Gå til innhold

Er jeg en kriminell?


ED209

Anbefalte innlegg

Jeg har kun lest side 1 og 5 så jeg vet ikke om dette har blitt sagt tidligere.

Du kan ikke dømmes for tyveri/underslag. Disse bestemmelsene krever vinnings hensikt, noe du emm åpenbart mangler.

 

Straffebestemmelsen setter villkår om vinnings hensikt, men det trenger nødvendigvis ikke være egen vinning. Vinnings hensikt kan også utføres for andre og er like straffbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt så har jeg ikke lest alt, men på bakgrunn av det jeg har lest fremstår det som om trådstarter var i god tro angående overføringen til samboerens mobil. Derfor mener jeg vilkåret om uberettiget vinning ikke er oppfylt.

 

Vilkåret om uberettiget vinning fremgår klart av både straffelovens §§ 255 og 257.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Som sagt så har jeg ikke lest alt, men på bakgrunn av det jeg har lest fremstår det som om trådstarter var i god tro angående overføringen til samboerens mobil. Derfor mener jeg vilkåret om uberettiget vinning ikke er oppfylt.

 

[OT]"Uberettiget vinning ikke er oppfylt." WTF?

 

Er du 10 år og leker professor? lol![/OT]

 

Jeg mener ikke at det er ulovlig, det er jo din private mobil også.

Endret av Axel_S
Lenke til kommentar
Utdrag fra arbeidsmiljøloven (noe det ikke virker som du helt vet hva er)

§ 15-5. Virkninger av formfeil ved oppsigelse

 

(1) Dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder opplysninger som nevnt i § 15-4 og arbeidstaker går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig.

 

(2) Er oppsigelsen ugyldig, kan arbeidstaker kreve erstatning. Det samme gjelder dersom oppsigelsen er mangelfull, men arbeidstaker ikke krever dom for ugyldighet eller det ikke blir avsagt dom for ugyldighet fordi særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig, jf. første ledd. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

 

Sjefen ga ham muntlig beskjed om at han fikk sparken, bare det er nok til at det er en ugyldig oppsigelse...

Ei heller har de protokollført forhandlingsmøtet, noe som også skal bli gjort.

Ut i fra det trådstarter skriver så har det vært mye tull fra arbeidsgiver sin side, det å si opp noen er ikke så lett som det er på film. Det er et ganske omfattende regelverk og det skal følges til punkt og prikke. Min mor er i ledelsen, hun sier selv at det å si enkeltpersoner opp er sinnsykt vanskelig og tidkrevende grunnet alle reglene som SKAL følges. Eneste negative jeg har å si om trådstarter er at han ikke er fagorganisert, det koster litt, men når du først får bruk for de så tjener du det inn igjen med en gang. Hadde han vært det, hadde nok ikke arbeidsgiver tatt sjangsen på en slik oppsigelse.

Ser ut som det er flere som ikke vet hva arbeidsmiljøloven her eller tolker den så den passer i sin egen lille verden. Trådstarter fikk skriftelig oppsigelse dog etter å ha spurt etter det men han har fått det.

 

Når det gjelder at møtet skal protokollføres kan jo det være en liten forseelse at det ikke ble gjort men uansett uendelig mindre alvorlig enn det å stjele.

 

Ser heller ikke noen plass at det er påbudt å føre protokoll på forhandlingsmøte.

 

Så at han fikk den etter å ha fått fyken gjør alt greit? Hvordan kan du da også si at trådstarter har gjort noe galt? Han var jo villig til å ordne opp etter seg...

Jeg har ikke tolket den på noen annen måte enn å lest hva som faktisk står i den. Når den beskriver hvordan en oppsigelse skal skje så kan ikke arbeidsgivere gjøre det på andre måter. Ut i fra at du aldri har lest i den så burde du igrunnen aldri ha postet noe som helst i denne tråden. Det eneste du hyler om er at stjeling er galt og at trådstarter derfor fortjener fyken. Du har aldri satt deg inn i om det i det hele tatt er MULIG å gi han fyken for det han har gjort.

Lenke til kommentar

Dere leste delen om at abonnementet skulle brukes til BÅDE firma- og PRIVATabonnement, ikke sant?

Det vil si at at han kunne bruke kortet til både jobbsaker OG private saker. Å fylle opp samboers kontantkort er en privat sak. At arbeidsgiver gir han sparken fordi han brukte telefonen sin til noe han har lov til er totalt blåst.

Lenke til kommentar
Dere leste delen om at abonnementet skulle brukes til BÅDE firma- og PRIVATabonnement, ikke sant?

Det vil si at at han kunne bruke kortet til både jobbsaker OG private saker. Å fylle opp samboers kontantkort er en privat sak. At arbeidsgiver gir han sparken fordi han brukte telefonen sin til noe han har lov til er totalt blåst.

 

Nettopp det jeg mente!

Det som slår meg her er egentlig hvor korttenkte folk er, til og med hans egen advokat sier at arbeidsgiver er i sin fulle rett!

 

Hva om trådstarter hadde fylt kontantkort til samboer for 1 million kroner?

 

Edit:

Om en stund blir det mulig å betale alt med mobil, mener dere da at jeg kan med rette la arbeidsgiver betale alt jeg kjøper så lenge det belastes på mobilen. Hadde vært sinnsykt bra om dere hadde rett, desverrre lever vi ikke i en drømmeverden.....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Ser ut til at du har dolket deg bort i et firma med en idiot av en sjef. Jeg mener at du ikke har gjort noe galt. Har du ikke skrevet kontrakt eller inngått en muntlig avtale med ledelsen, så har de heller ikke noe å ta deg på. Dette er firmaets feil siden de er så uansvarlige og ikke gir deg noe kontrakt eller informasjon om abbonomentet.

 

Og at sjefen din blir sur for dette har han INGEN grunn til, dette er en feiltagelse han selv har stått for.

Endret av Nrjey
Lenke til kommentar
Og at sjefen din blir sur for dette har han INGEN grunn til, dette er en feiltagelse han selv har stått for.

Ingen grunn bortsett fra å ha stjålet....

 

Fremdeles ingen som legger vekt på trådstarter advokats konklusjon om at arbeidsgiver hadde rett i sin avgjørelse.

 

Nei, de har jo bare nesten 10 års utdannelse innen feltet!

Lenke til kommentar
Det som slår meg her er egentlig hvor korttenkte folk er, til og med hans egen advokat sier at arbeidsgiver er i sin fulle rett!

 

Nei, advokaten sa at det var en vrien sak, som han ikke følte seg bra nok til å vinne.

 

Det trådstarter gjorde var å ta 1000,- fra lønninga si, og gi de til samboer. Og sist gang jeg sjekka, så var det fullstendig lovlig å gi penger til samboeren sin.

Endret av Den Gylne Apekatt
Lenke til kommentar
Nei, advokaten sa at det var en vrien sak, som han ikke følte seg bra nok til å vinne.

 

Det trådstarter gjorde var å ta 1000,- fra lønninga si, og gi de til samboer. Og sist gang jeg sjekka, så var det fullstendig lovlig å gi penger til samboeren sin.

Ja advokaten sa det var en rar sak men at de egentlig hadde rett!

 

 

På hvilken måte har han stjålet pengene?

Han har betalt samboers kontantkort på arbeidsgivers regning, synes du bør lese før du spør....

Lenke til kommentar
*Snipp*
På hvilken måte har han stjålet pengene?

Han har betalt samboers kontantkort på arbeidsgivers regning, synes du bør lese før du spør....

 

Du bør lære deg å lese, i alle fall før du skriver.

Få noen til å lese høyt her så du forstår ;)

 

Nei, han har betalt samboers kontantkort med ett abonnement som blir betalt av arbeidsgiver, som trekker det han har brukt privat fra lønninga hans. Er det virkelig så jævlig vanskelig å forstå, Zatuu?
Endret av Axel_S
Lenke til kommentar
Nei, han har betalt samboers kontantkort med ett abonnement som blir betalt av arbeidsgiver, som trekker det han har brukt privat fra lønninga hans. Er det virkelig så jævlig vanskelig å forstå, Zatuu?

Så fint at du har en egen tolkning, til og med bedre enn den trådstarter selv har. Trådstarter hadde ikke i tankene at dette ble automatisk trekt men at han var villig til å gjøre opp for seg.

 

Klart han er villig til å gjøre opp for seg når han har blitt ferska....

 

Edit:

Baktanken på at han tror jobben betaler private kjøp er tyveri, vanskelig å forstå?

 

Edit2

Vanskelig å få dere til å skjønne at dette faktisk er tyveri noe som advokatene til trådstarter sier ganske klart. Likevel vil jeg ikke fortsette denne diskusjonen av respekt for trådstarter, han har stoppet diskusjonen og da oppfatter jeg det slik at han vil ha dette ut av verden og glemt så fort som mulig.

 

Derfor blir det kanskje litt kjedelig å se denne tråden sprette øverst hele tiden!

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Nei, advokaten sa at det var en vrien sak, som han ikke følte seg bra nok til å vinne.

 

Det trådstarter gjorde var å ta 1000,- fra lønninga si, og gi de til samboer. Og sist gang jeg sjekka, så var det fullstendig lovlig å gi penger til samboeren sin.

Ja advokaten sa det var en rar sak men at de egentlig hadde rett!

 

 

På hvilken måte har han stjålet pengene?

Han har betalt samboers kontantkort på arbeidsgivers regning, synes du bør lese før du spør....

 

 

Jeg har faktisk en lignende avtale med jobben. De dekker 3000kr av telefonregningen min. Alt over det må jeg dekke selv. Om jeg bruker 3000kr i året på sex telefoner og ingenting annet så hadde de aldri kunnet sagt noe på det.

Hvis han bruker 1000kr på samboeren så har heller ikke det noe å si. Dette blir alikevel trukket fra på kvoten han har hos bedriften. eks: han ringer for 4000kr i året slik at han går i null. Så bruker han 1000kr på å overføre til samboeren. Da er han plutselig oppe i 5000kr. Hva skjer da? Ifølge avtalen så går da de 1000kr som han har brukt på kontatkort på en regning som han får i posten. ergo: det har overhodet ingen betydning HVA han bruker mobilen til, bedriften har en beløpsgrense som de ansatte kan forholde seg til. Når og hvordan de når den grensen har jo ingen betydning for utgiften for bedriften er den samme uansett! Om han så bruker 1000000kr i året på telefonen så dekker bare bedriften 4000kr i dette eksempelet. Hvordan i all verden du har fått for deg at dette blir underslag er over min fatte-evne.

 

Om han bare har brukt 3000kr det året av kvoten sin og så bruker de siste 1000kr på kontantkort så er det heller ikke noe galt. Dette er noe alle instanser gjør. Bruker du ikke opp de midlene du har fått, så får du mindre neste år, dette er en holdning du finner igjen i offentlig sektor, privat sektor, forsvaret, kort sagt over hele linja.

Lenke til kommentar
Om en stund blir det mulig å betale alt med mobil, mener dere da at jeg kan med rette la arbeidsgiver betale alt jeg kjøper så lenge det belastes på mobilen.

Hvorfor skal arbeidsgiver ta ansvar for dette? Det er jo snakk om å ha en kombinert privat- og bedriftstelefon, som du har gitt fra deg ditt gamle nummer for å få. Kan da ikke være sånn at jeg ikke kan være med på SMS-konkurranser på TV, bare fordi jeg har fått bedriftstelefon i tillegg. Slik går an å få fakturert til bruker eller trekt fra lønna. På trynet om man må skaffe seg et helt nytt mobilabonnement, bare fordi det man egentlig hadde, 'ble ødelagt' for slik bruk.

 

Hvorfor trådstarter her fikk sparken, synes jeg er helt uhørt - spesielt når han tilbydde seg og ordne opp etter seg. Alle kan gjøre feil, spesielt når de ikke har fått beskjed om hva som er feil og riktig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
...

 

Ja advokaten sa det var en rar sak men at de egentlig hadde rett!

"... på en måte hadde rett ..." skrev jeg, ikke "egentlig".

 

Snart påstår du vel at advokaten min mente "de hadde rett"??

 

Å få beskyldninger fra arbeidsgiveren om at man har forsøkt å svindle bedriften, er ganske tøfft, og da tenker jeg på psykisk. At du i tillegg kommer med uttrykk som "sløv kniv i skuffen" og tjuv" gjør ikke saken enklere for meg.

Men når jeg leser gjennom sidene her, så ser jeg jo at bortimot 95% av de som skriver her har samme mening som meg. Dette gjør faktisk dagen litt lettere for meg og jeg setter virkelig pris på backup'en jeg får herfra.

 

Og nei, jeg har ikke avsluttet denne tråden. Synes virkelig folk skal få lov til å skrive sin mening slik at andre i fremtiden ikke opplever det jeg har fått erfare.

 

Er ikke noen kløpper i dansk/gammelnorsk, men tror det er noe slik det skrives:

"Af erfaringer bliver man klog"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...