. Det jeg gjerne vil, er at bedriften skal ta seg bedre tid til å høre min side av saken under forhandlingsmøtet.

Joda, er enig at de bør høre på din side av saken men hva er egentlig din side?

 

Det er ikke i alle jobber at man får utdelt egen telefon som arbeidsgiver betaler, det jeg vil frem til er at enten har du med vilje prøvd å la arbeidsgiver betale for din samboers telefon og visst at det har vært feil.

 

Det andre er jo at du kanskje faktisk ikke skjønte at det var galt og da har du trolig ikke bra nok dømmekraft til å sitte i den stillingen du gjør/gjorde.

 

Det er så klart feil fremgangsmåte av arbeidsgiver men resultatet hadde kanskje uansett blitt det samme.

Lenke til kommentar

Fikk ikke telefon, men simkort. Dessuten var det mitt eget nr. som jeg har hatt i over 10 år de konverterte til bedriftsnr.

 

"... med vilje prøvd å la arbeidsgiver betale ..."? Du tror ikke særlig på det jeg har skrevet i denne tråden, gjør du vel? Greit det, men hvis jeg virkelig hadde gått inn for å gjøre underslag, så hadde ikke det vært noe problem.

Jobbet som tekniker på denne arbeidsplassen og hadde til en hver tid tilgang til mengder av dyrt verktøy og utstyr som uten problem kunne vært lempet inn i bilen min uten å ha blitt oppdaget. Dyre oljeprodukter, diesel, rustfrie stålplater/rør, sveiseapparat og mye mer. Tror du virkelig jeg gjør meg til kjeltring når jeg vet at bedriften får fakturaen tilsendt fra Netcom??

 

Ja, jeg leste om fakturakontrollen i ettertid og jeg trodde faktisk at det var noe slik de hadde da jeg gjorde det, bare at jeg så for meg at man ble trukket automatisk vià skatt eller noe.

 

Handler ikke om dømmekraft. Jeg har aldri vært borti en bedrift som har slik telefonløsning før, så det er ikke en selvfølge at man bør vite hva som er hva.

Jeg ble satt til å reparere teknisk utstyr i denne bedriften, ikke sitte å lete etter avtaler om hvordan jeg kunne bruke telefonen. Jeg burde ha gjort det, ja, men slik ble det ikke.

Kanskje lett for deg å sitte å bedømme min situasjon, så la oss håpe at du ikke opplever noe lignende selv i framtiden. Er ikke så forbanna lett å bevise sin uskyld.

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig med Zatuu her. Sevsagt burde du ha skjønt at du ikke kan sende firmaets penger i hytt og pine uten at det ville få konsekvenser? En ting er å ringe, en annen ting er å bruke firmaets penger til å betale andres regninger?

 

Jeg mener, om du hadde blitt satt ansvarlig for passe på firmaets kontantkasse, hadde du da tatt tusen kroner fra den for å betale kjærestens telefonregninger? Det hadde også vært underslag!

 

Uansett burde du kanskje snakket med firmaet først? Man kan jo bruke telefonen til å betale nesten all slags regninger i dag, men enhver med litt omløp (unnskyld at jeg sier det!) ville ha forstått at dette ikke ligger i begrepet firmatelefon?!

 

At det er grunnlag for oppsigelse er jeg mer usikker på, men jammen skal du late som om du er rimelig dum om du ikke i utgangspunktet forstod at dette ville bli feil ;)

Lenke til kommentar
"... med vilje prøvd å la arbeidsgiver betale ..."? Du tror ikke særlig på det jeg har skrevet i denne tråden, gjør du vel?

Du kan vel lese litt selv hva du faktisk skriver og tenke etter hvordan det kan bli oppfattet....

 

I 1. post skriver du at du har overført 1000 kr til samboeren din og du forteller sjefen at du regnet med at det var lov. Selvfølgelig tilbyr du deg å betale tilbake når du blir konfrontert med saken.

 

Edit: At sier du trodde det var lov tyder på særdeles dårlig dømmekraft noe som støtter det jeg tidligere har skrevet. Kanskje den setningen i seg selv er avgjørende for oppsigelsen....

Hvis de tar mitt telefonnr, som jeg har hatt nå i snart 10 år og gjør dette om til et bedriftsnr. Blir ikke dette litt suspekt?

 

Burde ikke bedriften gitt meg en egen telefon med kun internnr?

 

Når de sier at dette er mitt private nr, og jeg ønsker å lade opp kontantkortet til min kjæreste, hva skal jeg gjøre da? Må jeg opprette et nytt abonement bare for å kunne hjelpe henne?

 

Jeg ønsker ikke å ringe rundt til venner å si "Hei, jeg har fått et nytt nr. da bedriften har gjort beslag på det andre." (kanskje å ta det litt langt, men du skjønner?)

 

Ja, jeg burde satt meg mere inn i dette, men bedriften burde absolutt gitt meg en "bruksanvisning". :p

Det private nummeret ditt får du sikkert tilbake etter arbeidsforholdet er slutt.

 

Man kan også lade opp kontantkort via minibanket, kredittkort, etc. Hvis du absolutt måtte bruke telefonen kunne du sendt sjefen en mail eller tekstmelding om det med en gang, da hadde du unngått denne situasjonen.

 

Ja, de burde absolutt gitt deg retningslinjer for mobilbruken i gråsoner. Problemet ditt er at dette ikke er en gråsone....

 

 

Trodde faktisk at de hadde noe slikt.

I post 22 skriver du om at du fant ut at NetCom hadde en type abbonement med fakturakontroll til bedrifter.

 

I post 26 skriver du at du trodde de hadde noe slikt.....??

 

Så du påstår du trodde bedriften hadde noe som du på den tiden ikke hadde anelse om eksisterte engang?

 

Når du begynner å ro på denne måten knekkes troverdigheten din helt....

 

Konklusjonen min er at alt du skriver støtter jo teorien min bortsett fra den siste posten din som jeg quotet "Trodde faktisk de hadde noe slikt". Der må jeg faktisk ta meg selv i å tro at det er en diger løgn for det stemmer ikke i det hele tatt med det du tidligere har skrevet.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Konklusjonen min er at alt du skriver støtter jo teorien min bortsett fra den siste posten din som jeg quotet "Trodde faktisk de hadde noe slikt". Der må jeg faktisk ta meg selv i å tro at det er en diger løgn for det stemmer ikke i det hele tatt med det du tidligere har skrevet.

 

Enten dum i hodet eller en gedigen svindler spør du meg :) Men er jo mange her som synes synd på han da... Slemme firma som ikke kunne betale regningene til samboeren liksom ;)

Lenke til kommentar

Jeg har i grunn ikke noe særlig å bidra med her, annet enn at dette virker noe urimelig ovenfor "ED209". Det var kanskje galt å benytte seg av kontantkortpåfyllingstjenesten, men det er like galt for bedriften å legge beslag på ditt private telefonnummer og nærmest fremprovosere en konfliktsituasjon.

 

Dessuten så synes jeg dette oser av useriøs drift. Det minste man kan forvente er at en veletablert bedrift med en ansvarlig ledelse har meget klare retningslinjer for "privatbruk" av slike (kvasi?)goder.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Dessuten så synes jeg dette oser av useriøs drift. Det minste man kan forvente er at en veletablert bedrift med en ansvarlig ledelse har meget klare retningslinjer for "privatbruk" av slike (kvasi?)goder.

 

Det har de da også, og tillit til sine ansatte, spesielt de som blir innvilget ekstra fordeler. Når de ansatte viser seg ikke å være tilliten verdig er det helt naturlig at arbeidsgiveren reagerer.....

Lenke til kommentar
Dessuten så synes jeg dette oser av useriøs drift. Det minste man kan forvente er at en veletablert bedrift med en ansvarlig ledelse har meget klare retningslinjer for "privatbruk" av slike (kvasi?)goder.

Har selv bedriftstelefon og jeg må påstå at firmaet jeg jobber for er meget seriøst til tross for at jeg ikke har fått noe retningslinjer for bruk av telefonen.

 

Fikk kun vite at det var også min private telefon fra nå av og ble opplyst om at man blir belastet med litt ekstra skatt som følge av fordelen.

 

Man må nesten gå ut ifra at bedriften ikke betaler mer enn vanlige tellerskritt, tekstmeldinger og surfing, altså den daglige bruken til den ansatte.

 

Er man usikker på telefonavtalen skal man ihvertfall være såpass oppegående at man forhører seg selv om hvor grensen går.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...