Gå til innhold

Nokia N82 - diskuter den her!


Anbefalte innlegg

Måtte levere inn min splitter nye n82 dagen etter den var kjøpt inn pga fabrikkfeil i skjermen... (ødelagt piksel i skjerm) Skulle likt å høre hvilke andre problemer som kan er typisk for N82 Noen andre som har opplevd tilsvarende feil eller "softwarefeil"? Legg gjerne ut de erfaringer med feil som måtte være av betydning!

 

Hallo??!?.... Hørt om DOA telefon? Da får man ny i stedet for reparasjon. hva slags butikker der det dere handler i da? har aldri no problem med retur og nye telefoner eller heving av kjøp jeg....

 

KJØPSLOVEN!!!! LES DEN. da har butikkene ingenting og si. en flott lov jeg følger selv da jeg og selger mye som forhandler.

 

 

Nå er det nå en gang slik at butikken jeg kjøpte den i (elkjøp) har rett til å reparere varen 2 ganger (ifølge forbrukerkjøpsloven, § 30) etter det jeg har forstått... , før jeg har mulighet til å kreve ny vare. Eller jeg kunne krevd omlevering (§ 29= ny vare) med det samme. Jeg valgte å sende den inn til rep. Men det er ufattelig irriterende å kjøpe et produkt til 5000 kr og så er den deffekt...! Hva betyr DOA? (dead on arrival?). Den var jo ikke det. Det var en del av skjermen som var ødelagt når jeg kjøpte den.

 

 

Slik jeg har erfart og forstått det, er DOA (helt riktig, Dead On Arrival) en ordning (Nokiatelefoner) som gjør at man kan levere inn igjen telefonen dersom feilen oppstår innen en uke etter kjøp. Jeg kan ikke forstå annet enn at du må kunne få ut en ny telefon dersom det er den feilen du antyder. Dette er jo noe Nokia bekoster, og butikken taper ikke noe på det. Jo, de taper på det overfor kundene, dersom de gjør dette unødig vanskelig.

 

Arrester meg dersom jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg har erfart og forstått det, er DOA (helt riktig, Dead On Arrival) en ordning (Nokiatelefoner) som gjør at man kan levere inn igjen telefonen dersom feilen oppstår innen en uke etter kjøp. Jeg kan ikke forstå annet enn at du må kunne få ut en ny telefon dersom det er den feilen du antyder. Dette er jo noe Nokia bekoster, og butikken taper ikke noe på det. Jo, de taper på det overfor kundene, dersom de gjør dette unødig vanskelig.

 

Arrester meg dersom jeg tar feil!

 

1 uke hørtes mye ut, men 1-2 dager kanskje.

Lenke til kommentar

Nå var telefonen i hus og jeg er strålende fornøyd!! Så noen her bruker følgende bilholder til telefonen: HH-12 og CR-39. Lurer på om telefonen sitter skikkelig i denne holderen? (Hatt dårlig erfaring med diverse tlf holdere før, så før jeg bestiller så er det fint om noen som har prøvd denne med N82 kunne svart på dette? (Sugekopp tingen regner jeg med sitter så lenge ruta er pen å ren:) I hovedsak om telefonen sitter ordentlig fast som er tingen:)

Lenke til kommentar
Her ble det masse rare råd som sikkert skremmer møkka av folk som kjøper på netthandel som komplett, mpx osv osv.

 

For og fjerne all kaos om hvem som er dårlige på garanti eller ikke, sender i retur eller andre rare ideer som har kommet opp her så har vi i norge lover og regler som trygger akkurat sluttbrukere. Reklamasjonsrett, garantiloven og kjøpsloven.

 

Den minst viktige her er faktisk garantien som gies av produsenten og ikke butikken du kjøper i. "OPS garantien din har gått ut så dette må du betale selv" har jeg hørt mange ganger.....men det er jo selvsagt bare tull og fanteri. Da sier dere bare tilbake til den idiotiske ikkevitende salgsmannen...." har du hørt om reklamasjonsrett og kjøpsloven?

 

Da blir de som regel stille. Reklamasjonsretten er forbrukers trygghet på at en vare som er ment og vare en viss tid, feks 5 år... eller 3 år som det nå antakeligvis på mobiltelefoner faktisk varer så lenge og ved normal bruk. Går varen i stykker innen denne tiden kan man klage til butikken/produsenten og da skal man enten ha varen reparert eller NY erstatningsvare. Det er butikken sammen med produsenten som må bevise at varer er feilbrukt, og ikke bare si det til deg.

 

Så om du kjøper en demovare så er den også fullt dekket av kjøpsloven. Du skal ha samme reklamasjonsrett etter kjøpsloven på disse varene også uten unntak.

 

Så referer til kjøpsloven og reklamer i stedet. Da har butikkene ikke noe og si. Ny eller reparert... :devil:

 

Jau, gjorde det. Men lovhenvisningene mine svarte de ikke noe på i det heletatt. Da var de bare opptatt av å prøve å overbevise meg om at jeg var heldig som hadde fått igjen penger og slapp å betale dem for reparasjon av telefonen. Jeg bare ga opp jeg. Etter 7 mailer følte jeg at jeg hadde brukt nok tid på dem. Ny telefon har jeg fremdeles ikke fått skaffet. Jeg fikk jo ikke refundert de 260 kr jeg har brukt på frakt frem og tilbake heller, så telefonbudsjettet bare krymper. Demo på komplett skal jeg aldri handle igjen. Handle på komplett generelt er også lite sannsynlig.

 

Jeg "dreit meg litt ut" skjønner dere. Jeg "fikk ikke lov" til å sende den inn på reklamasjon. Kundekonsulenten jeg ringte mente det bare var dumt og at jeg heller skulle gå inn på internettsiden og levere den på angreretten, velge "ødelagt/skadet ved ankomst" og presisere at jeg ønsket ny. Det var jo når jeg gjorde det at jeg lot meg lure, så jeg må ta litt selvkritikk for det. Men det skremmer meg jo at mannen som sitter i den andre siden at telefonlinja sier det han sier til meg. Jeg burde jo ikke stolt blindt på ham..

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor mobilen min plutselig begynner å merke tekst for så å kunne "kopiere" teksten o.s.v. når jeg skriver meldinger? Hvilken knapp er det jeg må ha komt borti? Og hvordan skrur jeg dette av? :S

 

..og er det andre som merker litt små-tikk lyder når de kommer borti D-paden? Nett som å pirke på kanten av ett ark med neglene. "tikk"-lyd. selv om jeg ikke trykker ned knappen? Holder å bevege tommelen på overflaten av D-paden.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Slik jeg har erfart og forstått det, er DOA (helt riktig, Dead On Arrival) en ordning (Nokiatelefoner) som gjør at man kan levere inn igjen telefonen dersom feilen oppstår innen en uke etter kjøp. Jeg kan ikke forstå annet enn at du må kunne få ut en ny telefon dersom det er den feilen du antyder. Dette er jo noe Nokia bekoster, og butikken taper ikke noe på det. Jo, de taper på det overfor kundene, dersom de gjør dette unødig vanskelig.

 

Arrester meg dersom jeg tar feil!

 

1 uke hørtes mye ut, men 1-2 dager kanskje.

 

 

1 uke stemmer, Nokia har til og med hatt 2 uker i enkelte tilfeller med mye DOA på telefon (var det på 6280 i en periode).. Det er dessuten sånn på alle mobiler (så vidt jeg veit)..

 

Er det noen her som har testet Live Messenger fra Telenor på N82? Den står ikke på listen over telefoner som støttes, men det er vel fordi den er så ny..

Lenke til kommentar
Slik jeg har erfart og forstått det, er DOA (helt riktig, Dead On Arrival) en ordning (Nokiatelefoner) som gjør at man kan levere inn igjen telefonen dersom feilen oppstår innen en uke etter kjøp. Jeg kan ikke forstå annet enn at du må kunne få ut en ny telefon dersom det er den feilen du antyder. Dette er jo noe Nokia bekoster, og butikken taper ikke noe på det. Jo, de taper på det overfor kundene, dersom de gjør dette unødig vanskelig.

 

Arrester meg dersom jeg tar feil!

 

1 uke hørtes mye ut, men 1-2 dager kanskje.

 

 

1 uke stemmer, Nokia har til og med hatt 2 uker i enkelte tilfeller med mye DOA på telefon (var det på 6280 i en periode).. Det er dessuten sånn på alle mobiler (så vidt jeg veit)..

 

Er det noen her som har testet Live Messenger fra Telenor på N82? Den står ikke på listen over telefoner som støttes, men det er vel fordi den er så ny..

 

 

På en uke sommeren 2006 hadde jeg 2 stk 6280 og 2 stk E70, som det var feil ved. Altså 4 x DOA. Fant til slutt en telefon som fungerte fint, men ingen av de modellene.

 

Har brukt DOA-regelen flere andre ganger - sist i desember 2007 - og det har ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor mobilen min plutselig begynner å merke tekst for så å kunne "kopiere" teksten o.s.v. når jeg skriver meldinger? Hvilken knapp er det jeg må ha komt borti? Og hvordan skrur jeg dette av? :S

 

..og er det andre som merker litt små-tikk lyder når de kommer borti D-paden? Nett som å pirke på kanten av ett ark med neglene. "tikk"-lyd. selv om jeg ikke trykker ned knappen? Holder å bevege tommelen på overflaten av D-paden.

 

Takker for alle svar!

Skyldes at #-knappen som benyttes for å veksle mellom mellom stor og små bokstaver samt tallmodus nå også benyttes for å slå på merkeringsmodus. De har fjernet pen/edit-knappen og har derfor gitt en dobbel funksjon til #-knappen. Fungerer ikke spesiellt bra spør du meg.

 

Ut fra hva jeg har lest på nettet var D-pad'en tiltenkt en slags berøringsfunksjon. Dette finnes vist på N81. Forstår det slik at dette ikke er aktivert i N82, men at konstruksjonen for D-pad'en ikke ble endret.

Lenke til kommentar

Den fungerer ihvertfall sammen med gratisprogrammet Nav4all ihvertfall, testet det ut nå. Skal vel også prøve ut amaze gps etterhvert, greit å ha litt valgmuligheter :). Ellers greide jeg å bruke opp batteriet temmelig raskt nå, men har vel en mistanke om at det var fordi jeg brukte gps innendørs og wlan samtidig :)

Lenke til kommentar
Den fungerer ihvertfall sammen med gratisprogrammet Nav4all ihvertfall, testet det ut nå. Skal vel også prøve ut amaze gps etterhvert, greit å ha litt valgmuligheter :). Ellers greide jeg å bruke opp batteriet temmelig raskt nå, men har vel en mistanke om at det var fordi jeg brukte gps innendørs og wlan samtidig :)

 

Det kan godt være, men telefonen tar til gjengjeld godt inn GPS-signaler innendørs, akkurat som 6110 Navigator gjør.

Lenke til kommentar
Har solgt min N82 og gått tilbake til K800`en jeg hadde liggenes... Det var DEILIG å gå tilbake til SE....

 

PS: Det er ikke lov å feste noe i vinduet som f.eks mobilholder med sugekopp. Det er det jeg har blitt fortalt da..

 

 

 

Ikke lov å feste noe i vinduet med sugekopp? Hvorfor selger da garmin, tomtom osv osv Håndholdte GPS`er med sugekoppsystem? Mange andre ting som bruker dette også så det stemmer nok ikke;)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg får lagt inn en annen produktkode? Det ser ut som (etter litt google-søking) at dette egentlig må gjøres av et autorisert Nokia-service senter), men har man rette programmet og filen, så kan firmware oppdateres og så foretas en Update og dermed kan f.eks språket endres. Noen som vet om hvor jeg kan få tak i et program og de rette filene? Jeg vet dette går for N95, men har ikke funnet noe for N82.

Lenke til kommentar

Har til nå funnet ut at det ikke er mulig å skifte sang med den medfølgende fjernkontrollen til telefonen HS-43

 

Er det noen som har ett godt tips til en variant som det er mulig med?

Noen som bruker HS-45 som fjernkontroll ?

Skulle gjerne hatt noe slikt som HS-69 som har display som viser sang info, men det er det vel ikke mulig å få tak i med minjack plug som N82 bruker..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Er det noen her som har testet Live Messenger fra Telenor på N82? Den står ikke på listen over telefoner som støttes, men det er vel fordi den er så ny..

 

Nokia leverer en fullversjon med mail og alle greier av messenger for nokiatelefoner. Den funker perfekt. Husker ikke helt hvor jeg fant den men den var gratis.

 

Tror jeg fant den alikevel.

 

http://www.endera.eu/sis/WindowsLive_S60_3...6141_Signed.rar

 

Denne er fro series 60 3 edition bare. Funker nydelig på min N82 og N95 som jeg hadde.

 

:-D :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...