Gå til innhold

Nokia N82 - diskuter den her!


Anbefalte innlegg

Men jeg prata med ei dame på evpert butikken borti her, og hun sa at Komplett var en dårlig nettbutikk med tanke på garanti av en eller annen grunn... Husker ikke helt grunnen, men mulig det var fordi de var eid av et selskap fra et anna land eller no (er ikke helt sikker).

 

Men er det tilfelle at de er dårlig på garanti hvis mobilen blir ødelagt? Og får man med usb-kabel, 2gb minnekort og pc-suite i pakka fra komplett? ( stod tydelig at headsett mangla, så det følger nok ikke med)

 

Ikke tilfelle, det du hørte om Komplett stemmer ikke da det er en butikk som har base i Norge og ble startet av en nordmann. Du får vanlig garanti og reklamasjonsrett etter norsk forbrukerkjøpslov hvis du handler hos Komplett.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg prata med ei dame på evpert butikken borti her, og hun sa at Komplett var en dårlig nettbutikk med tanke på garanti av en eller annen grunn... Husker ikke helt grunnen, men mulig det var fordi de var eid av et selskap fra et anna land eller no (er ikke helt sikker).

 

Men er det tilfelle at de er dårlig på garanti hvis mobilen blir ødelagt? Og får man med usb-kabel, 2gb minnekort og pc-suite i pakka fra komplett? ( stod tydelig at headsett mangla, så det følger nok ikke med)

 

Ikke tilfelle, det du hørte om Komplett stemmer ikke da det er en butikk som har base i Norge og ble startet av en nordmann. Du får vanlig garanti og reklamasjonsrett etter norsk forbrukerkjøpslov hvis du handler hos Komplett.no.

 

Du har faktisk bedre rettigheter ved kjøp over nett, mot å kjøpe i butikk.. På nett har du 14 dagers angrefrist, og ingen angrefrist i butikk.. Men det er mange som ikke liker nettbutikk, fordi de føler at de må ha et sted å gå til om noe går galt.. Virker som om hun på Expert ville selge deg telefon på en litt uærlig måte..

 

Sorry for Off-Topic, tilbake til tråden:

 

Jeg har hørt at N82 også støtter n-standarden på Wlan (altså 802.11n), men leser at den ikke gjør det.. Stemmer det at den støtter denne standarden?

Lenke til kommentar
Jeg skulle vise rute fra oslo til heggelia.. Og den finner ingen rute.. Hva er det for noe piss..

 

Jeg skulle gjerne hatt dato på skrivebordet selv om jeg har på lydløs! Jeg skulle gjerne hatt meldingsdetaljer på meldingene med en gang så jeg slipper å gå inn på hver enkelt for å se når jeg fikk meldingen.

 

Jeg går alltid feil hvis jeg skal stille inn på noe osv..

Mange ulogiske plasseringer av menyene (vet det kan endres)

Men er "om telefonen" eller 3D-toner et verktøy?

Hvorfor er det en verktøymappe under en annen verktøymappe..

 

 

jalla

 

Høres ut som om du ikke er helt vant enda til S60 3 ed som N82 har. Ulogiske plasseringer?? Syns de er helt kånge jeg. Du venner deg sikkert til det og. Det er faktisk ikke en verktøymappe under en verktøy mappe. Forskjell på mappe og icon. Verktøymappen som ligger i meny.... en mappe med en liten fastnøkkel på er fellesmappe for verktøy OG innstillinger.....kommer du inn i den mappen kan du velge rene telefoninstillinger....som da er den hele icon fastnøkkelen :!:

 

Ang denne rutevisninga så hadde jeg vel lest brukarveilejinga en gang til. Lykke til

Lenke til kommentar
Jeg skulle vise rute fra oslo til heggelia.. Og den finner ingen rute.. Hva er det for noe piss..

 

Jeg skulle gjerne hatt dato på skrivebordet selv om jeg har på lydløs! Jeg skulle gjerne hatt meldingsdetaljer på meldingene med en gang så jeg slipper å gå inn på hver enkelt for å se når jeg fikk meldingen.

 

Jeg går alltid feil hvis jeg skal stille inn på noe osv..

Mange ulogiske plasseringer av menyene (vet det kan endres)

Men er "om telefonen" eller 3D-toner et verktøy?

Hvorfor er det en verktøymappe under en annen verktøymappe..

 

 

jalla

 

Høres ut som om du ikke er helt vant enda til S60 3 ed som N82 har. Ulogiske plasseringer?? Syns de er helt kånge jeg. Du venner deg sikkert til det og. Det er faktisk ikke en verktøymappe under en verktøy mappe. Forskjell på mappe og icon. Verktøymappen som ligger i meny.... en mappe med en liten fastnøkkel på er fellesmappe for verktøy OG innstillinger.....kommer du inn i den mappen kan du velge rene telefoninstillinger....som da er den hele icon fastnøkkelen :!:

 

Ang denne rutevisninga så hadde jeg vel lest brukarveilejinga en gang til. Lykke til

 

 

S60 er blitt bedre og bedre, ja. Det krever selvsagt mer å sette seg inn i enn S40-operativsystemet eller Sony Ericssons proprietære operativsystem, men det er blitt mer brukervennlig, samt at stadig flere mobiler har dette. Dermed er flere og flere blitt vant med S60. Det kan brukes på en enkel og grei måte, samtidig som det tillater mer avansert bruk.

 

Dessuten er S60 blitt adskillig raskere, noe som øker brukergleden. Utvalget av programvare for S60 er stort, og vil bli ennå større. Den største brukeren av S60 på telefoner er Nokia. Jeg savner enkelte egenskaper fra deres S40-telefoner, som tidsinnstilling av profiler, nedtellingstidtaker og stoppeklokke. Dette må man skaffe på egen hånd. I tillegg synes jeg Nokia endrer for mye på plasseringen av programmer/verktøy fra modell til modell.

Lenke til kommentar
Synes også kanskje det er litt rotete plasseringer på enkelte ting, men blir nå ikke akkurat plaget av det, det er jo bare å flytte de selv om man vil.

 

Plasseringen er ikke rotete i seg selv, men Nokia endrer gjerne plasseringen fra modell til modell. Det er det som blir rotete :)

 

Heldigvis kan man selv endre plasseringen, ja.

 

Jeg liker S60 meget godt, og for meg personlig er muligheten til å kunne bruke Nokia Maps eller annen GPS-programvare viktig. Det er ikke lett å finne brukbar GPS-programvare til SE sine telefoner med SE-operativsystem. Du har Wayfinder, men med begrensede muligheter i forhold til på deres UIQ-telefoner. Om Wayfinder kjører på Nokias S40-telefoner, blir det samme begrensningene, sett i forhold til deres S60-telefoner.

 

Noe annet jeg liker med S60-telefonene er at kamerabilder får dato + "serienummer" i filnavnet. F.eks 11012008(001). Da ser man av filnavnet at bildet er tatt 11.01.2008 og deretter nummeret på bildet. Dermed blir det veldig oversiktlig når disse skal lagres på PC eller lastes opp på nettet. Mener Siemens også hadde dette i sin tid, men kommer ikke på andre som kan tilby det samme. Det nærmeste er Sony Ericsson, men der blir filnavnene mer à la det man finner på digitalkamera (f.eks DSC00018). Filnavnet genereres stadig høyere, helt til man eventuelt nullstiller det på telefonen. HTC har gjerne også noe i den duren. SE og HTC tilbyr også dato "trykket" på selve bildet, på flere modeller. På Samsung og Nokia S40-telefoner blir det Bilde/Picture 001, og det blir for primitivt. Når man har tømt telefonen for foto, begynner det på Bilde 001 igjen, og man må endre filnavn eller opprette mange flere mapper for ikke at filnanene skal være like hverandre.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Men jeg prata med ei dame på evpert butikken borti her, og hun sa at Komplett var en dårlig nettbutikk med tanke på garanti av en eller annen grunn... Husker ikke helt grunnen, men mulig det var fordi de var eid av et selskap fra et anna land eller no (er ikke helt sikker).

 

Men er det tilfelle at de er dårlig på garanti hvis mobilen blir ødelagt? Og får man med usb-kabel, 2gb minnekort og pc-suite i pakka fra komplett? ( stod tydelig at headsett mangla, så det følger nok ikke med)

 

 

Dette er bare tull. Nettbutikker levere bedre garanti med tanke på returrett og slikt. Dessuten kan alle mobiltelefoner ved bevis kvittering leveres på nordialog, teleservice, inovo og så videre. Man kan også fritt levere telefonene i de sstore mobilbutikkene som sender dem inn til rep uten noe problem.

 

Komplett, MPX og Bestbuy har jeg aldri hatt noe problem med. De oppgir bare et RMA nummer som du sender varen inn igjen og så får du den reparert ellerså får du ny.

 

Nettbutikkene bruker dog litt lenger tid grunnet at man må sende den inn med posten.... og da må jo også posten få tid til og hente, kjøre og levere pakka.

 

Den butikken hun dama du refererer til jobber i, ville jeg i alle fall ikke gått og handlet i igjen. Hun er totalt på bærtur og vet tydelig ikke hva garantiloven, kjøpsloven og reklamasjonsretten som sluttbruker er for no.

 

Kjøp trygt på Netbutikker som Komplett, MPX og Bestbuy. Det har jeg gjort mange ganger og aldri opplevd noe som helst negativitet.

 

Bare plusser fra meg. :thumbup:

Lenke til kommentar
...

Men hvordan er det hvis telefonen og sånt blir ødelagt når den er kjøpt hos komplett?

 

 

Er helt vanlig reklamasjon og angrerett på demoproduktene som med vanlige produkter.

 

 

.. og garanti ;)

 

 

Om telefonen er ødelagt når den kommer til deg og du sender den tilbake, så får du ikke tilsendt ny telefon eller reparert den du sender inn på kompletts regning. Da må du betale selv.

 

Kjøpte en N76 til søstra mi i midten av desember som kom med ødelagt skjerm, og da betalte de meg tilbake kjøpesummen og lot meg seile min egen sjø. :p Så om du skulle være så uheldig å få en telefon som er fysisk ødelagt og den er demo så risikerer du først og fremst at de prøver å gi deg skylden for at den er ødelagt, og om du da får godkjent en retur så er ikke reparasjon eller omlevering et alternativ.

 

Så man får ikke heeeelt de samme rettighetene som ved kjøp av en telefon som ikke har komplett salgseske selv om komplett liker å innbille folk det. For da ville man minst fått den reparert, og mest sannsynlig byttet.

 

Det finnes en bråte juridiske aspekter å ta hensyn til her, men det hopper jeg elegant over, jeg vil bare påpeke at det er slik komplett.no faktisk opptrer om man er så uheldig, og det kan de ha fult lov til for alt jeg vet. Men det er altså en risiko for å kjøpe en vare demobrukt som kan ha fysisk skade med påfølgende helvete..

 

 

Dette blir seff helt OT og har i utgangspunktet ingen ting i N82-tråden og gjøre, så for å pense inn på N82-tråden igjen så kan jeg jo anbefale alle å kjøpe og legge inn vNes på sine telefoner, koble telefonen til tven og spille Super Mario Bros. 3 på fullskjerm med telefonen som gamepad for å få tilbake den gode gamle 8-bit følelsen! :D Skal slenge inn et bilde etterpå for å vise hvorda det fortoner seg. Det er ordentlig moro!

Lenke til kommentar
Dette blir seff helt OT og har i utgangspunktet ingen ting i N82-tråden og gjøre, så for å pense inn på N82-tråden igjen så kan jeg jo anbefale alle å kjøpe og legge inn vNes på sine telefoner, koble telefonen til tven og spille Super Mario Bros. 3 på fullskjerm med telefonen som gamepad for å få tilbake den gode gamle 8-bit følelsen! :D Skal slenge inn et bilde etterpå for å vise hvorda det fortoner seg. Det er ordentlig moro!

Hvor kan jeg finne vNes? Sett litt etter sånt noe, men ikke funnet noe..

Lenke til kommentar
...

Men hvordan er det hvis telefonen og sånt blir ødelagt når den er kjøpt hos komplett?

 

 

Er helt vanlig reklamasjon og angrerett på demoproduktene som med vanlige produkter.

 

 

.. og garanti ;)

 

 

Om telefonen er ødelagt når den kommer til deg og du sender den tilbake, så får du ikke tilsendt ny telefon eller reparert den du sender inn på kompletts regning. Da må du betale selv.

 

Kjøpte en N76 til søstra mi i midten av desember som kom med ødelagt skjerm, og da betalte de meg tilbake kjøpesummen og lot meg seile min egen sjø. :p Så om du skulle være så uheldig å få en telefon som er fysisk ødelagt og den er demo så risikerer du først og fremst at de prøver å gi deg skylden for at den er ødelagt, og om du da får godkjent en retur så er ikke reparasjon eller omlevering et alternativ.

 

Så man får ikke heeeelt de samme rettighetene som ved kjøp av en telefon som ikke har komplett salgseske selv om komplett liker å innbille folk det. For da ville man minst fått den reparert, og mest sannsynlig byttet.

 

Det finnes en bråte juridiske aspekter å ta hensyn til her, men det hopper jeg elegant over, jeg vil bare påpeke at det er slik komplett.no faktisk opptrer om man er så uheldig, og det kan de ha fult lov til for alt jeg vet. Men det er altså en risiko for å kjøpe en vare demobrukt som kan ha fysisk skade med påfølgende helvete..

 

Vel, det har de ikke lov til.. Hvis Komplett.no viser seg å være vanskelige der, kan man bare levere den inn på verksted selv, med kvittering.. Jeg kan anbefale Bakke Elektronikk hvis du bor i nærheten av Sandefjord (de reparerer dog ikke alt selv, noe sendes ut)..

 

Til neste uke blir det N82 på meg også, denne telefonen viser seg å være veldig populær :p Hva synes dere, som sikkert har hatt den en stund, om tastene? Har dere vent dere til de, eller er de knotete?

Lenke til kommentar

Hmm, vært litt positivt og negativt ang. komplett her, og det var hovedsakelig komplett ho dama trakk frem. Hun mente av en eller annen grunn at denvar dårligere enn andre nettbutikker :hmm:

 

Men men, har kjøpt produkter av komplett før, og det gikk greit, så får håpe det går greit nå også (dog det ikke var demovare forrige gang). Gleder meg i alle fall til og se :D

Lenke til kommentar

Det går nok bra ska du se, hvis ikke kan du bare bruke angreretten din.. (Det kan de ikke nekte deg)

 

Til neste uke blir det N82 på meg også, denne telefonen viser seg å være veldig populær Hva synes dere, som sikkert har hatt den en stund, om tastene? Har dere vent dere til de, eller er de knotete?

I like'm. Gleder meg til hver gang jeg skal sende sms nesten jo

 

Såpass.. Vil du si at de er bedre enn "standard" taster?

Endret av xelA
Lenke til kommentar

Måtte levere inn min splitter nye n82 dagen etter den var kjøpt inn pga fabrikkfeil i skjermen... (ødelagt piksel i skjerm) Skulle likt å høre hvilke andre problemer som kan er typisk for N82 Noen andre som har opplevd tilsvarende feil eller "softwarefeil"? Legg gjerne ut de erfaringer med feil som måtte være av betydning!

Lenke til kommentar
Måtte levere inn min splitter nye n82 dagen etter den var kjøpt inn pga fabrikkfeil i skjermen... (ødelagt piksel i skjerm) Skulle likt å høre hvilke andre problemer som kan er typisk for N82 Noen andre som har opplevd tilsvarende feil eller "softwarefeil"? Legg gjerne ut de erfaringer med feil som måtte være av betydning!

 

Hallo??!?.... Hørt om DOA telefon? Da får man ny i stedet for reparasjon. hva slags butikker der det dere handler i da? har aldri no problem med retur og nye telefoner eller heving av kjøp jeg....

 

KJØPSLOVEN!!!! LES DEN. da har butikkene ingenting og si. en flott lov jeg følger selv da jeg og selger mye som forhandler.

Lenke til kommentar

Her ble det masse rare råd som sikkert skremmer møkka av folk som kjøper på netthandel som komplett, mpx osv osv.

 

For og fjerne all kaos om hvem som er dårlige på garanti eller ikke, sender i retur eller andre rare ideer som har kommet opp her så har vi i norge lover og regler som trygger akkurat sluttbrukere. Reklamasjonsrett, garantiloven og kjøpsloven.

 

Den minst viktige her er faktisk garantien som gies av produsenten og ikke butikken du kjøper i. "OPS garantien din har gått ut så dette må du betale selv" har jeg hørt mange ganger.....men det er jo selvsagt bare tull og fanteri. Da sier dere bare tilbake til den idiotiske ikkevitende salgsmannen...." har du hørt om reklamasjonsrett og kjøpsloven?

 

Da blir de som regel stille. Reklamasjonsretten er forbrukers trygghet på at en vare som er ment og vare en viss tid, feks 5 år... eller 3 år som det nå antakeligvis på mobiltelefoner faktisk varer så lenge og ved normal bruk. Går varen i stykker innen denne tiden kan man klage til butikken/produsenten og da skal man enten ha varen reparert eller NY erstatningsvare. Det er butikken sammen med produsenten som må bevise at varer er feilbrukt, og ikke bare si det til deg.

 

Så om du kjøper en demovare så er den også fullt dekket av kjøpsloven. Du skal ha samme reklamasjonsrett etter kjøpsloven på disse varene også uten unntak.

 

Så referer til kjøpsloven og reklamer i stedet. Da har butikkene ikke noe og si. Ny eller reparert... :devil:

Endret av Mikkel_Rev®
Lenke til kommentar
Måtte levere inn min splitter nye n82 dagen etter den var kjøpt inn pga fabrikkfeil i skjermen... (ødelagt piksel i skjerm) Skulle likt å høre hvilke andre problemer som kan er typisk for N82 Noen andre som har opplevd tilsvarende feil eller "softwarefeil"? Legg gjerne ut de erfaringer med feil som måtte være av betydning!

 

Hallo??!?.... Hørt om DOA telefon? Da får man ny i stedet for reparasjon. hva slags butikker der det dere handler i da? har aldri no problem med retur og nye telefoner eller heving av kjøp jeg....

 

KJØPSLOVEN!!!! LES DEN. da har butikkene ingenting og si. en flott lov jeg følger selv da jeg og selger mye som forhandler.

 

 

Nå er det nå en gang slik at butikken jeg kjøpte den i (elkjøp) har rett til å reparere varen 2 ganger (ifølge forbrukerkjøpsloven, § 30) etter det jeg har forstått... , før jeg har mulighet til å kreve ny vare. Eller jeg kunne krevd omlevering (§ 29= ny vare) med det samme. Jeg valgte å sende den inn til rep. Men det er ufattelig irriterende å kjøpe et produkt til 5000 kr og så er den deffekt...! Hva betyr DOA? (dead on arrival?). Den var jo ikke det. Det var en del av skjermen som var ødelagt når jeg kjøpte den.

Endret av ladolcevita
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...