Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

hovedkortet er digg det.

Av tilbehør til hovedkortet er det mye standard men der er ett par ting som skiller seg ut. Det første er ett eget PCI-e lydkort for analoge utganger mens SPDIF og optisk er integrert på hovedkortet, det neste er en fiffig liten løs LCD skjerm som viser hva biosen driver med og om overklokking feiler så ser man hvor det stopper. Når maskinen er oppe og kjører så viser LCD skjermen klokken.

 

Andre morsomme detaljer et at en av/på bryter og en reset knapp er montert direkte på hovedkortet og en reset cmos knapp er montert oppe i bakkant av kortet ved PS/2 kontakten. Sistnevnte kan kanskje bli ett problem viss du ofte famler i blinde bak maskinen men den knappen kan slåes av i BIOSen.

 

Av programmer så følger det med en fullversion av 3Dmark06 og spillet S.T.A.L.K.E.R

 

 

I BIOSen har jeg total kontroll over hver eneste lille detalj, og kortet er ett av det beste og enkleste kortene i å klokke de nyeste 45nm quad core prossesorene. Selve prosessorene er klokkevillige dem, det er hovedkortene selv som setter grensene på klokkingen på disse prosessorene og med rampage formula så går denne grensen på rundt 475mhz FSB mens de fleste andre stopper opp rundt 440-450. Jeg selv har uten problem bootet inn i Vista med 475Mhz FSB (3.8Ghz) men grunnet problemet nevnt under så kjører jeg ikke på den hastigheten til vanlig

 

Ett problem jeg har med dette hovedkortet er chipsett kjølingen. eller rettere sagt, jeg har problemer med chipsett temperaturen grunnet cpu kjøleren min. Jeg har en Noctua NH-U12P til å kjøle prosessoren og den kjøleren ganske enkelt er så stor at den bokser inne chipsett kjøleren så den ikke får luft og av den grunn går seg svært varm. Jeg har da to valg, enten bytte ut prosessorkjøleren eller å bytte ut chipsett kjølingen. Jeg går for valg to og har bestilt meg to stykk Thermalright HR05SLI kjølere fra microplex.no

 

 

Jeg støtte på ett annet problem når jeg skulle installere Windows Vista Business 64bit SP1.

Min dvd-spiller er en P-ATA spiller som er tilkoblet en JMicron P-ATA kontroller som er på hovedkortet. Det som skjedde var at Vista stoppet opp så og si med en gang og klagde over at den trengte en CD/DVD driver for å kunne fortsette og selv om jeg hadde en diskett med drivere til både S-ATA og P-ATA kontrollerene så ville ikke Vista ha dem og insisterte på å få andre drivere. Selv når jeg brukte en P-ATA til S-ATA overgang og koblet DVD-spilleren på S-ATA kontrolleren så nektet Vista å fortsette uten driverene. Løsningen ble til slutt at jeg lastet ned vLite på en annen maskin og slipstreamet driverene inn på en ny Vista DVD. Etter jeg gjorde det så startet Vista installeringen uten videre problemer.

 

 

Selv med mine problemer så har jeg ikke noen problem med å annbefale hovedkortet. Jeg angrer ikke på kjøpet og nå når du er klar over hva som kan skje så kan du da forberede deg på de fallgruvene. Spesielt det problemet med installeringen av Vista var frustrerende for meg mens løsningen på det er ganske enkel og raskt gjort.

 

Annbefales! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk du installert Vista SP1 greit også?

 

Men ang. NB og noctuaen, hvor mye klaring blir det? og du prøvde ikke bare å sette en vifte foran rambrikkene som da også blåser mot NB kjøleren? det ville vel kanskje gitt den luften den trenger?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vista SP1 gikk rett inn etter jeg slipstreamet driverene til hovedkortet på dvd platen.

 

 

Klaring? ikke mye, ca 3-4 mm fra høyeste punkt på NB ribbene til Noctua kjøleren, det er ganske trangt om plassen.. Noctual kjøleren dekker ca 40% av NB ribben og jeg har en 80mm vifte som blåser luft mot NB ribbene nå, tempen ligger på ca 45-50c idle

 

tenke tenke.. det er godt mulig at jeg kan snu noctua kjøleren 90 grader og dermed få luftstrømmen fra den kjøleren over NB kjøleren. Den løsningen har jeg faktisk ikke tenkt på. ;)

 

 

 

Jeg ser du har planer om å bygge ny maskin og overveier Q6600 og Q9450. Gå for Q9450!

Greitt nok, dem er noe dyrere enn Q6600 men det er verdt pengene. Q6600 stopper opp ved ca 3.5/3.6Ghz mens Q9450 greier enkelt 3.6Ghz og makser ut ved 3.8/4Ghz. En annen ting å tenke på er at Q9450 yter ca 10% bedre enn Q6600 ved identisk klokkehastighet, er kaldere, og tar man da i tilleg at Q9450 har 12MB L2 cahce så har man da en vinner :thumbup:

 

Min Q9450 som da er en "dårlig" prosessor med 1.2500 VID (lavere VID == bedre overklokking) hadde ingen problem med å boote windows på 3.8Ghz og 1.3v vcore. Så snart jeg får utbedret chipsett kjølingen min så kommer 3.8Ghz til å bli min standard hastighet :mrgreen:

Lenke til kommentar

Ehrm, med mindre du har et utrolig hovedkort for overklokking så kommer de fleste Q6600 G0 lengre enn Q9450. Det er ingen nyhet at Q6600 er bedre overklokker enn Q9450, da Q9450 blir stoppet av FSB'en som vanligvis ligger på rundt 450MHz (3,6GHz).

Q6600 (G0) derimot, kommer som regel fint opp i en 3,8-3,9GHz.

Og dette til tross for at Q6600 er en del billigere.

 

Skal man ikke overklokke så mye, så er nok Q9450 et bedre valg ja. (eller ikke klokke overhode)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Q9450 blir stoppet av FSB'en som vanligvis ligger på rundt 450MHz (3,6GHz).

Q6600 (G0) derimot, kommer som regel fint opp i en 3,8-3,9GHz.

 

det er ganske stor forskjell i varme og støy, en q9450@ 3,4ghz tilsvarer vel en q6600 3,6ghz.

 

hos meg oppnås 3,66ghz på 1,20 volt. 3,4ghz er nok litt del lavere da snakker vi ganske lite varme samenlignet men en q6600 @ 3,6. er akkurat her en 45nm skiller seg ut

Lenke til kommentar
Q9450 fases ut? er ikke det en ny prosessor som har vært på markedet i bare ett par måneder?
Ja, hw.no skrev en artikkel om at Q9450 skal vekk fra hyllene til fordel for Q9550 og en del andre, hvorfor vet jeg ikke.

http://www.hardware.no/artikler/intel_durer_videre/51963

Core 2 Quad Q9300, Q6700 og Q9450 fases ut. Dermed står Q6600 tilbake som den eneste 65 nm firekjerneprosessoren hos Intel.

 

Haalo:

Hva tenkte du på med linken til QX6700? Endret av Theo343
Lenke til kommentar

At en prosessor fases ut betyr nettopp dette. Den fases ut.

Altså at den sakte men sikkert blir mindre populær/selges mindre av.

 

Dette skjer ved at den 1. blir vanskeligere å få tak i butikker / er sjeldnere å finne på lager. Og 2. synker ikke lengre i pris, noe som etter hvert gjør den til et dårligere kjøp.

Lenke til kommentar
Q9450 blir stoppet av FSB'en som vanligvis ligger på rundt 450MHz (3,6GHz).

Q6600 (G0) derimot, kommer som regel fint opp i en 3,8-3,9GHz.

 

det er ganske stor forskjell i varme og støy, en q9450@ 3,4ghz tilsvarer vel en q6600 3,6ghz.

 

hos meg oppnås 3,66ghz på 1,20 volt. 3,4ghz er nok litt del lavere da snakker vi ganske lite varme samenlignet men en q6600 @ 3,6. er akkurat her en 45nm skiller seg ut

Javel... Men nå har jeg heller ikke nevnt noe om varme. Q6600 blir nødvendigvis varmere, men det betyr ikke at overklokkingsegenskapene er noe dårligere. Q6600 er allikevell en bedre overklokker, koster en del mindre. (men blir også varmere)

For meg så er ikke varmeutviklingen det viktigste, og pris/ytelse/overklokk er viktigere.

 

Dette er noe man må veie opp selv.

Lenke til kommentar
Haalo:

Hva tenkte du på med linken til QX6700?

At prosessorer ikke blir billigere av at de fases ut.

Jeg har aldri forventet at en QX skal bli billigere. 8800GTX ble stadig billigere og til slutt så billig at det var slikk og ingenting.

 

Q9450 kan bli en CPU butikkene ønsker å selge ut fra lager for å få inn nye modeller. Den ble faset ut mye raskere enn forventet og det kan være mange har store lagre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd GRID med både CF aktivert og deaktivert, ingen forskjell. Ja som du kanskje skjønner, så har jeg samme problemet med spillet. Grei framerate i alle innstillinger for det meste, men enkelte fall i FPS. Dette er spesielt akkurat i begynnelsen av et løp(blir nede i 3-4 FPS i noen sekunder kan det se ut som).

 

I readme'n til GRID står det at både SLi og Crossfire ikke har støtte.

Til og med SLi gutta har prøvd å framtvinge support ved å bytte profiler har heller ikke hatt noe flaks.

Tapet av fart i spillet (FPS og at du får Max Payne's bullet time til tider) er IKKE hardware relatert.

Eller delvis, Nvidia gutta har det også, men de sitter mye verre i det enn oss som har ATi kort, noen med 8800 kort kan knapt spille spillet.

Personlig har jeg litt her og der, og Crossfire støtten er helt merksnodig, den tar det første 3D bildet etter loading og sender det til kort nr 2 for tegning mens kort nr 1 tar nr 2-3-4 osv.

Det bildet blir hengende igjen og tegnet om igjen og om igjen av det skjermkort men dukker aldri opp på skjermen før jeg prøver å ta opp med FRAPS, hvorfor jeg da får en blinke effekt altså at den bytter raskt fram og tilbake mellom de reelle bildene fra spillet og den tegninga til kort nr 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...