Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

 

 

Dette er flott! Hele turnussaken har jo utviklet seg til et eksempel på paretooptimalitet. I en slik situasjon er det i hvert fall ikke de norske studentene som skal bli skadelidende... Jeg håper virkelig forslaget går igjennom slik at 'produksjonen' av leger i østblokken omsider kan reguleres, som vil være til standens beste.

 

Det er på høy tid at normale markedsprinsipper kommer inn i ansettelsesprosessen i helsevesenet, slik som det er i alle andre yrker i resten av samfunnet. Frem til nå har hele turnusopplegget fremstått litt som en verna bedrift...

 

 

Utmerket, selv den dårligste norske studenten må være milevis bedre enn den beste utenlandsstudenten fra østblokken. Videre foreslår jeg at alle med utenlandsk vitnemål merkes med en gul stjerne på deres frakk, slik at befolkningen kan vite hvem som er ekte medlemmer av standen og hvem som bare leker...

 

Utrolig kjedelig at det skal gå utover en så stor gruppe, slipper muligens unna hvis den nye ordningen er på plass i 2013 da jeg får direkte autorisasjon. Sånn det ser ut vil fremtidige arbeidsgivere bl.a. se karakterer til utenlandsstudentene, burde det da bli aktuelt med innføring av karakterer igjen i Norge også? Vil man ende opp med at de som sitter på de dårligste karakterene ender opp på de minst populære plassene?

 

Det handler om at Staten først og fremst har ansvaret for de legene som er utdannet i eget land. Det er naivt å tro at du kan halte deg gjennom et eller annet middelmådig 'bli-lege-på-4-år' studium i østblokken, og så forvente at du skal stå først i køen når det ikke er plass i systemet hjemme.

 

Og karakterer må de gjerne innføre for min del...

 

Jeg er selv Med.student og kan for såvidt forstå deres kritikk og synspunkter, men er det ikke et paradoks det faktum at helse-norge er avhenigig av et økende antall leger grunnet "eldrebølgen" og den høye gjennomsnittsalderen til dagens legestand for å oppnå et akseptabelt antall leger per innbygger? Vi er altså avheninge av å få tilført utenlands arbeidskraft, eller øke ant. studieplasser her i Norge i fremtiden, for å få det til å "gå rundt".

 

Det at det er behov for flere leger og større legetetthet i Norge fremover, er dessverre en stor misforståelse. Denne misforståelsen dyrkes frem ved at legeyrket alltid havner i medias lister over sikre yrker for fremtiden, og ved at kommende og nåværende medisinstudenter nikker anerkjennende til disse listene. Norge er blandt landene med høyest legetetthet per innbygger innen OECD.(kilde)

 

I dag autoriseres 900-950 leger per år gjennom den norske turnustjenesten. I sitt forslag til endring av turnustjenesten anbefaler helsedirektoratet at dette antallet nedjusteres til 800 for å vedlikeholde norsk legedekning. (kilde) I dette tallet har de inkluderte det økte behovet "eldrebølgen" vil medføre.

 

I Norge utdannes det i dag 580 medisinstudenter per år. Statens lånekasse har tall som viser at 2744 nordmenn studerer medisin i utlandet (samme kilde som tidligere). Om 90% fullfører sitt studium (helsedirektoratet bruker 95% i sin antagelser) og vi regner en gjennomsnittlig utdanningstid på 6 år vil det komme 412 norske, utenlandsutdannende medisinske kandidater/leger til Norge per år for å starte sitt virke som lege. Allerede før vi tar med tilstrømningen av ikke-norske utenlandsutdannende overskrides både dagens utdanningskapasitet (les turnustjeneste>) og legebehov.

Når vi i tillegg har en stor turnuskø med medisinske kandidater som venter på å starte å jobbe er det ganske opplagt ikke et skrikende behov for flere leger i Norge.

Tvert imot, et lavere utdanningsbehov for å opprettholde legedekningen (les 800 per år), det at vi allerede utdanner flere nordmenn (både i Norge og utlandet) enn både dagens og morgendagens behov, samt at vi har en hærskare fremtidige leger i turnuskø, tyder nok heller på legeoverskudd enn legemangel i fremtiden.

Det at Norge, i dårlige tider, klarer seg så bra økonomisk sammenlignet med resten av europa fungerer heller ikke som en brems på tilflytning av ikke-norske utenlandsutdannende leger.

 

Skriver ikke dette for å være party pooper, men måtte bare kommentere det at mange dessverre tror det er et skrikende behov for flere leger i fremtiden...

Endret av HotShotChicken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

Dette er flott! Hele turnussaken har jo utviklet seg til et eksempel på paretooptimalitet. I en slik situasjon er det i hvert fall ikke de norske studentene som skal bli skadelidende... Jeg håper virkelig forslaget går igjennom slik at 'produksjonen' av leger i østblokken omsider kan reguleres, som vil være til standens beste.

 

Det er på høy tid at normale markedsprinsipper kommer inn i ansettelsesprosessen i helsevesenet, slik som det er i alle andre yrker i resten av samfunnet. Frem til nå har hele turnusopplegget fremstått litt som en verna bedrift...

 

 

Utmerket, selv den dårligste norske studenten må være milevis bedre enn den beste utenlandsstudenten fra østblokken. Videre foreslår jeg at alle med utenlandsk vitnemål merkes med en gul stjerne på deres frakk, slik at befolkningen kan vite hvem som er ekte medlemmer av standen og hvem som bare leker...

 

Utrolig kjedelig at det skal gå utover en så stor gruppe, slipper muligens unna hvis den nye ordningen er på plass i 2013 da jeg får direkte autorisasjon. Sånn det ser ut vil fremtidige arbeidsgivere bl.a. se karakterer til utenlandsstudentene, burde det da bli aktuelt med innføring av karakterer igjen i Norge også? Vil man ende opp med at de som sitter på de dårligste karakterene ender opp på de minst populære plassene?

 

Det handler om at Staten først og fremst har ansvaret for de legene som er utdannet i eget land. Det er naivt å tro at du kan halte deg gjennom et eller annet middelmådig 'bli-lege-på-4-år' studium i østblokken, og så forvente at du skal stå først i køen når det ikke er plass i systemet hjemme.

 

Og karakterer må de gjerne innføre for min del...

 

Jeg er selv Med.student og kan for såvidt forstå deres kritikk og synspunkter, men er det ikke et paradoks det faktum at helse-norge er avhenigig av et økende antall leger grunnet "eldrebølgen" og den høye gjennomsnittsalderen til dagens legestand for å oppnå et akseptabelt antall leger per innbygger? Vi er altså avheninge av å få tilført utenlands arbeidskraft, eller øke ant. studieplasser her i Norge i fremtiden, for å få det til å "gå rundt".

 

 

 

Det at det er behov for flere leger og større legetetthet i Norge fremover, er dessverre en stor misforståelse. Denne misforståelsen dyrkes frem ved at legeyrket alltid havner i medias lister over sikre yrker for fremtiden, og ved at kommende og nåværende medisinstudenter nikker anerkjennende til disse listene. Norge er blandt landene med høyest legetetthet per innbygger innen OECD.(kilde)

 

I dag autoriseres 900-950 leger per år gjennom den norske turnustjenesten. I sitt forslag til endring av turnustjenesten anbefaler helsedirektoratet at dette antallet nedjusteres til 800 for å vedlikeholde norsk legedekning. (kilde) I dette tallet har de inkluderte det økte behovet "eldrebølgen" vil medføre.

 

I Norge utdannes det i dag 580 medisinstudenter per år. Statens lånekasse har tall som viser at 2744 nordmenn studerer medisin i utlandet (samme kilde som tidligere). Om 90% fullfører sitt studium (helsedirektoratet bruker 95% i sin antagelser) og vi regner en gjennomsnittlig utdanningstid på 6 år vil det komme 412 norske, utenlandsutdannende medisinske kandidater/leger til Norge per år for å starte sitt virke som lege. Allerede før vi tar med tilstrømningen av ikke-norske utenlandsutdannende overskrides både dagens utdanningskapasitet (les turnustjeneste>) og legebehov.

Når vi i tillegg har en stor turnuskø med medisinske kandidater som venter på å starte å jobbe er det ganske opplagt ikke et skrikende behov for flere leger i Norge.

Tvert imot, et lavere utdanningsbehov for å opprettholde legedekningen (les 800 per år), det at vi allerede utdanner flere nordmenn (både i Norge og utlandet) enn både dagens og morgendagens behov, samt at vi har en hærskare fremtidige leger i turnuskø, tyder nok heller på legeoverskudd enn legemangel i fremtiden.

Det at Norge, i dårlige tider, klarer seg så bra økonomisk sammenlignet med resten av europa fungerer heller ikke som en brems på tilflytning av ikke-norske utenlandsutdannende leger.

 

Skriver ikke dette for å være party pooper, men måtte bare kommentere det at mange dessverre tror det er et skrikende behov for flere leger i fremtiden...

 

 

 

Flott skrevet! Kunne ikke vært mer enig i det du skriver. Nå håper jeg bare slækker-kidza leser dette og ikke drar til Østblokken for å bli leger, slik at vi snart kan få avlivet myten om at det er fett å være lege...

Endret av ti-guru
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er flott! Hele turnussaken har jo utviklet seg til et eksempel på paretooptimalitet. I en slik situasjon er det i hvert fall ikke de norske studentene som skal bli skadelidende... Jeg håper virkelig forslaget går igjennom slik at 'produksjonen' av leger i østblokken omsider kan reguleres, som vil være til standens beste.

 

Det er på høy tid at normale markedsprinsipper kommer inn i ansettelsesprosessen i helsevesenet, slik som det er i alle andre yrker i resten av samfunnet. Frem til nå har hele turnusopplegget fremstått litt som en verna bedrift...

 

 

Utmerket, selv den dårligste norske studenten må være milevis bedre enn den beste utenlandsstudenten fra østblokken. Videre foreslår jeg at alle med utenlandsk vitnemål merkes med en gul stjerne på deres frakk, slik at befolkningen kan vite hvem som er ekte medlemmer av standen og hvem som bare leker...

 

Utrolig kjedelig at det skal gå utover en så stor gruppe, slipper muligens unna hvis den nye ordningen er på plass i 2013 da jeg får direkte autorisasjon. Sånn det ser ut vil fremtidige arbeidsgivere bl.a. se karakterer til utenlandsstudentene, burde det da bli aktuelt med innføring av karakterer igjen i Norge også? Vil man ende opp med at de som sitter på de dårligste karakterene ender opp på de minst populære plassene?

 

Det handler om at Staten først og fremst har ansvaret for de legene som er utdannet i eget land. Det er naivt å tro at du kan halte deg gjennom et eller annet middelmådig 'bli-lege-på-4-år' studium i østblokken, og så forvente at du skal stå først i køen når det ikke er plass i systemet hjemme.

 

Og karakterer må de gjerne innføre for min del...

 

Jeg er selv Med.student og kan for såvidt forstå deres kritikk og synspunkter, men er det ikke et paradoks det faktum at helse-norge er avhenigig av et økende antall leger grunnet "eldrebølgen" og den høye gjennomsnittsalderen til dagens legestand for å oppnå et akseptabelt antall leger per innbygger? Vi er altså avheninge av å få tilført utenlands arbeidskraft, eller øke ant. studieplasser her i Norge i fremtiden, for å få det til å "gå rundt".

 

Det at det er behov for flere leger og større legetetthet i Norge fremover, er dessverre en stor misforståelse. Denne misforståelsen dyrkes frem ved at legeyrket alltid havner i medias lister over sikre yrker for fremtiden, og ved at kommende og nåværende medisinstudenter nikker anerkjennende til disse listene. Norge er blandt landene med høyest legetetthet per innbygger innen OECD.(kilde)

 

I dag autoriseres 900-950 leger per år gjennom den norske turnustjenesten. I sitt forslag til endring av turnustjenesten anbefaler helsedirektoratet at dette antallet nedjusteres til 800 for å vedlikeholde norsk legedekning. (kilde) I dette tallet har de inkluderte det økte behovet "eldrebølgen" vil medføre.

 

I Norge utdannes det i dag 580 medisinstudenter per år. Statens lånekasse har tall som viser at 2744 nordmenn studerer medisin i utlandet (samme kilde som tidligere). Om 90% fullfører sitt studium (helsedirektoratet bruker 95% i sin antagelser) og vi regner en gjennomsnittlig utdanningstid på 6 år vil det komme 412 norske, utenlandsutdannende medisinske kandidater/leger til Norge per år for å starte sitt virke som lege. Allerede før vi tar med tilstrømningen av ikke-norske utenlandsutdannende overskrides både dagens utdanningskapasitet (les turnustjeneste>) og legebehov.

Når vi i tillegg har en stor turnuskø med medisinske kandidater som venter på å starte å jobbe er det ganske opplagt ikke et skrikende behov for flere leger i Norge.

Tvert imot, et lavere utdanningsbehov for å opprettholde legedekningen (les 800 per år), det at vi allerede utdanner flere nordmenn (både i Norge og utlandet) enn både dagens og morgendagens behov, samt at vi har en hærskare fremtidige leger i turnuskø, tyder nok heller på legeoverskudd enn legemangel i fremtiden.

Det at Norge, i dårlige tider, klarer seg så bra økonomisk sammenlignet med resten av europa fungerer heller ikke som en brems på tilflytning av ikke-norske utenlandsutdannende leger.

 

Skriver ikke dette for å være party pooper, men måtte bare kommentere det at mange dessverre tror det er et skrikende behov for flere leger i fremtiden...

 

 

950 er det riktige tallet, de ville nedjustere til 800 pga. økte økonomiske kostnader med søknadsbasert løsning men dette har nå blitt trukket tilbake(Les: Siste brev fra HelDir.) Når det er sagt er jeg enig i at det er sier stopp et sted. Sansynligvis ikke for de på 5-6året men starter man medisinstudiet nå kan det gjerne skje at man blir arbeidsløs. Som du sier er det behov for utelandsstudenter, bare ikke i så store nummer som nå.

Lenke til kommentar

Ser hva du skriver og det ser helt rett ut HotShotChicken ;) Men, Norge er vel fortsatt avhengig av en del legestudenter som har studert medisin utenfor Norge med tanke på at uteksamineringstallet er på 580 studenter fra fakultetene i Norge, mens behovet er på 800-900... Men hvorfor er du så imot med.utdanningen i østeuropa ti-guru? studerer du medisin her i Norge? er bare nyskjerrig.. (Mulig du har skrevet mye om det tidligere i tråden, men spør igjen:) )

Lenke til kommentar

Driver Bjørknes og andre private aktører og driller kundene sine i opptaksprøver til polske legestudier? Pakkeløsninger ser det ut som!

 

Det er ikke mye dyptgående slik drilling, men inn kommer man nok. De skal jo tjene penger.

 

Jeg tviler på at de som tar studier der nede og i Ungarn mestrer arbeidsmengdene og engelsk språk godt nok til å bli gode leger.

 

De er jo ikke engang på det vanlige studiet, men på egne engelskprogram. Hvorfor har disse landene opprettet noe sånn? Hva får de ut av det? Penger? Hva gjør det med kravene for å bestå?

Lenke til kommentar

Driver Bjørknes og andre private aktører og driller kundene sine i opptaksprøver til polske legestudier? Pakkeløsninger ser det ut som!

 

Det er ikke mye dyptgående slik drilling, men inn kommer man nok. De skal jo tjene penger.

 

Jeg tviler på at de som tar studier der nede og i Ungarn mestrer arbeidsmengdene og engelsk språk godt nok til å bli gode leger.

 

De er jo ikke engang på det vanlige studiet, men på egne engelskprogram. Hvorfor har disse landene opprettet noe sånn? Hva får de ut av det? Penger? Hva gjør det med kravene for å bestå?

 

Jeg har i min korte karriere møtt flere meget kompetente leger med sin bakgrunn fra Ungarn og Polen.

Lenke til kommentar

Driver Bjørknes og andre private aktører og driller kundene sine i opptaksprøver til polske legestudier? Pakkeløsninger ser det ut som!

 

Det er ikke mye dyptgående slik drilling, men inn kommer man nok. De skal jo tjene penger.

 

Jeg tviler på at de som tar studier der nede og i Ungarn mestrer arbeidsmengdene og engelsk språk godt nok til å bli gode leger.

 

De er jo ikke engang på det vanlige studiet, men på egne engelskprogram. Hvorfor har disse landene opprettet noe sånn? Hva får de ut av det? Penger? Hva gjør det med kravene for å bestå?

 

Jeg har i min korte karriere møtt flere meget kompetente leger med sin bakgrunn fra Ungarn og Polen.

 

Er det så interessant hvem akurat du, muligens, har møtt? Det faller litt på sin egen urimelighet at de som ikke klarer kravene i Norge skal oppnå fantastiske skoleresultater på engelsk i et fremmed og fattigslig land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driver Bjørknes og andre private aktører og driller kundene sine i opptaksprøver til polske legestudier? Pakkeløsninger ser det ut som!

 

Det er ikke mye dyptgående slik drilling, men inn kommer man nok. De skal jo tjene penger.

 

Jeg tviler på at de som tar studier der nede og i Ungarn mestrer arbeidsmengdene og engelsk språk godt nok til å bli gode leger.

 

De er jo ikke engang på det vanlige studiet, men på egne engelskprogram. Hvorfor har disse landene opprettet noe sånn? Hva får de ut av det? Penger? Hva gjør det med kravene for å bestå?

 

Jeg har i min korte karriere møtt flere meget kompetente leger med sin bakgrunn fra Ungarn og Polen.

 

Er det så interessant hvem akurat du, muligens, har møtt? Det faller litt på sin egen urimelighet at de som ikke klarer kravene i Norge skal oppnå fantastiske skoleresultater på engelsk i et fremmed og fattigslig land.

 

 

Selvfølgelig er det interessant! Når studenter i Norge som deg har så dårlige tanker om medisinstudenter i utlandet uten å ha noe bakgrunn for det. De fleste som studerer i øst-europa er ressurssterke folk, de tenkte vel bare at de ikke hadde tid til å ta opp fag i Norge for å få snittet av en eller annen grunn. Vet veldig mange bøker på det norske studiet også er på engelsk, ser ikke helt problemet her?

Lenke til kommentar

Kan bare svare for min egen del. Vi har samme prøver som polske programmet, bare oversatt til Engelsk, siden prøven er på Engelsk og dette ikke er vårt førstespråk får vi 15 sekunder ekstra pr. spørsmål. Ellers er alt likt. Strykprosenten er høy, hadde de kun værst styrt av penger hadde dette selvfølgelig ikke skjedd...

Lenke til kommentar

http://www.bjorknes.no/utland/default.asp?pzOT=4&pzOI=1092

 

Slike tilbud via en norsk aktør minner om pakkeløsninger. "Vi tar oss av alt"

 

Økningen i leger er faktisk for stor nå. Vi går fra best legedekning i verden, til unødvendig høy dekning. Men politikerne vil nok sørge for at alle ansettes på sykehus tilslutt. For det er ikke grenser for pengebruk når det gjelder lønninger til leger og i helsevesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer veldig mange negative kommentarer om norske studenter som tar legestudiet i utlandet, og jeg ser jo deres side av dette.

 

MEN, jeg vil bare peke på at det blir feil å si at alle som drar dit gjør det fordi de er for dårlige til å komme inn i Norge. Selv har jeg jobbet hardt fra dag 1 på skolen, og ja, jeg referer til barneskolen. Når jeg fant ut at jeg ville ta medisinstudiet når jeg var 12 år jobbet jeg bevisst og målrettet. Ut fra ungdomsskolen hadde jeg et snitt på 5.9 og tenkte det ikke kunne bli noe problem for meg å komme inn i Norge.

 

Så har det seg slik at skolesystemet i Norge er veldig urettferdig med tanke på karakterer, og det er rett og slett for dårlig at mange elever som ligger på en sterk 5'er, svak 6'er ALLTID trekkes ned til 5 i standpunkt, mens de som ligger på en sterk 4'er trekkes opp til 5. Dette i seg selv har gjort at jeg nå muligens mangler 2-3 poeng for å komme inn i Norge.

 

Og av alle fag så er det Fransk som trekker meg ned. At jeg har toppkarakter i alle realfagene får da liten betydning. Det blir rett og slett for dumt, og jeg er ikke interessert i å måtte gå ekstra år på skolen før jeg kan starte studiene når det finnes alternativer.

 

Jeg velger ikke Polen som en lettvint løsning - tvert imot.

 

Og som utdannet lege håper jeg inderlig på å få jobbe i andre land. Norge har mange leger, men det har langt ifra verden.

 

Nordmenn må kunne se ut av boblen sin....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.bjorknes.no/utland/default.asp?pzOT=4&pzOI=1092

 

Slike tilbud via en norsk aktør minner om pakkeløsninger. "Vi tar oss av alt"

 

Økningen i leger er faktisk for stor nå. Vi går fra best legedekning i verden, til unødvendig høy dekning. Men politikerne vil nok sørge for at alle ansettes på sykehus tilslutt. For det er ikke grenser for pengebruk når det gjelder lønninger til leger og i helsevesenet.

 

Studerer selv i Ungarn og dette med at man bare betaler penger og blir automatisk lege, er bare tull. At it-guru føler et behov for å spre dritt om nordmenn som tar medisinutdanningen i utlandet, får han gjerne fortsette med for min del. Å derimot tro at den norske legeutdanningen er eksepsjonelt bra, faller på sin egen urimelighet. Vi er dog åpenbart ikke like gode til å fylle ut sykmeldingsblanketter, it-guru. Den skal du få.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg student, men jeg er opptatt av dette.

 

Alle som studerer der nede er neppe like ressurssterke. Og når penger styrer studietilbudet, da blir jeg skeptisk til kravene og hva "bestått" betyr.

 

Jeg har tenkt å ta studie i utlandet av den simple grunn at jeg ikke vil lese meg igjennom nok et år med nynorsk, fransk/tysk norsk språk historie norske stiler og div. fag som ikke er relevante, f.eks. Fikk jeg 6 i både kjemi og Biologi dette året her uten å akkurat lese meg ihjel, har 5 i fysikk 1. Hadde jeg tenkt jeg skulle bli lege som 17 åring hadde jeg da jobbet litt mer enn det jeg gjorde for jeg jobbet særdeles lite med skolen og fikk sånn någenlunde resultater til å komme meg inn på ingeniør linje på NTNU, men fant ut at dette ikke var for meg.

Jeg kan godt bruke 2 år til bare for å nå kravene i Norge, men det er jeg ikke interessert i har vasset nok i vgs fag føler jeg.

 

Mye mulig man ser på utlandet som en enkel vei, men man skal huske på at selv om man har enegslk språklig kurs vil all kommunikasjon med pasienter skje på Polsk, slovakisk, tysk, fransk osv.

 

Dessuten er universitet jeg satser på en belligenhet som passer bra til min hobby som er vintersport :cool:

 

Men på den andre siden er jeg heller ikke så kresen på hvor jeg kan få jobb så lenge det blir en vei jeg trives i. Forsvaret, utkants norge, privat praksis, utlandet osv.

Endret av Zimmerh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driver Bjørknes og andre private aktører og driller kundene sine i opptaksprøver til polske legestudier? Pakkeløsninger ser det ut som!

 

Det er ikke mye dyptgående slik drilling, men inn kommer man nok. De skal jo tjene penger.

 

Jeg tviler på at de som tar studier der nede og i Ungarn mestrer arbeidsmengdene og engelsk språk godt nok til å bli gode leger.

 

De er jo ikke engang på det vanlige studiet, men på egne engelskprogram. Hvorfor har disse landene opprettet noe sånn? Hva får de ut av det? Penger? Hva gjør det med kravene for å bestå?

 

Jeg har i min korte karriere møtt flere meget kompetente leger med sin bakgrunn fra Ungarn og Polen.

 

Er det så interessant hvem akurat du, muligens, har møtt? Det faller litt på sin egen urimelighet at de som ikke klarer kravene i Norge skal oppnå fantastiske skoleresultater på engelsk i et fremmed og fattigslig land.

 

Poenget er at når det kommer kompetente leger fra disse landene så er det ikke programmet det er noe galt med. Mange av de som begynner i utlandet er nok folk som lå like under grensa for å komme inn i Norge og om du hadde 5.1, 5.3 eller 5.4 i snitt fra videregående har ingenting å si for hvordan du blir som lege.

 

Samtidig er det heller ingen hemmelighet at det er flere utenlandsstudenter enn innenlandsstudenter som sliter i turnustjenesten, særlig i begynnelsen. Det er jo heller ikke overraskende - innenlandsstudentene er utdannet i det norske systemet for det norske systemet.

 

Vi utdanner for mange pr.idag og den nødenvendige reduksjonen i antall medisinstudenter må skje i utlandet - men dette kommer til å justere seg selv når det blir vanskeligere å få seg turnusplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...