Gå til innhold

Er jeg en kriminell?


ED209

Anbefalte innlegg

Må si dette høres HELT vilt ut.

 

De aller fleste firma opplever jo bruk av telefoner der privat og bedrift nr er samme som IKKE har med firma og gjøre.

 

Da er jo alle smser og mmser og samtaler du tar til venner og bekjente også underslag da.

 

Det er jo enkelt og greit slik att firma "fakturerer" eller trekker deg i lønn for all bruk uteonm jobb.

 

Dette har MANGE firma gjort i LANG tid og ikke noe problem det.Så i denne saken er det nok sjefen din som har leita etter noe å bruke mot deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå i kveld etter å ha lett gjennom nettsider til advokater og fagorganisasjoner, søkte jeg som snarest innom NetCom sine hjemmesider. Gjett hva jeg fant der:

 

FakturaKontroll

Med NetCom FakturaKontroll får bedriften mulighet til å dele faktura mellom bedriften og den ansatte.

Tjenesten er enkel å ta i bruk
og passer for dem som har behov for forutsigbarhet og kontroll over mobiltelefonikostnadene.

NetCom FakturaKontroll fungerer slik at bedriften kan velge forskjellige faste beløpsgrenser for sine ansatte. Bedriften faktureres alle faste avgifter og netto forbruk inntil en fastsatt beløpsgrense. Beløpsgrensen kan justeres ved behov.

Hvis den ansatte har et forbruk opp til beløpsgrensen vil bedriften kun få faktura for faste avgifter og faktisk forbruk. Hvis den ansatte ringer for mer enn den faste beløpsgrensen vil den ansatte få faktura hjem til sin adresse for sitt "overforbruk".

Bedriften kan enkelt aktivere og administrere tjenesten via MinBedrift.
Bedriften må være juridisk ansvarlig for abonnementene tjenesten skal aktiveres på.

Den ansatte får gode betingelser på sitt forbruk gjennom Bedriftsavtalen arbeidsgiver har, ringer gratis bedriftsinternt og kan følge med på sitt forbruk via MinSide.

Mer detaljer finner du ved å logge deg inn på MinBedrift, alternativt kontakt din NetCom-selger eller NetCom Kundesenter på tlf 05051.

 

Dette burde da bedriften vite om, burde de ikke?

 

Her er det de kunne "nagle" meg for (understreket):

 

"

 

Under er det inntatt en mal for standard oppsigelsesbrev. På enkelte punkter går malen lengre enn loven krever (retten til å stå i stilling).

 

For at en avskjed skal være gyldig er det viktig at disse vilkårene er oppfylt:

* Avskjeden og grunnlaget for den må være drøftet med arbeidstaker på forhånd i et drøftelsesmøte

*
Det må foreligge saklig grunnlag for avskjed. Vilkårene er strenge og det er kun i de grovere tilfellene av brudd på arbeidsavtalen at en avskjed kan være saklig (eks underslag, grove brudd på sikkerhetsinnstruks, grove brudd på lojalitetsolikten, etc.)

*Avskjeden må inneholde all den informasjon som følger av arbeidsmiljøloven § 15-4

*Avskjeden må sendes rekommandert eller overleveres personlig. En avskjed sendt med vanlig postforsendelse er ikke gyldig, og langt mindre vil en muntlig avskjed være gyldig.

*Dersom arbeidstaker krever det, skal arbeidsgiver oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstaker kan kreve å få disse opplysningene skriftlig. "

 

Her er det de ikke kunne "nagle" meg for (understreket):

 

"
"

Endret av ED209
Lenke til kommentar

Har du ikke fått en oppsigelse med de lovpålagte opplysninger du nevnte , er du ikke oppsagt, og kan kreve å jobbe videre (eventuellt sykemelde deg hvis en lege er enig).

 

Husk også at du har mange kort å spille på om du får en korrekt oppsigelse også - bla.a. kan du kreve forhandlinger sammen med en fra fagforeninga (om du er organisert) eller en advokat. Blir du lovlig oppsagt kan du kreve dagpenger fra dag 1.

 

Velger du å si opp selv mister du disse rettighetene, men du kan kreve å jobbe ut oppsigelsestida (eller du kan være heldig og få betalt permisjon).

Lenke til kommentar

Har fått 1 mnd sykemelding og skal i møte med sjefen i morgen.

Har også fått kontakt med en advokat som er villig til å se på saken, men han ville at jeg skulle få oppsigelsespapirene først før vi tar en samtale. Han mente også dette var litt suspekt løsning for å gi meg sparken.

Lenke til kommentar
Forstår du ikke at det ikke går? Det du gjorde var å overføre penger fra bedriften til andre, og ikke ringe med telefonen. De kunne jo blitt tappet for store summer.

 

Hvor tror du de pengene som samboeren din fikk kom fra?

FakturaKontroll

Med NetCom FakturaKontroll får bedriften mulighet til å dele faktura mellom bedriften og den ansatte.

Tjenesten er enkel å ta i bruk og passer for dem som har behov for forutsigbarhet og kontroll over mobiltelefonikostnadene.

NetCom FakturaKontroll fungerer slik at bedriften kan velge forskjellige faste beløpsgrenser for sine ansatte. Bedriften faktureres alle faste avgifter og netto forbruk inntil en fastsatt beløpsgrense. Beløpsgrensen kan justeres ved behov.

Hvis den ansatte har et forbruk opp til beløpsgrensen vil bedriften kun få faktura for faste avgifter og faktisk forbruk. Hvis den ansatte ringer for mer enn den faste beløpsgrensen vil den ansatte få faktura hjem til sin adresse for sitt "overforbruk".

Bedriften kan enkelt aktivere og administrere tjenesten via MinBedrift. Bedriften må være juridisk ansvarlig for abonnementene tjenesten skal aktiveres på.

Den ansatte får gode betingelser på sitt forbruk gjennom Bedriftsavtalen arbeidsgiver har, ringer gratis bedriftsinternt og kan følge med på sitt forbruk via MinSide.

Mer detaljer finner du ved å logge deg inn på MinBedrift, alternativt kontakt din NetCom-selger eller NetCom Kundesenter på tlf 05051.

https://netcom.no/bedrift/faktura/fakturakontroll.html

 

Trodde faktisk at de hadde noe slikt.

Lenke til kommentar

hehe har et forslag som kan gjøre at du ikke får sånn meknad på skjemaet ditt. :thumbs:

hva med å gå til forbruker rådet eller tv2 hjelper deg.

som sjef for den tiligere bedriften du jobbet i har han forpliktelser til å forklare deg reglene som gjelder i den eventuele bedriften du jobber i.

at sjefen skal stemple deg som kriminel av at han ikke forklarte deg regelen til dette er faen meg sleipt gjort, med en sånn lade greie til kontant kort, hva skal du gjøre med den???

du har jo ikke kantant kort på den telefonen.

jeg vil si at det var deg han ville svindle, når du skulle lade en telefon ville sjefen sikkert saksøke deg for at han ikke forklarte regelen med den og vil kreve erstatning på flere tusen.

hvis dette hadde skjed vi usa ville sjefen sikkert ha blitt saksøkt ræva av seg

Lenke til kommentar
Har vurdert å ta kontakt med advokat, men tror i først omgang jeg blir å sykemelde meg.

Jeg støtter deg i utgangspunktet i saken din selv om du burde vist bedre enn å bruke bedriftens penger til å fylle opp sambos kontantkort, men å sykemelde seg uten at man er syk er trygdesvindel. Dessverre er det en ganske utbredt misforståelse om at man kan sykemelde seg pga. arbeidskonflikter. Sykemelding skal brukes ved sykdom, intet annet.

 

Er på en måte enig med deg. Men nå finnes det noe som heter emosjonelt stress, psykisk stress osv som også faktisk kvalifiserer til sykmelding. Har en kamerat som for tiden går sykmeldt pga forholdet til personalsjef og ledelse på jobb. Dette er en klar trynefaktor sak han er inne i da jeg vet med 100% sikkerhet at denne fyren ikke sluntrer unna i jobben, og hans nærmeste sjef nede på gulvet gir han 100% støtte. Min kamerat går nå til psykolog pga dette, det er en stor belastning for han å dra på jobb og han sliter i det private også.

 

Så OP har god grunn til å holde seg vekk fra jobb med sykmelding, er jo klart fra ledelsen at dem ikke ønsker han der, jeg kan ikke se noen oppsigelsesgrunn egentlig.

 

Lykket til med saken OP

Lenke til kommentar

Du kan kanskje si at du regnet med at beløpet ville komme på din private del av telefonen. Her blir tidsaspektet viktig. Dersom dette ble oppdaget før tiden fram til en eventuell privatregning burde ha kommet til deg, så står du ganske sterkt.

 

Avhenger av hvilken informasjon du har fått om abonnementet først selvfølgelig og om de bør kunne kreve at dette leses og at du avklarer slike ting før du gjør noe tvilsomt.

 

Dette kan nok gå begge veier.

Lenke til kommentar

ble litt skremt av dette da sjefen min driver å ordner med telefon til meg som jobben betaler.

Jeg har snakket med dem, og de har sagt at jeg bruker denne slik jeg har brukt mitt gamle abbonoment, det har jo hendt jeg har kjøpt spill og lignende med mitt gamle, hva tror dere om å gjøre dette på jobben sin regning?

Jeg har jo bare dette abbonomentet,

 

men synes trådstarter burde tenke lengre enn å gi bort penger fra sitt abbonoment til sin samboer.

Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg verken sett, lest eller skrevet under på noen avtale. Fikk muntlig beskjed at dette var min jobb og privattelefon.

Når de sa privat, så tolket jeg det som "privat". Fikk ikke noe vidre forklaring enn det.

 

Det med skatting, fant jeg ut via en kollega.

Lenke til kommentar
Er det her en useriøs telemarketing bedrift? De ligger ofte i distriktene for der kan de få tak i arbeidskraft.

 

Ligger i utkantstrøk, ja, men er ikke telemarketing. Er en fabrikk.

 

 

De har ingenting å ta deg på. Forstår godt at du ikke vil jobbe der etter hendelsen, men det er ikke ditt problem at de har system på dette.

 

Siden dette var din "private" telefon, hadde det da vært greit å ringe søstra de for 1000 kr, men ikke overføre 1000 kr?

 

Ja, det er jo også en vri.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å ringe for 1000 kr og å overføre 1000 kr til samboeren din. Men jeg er helt enig i at bedriftens reaksjon er helt hinsides all fornuft. Du har tatt 1000 kr fra bedriften, noe som kan klassifiseres som underslag. GROVT er det på ingen måte... Du har tilbudt deg å betale tilbake og du visste ikke bedre. Dette burde vært nok for ledelsen. Saken burde vært avsluttet der og da. Høres ut som du har en skikkelig idiot av en sjef evt ligger det noe annet under her.

Lenke til kommentar

Utrolig kip situasjon dette her ja. Men virker som dette er en ganske grei sak for deg. Du har på ingen måte gått inn for å gjøre underslag, du har kun gjort som du har blitt fortalt.

 

Dette med at du ikke har skrevet under på no avtale med dette tlf. abbenomentet syntes jeg var litt rart. Kanskje en ide å sjekke opp litt rundt dette? Du kan jo evt. ringe NetCom og høre hva abbenoment som står på dette nr nå, og hvordan dette abbenoment fungerer, og hvordan denne avtalen ble inngått. Sålenge du ikke har satt navnet ditt på no papir der det står at du har byttet til dette abbenomentet, så kan i teorien jobben din ha gjort det uten at du engang viste om det. Det høres for meg VELDIG suspekt ut, da det er ganske strenge regler i telebransjen for hvordan slike ting behandles.

 

Vidre tror jeg det er lurt av deg å gå til advokat ja. De har nok vært borti lignende saker før, og vet hvordan du skal gå frem best mulig. Har du tatt kontakt med no fagorganisasjon? Dette kan nok være lurt da det kan bli mye mye billigere en en advokat, pluss at dette er jo feltet de er gode på. De tenner nok på alle plugger når de hører måten du har blitt behandlet på, og de vet garantert hvordan du løser denne saken. Bare ved at sjefen din ga deg muntlig sparken viser jo at han har brutt regler i arbeidsloven. Og dette tenner nok fagorganisasjonene ganske bra på.

 

Begynn å dokumenter. Alt som skjer, skriv det ned, loggfør. Få ned dato og tid for når dette møte med sjefen var, og skriv ned hva som ble tatt opp og hvordan du oppfattet det. Finn frem arbeidskontrakten din, og evt. avtaler du har skrevet med bedriften senere. Skriv opp hver gang sjefen tar kontakt, og hva han snakker om. Dette er veldig greit å ha både fordi da får du sortert egene tanker, og det er enklere for en advokat o.l. å se gangen i saken.

 

Ang. sykemelding. Sålenge du orker å gå på jobb, og du trives greit der så er det ikke no vits i å ta den ut mener nå jeg. Klart, er du hjemme og har vondt i magen for å gå på jobb, da tar man sykemelding. Men, sålenge man klarer å jobbe, så gjør du det. Dette vil se godt ut på papiret dersom det blir mer følger av saken også.

 

Problemet om det blir en evt. rettsak her, er at dette kommer fremtidige arbeidsgivere til og se. Og hva vil de tro? Den forrige arbeidsgiveren saksøkte du...tror du ikke den kommende arbeidsgiveren til tenke litt på det? Uansett så er det kipt når det oppstår konflikt med ledelse, fordi den neste arbeidsgiver vil oppdage dette, og kan fort tro at du er en som er litt kranglete av deg. Men, nok en gang så burte du stole på fagorganisasjonen din her.

 

Håper virkelig du kommer igjennom med denne saken, og hvis du virkelig har sagt hele sannheten her så tror jeg dette er en sterk sak. Håper du holder oss opptatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...