Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer følgende beregninger jeg har gjort vedrørende snittet mitt. Kjekt med bekreftelse da jeg syns det virker som jeg trenger veldig få seksere.

 

Jeg søker via 23/5 regelen. (Praksis krav allerede godkjent av UiB)

R1, F1, K1 og K2.

Realfagspoeng: 2

Alderspoeng: 8

Andre studier: 2

 

Basert på ordinærkvote i Bergen på 65,2 poeng trenger jeg da et snitt på 5.35. Det er snakk om ca. 4 år til jeg skal søke. For å få maks alderspoeng i henhold til 23/5 regelen.

Videre vil det si at jeg må ha fem eksamener med karakteren 6 på og resten 5.

Det gir meg konkurransepoeng på 65.57.

 

Er dette korrekt?

Lenke til kommentar

Hei. Noen som er gode på dermatologi og kjenner til Isotretinoin?

Lurer på hvordan det blir å bruke en ansiktskrem som inneholder spor av vitamin A, men som ellers er 100% naturlig - når en går på isotretinoin, retinol preparat. Hudlegen sa at det ikke gjorde noe at en tok f. eks Omega 3 med vitamin A i, men at en ikke burde ta rene vitamin A kapsler etc.. La Roche Posay har en krem som heter Effaclar H, men den fukter ikke bra og legger seg som en hinne utpå huden uten å trekke inn.. Skulle gjerne brukt den andre gode kremen med litt vit. A i, for den smelter inn i huden og føles veldig bra...

Håper noen her kan svare, på forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

Hei. Noen som er gode på dermatologi og kjenner til Isotretinoin?

Lurer på hvordan det blir å bruke en ansiktskrem som inneholder spor av vitamin A, men som ellers er 100% naturlig - når en går på isotretinoin, retinol preparat. Hudlegen sa at det ikke gjorde noe at en tok f. eks Omega 3 med vitamin A i, men at en ikke burde ta rene vitamin A kapsler etc.. La Roche Posay har en krem som heter Effaclar H, men den fukter ikke bra og legger seg som en hinne utpå huden uten å trekke inn.. Skulle gjerne brukt den andre gode kremen med litt vit. A i, for den smelter inn i huden og føles veldig bra...

Håper noen her kan svare, på forhånd takk! :)

 

Hei!

 

Dette er nok et spørsmål for en spesialist. Det høres i utgangspunktet usannsynlig ut at denne kremen skal ha noe å si, men ta en telefon til spesialisten som har skrevet ut isotretinoin om du er usikker.

Lenke til kommentar

Jeg starta å studere i høst. Har basicly bare.. festa. Og sovet lenge. Dere med litt mer erfaring, er det mulighet å prøve og kjøre steinhardt fra nå, og enda stå i juni? Er veldig lite gira på å bruke sommeren på å konte, eventuelt gå året om igjen med kullet under meg. Har desverre elendig studieteknikk fra vgs, da surfa jeg lett inn gode karakterer. Men har jo forstått nå, at det ikke er mulig å lese dagen før med disse mengdene stoff.

 

Er heeelt motløs.

Lenke til kommentar

Jeg starta å studere i høst. Har basicly bare.. festa. Og sovet lenge. Dere med litt mer erfaring, er det mulighet å prøve og kjøre steinhardt fra nå, og enda stå i juni? Er veldig lite gira på å bruke sommeren på å konte, eventuelt gå året om igjen med kullet under meg. Har desverre elendig studieteknikk fra vgs, da surfa jeg lett inn gode karakterer. Men har jo forstått nå, at det ikke er mulig å lese dagen før med disse mengdene stoff.

 

Er heeelt motløs.

 

 

Kommer jo veldig ann på, hvor studerer du f.eks? Mange steder i utlandet kan du knapt ha fravær og vist du har sovet mye kan det være det stikker kjepper i hjulene. Litt vanskelig å si om du skal klare det, uansett bør du prøve. Hadde selv et år som deg, tok friår og starta på scratch. Etter det har alt gått fint!

Lenke til kommentar

Har planer om å studere medisin i utlandet til høsten og skal sende inn søknader til forskjellige steder. Vurderer skoler i Polen, Ungarn, Slovakia, Tjekkia og Latvia. Noen som har erfaringer fra disse stedene?

Medisinutdanningen blir vel mye av den samme uansett hvor du reiser, men sikkert litt forskjellige kultur i de forskjellige landene. Vet at i Martin, Slovakia er det ganske mange nordmenn, gode muligheter for skisport og byen er ikke så veldig stor. Ellers har du storbyer i Tjekkia og Polen som Warszawa og Praha som jeg vurderer veldig.

Noen erfaringer og tips?

Lenke til kommentar

Har planer om å studere medisin i utlandet til høsten og skal sende inn søknader til forskjellige steder. Vurderer skoler i Polen, Ungarn, Slovakia, Tjekkia og Latvia. Noen som har erfaringer fra disse stedene?

Medisinutdanningen blir vel mye av den samme uansett hvor du reiser, men sikkert litt forskjellige kultur i de forskjellige landene. Vet at i Martin, Slovakia er det ganske mange nordmenn, gode muligheter for skisport og byen er ikke så veldig stor. Ellers har du storbyer i Tjekkia og Polen som Warszawa og Praha som jeg vurderer veldig.

Noen erfaringer og tips?

 

Eneste jeg vet som er fordelen med Polen, kontra Ungarn, Slovakia, Tsjekkia, er at eksamensformen er skriftlig.

 

Videre, om du har muligheten, reis ned sammen med noen, hvis du har venner som også har tenkt seg som medisinstudenter.

 

eg starta å studere i høst. Har basicly bare.. festa. Og sovet lenge. Dere med litt mer erfaring, er det mulighet å prøve og kjøre steinhardt fra nå, og enda stå i juni? Er veldig lite gira på å bruke sommeren på å konte, eventuelt gå året om igjen med kullet under meg. Har desverre elendig studieteknikk fra vgs, da surfa jeg lett inn gode karakterer. Men har jo forstått nå, at det ikke er mulig å lese dagen før med disse mengdene stoff.

 

Er heeelt motløs.

Hvor studerer du? Hvis det er utlandet det er snakk om, ser det ikke altfor bra ut. Og du må muligens belage deg på å begynne på nytt. Men du bør ikke gi opp, problemet med å gi opp, er etter min erfaring, at gir man helt opp, gir man ofte opp for alltid. Gjelder ikke bare studier, men mange andre ting i livet.
Lenke til kommentar

Har planer om å studere medisin i utlandet til høsten og skal sende inn søknader til forskjellige steder. Vurderer skoler i Polen, Ungarn, Slovakia, Tjekkia og Latvia. Noen som har erfaringer fra disse stedene?

Medisinutdanningen blir vel mye av den samme uansett hvor du reiser, men sikkert litt forskjellige kultur i de forskjellige landene. Vet at i Martin, Slovakia er det ganske mange nordmenn, gode muligheter for skisport og byen er ikke så veldig stor. Ellers har du storbyer i Tjekkia og Polen som Warszawa og Praha som jeg vurderer veldig.

Noen erfaringer og tips?

 

Eneste jeg vet som er fordelen med Polen, kontra Ungarn, Slovakia, Tsjekkia, er at eksamensformen er skriftlig.

 

Videre, om du har muligheten, reis ned sammen med noen, hvis du har venner som også har tenkt seg som medisinstudenter.

 

Er eksamensformen bare skriftlig i Polen, mens det både er muntlig og skriftlig i de andre landene?

 

eg starta å studere i høst. Har basicly bare.. festa. Og sovet lenge. Dere med litt mer erfaring, er det mulighet å prøve og kjøre steinhardt fra nå, og enda stå i juni? Er veldig lite gira på å bruke sommeren på å konte, eventuelt gå året om igjen med kullet under meg. Har desverre elendig studieteknikk fra vgs, da surfa jeg lett inn gode karakterer. Men har jo forstått nå, at det ikke er mulig å lese dagen før med disse mengdene stoff.

 

Er heeelt motløs.

Hvor studerer du? Hvis det er utlandet det er snakk om, ser det ikke altfor bra ut. Og du må muligens belage deg på å begynne på nytt. Men du bør ikke gi opp, problemet med å gi opp, er etter min erfaring, at gir man helt opp, gir man ofte opp for alltid. Gjelder ikke bare studier, men mange andre ting i livet.

Lenke til kommentar

Har planer om å studere medisin i utlandet til høsten og skal sende inn søknader til forskjellige steder. Vurderer skoler i Polen, Ungarn, Slovakia, Tjekkia og Latvia. Noen som har erfaringer fra disse stedene?

Medisinutdanningen blir vel mye av den samme uansett hvor du reiser, men sikkert litt forskjellige kultur i de forskjellige landene. Vet at i Martin, Slovakia er det ganske mange nordmenn, gode muligheter for skisport og byen er ikke så veldig stor. Ellers har du storbyer i Tjekkia og Polen som Warszawa og Praha som jeg vurderer veldig.

Noen erfaringer og tips?

 

Går førsteåret i Krakow selv og stortrives! Vanvittig godt norsk miljø her. Ikke samme mulighetene for skisport som i Martin kanskje, men Zakopane er ikke så langt unna. Ellers har studentene her ordna med utrolig mange fritidsaktiviteter - de har rolag, svømmelag, kor, sykkellag ++ (sjekk ut copernica.no)

 

Forøvrig er eksamenene her foreløpig skriftlig (multiple choice), og også praktisk i anatomi. Ingenting muntlig enda med andre ord.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8017986

 

"Vil vekke turnusdebatten

Samtidig som 28-åringen håper kalenderen med lettkledde legestudenter kan bidra med en god slump penger til barnesykehuset, ønsker han også at stuntet skal minne de her hjemme på at det er mange som tar sin medisinutdanning i utlandet, og som er redde for å bli glemt i debatten om den nye turnusordningen.

 

Les også: Vil legge ned turnuslegeordningen

 

Helsedirektoratet foreslo i fjor å endre dagens ordning med loddtrekning, til i stedet å fungere slik at studentene må søke på de turnusplassene de ønsker seg. Slik skal sykehusene og praksisstedene selv velge ut hvilke turnusleger som får jobb og ikke.

 

Mye av grunnen til det nye forslaget er bekymringer for at stadig flere utenlandske studenter med dårlige norskkunnskaper søker seg turnusplass i Norge.

 

– Vi er 2500 norske legestudenter utenfor Norge. Nesten halvparten av alle nyutdannede leger i Norge har tatt utdannelsen sin i utlandet, så det er jo definitivt et behov for oss, påpeker han."

 

Jeg syns dette ble litt teit, men mulig jeg er blitt gammel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...