Gå til innhold

De unyttige tastene på tastaturet


VTW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Insert bruker eg veldig mykje, både for å skru av/på overskriving, og for å skifte til insert modus i vim.

 

PrtSc/SysRq bruker eg til å ta skjermskud, og for å sende ein SysRq når noko går skikkelig gale (det siste er heldigvis ikkje ofte eg får bruk for).

 

Scroll Lockbruker eg, som navnet antyder, til å scrolle i terminal.

 

|/§(den under esc) vert meget flittig brukt. pipe er genialt. Vert og brukt innimellom til å opne terminal/commando vindauge is spel.

 

Pause/Break bruker eg ikkje så mykje, men det er enkelte program som eg framleis treng den i. (stort sett consoll grensesnitt mot diverse elektronikk som switcher/telefonsentraler o.l.)

 

Dei einaste knappane eg kan klare meg utan er "windows" tastane. Eg bruker dei litt for å få fleire tastaturbindingar, men eg kan klare meg heilt fint utan dei.

Lenke til kommentar

 

Pause / Break har blitt brukt i en del spill oppigjennom til nettop.. pause. Ellers har jeg ikke brukt den siden dos dagene. Insert, scroll lock, høyre ctrl og høyre hift er taster jeg aldri bruker.

På mitt nyanskaffede Logitech Wave er og høyre windows knapp og context menu knappen fjernet til fordel for en fn knapp som brukes sammen med F tastene som snarveier / macroer.Pakket det opp i dag så har ikke fått prøvd ut den nye layouten på delete gruppen, men tipper jeg venner meg fort til det.

 

I Logitech driverne har man og mulighet til å disable noen taster, som caps lock, num lock, windows tasten osv.

 

 

 

 

 

Context menu-knappen er vel [Fn]+[Prt Scrn]?

Lenke til kommentar
Rookie_NO:

Insert funker på akkurat samme måte som ctrl+v. Jeg bruker begge om hverandre, det er f.eks mye raskere å bruke shift+insert istedenfor ctrl+v hvis du allerede har hånda på numpadet. Jeg vil si at jeg bruker ctrl+v og shift+insert 50/50.

 

Lim-inn funksjonen brukes jo ofte sammen med 'kopier' eller 'klipp ut'. Og da er det jo lettere å bruke ctrl+v enn ctrl'insert! Og hvis du skal bruke det til å lime til andre ting så er det jo uansett lettere å bruke ctrl+v siden hånden ligger jo nærmest der. Hvis ikke må du jo slippe hånden på musa. Så skjønner ikke hvordan det kan være lettere.

 

Står fortsatt fast på at Pause/Break er en ganske unyttig knapp. Og er enig med Rookie_NO i at høyre Ctrl er lite brukt. Men høyre Windows-knapp (som Rookie_NO klagde over) er jo gjerne fjernet på nyere tastatur. Det er den hvertfall på min!

 

Tror også jeg står fast på at 'insert' er en relativt unyttig tast.

 

Og til slutt, The Jackal snakket om at '|' ('§') blir lite brukt. Vel, som OML sier så er jo § et hellig tegn. Dessuten blir | brukt til å skille mellom ting. F.eks. i signaturer eller symbol-tegninger. Og hvordan skulle man vel klart å skrive inn smily-komandoen :| i MSN hvis ikke? :p

Lenke til kommentar
Pause / Break har blitt brukt i en del spill oppigjennom til nettop.. pause. Ellers har jeg ikke brukt den siden dos dagene. Insert, scroll lock, høyre ctrl og høyre hift er taster jeg aldri bruker.

På mitt nyanskaffede Logitech Wave er og høyre windows knapp og context menu knappen fjernet til fordel for en fn knapp som brukes sammen med F tastene som snarveier / macroer.Pakket det opp i dag så har ikke fått prøvd ut den nye layouten på delete gruppen, men tipper jeg venner meg fort til det.

 

I Logitech driverne har man og mulighet til å disable noen taster, som caps lock, num lock, windows tasten osv.

 

 

 

 

 

Context menu-knappen er vel [Fn]+[Prt Scrn]?

Riktig. Og Scroll lock er [Fn]+[Pause/Break]

Lenke til kommentar

CTRL+Insert og Shift+Insert har samme funksjon som ctrl+c og ctrl+v. Og er dermed ekstremt kjekk for oss kreative folk.. altså oss venstrehendte som bruker musa med venstre hånd. Upraktisk å måtte flytta høyra hånda så langt mot venstre på tastaturet, så Instert er uunværelig. Alle nye tastatur som endre på layouten til de seksknappene over piltastene er helt ubrukelig.

 

Og Scrollock og break kommer nok aldri til å bli helt borte siden de benyttes i endel programmer, og spessielt i ikke windows verden.

Lenke til kommentar
CTRL+Insert og Shift+Insert har samme funksjon som ctrl+c og ctrl+v. Og er dermed ekstremt kjekk for oss kreative folk.. altså oss venstrehendte som bruker musa med venstre hånd. Upraktisk å måtte flytta høyra hånda så langt mot venstre på tastaturet, så Instert er uunværelig. Alle nye tastatur som endre på layouten til de seksknappene over piltastene er helt ubrukelig.

 

Og Scrollock og break kommer nok aldri til å bli helt borte siden de benyttes i endel programmer, og spessielt i ikke windows verden.

Nå er jo ikke Insert flyttet mer enn ~1 cm på nye Logitech tastatur hvertfall, så jeg vil tro at også du vil kunne vende deg til det hvis behovet skulle være der ;)

Lenke til kommentar
CTRL+Insert og Shift+Insert har samme funksjon som ctrl+c og ctrl+v. Og er dermed ekstremt kjekk for oss kreative folk.. altså oss venstrehendte som bruker musa med venstre hånd. Upraktisk å måtte flytta høyra hånda så langt mot venstre på tastaturet, så Instert er uunværelig. Alle nye tastatur som endre på layouten til de seksknappene over piltastene er helt ubrukelig.

 

Og Scrollock og break kommer nok aldri til å bli helt borte siden de benyttes i endel programmer, og spessielt i ikke windows verden.

For deg kanskje, men eg kan aldri hugse å ha hatt bruk for Insert-knappen.

 

Når eg brukar Ctrl+Z, X, C og V (angre, klipp ut, kopier og lim inn) har eg stort sett høgrehanda på musa eller tastaturet. Venstrehanda er stort på den delen av tastaturet, både ved skriving og speling. Home, End, Page Up og Page Down brukar eg ofte, så deå kunne eg godt hatt på venstre side av tastaturet, men det er ikkje noko problem.

Lenke til kommentar
CTRL+Insert og Shift+Insert har samme funksjon som ctrl+c og ctrl+v. Og er dermed ekstremt kjekk for oss kreative folk.. altså oss venstrehendte som bruker musa med venstre hånd. Upraktisk å måtte flytta høyra hånda så langt mot venstre på tastaturet, så Instert er uunværelig. Alle nye tastatur som endre på layouten til de seksknappene over piltastene er helt ubrukelig.

 

Tuller du? Jeg er også venstrehendt, men bruker da musa med høyre hånd. Det må da være utrolig stress å må kjøpe mus som enten er rett eller spesiallaget til venstrehånd. Og hver gang du bruker andres data, hva gjør du da?

Høres litt spesielt ut!

 

*Forkortet quoten

Endret av VTW
Lenke til kommentar

De mest ubrukte tastene på tastaturet mitt er nok Insert og Pause Break, Scroll lock bruker jeg en god del når jeg spiller og skal få opp x-fire. Windows tasten bruker jeg til å komme ut av spill eller så bruker jeg alt+tab.

Caps Lock bruker jeg til å snakke med på vt. Osv,så bruker mange taster. Men høyre windows bruker jeg så si aldri, og jeg har engelsk layout på tastaturet, noen som vet hva den som er til høyre for høyre windows tast. Bildet av et ark eller noe :S

Lenke til kommentar

derfor bruker jeg break-knappen ofte på jobb (feilsøking av PC-er)

prtscn er jo printscreen

insert bruker jeg i carmageddon 2 når bilen lander på taket :p

komma på numpad brukes til søkelista i winamp

ctrl høyre brukes til å skru på billysene på 1nsane

 

knappen jeg derimot ikke bruker i det hele tatt er den mellom høyre windowsknapp og høyre ctrl. vet ikke hva den heter heller

Lenke til kommentar

Mange av disse "ubrukelige" tastene henger igjen fra pc'ens spede barndom. Noen av de er fjernet på moderne tastatur, jeg har f.eks ingen scroll-lock på mitt tastatur (dinovo). Når jeg ser hvor mye oppstyr det blir på enkelte internettfora bare ligitech flytter på en tast skjønner jeg hvorfor de vegrer seg for å totalt fjerne taster. Den optimale løsningen hadde kanskje vært å få med en rekke forskjellige taster som kunne byttes ut etter ønske og en softwarefunksjon for å velge hvilken funksjon tastene skal ha. Aner ikke hvor mange ganger jeg skal sjekke poenglista mens jeg sitter på huk i et spill (alt-tab) og dermed hopper ut av spillet og innen jeg har skiftet tilbake er jeg full av bly. Windowstasten kommer jeg også borti stadig vekk mens jeg spiller. Jeg vet det finnes software som kan remappe taster, men dette burde bygges inn i driver fra produsent. Tastene på musen kan jo til og med stilles til forskjellige funksjoner avhengig av hvilket program som har fokus, noe lignende for tastatur hadde vært knall.

Lenke til kommentar
SysRq er vel mest kjent for å ta skjermdumper, de fleste nyere tastatur har nemlig teksten "PrtScrn" påklistret sammen med SysRq.

PrintScreen har vært på tastatur siden tidenes, om ikke morgen, så tidlig på formiddagen, i hvert fall i de ca 25 årene jeg har brukt PC-er. Opprinnelig skrev den ut en tekstskjerm til printer... (Ahhhh... lyden av punktmatriseprinter...) SysRq er tilsvarende gammelt og ble i hvert fall i noen programmer (gw-basic, anyone? brukt til å åpne et nytt kommandoshell fra programmet.

 

M.

 

Edit: Forøvrig mener jeg at cAPSlOCK BØR FJERNES. :)

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Mange av disse "ubrukelige" tastene henger igjen fra pc'ens spede barndom. Noen av de er fjernet på moderne tastatur, jeg har f.eks ingen scroll-lock på mitt tastatur (dinovo). Når jeg ser hvor mye oppstyr det blir på enkelte internettfora bare ligitech flytter på en tast skjønner jeg hvorfor de vegrer seg for å totalt fjerne taster. Den optimale løsningen hadde kanskje vært å få med en rekke forskjellige taster som kunne byttes ut etter ønske og en softwarefunksjon for å velge hvilken funksjon tastene skal ha. Aner ikke hvor mange ganger jeg skal sjekke poenglista mens jeg sitter på huk i et spill (alt-tab) og dermed hopper ut av spillet og innen jeg har skiftet tilbake er jeg full av bly. Windowstasten kommer jeg også borti stadig vekk mens jeg spiller. Jeg vet det finnes software som kan remappe taster, men dette burde bygges inn i driver fra produsent. Tastene på musen kan jo til og med stilles til forskjellige funksjoner avhengig av hvilket program som har fokus, noe lignende for tastatur hadde vært knall.

Microsoft Keyboard Layout Creator 1.4

 

Det har jeg brukt ved noen anledninger. Særlig når jeg har spesialtegn jeg bruker ofte men som ikke har egen knapp. Lag ditt layout, så får du en pakke du installerer. Så kan du enkelt velge mellom din custum og den vanlige i windowsoppsettet :)

Lenke til kommentar
Opprinnelig skrev den ut en tekstskjerm til printer... (Ahhhh... lyden av punktmatriseprinter...)

 

Edit: Forøvrig mener jeg at cAPSlOCK BØR FJERNES. :)

Heh, jeg fikk 8 nålers matriseskriver til konf'en min :)

Printa ut bilder av "Green Beret" og "Way of The Exploding Fist" som jeg hadde captura med Final Cartdrige III (tror jeg det var) og hang på veggen!

 

Ahh, memories :)

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Microsoft Keyboard Layout Creator 1.4

 

Det har jeg brukt ved noen anledninger. Særlig når jeg har spesialtegn jeg bruker ofte men som ikke har egen knapp. Lag ditt layout, så får du en pakke du installerer. Så kan du enkelt velge mellom din custum og den vanlige i windowsoppsettet :)

 

Dette programmet høres interessant ut, er det mulig å ha flere "profiler" og automatisk skifte for eksempel når jeg starter eller avslutter et spill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...