Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Touran - en bra og slitesterk bil, eller finnes det alternativer?


Reggy

Anbefalte innlegg

Det einaste som er bra på Touran er DSG-kassa. Ellers er den skranglete, ukomfortabel og plaga med feil (anekdotisk bevis frå familiens 140-DSG -06 gått 30.000km). Om den er betre eller verre enn andre i klassen veit eg ikkje.

Utdyp det med Skranglete,ukomfortabelt og plaga med feil. Kan ikke bare si det uten noen form for argumenter.

 

Om du gadd å lese posten så stod det "anekdotisk bevis frå familiens 140-DSG -06 gått 30.000km" - altså er det baser på eigen erfaring med eitt enkelt eksemplar av arten. Ikkje på noko punkt seier eg at dette er ei objektiv sanning.

 

Men om du vil ha "argument" for mi subjektive oppleving:

1. skjev forstilling

2. defekt hjullager

3. defekt vindusheis

4. skjevslitte hjul (sikkert pga. #1)

5. dørlås

alt i løpet av 20.000km

6. harde flate seter

7. stump fjæring på ujevnt underlag

8. interiør som ikkje er skikkeleg skrudd saman og som derfor lagar ulyder når du treff dumpar i vegen

9. sedvanleg VW-diesel med dårleg gangkultur

 

Vårt eksemplar har meir feil enn eg ville vente frå ein ny bil, samt at mi subjektive meining er at interiøret er skranglete og at bilen er lite komfortabel. Og igjen, eg veit ikkje om det er betre eller verre enn andre bilar i klassen.

 

(edit: glømte dørlåsen)

Endret av pekle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan blir forstillingen skjev av seg selv? Det synes jeg virker rart.

 

Ellers er jeg av egen erfaring svært skeptisk til Møllers kundebehandling.

Eg har gode erfaringer fra Møller. De har nok tatt alvorlig den kritikken som ble satt mot de for noen år siden.

Det er erfaringer fra Stavanger/Bryne + Sunnfjord regionen eg snakker om.

Lenke til kommentar
Hvordan blir forstillingen skjev av seg selv? Det synes jeg virker rart.

 

Veit ikkje - det kan ha vore utsett for noko ubehageleg eller hatt ein feil frå starten slik at den ikkje tålte normal belastning. Men, igjen basert på anekdotiske bevis, familiens to tidlegare bilar (Toyota) kjørte kvar 10 år/150.000km under akkurat like forhold/ same vegen utan liknande problem.

 

Kan trygt seie at Touranen ikkje blir hos familien i ti år slik dei to forrige var.

Endret av pekle
Lenke til kommentar
5. harde flate seter

6. stump fjæring på ujevnt underlag

7. interiør som ikkje er skikkeleg skrudd saman og som derfor lagar ulyder når du treff dumpar i vegen

8. sedvanleg VW-diesel med dårleg gangkultur

5. Har dere ikke med sportsseter? :)

 

6. Ja, fjæringen er en smule stump. Så man må ta det litt rolig over fartshumper o.l.

 

7. Enig, interiøret (dvs, dasjbordet) har for mye "knirk" og vibrasjonslyder. Jeg tror/håper dette er noe bedre på dagens "faceliftede" utgave.

 

8. Tja, de bråker kanskje litt mer enn andre, men de drar ihvertfall godt unna. De nye dieselene er common rail.

 

 

Det er altså en del negative ting, men det er også mange positive. F.eks. DSG-kassa, sterk motor, god styring, god plass, mye kjekt utstyr, tøft utseende (smaken er som baken osv..)..

Lenke til kommentar
Hvordan blir forstillingen skjev av seg selv? Det synes jeg virker rart.

 

Ellers er jeg av egen erfaring svært skeptisk til Møllers kundebehandling.

Eg har gode erfaringer fra Møller. De har nok tatt alvorlig den kritikken som ble satt mot de for noen år siden.

Det er erfaringer fra Stavanger/Bryne + Sunnfjord regionen eg snakker om.

 

Kan ikke skjønne all den dårlige kritikken mot Møller! Selv har vi kjøpt 4 splitter nye biler hos Peder S. Fjetland (Vw i Stavanger...noe møller opplegg tror jeg) og har ikke noe negativt å si. Har det vært noe med bilene (Kommer alltid problemer etter en stundt) så har vi alltid fått god service! De tar som regel bilen nesten med en gang og har ordna småtinga gratis.

Lenke til kommentar

Om du gadd å lese posten så stod det "anekdotisk bevis frå familiens 140-DSG -06 gått 30.000km" - altså er det baser på eigen erfaring med eitt enkelt eksemplar av arten. Ikkje på noko punkt seier eg at dette er ei objektiv sanning.

 

Men om du vil ha "argument" for mi subjektive oppleving:

1. defekt vindusheis

 

Da har du nok lekt litt for mye med vinduene.

 

2. harde flate seter

 

Ditt problem at du ikke kan koste på Sportseter. (Synes ikke de "harde flate" setene er vonde i det hele tatt.

 

3. interiør som ikkje er skikkeleg skrudd saman og som derfor lagar ulyder når du treff dumpar i vegen

 

Jeg hører ikke en knirkelyd når vi treffer humper.

 

4. sedvanleg VW-diesel med dårleg gangkultur

 

Motoren er råsterk!

 

 

Ikke så veldig saklig, men lei av folk som skal syte for hver pokkers ting. Hvis du er så j.... misfornøyd, hvorfor har du enda bilen?

Lenke til kommentar
Hva med å trimme 105 hk med dsg? Noen som er skeptisk til det. Kan vel få ca 150 hk ut av det....der du ligger inn elektronisk trimprogram...ingen chip eller tunningbox...

 

Jeg ville gått for DTE Systems. http://www.chiptuning.com/

 

Ved å velge fra disse som er godkjent og fått en pris for noe jeg ikke husker. Du får litt mindre HK ved å velge disse, men da har du garantien i behold.

 

1,9TDI DSG 105hk, 250nm - 1,9TDI DSG 135hk 300nm. Når du har chiptunet med denne så får du også lavere forbruk. Så du kan egentlig tjene inn de kronene du bruker på å kjøpe chippen.

Endret av erikpassat
Lenke til kommentar
Hva med å trimme 105 hk med dsg? Noen som er skeptisk til det. Kan vel få ca 150 hk ut av det....der du ligger inn elektronisk trimprogram...ingen chip eller tunningbox...

 

Jeg ville gått for DTE Systems. http://www.chiptuning.com/

 

Ved å velge fra disse som er godkjent og fått en pris for noe jeg ikke husker. Du får litt mindre HK ved å velge disse, men da har du garantien i behold.

 

1,9TDI DSG 105hk, 250nm - 1,9TDI DSG 135hk 300nm. Når du har chiptunet med denne så får du også lavere forbruk. Så du kan egentlig tjene inn de kronene du bruker på å kjøpe chippen.

 

Interessant. Men garanti på noe som vel er i gråsonen med mindre en betaler HK-avgift til Tollvesenet... 135 HK holder hvertfall for meg, men føler at 105 hk er i minste laget....Synspunkt på det, med tanke på at den skal trekke aut.gear..

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Hva med å trimme 105 hk med dsg? Noen som er skeptisk til det. Kan vel få ca 150 hk ut av det....der du ligger inn elektronisk trimprogram...ingen chip eller tunningbox...

 

Jeg ville gått for DTE Systems. http://www.chiptuning.com/

 

Ved å velge fra disse som er godkjent og fått en pris for noe jeg ikke husker. Du får litt mindre HK ved å velge disse, men da har du garantien i behold.

 

1,9TDI DSG 105hk, 250nm - 1,9TDI DSG 135hk 300nm. Når du har chiptunet med denne så får du også lavere forbruk. Så du kan egentlig tjene inn de kronene du bruker på å kjøpe chippen.

 

Interessant. Men garanti på noe som vel er i gråsonen med mindre en betaler HK-avgift til Tollvesenet... 135 HK holder hvertfall for meg, men føler at 105 hk er i minste laget....Synspunkt på det, med tanke på at den skal trekke aut.gear..

 

Kan ikke huske at han sa at vi måtte betale noe HK avgift til tollvesenet. Men er meget bra at man beholder garantien :D Litt bedre med mindre hester og heller få et produkt du kan stole på!

 

 

Sikkerhet:

DTE-Systems bruker nye biler under utvikling og forbedring av produktene våre. Dataene på softwaremodifikasjoner er testet i testbenker i samarbeid TüV.

DTE-Systems bruker kun grundig testede programmer. Resultatet er en optimalisering av forbruk, utslipp, effekt og dreiemoment. Alle sikkerhetsfunksjoner i styreenheten er bevart etter tuning av din bil.

 

Fordeler:

Fordelene med et tuingsett fra DTE-Systems kontra ordinær Chiptuning er først og fremst at det ikke skjer noen permanente inngrep i motorelektronikken. Dette gjør det letter i.h.h.t nybilgarantien.

All styrings elektronikk kan derfor avleses som vanlig på servicebesøk, og et DTE-Systems tuningsett gir ingen konflikt med eksisterende elektronisk utstyr i bilen. I de fleste tilfeller vil det ikke være mulig å lese av og/eller se at det er montert et tuningsett.

Lenke til kommentar
Ikke så veldig saklig, men lei av folk som skal syte for hver pokkers ting.

 

Skal vi gå tilbake til første post og sjå: "Trenger litt råd vedr. VW Touran...Er dette en driftsikker bil, eller er det mye feil med denne?"

 

Eg tilbyd mi oppleving av bilen fordi trådstarter vil ha råd. Mi oppleving er ikkje positiv og eg kan ikkje tilrå bilen. Det kan kanskje du, så da får du legge inn ein post med det du meiner er positivt med den, ikkje angripe meg fordi du ikkje har dei problema vi har hatt. Kanskje eg hadde sagt noko anna om eg hadde prøvd ditt eksemplar, og kanskje vårt eksemplar er ein mandagsbil, men det kan eg dessverre ikkje vite noko om da eg kun har prøvd eitt eksemplar og gir råd basert på det. Avsluttar med dette mi delvis usaklege innvolvering i tråden.

Lenke til kommentar
Ikke så veldig saklig, men lei av folk som skal syte for hver pokkers ting.

 

Skal vi gå tilbake til første post og sjå: "Trenger litt råd vedr. VW Touran...Er dette en driftsikker bil, eller er det mye feil med denne?"

 

Eg tilbyd mi oppleving av bilen fordi trådstarter vil ha råd. Mi oppleving er ikkje positiv og eg kan ikkje tilrå bilen. Det kan kanskje du, så da får du legge inn ein post med det du meiner er positivt med den, ikkje angripe meg fordi du ikkje har dei problema vi har hatt. Kanskje eg hadde sagt noko anna om eg hadde prøvd ditt eksemplar, og kanskje vårt eksemplar er ein mandagsbil, men det kan eg dessverre ikkje vite noko om da eg kun har prøvd eitt eksemplar og gir råd basert på det. Avsluttar med dette mi delvis usaklege innvolvering i tråden.

 

Det er uansett utrolig kjipt å ha ein bil som man ikke er fornøyd og som er mye på verksted. Hadde selv en mandagsbil med min forrige passat. Ble til slutt solgt pga alle feil.....Du har kanskje barn - - hvordan trives de i Touranen. Ser de godt ut og har du god plass til å få med deg pikk og pakk...

 

Ikke så veldig saklig, men lei av folk som skal syte for hver pokkers ting.

 

Skal vi gå tilbake til første post og sjå: "Trenger litt råd vedr. VW Touran...Er dette en driftsikker bil, eller er det mye feil med denne?"

 

Eg tilbyd mi oppleving av bilen fordi trådstarter vil ha råd. Mi oppleving er ikkje positiv og eg kan ikkje tilrå bilen. Det kan kanskje du, så da får du legge inn ein post med det du meiner er positivt med den, ikkje angripe meg fordi du ikkje har dei problema vi har hatt. Kanskje eg hadde sagt noko anna om eg hadde prøvd ditt eksemplar, og kanskje vårt eksemplar er ein mandagsbil, men det kan eg dessverre ikkje vite noko om da eg kun har prøvd eitt eksemplar og gir råd basert på det. Avsluttar med dette mi delvis usaklege innvolvering i tråden.

 

Det er uansett utrolig kjipt å ha ein bil som man ikke er fornøyd og som er mye på verksted. Hadde selv en mandagsbil med min forrige passat. Ble til slutt solgt pga alle feil.....Du har kanskje barn - - hvordan trives de i Touranen. Ser de godt ut og har du god plass til å få med deg pikk og pakk...

Lenke til kommentar
Hva med å trimme 105 hk med dsg? Noen som er skeptisk til det. Kan vel få ca 150 hk ut av det....der du ligger inn elektronisk trimprogram...ingen chip eller tunningbox...

 

Jeg ville gått for DTE Systems. http://www.chiptuning.com/

 

Ved å velge fra disse som er godkjent og fått en pris for noe jeg ikke husker. Du får litt mindre HK ved å velge disse, men da har du garantien i behold.

 

1,9TDI DSG 105hk, 250nm - 1,9TDI DSG 135hk 300nm. Når du har chiptunet med denne så får du også lavere forbruk. Så du kan egentlig tjene inn de kronene du bruker på å kjøpe chippen.

 

Litt på siden av tråden kanskje, men så litt på denne nettsiden. Dette er chiptrimming og kan man evt bytte chipen selv, uten å være mekaniker...

Lenke til kommentar
Hva med å trimme 105 hk med dsg? Noen som er skeptisk til det. Kan vel få ca 150 hk ut av det....der du ligger inn elektronisk trimprogram...ingen chip eller tunningbox...

 

Jeg ville gått for DTE Systems. http://www.chiptuning.com/

 

Ved å velge fra disse som er godkjent og fått en pris for noe jeg ikke husker. Du får litt mindre HK ved å velge disse, men da har du garantien i behold.

 

1,9TDI DSG 105hk, 250nm - 1,9TDI DSG 135hk 300nm. Når du har chiptunet med denne så får du også lavere forbruk. Så du kan egentlig tjene inn de kronene du bruker på å kjøpe chippen.

 

Litt på siden av tråden kanskje, men så litt på denne nettsiden. Dette er chiptrimming og kan man evt bytte chipen selv, uten å være mekaniker...

 

Men det skal visst være veldig bra!

 

Du vil ikke heller kjøpe vår bil da?

Kun gått 48 000km!

 

Touran - Touareg... nesten det samme;)

 

 

 

 

Endret av HighlineDSG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...