Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Touran - en bra og slitesterk bil, eller finnes det alternativer?


Reggy

Anbefalte innlegg

Er det ikke disse VAG bilene med DSG-kassa som er så forferdelig dyre å ha på service? Pappa prata om en på jobben som hadde en Touran (mener jeg å huske det var) med DSG-kasse, og han hadde vel måttet ut med 10 000 kroner for en vanlig service, på grunn av DSG-kassa.

 

Må si meg litt enig med zanta. Jeg syns heller ikke Touran ser veldig sportslit ut, men det mener jeg heller ikke Zafira gjør. Men S-Max derimot, den har en langt penere og mer sporty design. :)

Eg kjører S-Max og kan si meg enig i trådens linje at det er en penere, mer sikker, og ikke minst større bil..

Dessverre har eg opplevd ganske mange feil på min så den har vore mye på verksted.. Om dette er respektivt for alle modellene er litt tidlig å si da de er forholdsvis nye, men obs obs.. Ford har vel ikke akkurat den beste feilstatistikken heller..

Gå for Touran om det er en bil som er stor nok for deg er min klare anbefaling.

 

 

Ford har en bedre feilstatistikk enn Volkswagen.

 

Se feks her:

 

http://www.nettavisen.no/bil/article1454251.ece

 

 

Jeg kjenner forøvrig flere som har masse problemer med Touran.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen venner kjøpte en Mazda 5 i sommer. Jeg har ikke prøvekjørt den ennå, men den ser grei ut, og har mindre kassepreg enn Touran. Stort pluss for skyvedørene på sidene! De siste modellene Mazda har kommet med har vist at merket vil markere seg i mer sportslig retning enn før.

 

 

Mazda 5 er en fin bil, men finnes den med aut gear. Det er et must for meg?

 

Sjekket prislisten, det er kun Mazda 3 du får med automat.

Lenke til kommentar
Eg kjører S-Max og kan si meg enig i trådens linje at det er en penere, mer sikker, og ikke minst større bil..

Dessverre har eg opplevd ganske mange feil på min så den har vore mye på verksted.. Om dette er respektivt for alle modellene er litt tidlig å si da de er forholdsvis nye, men obs obs.. Ford har vel ikke akkurat den beste feilstatistikken heller..

Gå for Touran om det er en bil som er stor nok for deg er min klare anbefaling.

 

Synd for deg at du har fått en dårlig S-Max. Den Ford'en som har dårligst rykte er/var nok Galaxy, men jeg kjenner en som har en slik, og ikke har hatt problemer med den.

 

Som jeg sier lenger oppe, er det gode og dårlige eksemplarer av alle biler, og det som er viktig er den servicen du får hos merkeverkstedet. Det er også vanskelig å spøre enkeltpersoner om erfaringer med de enkelte bilen, da man må ha et bredt grunnlag og sammenfallende måleparametre for å kunne få sammenlignbare statistikker. Det holder ikke med "en nabo kjenner en som hadde en xxxxx, og den var kjempebra/dritdårlig".

Lenke til kommentar

Har igrunn inntrykk av at VAG er ganske solide og driftssikre biler jeg, i alle fall fra 04 og framover.. Ford har jeg alltid sett på som plastikk-biler som detter fra hverandre, ikke spør meg hvorfor :p

 

Fadern har 7-trinns DSG- i sin Audi, og den er grei å kjøre med, men jeg syns fortsatt at manuell er å foretrekke.. Syns DSG kassa reagerer alt for sakte når man står stille. Selv så vil jeg ikke eie en 07-modell med DSG-kasse om 10 år og 200.000km ++ på tellern.. Har en magefølese på at dette kommer til å bli dyrere og dyrere biler å vedlikeholde med åra.

 

Hva med Citroën C4 Grand Picasso..? Savner riktignok noen værstingmotor til denne bilen men.. 2.0HDi funker bra til bilen.

Lenke til kommentar
Fadern har 7-trinns DSG- i sin Audi, og den er grei å kjøre med, men jeg syns fortsatt at manuell er å foretrekke.. Syns DSG kassa reagerer alt for sakte når man står stille.

Det er generelt for automatiske girkasser at de er litt trege i starten. Om du vil kan du jo alltids sette den i manuell modus eller Sport, det hjelper litt. Uansett er det noe man fort venner seg til. Jeg skal neppe ha bil uten automatkasse igjen, ihvertfall..

Lenke til kommentar
Fadern har 7-trinns DSG- i sin Audi, og den er grei å kjøre med, men jeg syns fortsatt at manuell er å foretrekke.. Syns DSG kassa reagerer alt for sakte når man står stille. Selv så vil jeg ikke eie en 07-modell med DSG-kasse om 10 år og 200.000km ++ på tellern.. Har en magefølese på at dette kommer til å bli dyrere og dyrere biler å vedlikeholde med åra.

 

Dette den samme A6'en du nevnte i en annen tråd? Er i så tilfelle "vanlig" automatgir på den, da de eneste Audiene med DSG er A3 og TT.

 

Ellers, angående Touran. Er en nydelig god bil å kjøre ihvertfall, har kjørt endel Touran når jeg er hjemme ('07-modell med 105hk TDI), og synes bilen virker veldig god på veien. :)

Lenke til kommentar
Fadern har 7-trinns DSG- i sin Audi, og den er grei å kjøre med, men jeg syns fortsatt at manuell er å foretrekke.. Syns DSG kassa reagerer alt for sakte når man står stille. Selv så vil jeg ikke eie en 07-modell med DSG-kasse om 10 år og 200.000km ++ på tellern.. Har en magefølese på at dette kommer til å bli dyrere og dyrere biler å vedlikeholde med åra.

 

Dette den samme A6'en du nevnte i en annen tråd? Er i så tilfelle "vanlig" automatgir på den, da de eneste Audiene med DSG er A3 og TT.

 

Ellers, angående Touran. Er en nydelig god bil å kjøre ihvertfall, har kjørt endel Touran når jeg er hjemme ('07-modell med 105hk TDI), og synes bilen virker veldig god på veien. :)

å? Var pottesikker på at det var det som var DSG jeg.. :p Som sagt den nyeste a6en..

 

Har blitt fortalt at det er samma understell på Caddy som i touran, stemmer dette? I såfall så kjører jeg til daglig med et caddy-understell :p Bilen krenger ikke så mye syns jeg, det er bra.. Fjærene er ganske stive, men det skal ikke så voldsomme ugjevnheter og dumper til før det smeller skikkelig i bilen :p Syns bilen er ganske ustabil i høy hastighet på svingete veier.. Føler meg ikke heeeeelt komfortabel på kjøreegenskapene her.. Føler at bilen skal velte :p

Lenke til kommentar
Fadern har 7-trinns DSG- i sin Audi, og den er grei å kjøre med, men jeg syns fortsatt at manuell er å foretrekke.. Syns DSG kassa reagerer alt for sakte når man står stille. Selv så vil jeg ikke eie en 07-modell med DSG-kasse om 10 år og 200.000km ++ på tellern.. Har en magefølese på at dette kommer til å bli dyrere og dyrere biler å vedlikeholde med åra.

 

Dette den samme A6'en du nevnte i en annen tråd? Er i så tilfelle "vanlig" automatgir på den, da de eneste Audiene med DSG er A3 og TT.

 

Ellers, angående Touran. Er en nydelig god bil å kjøre ihvertfall, har kjørt endel Touran når jeg er hjemme ('07-modell med 105hk TDI), og synes bilen virker veldig god på veien. :)

å? Var pottesikker på at det var det som var DSG jeg.. :p Som sagt den nyeste a6en..

 

Har blitt fortalt at det er samma understell på Caddy som i touran, stemmer dette? I såfall så kjører jeg til daglig med et caddy-understell :p Bilen krenger ikke så mye syns jeg, det er bra.. Fjærene er ganske stive, men det skal ikke så voldsomme ugjevnheter og dumper til før det smeller skikkelig i bilen :p Syns bilen er ganske ustabil i høy hastighet på svingete veier.. Føler meg ikke heeeeelt komfortabel på kjøreegenskapene her.. Føler at bilen skal velte :p

 

Caddy har samme understell som Touran ja, men vil nesten regne med at Caddy har andre, stivere fjærer for å kunne laste mer. I tillegg er vel ikke kjørekomfort det som er mest prioritert på en varebil.

kan ikke si at jeg har prøvd å kjøre veldig fort med Touranen hjemme, men i normale hastigheter (på svingete smale veier i Lofoten :ohmy: ) så virker den veldig stabil og fin. Men selvsagt, den bærer preg av at den er noe høyere enn en normal bil.

Lenke til kommentar
Fadern har 7-trinns DSG- i sin Audi, og den er grei å kjøre med, men jeg syns fortsatt at manuell er å foretrekke.. Syns DSG kassa reagerer alt for sakte når man står stille. Selv så vil jeg ikke eie en 07-modell med DSG-kasse om 10 år og 200.000km ++ på tellern.. Har en magefølese på at dette kommer til å bli dyrere og dyrere biler å vedlikeholde med åra.

 

Dette den samme A6'en du nevnte i en annen tråd? Er i så tilfelle "vanlig" automatgir på den, da de eneste Audiene med DSG er A3 og TT.

 

Ellers, angående Touran. Er en nydelig god bil å kjøre ihvertfall, har kjørt endel Touran når jeg er hjemme ('07-modell med 105hk TDI), og synes bilen virker veldig god på veien. :)

å? Var pottesikker på at det var det som var DSG jeg.. :p Som sagt den nyeste a6en..

 

Har blitt fortalt at det er samma understell på Caddy som i touran, stemmer dette? I såfall så kjører jeg til daglig med et caddy-understell :p Bilen krenger ikke så mye syns jeg, det er bra.. Fjærene er ganske stive, men det skal ikke så voldsomme ugjevnheter og dumper til før det smeller skikkelig i bilen :p Syns bilen er ganske ustabil i høy hastighet på svingete veier.. Føler meg ikke heeeeelt komfortabel på kjøreegenskapene her.. Føler at bilen skal velte :p

 

Caddy har samme understell som Touran ja, men vil nesten regne med at Caddy har andre, stivere fjærer for å kunne laste mer. I tillegg er vel ikke kjørekomfort det som er mest prioritert på en varebil.

kan ikke si at jeg har prøvd å kjøre veldig fort med Touranen hjemme, men i normale hastigheter (på svingete smale veier i Lofoten :ohmy: ) så virker den veldig stabil og fin. Men selvsagt, den bærer preg av at den er noe høyere enn en normal bil.

Tja, caddy er en dyr bil for sin klasse, så noe ekstra bør det være med den i forhold til Yaris, Berlingo og den type biler. Sittekomfort og kjørekomfort er ganske bra på caddyen, men det jeg mente at ikke var så bra var kjøreegenskapene :p

 

Sånn generelt sett så vil jeg tru at touran er en god bruktbil.

Endret av pc^2007
Lenke til kommentar
Bare for å pirke: DSG er ikke en automatkasse, men en elektronisk styrt manuellkasse med 2 clutcher og 2 inngående aksler i gearkassen. Personlig ville jeg ikke kjøpt 1. generasjon av denne teknologien, men kanskje om noen år.

 

Uansett, skal du ha sportslig bil, velger du ikke kassebil. Av vanlige personbiler i dag synes jeg Mondeo er den sprekeste, og ventetidene på en ny slik viser at flere enn meg er av samme oppfatning.

 

Min far har 2 stk av denne bilen på jobben, (1,9TDI) Selv har vi en 2liters Passat med DSG. Kan ikke si at jeg ville ha ventet noen år før jeg kjøpte en bil med den typen girkasse. Fy.... så perfekt girkasse og alt! DSG er absolutt å anbefale!

 

Kan være enig at Touran ikke er så veldig sportslig, men det må være en sabla god bil siden du kan ikke unngå å se minst én i nabolaget som har den!

Lenke til kommentar

Familien min har vanlige 2005 mod, manuell 6 trinn. 1.9 litern med 105hk. Helt kurrant bil

 

Derimot svigers har 2005 mod, DSG 2.0 litern med 140 hk og sportsunderstell samt hele den ekstra pakka. Mye mer sportslig og presis.

 

Og en kompis som jobber som kuldemontør har 2006 eller 2007 mod, litt usikker, DSG 140 hk. Denne har fått en liten ''facelift''. Bladt annet litt kromma deler, andre lykter forran og bak.

 

Generelt liker jeg Touran veldig godt, skulle gjerne hatt en selv.!

Lenke til kommentar
Familien min har vanlige 2005 mod, manuell 6 trinn. 1.9 litern med 105hk. Helt kurrant bil

 

Derimot svigers har 2005 mod, DSG 2.0 litern med 140 hk og sportsunderstell samt hele den ekstra pakka. Mye mer sportslig og presis.

 

Og en kompis som jobber som kuldemontør har 2006 eller 2007 mod, litt usikker, DSG 140 hk. Denne har fått en liten ''facelift''. Bladt annet litt kromma deler, andre lykter forran og bak.

 

Generelt liker jeg Touran veldig godt, skulle gjerne hatt en selv.!

 

Den til dine svigers er nok min drøm hvis det blir Touran ja. Skulle gjerne hatt med faceliften som kameraten din har, men det blir nok for nytt og dyrt. Men når jeg ser på finn.no så er ikke mange som har sportsunderstell (ingen). Er det noe som ikke selges på norske biler? Må de importeres hvis en ønsker sportsunderstell...?

 

Bare for å pirke: DSG er ikke en automatkasse, men en elektronisk styrt manuellkasse med 2 clutcher og 2 inngående aksler i gearkassen. Personlig ville jeg ikke kjøpt 1. generasjon av denne teknologien, men kanskje om noen år.

 

Uansett, skal du ha sportslig bil, velger du ikke kassebil. Av vanlige personbiler i dag synes jeg Mondeo er den sprekeste, og ventetidene på en ny slik viser at flere enn meg er av samme oppfatning.

 

Min far har 2 stk av denne bilen på jobben, (1,9TDI) Selv har vi en 2liters Passat med DSG. Kan ikke si at jeg ville ha ventet noen år før jeg kjøpte en bil med den typen girkasse. Fy.... så perfekt girkasse og alt! DSG er absolutt å anbefale!

 

Kan være enig at Touran ikke er så veldig sportslig, men det må være en sabla god bil siden du kan ikke unngå å se minst én i nabolaget som har den!

 

Helt enig. Kjører passat tiptronic i dag - veldig kurrant og god kasse. Kjører nyere passat og DSG på jobben - utrolig mye mer behagelig...

Lenke til kommentar
Har igrunn inntrykk av at VAG er ganske solide og driftssikre biler jeg, i alle fall fra 04 og framover.. Ford har jeg alltid sett på som plastikk-biler som detter fra hverandre, ikke spør meg hvorfor :p

 

Fadern har 7-trinns DSG- i sin Audi, og den er grei å kjøre med, men jeg syns fortsatt at manuell er å foretrekke.. Syns DSG kassa reagerer alt for sakte når man står stille. Selv så vil jeg ikke eie en 07-modell med DSG-kasse om 10 år og 200.000km ++ på tellern.. Har en magefølese på at dette kommer til å bli dyrere og dyrere biler å vedlikeholde med åra.

 

Hva med Citroën C4 Grand Picasso..? Savner riktignok noen værstingmotor til denne bilen men.. 2.0HDi funker bra til bilen.

 

Citronen C4 Grand Picasso er for meg en fantastisk fin bil. Den scorer veldig høyt på komfort og alle muligheter og rom iden, samt en fantastisk utsikt. Ifølge test er det visst ikke så mye å hente på den største diesel motoren kontra den mindre. Den kommer med halv automat. Ikke sikker på hvordan det virker, men det er hvertfall uten klutsj.

 

Touran er nok mer sportslig å kjøre da, men C4 er finere, større ----men jeg kjenner ikke Citroens driftsikkerhet...

Lenke til kommentar
Familien min har vanlige 2005 mod, manuell 6 trinn. 1.9 litern med 105hk. Helt kurrant bil

 

Derimot svigers har 2005 mod, DSG 2.0 litern med 140 hk og sportsunderstell samt hele den ekstra pakka. Mye mer sportslig og presis.

 

Og en kompis som jobber som kuldemontør har 2006 eller 2007 mod, litt usikker, DSG 140 hk. Denne har fått en liten ''facelift''. Bladt annet litt kromma deler, andre lykter forran og bak.

 

Generelt liker jeg Touran veldig godt, skulle gjerne hatt en selv.!

 

Den til dine svigers er nok min drøm hvis det blir Touran ja. Skulle gjerne hatt med faceliften som kameraten din har, men det blir nok for nytt og dyrt. Men når jeg ser på finn.no så er ikke mange som har sportsunderstell (ingen). Er det noe som ikke selges på norske biler? Må de importeres hvis en ønsker sportsunderstell...?

 

Bare for å pirke: DSG er ikke en automatkasse, men en elektronisk styrt manuellkasse med 2 clutcher og 2 inngående aksler i gearkassen. Personlig ville jeg ikke kjøpt 1. generasjon av denne teknologien, men kanskje om noen år.

 

Uansett, skal du ha sportslig bil, velger du ikke kassebil. Av vanlige personbiler i dag synes jeg Mondeo er den sprekeste, og ventetidene på en ny slik viser at flere enn meg er av samme oppfatning.

 

Min far har 2 stk av denne bilen på jobben, (1,9TDI) Selv har vi en 2liters Passat med DSG. Kan ikke si at jeg ville ha ventet noen år før jeg kjøpte en bil med den typen girkasse. Fy.... så perfekt girkasse og alt! DSG er absolutt å anbefale!

 

Kan være enig at Touran ikke er så veldig sportslig, men det må være en sabla god bil siden du kan ikke unngå å se minst én i nabolaget som har den!

 

Helt enig. Kjører passat tiptronic i dag - veldig kurrant og god kasse. Kjører nyere passat og DSG på jobben - utrolig mye mer behagelig...

Skal høre med han hva den pakka heter. Er en tilleggspakke. Med blandt annet krom/sølfarga takrails, alu felger, sportsunderstell, etc. Kjøpt her i Norge ja.

Lenke til kommentar
Men når jeg ser på finn.no så er ikke mange som har sportsunderstell (ingen). Er det noe som ikke selges på norske biler? Må de importeres hvis en ønsker sportsunderstell...?

Sportsunderstell er normalt ekstrautstyr, og er fint mulig å bestille i Norge.

 

 

Skal høre med han hva den pakka heter. Er en tilleggspakke. Med blandt annet krom/sølfarga takrails, alu felger, sportsunderstell, etc. Kjøpt her i Norge ja.

Hvis det er "nye" Touran, så får du en pakke som heter Exclusive. Sportsunderstell, 17", navigasjon osv. Det er egentlig Highline pluss litt ekstra snacks.

Lenke til kommentar
http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde

 

Her har du en som ikke har gått mye, 2liters motor med DSG kasse, Sportsunderstell og masse annet "snacks".

 

Det var visst feil annonse. Her er den riktige: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...2bacmWTAH339774

 

De som selger denne bilen er visst så fornøyde at de har bestillt en ny. (Obs, hadde ikke DSG)

Lenke til kommentar
Men når jeg ser på finn.no så er ikke mange som har sportsunderstell (ingen). Er det noe som ikke selges på norske biler? Må de importeres hvis en ønsker sportsunderstell...?

Sportsunderstell er normalt ekstrautstyr, og er fint mulig å bestille i Norge.

 

 

Skal høre med han hva den pakka heter. Er en tilleggspakke. Med blandt annet krom/sølfarga takrails, alu felger, sportsunderstell, etc. Kjøpt her i Norge ja.

Hvis det er "nye" Touran, så får du en pakke som heter Exclusive. Sportsunderstell, 17", navigasjon osv. Det er egentlig Highline pluss litt ekstra snacks.

Ja, tror det er den Exclusive pakka.

 

Det einaste som er bra på Touran er DSG-kassa. Ellers er den skranglete, ukomfortabel og plaga med feil (anekdotisk bevis frå familiens 140-DSG -06 gått 30.000km). Om den er betre eller verre enn andre i klassen veit eg ikkje.

Utdyp det med Skranglete,ukomfortabelt og plaga med feil. Kan ikke bare si det uten noen form for argumenter.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...