Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Noen hundretusen ekstra på studielånet merker du godt! Legelønnen er ikke så fet.

At det er gratis i Norge driter jeg i. Det er faktisk en utdannelse man snakker om. Har ikke noe imot å bruke noen hundretusen på det. Du har rett, jeg er ikke så veldig optimistisk på at jeg kommer inn i Norge, men selvom jeg ikke har planer om å studere her skal jeg jobbe mot det. Planer kan forandres. Det staves forresten "kommer", ikke "komemr".

 

Snakker om å være snurt for at geolæreren retter på skrivefeil, når du selv retter på andre på feil som åpenbart er en tastefeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er gratis i Norge driter jeg i. Det er faktisk en utdannelse man snakker om. Har ikke noe imot å bruke noen hundretusen på det. Du har rett, jeg er ikke så veldig optimistisk på at jeg kommer inn i Norge, men selvom jeg ikke har planer om å studere her skal jeg jobbe mot det. Planer kan forandres. Det staves forresten "kommer", ikke "komemr".

 

Du blir ikke lege pga lønnen;) Jeg mener også, at det er litt forskjell på retting av skrivefeil på en prøve som avgjør sluttkarakteren din, og skrivefeil fra en tulling på forumet.

 

Som sagt tidligere, lille gutt: Gjør leksene dine og lever varene. Stort sett alt du poster i denne tråden er en eller annen jamring om hvordan komme inn på medisinstudiet. Det er ikke spesielt interessant for de denne tråden er ment for...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At det er gratis i Norge driter jeg i. Det er faktisk en utdannelse man snakker om. Har ikke noe imot å bruke noen hundretusen på det. Du har rett, jeg er ikke så veldig optimistisk på at jeg kommer inn i Norge, men selvom jeg ikke har planer om å studere her skal jeg jobbe mot det. Planer kan forandres. Det staves forresten "kommer", ikke "komemr".

 

Du blir ikke lege pga lønnen;) Jeg mener også, at det er litt forskjell på retting av skrivefeil på en prøve som avgjør sluttkarakteren din, og skrivefeil fra en tulling på forumet.

 

Som sagt tidligere, lille gutt: Gjør leksene dine og lever varene. Stort sett alt du poster i denne tråden er en eller annen jamring om hvordan komme inn på medisinstudiet. Det er ikke spesielt interessant for de denne tråden er ment for...

Må bare beklage sutringen min, blir bare litt provosert av at visse personer tror vi som vil ta studiet i et annet land enn Norge er noen idioter. Komme inn på medisin i Norge er en lett sak hvis man er villig til å ta opp noen fag. Er på tide at folk slutter å være så naive, Norge er faktisk ikke verdens navle...
Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig. Det er for mange som ser Norge som dette perfekte landet og ikke er villig til å åpne øynene for noe annet.

Det er for mye fordommer og spesielt rettet møt land i øst-Europa, og dette for noe de ikke engang kan støtte opp med fakta.

 

Den norske grunnskolen er blant de slappeste systemene i verden, og karaktersystemet er utrolig begrenset. I tillegg vektlegges fag feil i den videregående skolen, og tallene på folk som dropper ut er utrolig høye.

 

Personlig så var det fransk som kanskje har ødelagt for meg for å kunne komme inn på medisin i Norge. Fransk som jeg måtte ha i to år på videregående. Til og med engelsk er kun obligatorisk i ett år på vg, og dette er mye mer nyttig at elever lærer seg.

 

Og det eneste som avgjør om en kommer inn på krevende utdanning som medisin, er om man har toppkarakterer. Ikke om en faktisk er egnet til utdanningen i praksis. I bla. Irland og Storbritannia testes alle søkere om de har evner som gjør de til gode legekandidater, som bla. å forstå kroppsspråk, kunne lese personer og bruke hodet til å tenke logisk og individuelt om personer. Mennesker er nemlig ikke et mattestykke med ett svar. Alle som har lungekreft kan ikke behandles likt.

 

 

Norge har nok gode studiesteder, men å utelukke at resten av verden kan ha like gode eller bedre, blir feil.

Endret av TopOfChaplin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nesten artig å se hvor liten selvinnsikt enkelte har og samtidig snakker om at folk som ikke egner seg kommer inn på medisinstudiet i Norge grunnet systemet. Det er alltid læreren sin feil om man får en dårlig karakter, sensor sin feil om man stryker på eksamen osv. TheNarsissist sin forklaring er at man må rævslikke for å få en 6'er? Har du tenkt på at det muligens bare er deg som må jobbe litt hardere?

Endret av Ad
  • Liker 5
Lenke til kommentar

<p>&nbsp;</p>

<div style="font-family: 'Helvetica Neue', Arial, Verdana, sans-serif; font-size: 14px; color: rgb(34, 34, 34); background-color: rgb(255, 255, 255); ">

<p style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 0px; ">Det er nesten artig å se hvor liten selvinnsikt enkelte har og samtidig snakker om at folk som ikke egner seg kommer inn på medisinstudiet i Norge grunnet systemet. Det er alltid læreren sin feil om man får en dårlig karakter, sensor sin feil om man stryker på eksamen osv. TheNarsissist sin forklaring er at man må rævslikke for å få en 6&#39;er? Har du tenkt på at det muligens bare er deg som må jobbe litt hardere?&nbsp;</p>

</div>

Nå har vel jeg strengt tatt ikke skrevet at det ALLTID er lærer/ sensor sin feil. Jeg har klaget på geografilæreren min med god grunn, alle de andre lærerne er flinke og rettferdige. Eksamen har jeg ikke hatt enda så der kan jeg nok ikke utale meg. Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Enig, er ikke alle som passer til legeyrket. Du lar f.eks ikke en tungt medisinert, men supersmart autist studere psykologi proffesjon på UIO.....

 

Det er det dummeste jeg har hørt, har du noe statistikk som viser til at tungt medisinerte autister studerer ved profesjonsstudier i Norge? Når du(+asinaa) omtaler deres fremtidige norske kolleger på den måten bidrar dere til en større polarisering mellom norske og utenlandske medisinstudenter.

 

Jobb hardt videre på skolen, så kommer du kanskje inn i Norge. At du sutrer om en geografikarakter på nettet viser at du ikke er moden for å studere i utlandet (øst-europa), da der må du bare akseptere å bli behandlet urettferdig til tider.

Endret av Thror
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skikkethetsvurdering, folkens. En "tungt medisinert, men supersmart autist" ville aldri kommet gjennom studiene i Norge dersom vedkommendes tilstand hadde noen innvirkning på utøvelsen av yrket.

 

Og TheNarsissist, du går førsteåret på videregående? Get things straight og få gode karakterer sånn at du kommer inn i Norge, da vel! Hvis alle andre lærere du har, med unntak av geografilæreren, er bra, så har du ingenting å klage på. I tillegg er det sånn at hvis du har framifrå oppnåelse av læreplanmålene, så skal du få beste karakter, uavhengig av om du er kompis med læreren eller ikke. Hvordan tror du at du skal klare å bli en god lege med fantastiske teorikunnskaper fra utlandet, hvis du ikke engang klarer å få seksere i enkle fag på vgs-nivå når du VET at du skal studere medisin?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vel her i gården, har vi noe som kalles trynefaktor. Jeg nekter å rævslikke en lærer for at han skal gi meg den 6'ern jeg fortjener.

 

Og btw; Jeg har faktisk ikke sånn kjempe lyst til å studere her i Norge. Får jeg valget mellom Norge og Irland, blir det Irland. Får jeg valget mellom Norge og Praha, Praha. Får jeg valget mellom Norge og Konge,,,, Ok da hadde det blitt Norge.

 

Det er gratis i Norge, vet du. Kan vel hende du sier det fordi du vet du ikke komemr inn i Norge

At det er gratis i Norge driter jeg i. Det er faktisk en utdannelse man snakker om. Har ikke noe imot å bruke noen hundretusen på det. Du har rett, jeg er ikke så veldig optimistisk på at jeg kommer inn i Norge, men selvom jeg ikke har planer om å studere her skal jeg jobbe mot det. Planer kan forandres. Det staves forresten "kommer", ikke "komemr".

 

Det heter ikke "hundretusen", men "hundre tusen".

Lenke til kommentar

Noen som studerer i Polen, Poznan, Szczecin, Bialystok, Warszawa? Kan noen dele erfaringer fra å studere i Polen? Hva er gjennomsnitts alderen på de som begynner å studere i Polen, noen eldre studenter på 25 og oppover? Hvilke utfordringer er det å studere i utlandet? Setter pris på om noen kan dele erfaringer siden jeg har søkt på forskjellige skoler i Polen.

Lenke til kommentar

Trodde alle i Østblokken startet rett etter vgs, for det er jo "sååå kjipt å sitte på ræva og vente på alderspoeng!!!"...

 

St€rk: Joda, "hundretusen" finnes i alle fall i ordboka.

 

Hehe.. De fleste som starter her er vel.. ca 22? Har også folk som er 28, og folk som er 19. Førsteåret i Polen btw.

Lenke til kommentar

For å bryte inn i diskusjonen deres, er det noen med. studenter her som kan anbefale stetoskop/studentpakke? Studerer i bergen hvor vi har kan velge mellom tre studentpakker:

 

1 - http://www.gymo.no/studentpakke-1-littmann-classic-ii-for-uib-p-1473-c-3873.aspx?externalsearch=1

 

2 - http://www.gymo.no/studentpakke-2-littmann-master-classic-for-uib-p-1476-c-3873.aspx?externalsearch=1

 

3 - http://www.gymo.no/studentpakke-3-littmann-kardiologi-iii-for-uib-p-1477-c-3873.aspx?externalsearch=1

 

Studerer 2. år medisin og skal ut i klinikk neste semester. Noen som kan dele erfaringer her? Er det lurt å investere i et skikkelig stetoskop?

Lenke til kommentar

For å bryte inn i diskusjonen deres, er det noen med. studenter her som kan anbefale stetoskop/studentpakke? Studerer i bergen hvor vi har kan velge mellom tre studentpakker:

 

1 - http://www.gymo.no/s...xternalsearch=1

 

2 - http://www.gymo.no/s...xternalsearch=1

 

3 - http://www.gymo.no/s...xternalsearch=1

 

Studerer 2. år medisin og skal ut i klinikk neste semester. Noen som kan dele erfaringer her? Er det lurt å investere i et skikkelig stetoskop?

 

Jeg kjøpte Littmann Master Classic II (stetoskopet i din studentpakke 2) da jeg var tredjeårsstudent for 16 år siden. Det fungerer glimrende, og jeg bruker det fortsatt. Dyrere stetoskop mener jeg er for spesielt interesserte - dvs for de som er interesserte i å vise frem et stetoskop med tykk slange... Tror ingenlunde stetoskopet avgjør hvor god lege man blir/er. Kjenner flere flinke kardiologer som bruker sykepleierstetoskop til 79,90!

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

For å bryte inn i diskusjonen deres, er det noen med. studenter her som kan anbefale stetoskop/studentpakke? Studerer i bergen hvor vi har kan velge mellom tre studentpakker:

 

1 - http://www.gymo.no/s...xternalsearch=1

 

2 - http://www.gymo.no/s...xternalsearch=1

 

3 - http://www.gymo.no/s...xternalsearch=1

 

Studerer 2. år medisin og skal ut i klinikk neste semester. Noen som kan dele erfaringer her? Er det lurt å investere i et skikkelig stetoskop?

 

Jeg kjøpte Littmann Master Classic II (stetoskopet i din studentpakke 2) da jeg var tredjeårsstudent for 16 år siden. Det fungerer glimrende, og jeg bruker det fortsatt. Dyrere stetoskop mener jeg er for spesielt interesserte - dvs for de som er interesserte i å vise frem et stetoskop med tykk slange... Tror ingenlunde stetoskopet avgjør hvor god lege man blir/er. Kjenner flere flinke kardiologer som bruker sykepleierstetoskop til 79,90!

 

Mvh Jultomten :)

 

Takk for innspill :). Jeg tenkte at stetoskopet i pakke 3 (for kardiologer) var på godt norsk "overkill" for en medisinstudent. Siden du nevner at dyre stetoskop bare er for de spesielt interesserte, kan jeg like godt kjøpe den billigste da? For en uerfaren student vil vel ikke et avansert stetoskop spille så stor rolle?

 

Offtopig: 16 år siden du var student? Ble nysgjerrig, hva gjør du nå da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...