Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg starta å studere i høst. Har basicly bare.. festa. Og sovet lenge. Dere med litt mer erfaring, er det mulighet å prøve og kjøre steinhardt fra nå, og enda stå i juni? Er veldig lite gira på å bruke sommeren på å konte, eventuelt gå året om igjen med kullet under meg. Har desverre elendig studieteknikk fra vgs, da surfa jeg lett inn gode karakterer. Men har jo forstått nå, at det ikke er mulig å lese dagen før med disse mengdene stoff.

 

Er heeelt motløs.

Morsomt å se at de to som har svart, er utenlandsmedisinere som er bekymret for om du kanskje har fått for mye fravær ved å ha dårlig studieinnsats frem til nå...

 

Det kommer sikkert til å bli beinhardt hvis du mangler veldig mye fra i høst! Men i Tromsø feks. så er jo den første høsten relativt rolig, med kjemi som man egentlig bør kunne fra før og biokjemien som kan være ganske tung å pugge/forstå ordentlig (Lehninger er ganske drøy), ispedd flere uker med ex.phil- og praksis-undervisningsfri periode. Så består fagene i vårsemesteret av mange flere sider, men som kanskje ikke er like tunge å få med seg. Det sies vel at de som stryker på det første året ofte er de som leste for lite på høsten, og aldri klarer å hente seg inn igjen. Men jeg tror ikke du er alene, uansett hvor du studerer! Om du begynner nå og kjører hardt frem til juni, og fra før av har lett for å lære, så tipper jeg det skal gå an å klare det - lykke til :)

 

http://www.kjendis.no/2012/03/01/kjendis/pirelli-kalender/kate_moss/milla_jovovich/paulus_le-thien/20490451/

 

Norske medisinstudenter kler seg naken for barna og turnussaken!

 

Det merkeligste jeg har sett på en stund.

Jeg synes det ser veldig useriøst ut. "Strippe" til fordel for vanskeligstilte barn? Og samtidig bruke dette som et innspill i turnusdebatten? Kan vel ikke annet enn å humre litt i skjegget :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja det har du rett i, men sånn jeg har forstått er kalenderen der for å skape penger for barnehospitset, hadde fryktelig lite med turnussaken å gjrøe

 

Jada, de skal ha honnør for det. Så lenge det samles inn penger til det gode formålet så bør man ikke moralisere for mye, de er ikke akkurat de første til å lage en slik kalender.

 

Men turnusutspillet var unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det ser veldig useriøst ut. "Strippe" til fordel for vanskeligstilte barn? Og samtidig bruke dette som et innspill i turnusdebatten? Kan vel ikke annet enn å humre litt i skjegget :whistle:

 

Useriøst er det absolutt ikkje når pengane skal gå til veldelighet. Eg synst no det er ein artig måte å samla inn pengar til eit godt formål. Stripping er å ta hardt i, er ikkje akkurat særleg mykje som blir vist. Mykje betre enn å ikkje gjera noko som helst, i alle fall ;)

 

Over til noko anna. Er ganske sikker på at eg veit svaret på dette, men spør no allikevel. Er det nokon som helst mulighet for å flytte over til Norge etter x antal år som student i Polen? Har høyrt at nokon fekk plass på 1.året etter å ha gått 2 år i polen, men veit ikkje om det stemmer. Tviler på det går an å bytte over p.g.a stor forskjell i studieopplegget, men skader ikkje å spørra. Å søke til England hadde òg vore høgaktuelt visst mogleg, men tviler sterkt på det òg.

Lenke til kommentar

Over til noko anna. Er ganske sikker på at eg veit svaret på dette, men spør no allikevel. Er det nokon som helst mulighet for å flytte over til Norge etter x antal år som student i Polen? Har høyrt at nokon fekk plass på 1.året etter å ha gått 2 år i polen, men veit ikkje om det stemmer. Tviler på det går an å bytte over p.g.a stor forskjell i studieopplegget, men skader ikkje å spørra. Å søke til England hadde òg vore høgaktuelt visst mogleg, men tviler sterkt på det òg.

 

Nei, det er ikke mulig.

 

Skal du komme inn i Norge må du via samordnaopptak. Det er ikke uvanlig at folk "bytter" fra tannlege/ernæring til medisin, men for å gjøre dette må du komme inn på medisin og deretter kan du søke å få et år godkjent siden det er felles med tannlege/ernæring.

Lenke til kommentar

Jeg starta å studere i høst. Har basicly bare.. festa. Og sovet lenge. Dere med litt mer erfaring, er det mulighet å prøve og kjøre steinhardt fra nå, og enda stå i juni? Er veldig lite gira på å bruke sommeren på å konte, eventuelt gå året om igjen med kullet under meg. Har desverre elendig studieteknikk fra vgs, da surfa jeg lett inn gode karakterer. Men har jo forstått nå, at det ikke er mulig å lese dagen før med disse mengdene stoff.

 

Er heeelt motløs.

Morsomt å se at de to som har svart, er utenlandsmedisinere som er bekymret for om du kanskje har fått for mye fravær ved å ha dårlig studieinnsats frem til nå...

 

Det kommer sikkert til å bli beinhardt hvis du mangler veldig mye fra i høst! Men i Tromsø feks. så er jo den første høsten relativt rolig, med kjemi som man egentlig bør kunne fra før og biokjemien som kan være ganske tung å pugge/forstå ordentlig (Lehninger er ganske drøy), ispedd flere uker med ex.phil- og praksis-undervisningsfri periode. Så består fagene i vårsemesteret av mange flere sider, men som kanskje ikke er like tunge å få med seg. Det sies vel at de som stryker på det første året ofte er de som leste for lite på høsten, og aldri klarer å hente seg inn igjen. Men jeg tror ikke du er alene, uansett hvor du studerer! Om du begynner nå og kjører hardt frem til juni, og fra før av har lett for å lære, så tipper jeg det skal gå an å klare det - lykke til :)

 

http://www.kjendis.no/2012/03/01/kjendis/pirelli-kalender/kate_moss/milla_jovovich/paulus_le-thien/20490451/

 

Norske medisinstudenter kler seg naken for barna og turnussaken!

 

Det merkeligste jeg har sett på en stund.

Jeg synes det ser veldig useriøst ut. "Strippe" til fordel for vanskeligstilte barn? Og samtidig bruke dette som et innspill i turnusdebatten? Kan vel ikke annet enn å humre litt i skjegget :whistle:

 

Er i Tromsø jeg studerer, og er biokjemien jeg ikke kan en dritt av. Dette halvåret er for å være ærlig lettere, selvom det er fullere kalender. (Kan ha no med lavere alkoholkonsum å gjøre?) Hvis jeg består skal jeg ha bålsermoni med Lehninger. Grille pølser på dehydrogenaser og lipider.

 

Aner ikke hvordan quote-greiene fungere, så bare with me hvis alt ble feil nå!

Lenke til kommentar

 

Useriøst er det absolutt ikkje når pengane skal gå til veldelighet. Eg synst no det er ein artig måte å samla inn pengar til eit godt formål. Stripping er å ta hardt i, er ikkje akkurat særleg mykje som blir vist. Mykje betre enn å ikkje gjera noko som helst, i alle fall ;)

 

Over til noko anna. Er ganske sikker på at eg veit svaret på dette, men spør no allikevel. Er det nokon som helst mulighet for å flytte over til Norge etter x antal år som student i Polen? Har høyrt at nokon fekk plass på 1.året etter å ha gått 2 år i polen, men veit ikkje om det stemmer. Tviler på det går an å bytte over p.g.a stor forskjell i studieopplegget, men skader ikkje å spørra. Å søke til England hadde òg vore høgaktuelt visst mogleg, men tviler sterkt på det òg.

 

Skal love deg at hadde du først begynt i Polen hadde du ikke villet å bytte over til Norge om du hadde fått tilbudet. Vi snakket om det her om dagen faktisk, noen i klassen, og vi er veldig enige om at hadde vi fått tilbudt plass på feks NTNU nå så hadde vi aldri i livet tatt det - har det så altfor bra her!

Og dere som lurer på hvordan det er å studere i Sentral-Europa så finnes det jo mange blogger dere kan lese. Google medisinstudent+blogg så finner dere flere i Slovakia, et par i Polen og et par i Ungarn iallefall (vetikke om det er lov å legge ut linker her, om det tas som reklame eller noe?). De fleste svarer på spørsål også skulle dere lure på noe :)

Lenke til kommentar

Stemmer følgende beregninger jeg har gjort vedrørende snittet mitt. Kjekt med bekreftelse da jeg syns det virker som jeg trenger veldig få seksere.

 

Jeg søker via 23/5 regelen. (Praksis krav allerede godkjent av UiB)

R1, F1, K1 og K2.

Realfagspoeng: 2

Alderspoeng: 8

Andre studier: 2

 

Basert på ordinærkvote i Bergen på 65,2 poeng trenger jeg da et snitt på 5.35. Det er snakk om ca. 4 år til jeg skal søke. For å få maks alderspoeng i henhold til 23/5 regelen.

Videre vil det si at jeg må ha fem eksamener med karakteren 6 på og resten 5.

Det gir meg konkurransepoeng på 65.57.

 

Er dette korrekt?

 

Dette er korrekt.

Lenke til kommentar

Skal love deg at hadde du først begynt i Polen hadde du ikke villet å bytte over til Norge om du hadde fått tilbudet. Vi snakket om det her om dagen faktisk, noen i klassen, og vi er veldig enige om at hadde vi fått tilbudt plass på feks NTNU nå så hadde vi aldri i livet tatt det - har det så altfor bra her!

Og dere som lurer på hvordan det er å studere i Sentral-Europa så finnes det jo mange blogger dere kan lese. Google medisinstudent+blogg så finner dere flere i Slovakia, et par i Polen og et par i Ungarn iallefall (vetikke om det er lov å legge ut linker her, om det tas som reklame eller noe?). De fleste svarer på spørsål også skulle dere lure på noe :)

Hvordan forklarer du da at man som medisinstudent i Norge støtt og stadig møter folk som har gått i Polen, Tsjekkia, Tyskland osv. og som fant ut at de heller skulle bruke et år eller to på å forbedre karakterer og komme inn i Norge? :whistle:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei, har så og si bestemt meg for medisin og valgt fag for neste år deretter. Vet det er rimelig vanskelig å komme inn og har derfor aksepter at jeg kanskje må vente et par år å ta opp fag før jeg begynner. Hvis jeg skal ha sjangs til å komme inn på den andre kvota, MÅ jeg ha alle fire alderspoengene da? Jeg er ferdig på vgs når jeg er 20, så frister ikke å vente til jeg er 24 år. Tenkte mer på å vente to år og ta opp fag og gå på befalsskolen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal ha sjangs til å komme inn på den andre kvota, MÅ jeg ha alle fire alderspoengene da? Jeg er ferdig på vgs når jeg er 20, så frister ikke å vente til jeg er 24 år. Tenkte mer på å vente to år og ta opp fag og gå på befalsskolen.

 

Dette blir vel et enkelt regnestykke.

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/11/poenggrenser_vara_hoved.html

 

Gitt at du kun har de realfagene som kreves for medisin, så får du 2 poeng der. Så får du 2 poeng for militærtjeneste som du sier du skal ta. Da har du 4 ekstrapoeng.

 

Hovedopptaket på f.eks NTNU ifjor krevde 66 poeng for å komme inn.

Det vil si at du må ha 62 poeng utenom ekstrapoengene dine.

Med andre ord kommer du inn med bare 2 alderspoeng hvis du har 6 i alle fag. Har du snitt på 5,8 kommer du inn med bare 4 alderspoeng, osv...

 

Forresten får du 2 alderspoeng pr år. Så når du er 24 har du 8 alderspoeng.

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Skal love deg at hadde du først begynt i Polen hadde du ikke villet å bytte over til Norge om du hadde fått tilbudet. Vi snakket om det her om dagen faktisk, noen i klassen, og vi er veldig enige om at hadde vi fått tilbudt plass på feks NTNU nå så hadde vi aldri i livet tatt det - har det så altfor bra her!

Og dere som lurer på hvordan det er å studere i Sentral-Europa så finnes det jo mange blogger dere kan lese. Google medisinstudent+blogg så finner dere flere i Slovakia, et par i Polen og et par i Ungarn iallefall (vetikke om det er lov å legge ut linker her, om det tas som reklame eller noe?). De fleste svarer på spørsål også skulle dere lure på noe :)

Hvordan forklarer du da at man som medisinstudent i Norge støtt og stadig møter folk som har gått i Polen, Tsjekkia, Tyskland osv. og som fant ut at de heller skulle bruke et år eller to på å forbedre karakterer og komme inn i Norge? :whistle:

 

Kanskje litt feil av meg å si Polen generelt, jeg vet jo ikke hvordan det er andre steder - MEN jeg kan omtrent garantere at de du har truffet på ikke har gått i Krakow :) Vet ikke om noen som har byttet til Norge (dvs begynt på nytt der) som har gått her.

Vanskelig å forstå hvor bra miljøet her er før du opplever det selv.

Lenke til kommentar

Skal studere medisin i utlandet til høsten og tror det blir Polen på meg. Har sett litt på andre land som Ungarn, Tjekkia og Slovakia. Vurderer å søke ved Poznan, Krakow, Szczecin og Bialystok. Har hørt mye bra om Poznan og Krakow. Noen som studerer/har studert ved en av disse skolene og har noen råd og tips? Medisinutdanningen er vel ganske lik uansett hvor du ender opp å studere, men miljøet rundt og byene kan jo være forskjellige.

Noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Lurer på om noen har tips å komme med her..

Har søkt medisin i Bergen nå, og har odontologi som nr. 2 og ernæring som nr. 3. Også har jeg de andre medisinutdanningene i Norge etter det. Ønsker aller helst å gå i Bergen siden jeg er herfra. Så, er det lurt å ha den rekkefølgen på søknaden min? Har jo hørt at det kan gå å flytte over fra tannlege/ernæring ved å søke via SO etter et år. Greit å ha en plan B, dersom 1 valget ikke skulle gå inn.

Vet noen hva det laveste snittet i primærvitnemålskvota er, for å komme inn?

 

Setter pris på et veiledende svar :-)

Lenke til kommentar

Skal studere medisin i utlandet til høsten og tror det blir Polen på meg. Har sett litt på andre land som Ungarn, Tjekkia og Slovakia. Vurderer å søke ved Poznan, Krakow, Szczecin og Bialystok. Har hørt mye bra om Poznan og Krakow. Noen som studerer/har studert ved en av disse skolene og har noen råd og tips? Medisinutdanningen er vel ganske lik uansett hvor du ender opp å studere, men miljøet rundt og byene kan jo være forskjellige.

Noen som har noen anbefalinger?

 

Skaff deg Lippincots Biochemistry, og Grays Anatomy Begynn å lese på disse nå. Om mulig, dra ned sammen med noen...

Lenke til kommentar

Lurer på om noen har tips å komme med her..

Har søkt medisin i Bergen nå, og har odontologi som nr. 2 og ernæring som nr. 3. Også har jeg de andre medisinutdanningene i Norge etter det. Ønsker aller helst å gå i Bergen siden jeg er herfra. Så, er det lurt å ha den rekkefølgen på søknaden min? Har jo hørt at det kan gå å flytte over fra tannlege/ernæring ved å søke via SO etter et år. Greit å ha en plan B, dersom 1 valget ikke skulle gå inn.

Vet noen hva det laveste snittet i primærvitnemålskvota er, for å komme inn?

 

Setter pris på et veiledende svar :-)

 

Om det er lurt eller ikke må du vurdere utfra hvilket snitt du tror du kommer til å ha når de poengberegner deg.

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/11/poenggrenser_vara_hoved.html

 

57,6 var kravet for førstegangsvitnemål ved medisin UiB ifjor.

65,2 for dem med ekstrapoeng og sånn.

 

Hvis du vet du vil ligge like på denne grensen eller rett under så kommer du sannsynligvis inn, eventuelt uansett da inn på odontologi som ligger ca 2 poeng under medisin på UiB hvis vi skal gå utfra fjorårets grenser.

 

Kommer du inn på odontologi forsvinner alle prioriteringene du har under odontologi på søknaden din. Hvis du vil gå over til medisin etter ett år på odontologi må du fremdeles forbedre snittet ditt sånn at du kommer inn på medisin, men du får unntak for første året siden det er felles.

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Skal studere medisin i utlandet til høsten og tror det blir Polen på meg. Har sett litt på andre land som Ungarn, Tjekkia og Slovakia. Vurderer å søke ved Poznan, Krakow, Szczecin og Bialystok. Har hørt mye bra om Poznan og Krakow. Noen som studerer/har studert ved en av disse skolene og har noen råd og tips? Medisinutdanningen er vel ganske lik uansett hvor du ender opp å studere, men miljøet rundt og byene kan jo være forskjellige.

Noen som har noen anbefalinger?

 

Skaff deg Lippincots Biochemistry, og Grays Anatomy Begynn å lese på disse nå. Om mulig, dra ned sammen med noen...

 

Jeg synes det er bare tull å anbefale å lese allerede. For det første har vi feks ikke biokjemi før andreåret i Krakow (TROR dette gjelder for flere plasser i Polen??), så ganske dumt å lese på det allerede nå. Pluss at nå skal du faktisk lese dritmye i seks år, så ikke stress med det allerede. Har du kjempelyst så begynn å se i noen anatomibøker, men ikke les for å lese deg i hjel helt enda! Er forøvrig helt enig i at du bør ta deg en tur og se skolene og byene hvis du får til! Fine byer alle sammmen, søkte selv i Poznan og Krakow, valgte Krakow (som var mitt førstevalg hele tiden).

Lenke til kommentar

Skal studere medisin i utlandet til høsten og tror det blir Polen på meg. Har sett litt på andre land som Ungarn, Tjekkia og Slovakia. Vurderer å søke ved Poznan, Krakow, Szczecin og Bialystok. Har hørt mye bra om Poznan og Krakow. Noen som studerer/har studert ved en av disse skolene og har noen råd og tips? Medisinutdanningen er vel ganske lik uansett hvor du ender opp å studere, men miljøet rundt og byene kan jo være forskjellige.

Noen som har noen anbefalinger?

 

Skaff deg Lippincots Biochemistry, og Grays Anatomy Begynn å lese på disse nå. Om mulig, dra ned sammen med noen...

 

Streber...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal studere medisin i utlandet til høsten og tror det blir Polen på meg. Har sett litt på andre land som Ungarn, Tjekkia og Slovakia. Vurderer å søke ved Poznan, Krakow, Szczecin og Bialystok. Har hørt mye bra om Poznan og Krakow. Noen som studerer/har studert ved en av disse skolene og har noen råd og tips? Medisinutdanningen er vel ganske lik uansett hvor du ender opp å studere, men miljøet rundt og byene kan jo være forskjellige.

Noen som har noen anbefalinger?

 

Skaff deg Lippincots Biochemistry, og Grays Anatomy Begynn å lese på disse nå. Om mulig, dra ned sammen med noen...

 

Jeg synes det er bare tull å anbefale å lese allerede. For det første har vi feks ikke biokjemi før andreåret i Krakow (TROR dette gjelder for flere plasser i Polen??), så ganske dumt å lese på det allerede nå. Pluss at nå skal du faktisk lese dritmye i seks år, så ikke stress med det allerede. Har du kjempelyst så begynn å se i noen anatomibøker, men ikke les for å lese deg i hjel helt enda! Er forøvrig helt enig i at du bør ta deg en tur og se skolene og byene hvis du får til! Fine byer alle sammmen, søkte selv i Poznan og Krakow, valgte Krakow (som var mitt førstevalg hele tiden).

 

Nei, men mye av biologien og kjemien første året er ofte "nedgradert" biokjemi, minus genetikken som vi hadde under biologi. Og hva er galt med anbefalingen min, de fleste går på en smell i disse to puggefagene, greier man å eksperimentere seg frem til en "puggestudieteknikk" før man eventuelt har biochem/anatomi, er det en fordel. Galskap å lese, som om man skulle lest til eksamen.

Men jeg ville anbefalt folk å finne en teknikk i disse to fagene før de reiser ned, slipper man den enorme veggen som de fleste utenlandsstudenter møter på under pre-klinikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...