Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har tips å komme med her..

Har søkt medisin i Bergen nå, og har odontologi som nr. 2 og ernæring som nr. 3. Også har jeg de andre medisinutdanningene i Norge etter det. Ønsker aller helst å gå i Bergen siden jeg er herfra. Så, er det lurt å ha den rekkefølgen på søknaden min? Har jo hørt at det kan gå å flytte over fra tannlege/ernæring ved å søke via SO etter et år. Greit å ha en plan B, dersom 1 valget ikke skulle gå inn.

Vet noen hva det laveste snittet i primærvitnemålskvota er, for å komme inn?

 

Setter pris på et veiledende svar :-)

 

Om det er lurt eller ikke må du vurdere utfra hvilket snitt du tror du kommer til å ha når de poengberegner deg.

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/11/poenggrenser_vara_hoved.html

 

57,6 var kravet for førstegangsvitnemål ved medisin UiB ifjor.

65,2 for dem med ekstrapoeng og sånn.

 

Hvis du vet du vil ligge like på denne grensen eller rett under så kommer du sannsynligvis inn, eventuelt uansett da inn på odontologi som ligger ca 2 poeng under medisin på UiB hvis vi skal gå utfra fjorårets grenser.

 

Kommer du inn på odontologi forsvinner alle prioriteringene du har under odontologi på søknaden din. Hvis du vil gå over til medisin etter ett år på odontologi må du fremdeles forbedre snittet ditt sånn at du kommer inn på medisin, men du får unntak for første året siden det er felles.

 

Håper dette hjalp.

 

Takk for godt svar!

Tror jeg kommer til å ligge på det snittet som kreves. Men dersom jeg går odontologi et år, får jeg jo 2 nye alderspoeng året etter, så da er det jo ikke så vanskelig å komme inn på UiB på medisin.

Men vet du om det er lett å bytte fra Odontologi til Medisin? Eller om det er noe som går gjennom nåløyet. Alle fagene er samkjørte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal studere medisin i utlandet til høsten og tror det blir Polen på meg. Har sett litt på andre land som Ungarn, Tjekkia og Slovakia. Vurderer å søke ved Poznan, Krakow, Szczecin og Bialystok. Har hørt mye bra om Poznan og Krakow. Noen som studerer/har studert ved en av disse skolene og har noen råd og tips? Medisinutdanningen er vel ganske lik uansett hvor du ender opp å studere, men miljøet rundt og byene kan jo være forskjellige.

Noen som har noen anbefalinger?

 

Skaff deg Lippincots Biochemistry, og Grays Anatomy Begynn å lese på disse nå. Om mulig, dra ned sammen med noen...

 

Jeg synes det er bare tull å anbefale å lese allerede. For det første har vi feks ikke biokjemi før andreåret i Krakow (TROR dette gjelder for flere plasser i Polen??), så ganske dumt å lese på det allerede nå. Pluss at nå skal du faktisk lese dritmye i seks år, så ikke stress med det allerede. Har du kjempelyst så begynn å se i noen anatomibøker, men ikke les for å lese deg i hjel helt enda! Er forøvrig helt enig i at du bør ta deg en tur og se skolene og byene hvis du får til! Fine byer alle sammmen, søkte selv i Poznan og Krakow, valgte Krakow (som var mitt førstevalg hele tiden).

 

 

Jeg har nå sett på tilbudet i Polen ganske lenge, og vurderer å søke til Krakow. Jeg var i Krakow i forrige uke og jeg har fått et helt greit inntrykk av byen. Jeg vet likevel ikke om jeg er klar for 6 sammenhengende år et sted hvor jeg ikke engang kan språket, og jeg har vanskelig for å la vær å sammenligne med Storbritannia, som jeg alltid har hatt lyst å studere i...

 

Jeg har begynt å lese Human Biology av Cecie Starr som jeg har blitt anbefalt av flere, og synes denne er god og oversiktlig, med både repetisjon av kjemi og biologi og en del anatomi.

 

Jeg har nå søkt i Norge, og sitter med papirene og vet ikke om jeg skal sende søknad til Polen.

Lenke til kommentar

Noen som har noe info om medisinstudiet i Irland?

 

 

Jeg leste mye om dette da jeg vurderte dette sterkt. Men prosessen var ganske omfattende, og jeg var desverre for sent ute. Eneste mulighet til obligatorisk test ble avholdt i Dublin i Februar for 2012. Men du kan jo søke til 2013.

 

Ellers virker Irland som et godt alternativ, da det er noe bedre tilpasset for utenlandsstudenter enn resten av Storbritannia. Om jeg ikke kommer inn i Norge i år og finner ut at jeg ikke vil til Polen, kommer jeg til å ta kjemi og biologi på universitet, og søke til bla. Irland.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å lese Human Biology av Cecie Starr som jeg har blitt anbefalt av flere, og synes denne er god og oversiktlig, med både repetisjon av kjemi og biologi og en del anatomi.

Heller den enn Lippincott i hvertfall, det må jo være den ultimate boka hvis man ønsker å drepe lysten til å studere medisin... :thumbup:

 

Human Biology brukes vel på 1. semester i Oslo, selv om Menneskekroppen også er populær. Husk dog at den er veldig, veldig basal, og i Trondheim og Tromsø begynner man med skikkelige fysiologibøker uten å lese en sånn bok først. I Oslo bruker man mye tid på andre fag i 1. semester, så humanbiologidelen er egentlig veldig liten. Som en innføring er Human Biology likevel en fin bok, ikke for detaljert, mange bilder og ganske lett lesning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men vet du om det er lett å bytte fra Odontologi til Medisin? Eller om det er noe som går gjennom nåløyet. Alle fagene er samkjørte?

 

Dette vet jeg ikke så mye om, men sitter med inntrykk av at det er ganske vanlig å få godkjent det første året man tar på odontologi hvis du kommer inn på medisin året etter. Jeg ville sjekket direkte med det aktuelle universitetet hvilke muligheter du har. Vet ikke hvordan de gjør det...må man vente et år etter man har kommet inn på medisin, eller får man direkte plass i et kull som går på 2. året?

 

Man skulle jo tro at 2. års kullet i teorien var fullt.

Lenke til kommentar

Takk for svar, dette er ikke aktuelt for meg før om 2,5 år, men planlegger tidlig. Vet du noe om kataktersnittet du trenger i Irland?

 

Jeg skal søke til Irland i 2013 om jeg ikke kommer inn i Norge nå i år. Jeg holder for tiden på med å kontakte de enkelte universitetene der borte for å finne ut om jeg kan komme inn under "free fees", noe som er usikkert om jeg kan om jeg begynner å studere bachelorgrad på et universitet i Norge til høsten. Såkalt "free fees" gjør at en som EEA citizen kun betaler i underkant av 20 000 i året for medisin.

 

Men ang. krav så er dette litt vanskelig å finne ut av, da Irland opererer med helt annet poengsystem og har krav som går under navnet HB1, HC3 osv. Likevel har jeg funnet ut at en må hvertfall ha rundt 5,5 for å være sikker, i tillegg score bra på HPAT-testen som er obligatorisk inntakskrav.

Altså er dette veldig oppnåelig for meg.

 

I tillegg til å søke til Irland vil jeg også søke til Polen neste år om jeg ikke skulle komme inn i Norge (som jeg har funnet ut at jeg egentlig ikke vil). Problemet mitt nå er bare det at jeg vil jo helst kunne studere til høsten uansett, og håper kanskje at et årsstudium kan fikse dette slik at jeg kvalifiseres til "free fees".

 

 

Så nå må jeg starte prosessen igjen, mye mailing og søking. Jeg finner desverre lite info på nettet om medisin i Irland gjort av andre norske, og hører nå med ANSA om de har noe positiv erfaring herfra.

 

 

-Kristine

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant faktisk et PDF dokument hvor det sto om verdens ulike karaktersystemer i forhold til Irland sitt system. Det sto at de bare telte med de 3 beste karakterene og de 3 beste eksamenskarakterene..

 

Ja det stemmer, men de vil nok også se på det som en helhet vil jeg tro, og dessuten vil relaterte fag være dem de ser på først og fremst (kjemi, matte, biologi, fysikk, engelsk).

 

Men jeg kommer sikkert til å høre om dette også nå når jeg kontakter dem, så om jeg får vite noe mer så kan jeg si ifra.

 

Det er forresten bra at du er tidlig ute - noen grunn for at du tenker sterkt på utlandet?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bruke tid på å ta opp fag hvis jeg feks ligger ETT poeng under. Er også sterkt imot systemet her i Norge, synes de burde innført opptaksprøver og evt intervjuer. Vil også gjerne bo i et annet land og oppleve en annen kultur og forskjellige folkeslag. Er Irland som er drømmestedet, men vurderer også Ungarn, Praha og Polen.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bruke tid på å ta opp fag hvis jeg feks ligger ETT poeng under. Er også sterkt imot systemet her i Norge, synes de burde innført opptaksprøver og evt intervjuer. Vil også gjerne bo i et annet land og oppleve en annen kultur og forskjellige folkeslag. Er Irland som er drømmestedet, men vurderer også Ungarn, Praha og Polen.

 

Slutt med sutringen og stram deg opp, gutt! Vil du komme inn på medisin i Norge, så er det bare å gjøre leksene sine og få de nødvendige karakterene. Systemet favoriserer de som kan yte bra på mange ulike fagområder samtidig og over tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel her i gården, har vi noe som kalles trynefaktor. Jeg nekter å rævslikke en lærer for at han skal gi meg den 6'ern jeg fortjener.

 

Og btw; Jeg har faktisk ikke sånn kjempe lyst til å studere her i Norge. Får jeg valget mellom Norge og Irland, blir det Irland. Får jeg valget mellom Norge og Praha, Praha. Får jeg valget mellom Norge og Konge,,,, Ok da hadde det blitt Norge.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Neimen så bra for deg da :wee: Er dessverre ikke det jeg har opplevd. De fleste lærerne mine er veldig rettferdige, men så har vi jo et par som rett og slett urettferdige. Er en grunn til at jeg skal ta opp geografi, som er ett av de lettere fagene neste år. Ho her retter små skrivefeil og trekker meg ned pga det. En annen kompis fikk jævlig mange poeng på en prøve, men fikk 2-3, Han gikk for å klage og fikk kommentaren ''Ja, du fikk veldig mange poeng, men jeg trakk deg litt ned denne gangen'' Det er bare helt rævkjørt og umotiverende, men vi har heldigvis privatist ordningen.

Lenke til kommentar

Vel her i gården, har vi noe som kalles trynefaktor. Jeg nekter å rævslikke en lærer for at han skal gi meg den 6'ern jeg fortjener.

 

Og btw; Jeg har faktisk ikke sånn kjempe lyst til å studere her i Norge. Får jeg valget mellom Norge og Irland, blir det Irland. Får jeg valget mellom Norge og Praha, Praha. Får jeg valget mellom Norge og Konge,,,, Ok da hadde det blitt Norge.

 

Det er gratis i Norge, vet du. Kan vel hende du sier det fordi du vet du ikke komemr inn i Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kommer inn i Norge, i Bergen. Men jeg vil ikke inn i Bergen, for etter å ha bodd her i snart 20 år er jeg temmelig lei av folk her som jeg ikke kommer overens med, for ikke å snakke om foreldre som henger over meg hele tiden. Jeg vil vekk og begynne livet mitt, og ingen kjangse er bedre enn utlandet da.

Lenke til kommentar

Vel her i gården, har vi noe som kalles trynefaktor. Jeg nekter å rævslikke en lærer for at han skal gi meg den 6'ern jeg fortjener.

 

Og btw; Jeg har faktisk ikke sånn kjempe lyst til å studere her i Norge. Får jeg valget mellom Norge og Irland, blir det Irland. Får jeg valget mellom Norge og Praha, Praha. Får jeg valget mellom Norge og Konge,,,, Ok da hadde det blitt Norge.

 

Det er gratis i Norge, vet du. Kan vel hende du sier det fordi du vet du ikke komemr inn i Norge

At det er gratis i Norge driter jeg i. Det er faktisk en utdannelse man snakker om. Har ikke noe imot å bruke noen hundretusen på det. Du har rett, jeg er ikke så veldig optimistisk på at jeg kommer inn i Norge, men selvom jeg ikke har planer om å studere her skal jeg jobbe mot det. Planer kan forandres. Det staves forresten "kommer", ikke "komemr".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...