Gå til innhold

De unyttige tastene på tastaturet


VTW

Anbefalte innlegg

Jeg kom tilfeldigvis borti en knapp da jeg skulle trykke på 'delete'. Den het 'Insert'. Så km jeg plutselig til å tenkt; "Hmm, denne knappen har jeg aldri tenkt over har eksistert før. Har aldri brukt den eller lagt merke til den før."

 

Så lurer egentlig på, noen som vet hva man kan bruke disse forholdsvis unyttige knappene til?

(Legger ved bilde over min Topp 3-liste over mest ubrukelige taster.

 

-BTW, noen andre enn meg som ikke får noen respons når du trykker på SysRq-knappen? Og når bruker man egentlig 'Break'-knappen?

 

 

keyboard-r1.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Insert brukes selvsagt når du skal sette inn tekst for erstatte annen tekst. Når du ikke vil måtte slette teksten du vil bytte ut først, bruker du Insert for å erstatte på char. per char. basis.

 

Selvsagt blir den aldri brukt, utenom ved feil.

 

 

Pause/Break brukes hver gang du har lyst å se hva som skjer i f.eks. oppstarten av Windows. du kan da stoppe kjøringen.... samme med DOS ledetekst til en viss grad... Ellers er det greit med en en knapp som kan brukes til custom macroer uten å få innvirkning på andre

 

 

Scroll lock er som du sier totalt unyttig utenom som macro knapp ellerno :)

Lenke til kommentar

Mitt MX3200-tastatur har Insert-knapp, den er bare skjult helt oppe ved siden av F12 (se bilde). Helt greit for min del ... Jeg liker heller ikke den nye tastaturlayouten. Det er kun to layouter som gjelder, og som jeg er ordentlig komfortabel med:

 

1: Den klassiske desktoplayouten (se bilde).

 

2: ThinkPad-layouten (både ny og gammel) (se bilde).

Endret av OML
Lenke til kommentar

Insert er egentlig bare irriterende siden jeg har en lei uvane til å komme borti den når jeg sitter og skriver i f.eks. Word og plutselig har jeg erstatta et par setninger helt uten videre.

 

Scroll Lock brukes en sjelden gang når jeg loker rundt med gammel programvare på de gamle maskinene mine (ingenting som å fyre opp PC-er med gammel maskinvare og win95 ^^)

 

Pause/Break har jeg hittil ikke klart å bruke noe vettugt, så det må være den eneste ubrukte tasten på tastaturet mitt, sammen med kommaet på numpad-delen.

Lenke til kommentar

Tydeligvis at vi bruker tastaturene veldig forskjellig her.

Insert funker på akkurat samme måte som ctrl+v. Jeg bruker begge om hverandre, det er f.eks mye raskere å bruke shift+insert istedenfor ctrl+v hvis du allerede har hånda på numpadet. Jeg vil si at jeg bruker ctrl+v og shift+insert 50/50.

 

Scroll lock og Pause/Break ble brukt under DOS tiden og har blitt hengende igjen siden den tid. Det var en eller annen utvikler jeg leste om for lenge siden som hadde fjernet disse knappene men det hadde kommet så mange klager at de måtte finne de frem igjen :)

 

Hvis de kunne endret layouten slik at vi fikk fornuftige knapper der istedenfor så tror jeg folk hadde vent seg til det, men å bare ta de vekk gjør at folk ikke blir vant til dem.

 

Høyre ctrl er forsåvidt en knapp JEG aldri bruker... CapsLock er en annen tast som blir brukt en gang hvert skuddår og har egentlig ikke livets rett lenger!

Lenke til kommentar

Pause / Break har blitt brukt i en del spill oppigjennom til nettop.. pause. Ellers har jeg ikke brukt den siden dos dagene. Insert, scroll lock, høyre ctrl og høyre hift er taster jeg aldri bruker.

På mitt nyanskaffede Logitech Wave er og høyre windows knapp og context menu knappen fjernet til fordel for en fn knapp som brukes sammen med F tastene som snarveier / macroer.

 

Pakket det opp i dag så har ikke fått prøvd ut den nye layouten på delete gruppen, men tipper jeg venner meg fort til det.

 

I Logitech driverne har man og mulighet til å disable noen taster, som caps lock, num lock, windows tasten osv.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...