Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hvorfor anbefale noe i det hele tatt, når du er overlege i hematologi, og neppe trenger å ha stetoskopet ditt til noe annet enn pynt? Hvis du skal anbefale noe, så må det vel være mikroskop til å undersøke benmarg. Noe annet kan du neppe bidra med.

Vet ikke om jeg skal bli fornærmet, overrasket eller lattermild? Jeg er enig i at stetoskopet er mye til pynt. Dog tror jeg hematologer bruker stetoskopet mer enn gjennomsnittet av andre leger. Hva tror du egentlig vi driver med?

 

Tilbake til det som er relevant for denne tråden: Spør du 10 leger om stetoskopanbefaling, vil du få minst 5 forskjellige svar. Dette er en smakssak!

 

Mvh Jultomten :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Ett innlegg er slettet - personangrep.




Hvordan fungerer det med søknaden til vårsemesteret i Oslo?
Må man søke nå 15. april? Baseres man på poengene man har ved søknad i april, eller kan man ettersende dokumenter helt frem til desember (og dermed forbedre karakterer i høstsemesteret 2012)? Noen som vet?


Alle frister er de samme, og du blir tatt opp i Samordna Opptaks sommeropptak i juli. Hvis du skal forbedre karakterer i høstsemesteret får ikke det noen betydning før neste års opptak igjen.
Lenke til kommentar

Hvorfor anbefale noe i det hele tatt, når du er overlege i hematologi, og neppe trenger å ha stetoskopet ditt til noe annet enn pynt? Hvis du skal anbefale noe, så må det vel være mikroskop til å undersøke benmarg. Noe annet kan du neppe bidra med.

Vet ikke om jeg skal bli fornærmet, overrasket eller lattermild? Jeg er enig i at stetoskopet er mye til pynt. Dog tror jeg hematologer bruker stetoskopet mer enn gjennomsnittet av andre leger. Hva tror du egentlig vi driver med?

Drikker kaffe, mens dere mottar penner og MabThera reklame? Kikker litt på blodprøver og i mikroskop? Kler på dere frakker og småprater litt med pasienten på isolat? CHOPer grønnsaker? Fortell, fortell. Facebook?

 

On-topic:

Kjøp et littmann master classic stetoskop - fordi det er det alle andre bruker. Det viktigste når du er fersk i Norge, er å gjøre det alle andre gjør, og være minst mulig påfallende. Alt du bruker som måtte være annerledes, gjør at andre lurer på om du kan noe som de ikke kan, og det provoserer. Da må det heller være du som gjør noe rart. Det andre er at dersom du har et stetoskop som forsterker lyder, så kan du f.eks høre bilyder som andre ikke hører. Da virker du som en tulling, og folk kan ikke stole på hva du gjør. Dersom du har et dårlig stetoskop, f.eks av de billigere no-brand sakene som ligger rundt omkring på sykehusene, så hører du nesten ingenting. Da vil du bli sparket fra nybegynnerstillingen din for å overse mulig behandlingstrengende bilyder. When in Rome - do as the Romans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det eneste som avgjør om en kommer inn på krevende utdanning som medisin, er om man har toppkarakterer. Ikke om en faktisk er egnet til utdanningen i praksis. I bla. Irland og Storbritannia testes alle søkere om de har evner som gjør de til gode legekandidater, som bla. å forstå kroppsspråk, kunne lese personer og bruke hodet til å tenke logisk og individuelt om personer. Mennesker er nemlig ikke et mattestykke med ett svar. Alle som har lungekreft kan ikke behandles likt.

Blablabla, bare sutring. Lungekreft behandles ikke med en klem.

 

Karakterer som inntakskrav er lurt, fordi det selekterer de som kan håndtere sine overordnede (derav vektingen av filologiske fag), og medisin er ikke annet enn en endeløst, hierarkisk helvete.

 

Men det er fint at Irland har popularitetskonkurranser som utvelgelsesmekanisme. Det er vel derfor de har så jævlig mye bra forskning der borte.

 

 

Sutring? Da ville jeg ha slått opp definisjonen, for dette er rett og slett fakta.

JA, selvsagt skal karakterkrav ha mye å si, og dette vurderes også i Irland og alle andre steder for den skyld. Det jeg prøver å si er at det burde være mer grunnlag enn som så, det burde være en opptaksprøve , noe det nettopp er i Irland. Medisinstudiet er hardt og det er omfattende, og ikke minst er det mye teoretisk og en må være flink på dette planet, MEN det kommer også en tid etter studiet som vil ha med praksis å gjøre, som vil være tett på mennesker. Det er dette i stor grad som avgjør om en er en god lege. Mange kan pugge seg gjennom teori og henge på på bruk i praksis, men en god lege trenger flere kvaliteter som kan være avgjørende for pasienter.

Selv har jeg hatt utallige leger som jeg ikke føler forstår hva jeg prøver å fortelle dem, og jeg er oppgitt over kommunikasjonen mellom pasient og lege. Nemlig en slik feil førte til at min farmor nesten døde av feilbehandling; svikt i forståelse i kommunikasjon.

 

Jeg kommer ikke her og sier at noe er dårligere eller bedre enn noe annet, men jeg synes at det å ha en opptaksprøve i tillegg til karakterer er lurt å ha. Og ja, jeg kommer til å søke til Irland i tillegg til Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke her og sier at noe er dårligere eller bedre enn noe annet, men jeg synes at det å ha en opptaksprøve i tillegg til karakterer er lurt å ha. Og ja, jeg kommer til å søke til Irland i tillegg til Norge.

Det er for dyrt. Jeg foreslår heller å redusere antall studenter til 1/4 av dagens. Offisielt fordi det er viktig at man har kompetente personer til å håndtere helsa di. Uoffisielt for å redusere tilbudet av leger.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurte på om noen vet om det er sannsynlig å få godkjent opprykk ved medisinstudiet på UiO? Hvis man kommer inn via Samordna og har fullført første år i en annen norsk by, så skal det være teoretisk mulig. Det avhenger selvfølgelig av antall ledige plasser, men er det i praksis null sjans? Både på høstkull og vårkull?

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke her og sier at noe er dårligere eller bedre enn noe annet, men jeg synes at det å ha en opptaksprøve i tillegg til karakterer er lurt å ha. Og ja, jeg kommer til å søke til Irland i tillegg til Norge.

Det er for dyrt. Jeg foreslår heller å redusere antall studenter til 1/4 av dagens. Offisielt fordi det er viktig at man har kompetente personer til å håndtere helsa di. Uoffisielt for å redusere tilbudet av leger.

Jeg vil foreslå det motsatte! Senk kravene og la alle som vil bli medisinere. Dette er allerede i ferd med å skje uansett, ettersom så mange studerer i utlandet. Alle som har gjennomført utdannelsen kan imidlertid ikke forvente å få jobb som leger, på samme måte som ferdigutdannede jurister ikke automatisk får jobb som advokater. Medisinere kan helt sikkert brukes til andre ting enn legejobb. De som etter utdannelsen blir de beste legene, vil få jobb uansett.

 

Frem til nå har medisinere vært en privilegert gruppe, som var sikret en god jobb etter studiet, men tror dere virkelig det vil forbli slik i fremtiden?

 

Mvh Jultomen :)

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke her og sier at noe er dårligere eller bedre enn noe annet, men jeg synes at det å ha en opptaksprøve i tillegg til karakterer er lurt å ha. Og ja, jeg kommer til å søke til Irland i tillegg til Norge.

Det er for dyrt. Jeg foreslår heller å redusere antall studenter til 1/4 av dagens. Offisielt fordi det er viktig at man har kompetente personer til å håndtere helsa di. Uoffisielt for å redusere tilbudet av leger.

Jeg vil foreslå det motsatte! Senk kravene og la alle som vil bli medisinere. Dette er allerede i ferd med å skje uansett, ettersom så mange studerer i utlandet. Alle som har gjennomført utdannelsen kan imidlertid ikke forvente å få jobb som leger, på samme måte som ferdigutdannede jurister ikke automatisk får jobb som advokater. Medisinere kan helt sikkert brukes til andre ting enn legejobb. De som etter utdannelsen blir de beste legene, vil få jobb uansett.

 

Frem til nå har medisinere vært en privilegert gruppe, som var sikret en god jobb etter studiet, men tror dere virkelig det vil forbli slik i fremtiden?

 

Mvh Jultomen :)

 

Kanskje jeg er naiv, men jeg hadde nå håpet på akkurat dette. De av oss som cruiset inn til en studieplass i Norge er jo ikke akkurat samfunnets avskum... Det er klart at for den enkelte medisinstudent i Polen så er det rasjonelt med 'snarveien' inn på legestudiet, men kollektivt sett så ødelegger dette hele standen: Økt konkurranse om arbeidsplasser, dårligere arbeidsvilkår og dårligere lønn er noen stikkord her som burde være kjent for deg, Juletomten.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke her og sier at noe er dårligere eller bedre enn noe annet, men jeg synes at det å ha en opptaksprøve i tillegg til karakterer er lurt å ha. Og ja, jeg kommer til å søke til Irland i tillegg til Norge.

Det er for dyrt. Jeg foreslår heller å redusere antall studenter til 1/4 av dagens. Offisielt fordi det er viktig at man har kompetente personer til å håndtere helsa di. Uoffisielt for å redusere tilbudet av leger.

Jeg vil foreslå det motsatte! Senk kravene og la alle som vil bli medisinere. Dette er allerede i ferd med å skje uansett, ettersom så mange studerer i utlandet. Alle som har gjennomført utdannelsen kan imidlertid ikke forvente å få jobb som leger, på samme måte som ferdigutdannede jurister ikke automatisk får jobb som advokater. Medisinere kan helt sikkert brukes til andre ting enn legejobb. De som etter utdannelsen blir de beste legene, vil få jobb uansett.

 

Frem til nå har medisinere vært en privilegert gruppe, som var sikret en god jobb etter studiet, men tror dere virkelig det vil forbli slik i fremtiden?

 

Mvh Jultomen :)

 

Kanskje jeg er naiv, men jeg hadde nå håpet på akkurat dette. De av oss som cruiset inn til en studieplass i Norge er jo ikke akkurat samfunnets avskum... Det er klart at for den enkelte medisinstudent i Polen så er det rasjonelt med 'snarveien' inn på legestudiet, men kollektivt sett så ødelegger dette hele standen: Økt konkurranse om arbeidsplasser, dårligere arbeidsvilkår og dårligere lønn er noen stikkord her som burde være kjent for deg, Juletomten.

Slik er det allerede, og verre blir det sikkert: Legers lønnsnivå sett i forhold til arbeidstid er ingenlunde bedre enn hva mange kan forvente etter 3-årig høyskoleutdannelse: Kameratgjengen min består av to ingeniører, en sivilingeniør, en revisor, en skraphandler og en tannlege. Jeg tjener minst! Sykepleiere som jobber ekstra, slik at de får samme antall timer per uke som jeg, får omtrent samme lønn som meg! Man bør ikke bli lege for å tjene penger!

 

Mvh Jultomten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En jeg kjenner sier at Norge er et av de minst lønnsomme landene å være lege i. Han må ha røyka noe...

Det er nok mindre lønnsomt å være lege i deler av øst-europa og midtøsten, men i stor grad tror jeg han du kjenner har rett. (Jeg har ikke røyka noe i dag....)

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Det vet jeg selvsagt, så det er faktisk mer lønnsomt å være lege i f.eks Usa og andre vest europeiske land? Hva er grunnen til at det er mindre lønnsomt i Norge?

Ja - legespesialister i nordvesteuropa, USA og deler av Asia(!) tjener gjennomsnittlig vesentlig mer enn i Norge. Norge har en flat lønnsprofil, der høyt utdannede bare tjener litt bedre enn utfaglærte: I Norge tjener en lege 2-3 ganger så mye som en renholdsarbeider, men i mange land vil legespesialister tjene 20-30 ganger så mye som en ufaglært. Personlig har jeg fått tilbud om dobling av dagens lønn ved å flytte utenlands, men det er så flott å bo i Norge at jeg blir værende her!

 

Mvh Jultomen :)

Lenke til kommentar

Det vet jeg selvsagt, så det er faktisk mer lønnsomt å være lege i f.eks Usa og andre vest europeiske land? Hva er grunnen til at det er mindre lønnsomt i Norge?

 

Først må man huske å sammenlikne inntektene med de generelle levekostnadene og gjennomsnittlønnen i landet.

 

Her artikkel som sier litt:

http://economix.blogs.nytimes.com/2009/07/15/how-much-do-doctors-in-other-countries-make/

 

Norge ligger ganske langt nede og som du ser ofte under halvparten av de vestlige Europeiske landene vi liker å sammenlikne oss med.

Lenke til kommentar

Takk for linken, er alle som bestemmer seg for medisin klar over dette? Jeg skal ikke være for generaliserende, men det er jo noen som velger medisin pga de økonomiske fordelene.

 

Tja, hva skulle det ha å si ? Folk som velger medisin pga. økonomi gjør det jo på grunn av den oppfattelsen de har av lønnen til leger i Norge.

 

Jeg tror den generelle oppfatningen i befolkningen er at leger tjener i overkant av 1 million i Norge. På sykehus gjelder dette de best betalte overlegene, mens i allmennpraksis stemmer det nok ganske bra.

 

En temmelig dårlig betalt jobb lønnes i Norge med 250,000 - 300,000 kroner. Gjennomsnittslønnen ligger over 400,000 kroner i følge de siste anslagene. En lege vil etter noen år tjene rundt 800,000-900,000 kroner. Forskjellene er ganske små i Norge mellom "lønnsadelen" og gutta på gølvet, men likevel så ser det ikke ut til å stoppe folk fra å ta høyere utdanning. Det sier meg at vi har et fornuftig system. Skulle forskjellene mellom hvermansen og leger/ingeniører/ledere/politikere være slik den er i mange andre land i verden skulle man tjent 4-5-6 millioner kroner.

 

Vi har en statminister som ikke en gang tjener dobbelt så mye som renholdspersonellet på en oljeplattform. Likevel tror jeg det er veldig få som kunne tenkt seg å flytte et annet sted for å tjene bedre.

Lenke til kommentar

En temmelig dårlig betalt jobb lønnes i Norge med 250,000 - 300,000 kroner. Gjennomsnittslønnen ligger over 400,000 kroner i følge de siste anslagene. En lege vil etter noen år tjene rundt 800,000-900,000 kroner. Forskjellene er ganske små i Norge mellom "lønnsadelen" og gutta på gølvet, men likevel så ser det ikke ut til å stoppe folk fra å ta høyere utdanning. Det sier meg at vi har et fornuftig system. Skulle forskjellene mellom hvermansen og leger/ingeniører/ledere/politikere være slik den er i mange andre land i verden skulle man tjent 4-5-6 millioner kroner.

Fornuftig for hvem?

 

Hvor mye intelligens og skoleflinkhet krever de forskjellige grenene? Det kan godt tenkes at vi ville fått nok leger om vi hadde åpnet alle sluser, senket lønna gradvis til 200 000 for alle sykehusleger, og dermed kuttet enormt i kostnadene i helsesektoren, mener å ha lest at personalkostnader utgjør ca 50% Ettersom yrket er offentlig kontrollert, ville vi kunnet finne et balansepunkt hvor mengden leger i Norge balanseres på et akseptabelt nivå. Det er få som er utdannet som ønsker å flytte utenlands, de fleste bindes av familie og barn.

 

Det er ikke fornuftig for oss som er leger, og det holder for meg.

 

Absolutt alt i samfunnet går ut på å knulle en eller annen gruppe i ræva så de kan betale for middagen din. I Norge går dette via staten, siden staten kontrollerer en stor del av økonomien. Det er bare rasjonelt å dermed jobbe for sine egne interesser, og egne interesser i den sammenhengen består av å forhindre at medisinstudenter får jobb.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke her og sier at noe er dårligere eller bedre enn noe annet, men jeg synes at det å ha en opptaksprøve i tillegg til karakterer er lurt å ha. Og ja, jeg kommer til å søke til Irland i tillegg til Norge.

Det er for dyrt. Jeg foreslår heller å redusere antall studenter til 1/4 av dagens. Offisielt fordi det er viktig at man har kompetente personer til å håndtere helsa di. Uoffisielt for å redusere tilbudet av leger.

 

Hvorfor redusere tilbudet? At det har vært utdannet få leger er jo ett av hovedgrunnene til endel av problemene med helsesektoren i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke her og sier at noe er dårligere eller bedre enn noe annet, men jeg synes at det å ha en opptaksprøve i tillegg til karakterer er lurt å ha. Og ja, jeg kommer til å søke til Irland i tillegg til Norge.

Det er for dyrt. Jeg foreslår heller å redusere antall studenter til 1/4 av dagens. Offisielt fordi det er viktig at man har kompetente personer til å håndtere helsa di. Uoffisielt for å redusere tilbudet av leger.

 

Hvorfor redusere tilbudet?

For at de som er leger skal få bedre lønn, bedre arbeidsvillkår, og mer mulighet til å gjøre som de selv vil ved behandling, enn å måtte ta ansvaret på papiret, men i virkeligheten innrette seg etter hva sykepleiere mener, hva ledelse mener osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...