Gå til innhold

De unyttige tastene på tastaturet


VTW

Anbefalte innlegg

hmm, det burde være mulig å få til med ekstra komandoer når du starter spill. Finnes mange spill launchers som kan gjøre mye rart før de starter spillet.

 

Men, funksjonen er ikke innebygd i det programmet, så du må nødvendigvis gjøre det via 3de hånds programvare, eller egenkompnerte .bat filer elns

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Insert brukes for å veklse mellom å slette og flytte på tekst. Lær dere hvordan den knapper fungerer. Spesielt nyttig når man skriver kommandoer i kommandoprompt og må bytte ut noe i teksten. Scroll Lock og Pause/break tilhører 80 og 90 tallet og er ikke noe savn for min del.

 

Da man kun bruke dos hadde de verdi, men jeg ser ikke nytten i dag.

 

INSERT derimot er hellig og må IKKE køddes med.

 

Ellers bruker jeg lite Windowsknappen da Ctrl+esc gjør sammen nytte og jeg lærte meg denne før jeg fikk tastatur med windowsknapp. Knappen for høyreklikk mus i windows brukers også lite, men jeg skjønner godt at andre har bruk for disse.

 

Det jeg savner er en kanpp med shortcut for "New Folder" Kommandoen for dette er ganske tung: Alt F W F (etter hverandre). Kunne gjerne har erstatte scroll lock med "New Folder"

 

En knapp jeg bruker mye er F2 for rename folder/file. Da blir all teksten i katalognavnet eller filen market og det er lett å kopiere teksten med Ctrl+c og paste den inn som et katalognavn.

Lenke til kommentar
Rookie_NO:

Insert funker på akkurat samme måte som ctrl+v. Jeg bruker begge om hverandre, det er f.eks mye raskere å bruke shift+insert istedenfor ctrl+v hvis du allerede har hånda på numpadet. Jeg vil si at jeg bruker ctrl+v og shift+insert 50/50.

 

 

 

Tror også jeg står fast på at 'insert' er en relativt unyttig tast.

 

 

Noen gang startet opp commandoprompte på maskinen din og skrevet inn kommandoer der? Da har man GOD bruk for insert tasten hvis du ikke vil skrive HELE kommandoen om igjen i stedet for å bare bytte ut det som var feil.

Lenke til kommentar

En annen ting. På bærbare maskiner er det som regel som tidligere nevnt en Fn-knapp. Hva står Fn for btw?

Uansett, det er vanvittig mye rare ting denne kan gjøre. Det varierer jo selvsagt fra maskin til maskin, men en ting jeg aldri har brukt er Num-pad-tallene. Jeg bruker ganske ofte *-tegnet, men selve tallene har jeg aldri brukt! Da bruker jeg heller de som ligger over!

Lenke til kommentar
En annen ting. På bærbare maskiner er det som regel som tidligere nevnt en Fn-knapp. Hva står Fn for btw?

Uansett, det er vanvittig mye rare ting denne kan gjøre. Det varierer jo selvsagt fra maskin til maskin, men en ting jeg aldri har brukt er Num-pad-tallene. Jeg bruker ganske ofte *-tegnet, men selve tallene har jeg aldri brukt! Da bruker jeg heller de som ligger over!

Function?

Wikipedia ftw: http://en.wikipedia.org/wiki/Fn_key

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...