Gå til innhold

Hva syns du om lyntogplanene?


Lyntog - hva mener du?  

553 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til spørsmålet om bygging av lyntog?

    • Jeg er for lyntog
      451
    • Jeg er i mot lyntog
      64
    • Jeg bryr meg ikke
      40


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke svare ja/nei på dette spørsmålet. Jeg er for en opprusting av InterCity-triangelet rundt Oslo, og for utbygging /opprusting av eksisterende baner.

 

"Høyhastighetsringen" mm ser jeg på som en gavepakke til alle politikere som vil trenere og avspore opprustingen av jernbanen her til lands. "Ennå mer å utrede! Så flott! Da kan vi vente med å gjøre noenting i 10 nye år!" :wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har mye vannkraftvetk og ren energiskapning, og mer vil det bli. I det lange løp vil det åpenbart føre til miljøgevinster i forhold til dagens bil og flybruk...

 

Lyntog kan bli bygget med statlig regulering. Skulle jo egentlig bare mangle, men godt at man har innsett at man ikke kan la hver kommune få regulere om man ønsker lyntog i løpet av de neste 30 årene.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
En svensk undersøkelse viser at Høyhastighetstog gir svært liten miljøgevinst, og er et dårlig valg om man tenker på miljøet. Høyhastighetstog er også ulønnsomt samfunnsøkonomisk.

 

Ref: http://ukorrigert.wordpress.com/2009/08/22...n-miljogevinst/

At akkurat det ikke er lønnsomt kan nok ha noe med at den strekkningen allerede i dag teknisk sett er en høyhastighetsbane som trafikkeres med X2000-tog. Togene har en toppfart på drøyt 200km/h og har en gjennomsnittsfart på ca 155km/h. Å bygge ny bane eller utbedre dagens bane for å kunne øke hastigheten kan vel være lite lønnsomt fordi økningen i passasjerer ikke er verdt investeringen? Å sammenligne det med Norge blir iallfall feil når norsk jernbane gjerne har en gjennomsnittshastighet på ca 80km/h. Den svenske banen er allerede raskere enn bilen, mens norsk bane gjerne er cirka like kjapt. Jeg vil nå iallfall tro det er en vesentlig forskjell å ta hensyn til som også ganske automatisk gjør den rapporten irrelevant for norske forhold.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jeg syns ærlig talt Norge med den "lille" befolkningen dem har ikke trenger noe form for lyntog av noe slag.

Nå har jeg betalt skatt for et tåpelig operahus som jeg ALDRI bruker og kommer til å bruke, og jeg gidder faen meg heller ikke å betale skatt for et lyntog i Norge som jeg heller ALDRI kommer til å bruke. Det får være grenser!

 

Dessuten så burde kanskje NSB og jernbaneverket få skikk i de få linjene dem har, og få ting på stell! maken til forsinkelser, rot og gamle tog skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Jeg syns ærlig talt Norge med den "lille" befolkningen dem har ikke trenger noe form for lyntog av noe slag.

Nå har jeg betalt skatt for et tåpelig operahus som jeg ALDRI bruker og kommer til å bruke, og jeg gidder faen meg heller ikke å betale skatt for et lyntog i Norge som jeg heller ALDRI kommer til å bruke. Det får være grenser!

 

Dessuten så burde kanskje NSB og jernbaneverket få skikk i de få linjene dem har, og få ting på stell! maken til forsinkelser, rot og gamle tog skal du lete lenge etter.

 

Flytrafikken mellom f.eks. Oslo og Bergen er visst på nivå med trafikk mellom større byer i Europa. Det er vel noe av bakgrunnen til disse store planene med lyntog som erstatning for fly. I tillegg er vel kapasiteten på jernbanen i dag sprengt.

 

NSB har vel ikke så mye med skinnene og gjøre, de tar seg vel mest av tog..

Lenke til kommentar
Jeg syns ærlig talt Norge med den "lille" befolkningen dem har ikke trenger noe form for lyntog av noe slag.

Nå har jeg betalt skatt for et tåpelig operahus som jeg ALDRI bruker og kommer til å bruke, og jeg gidder faen meg heller ikke å betale skatt for et lyntog i Norge som jeg heller ALDRI kommer til å bruke. Det får være grenser!

 

Dessuten så burde kanskje NSB og jernbaneverket få skikk i de få linjene dem har, og få ting på stell! maken til forsinkelser, rot og gamle tog skal du lete lenge etter.

 

Flytrafikken mellom f.eks. Oslo og Bergen er visst på nivå med trafikk mellom større byer i Europa. Det er vel noe av bakgrunnen til disse store planene med lyntog som erstatning for fly. I tillegg er vel kapasiteten på jernbanen i dag sprengt.

 

NSB har vel ikke så mye med skinnene og gjøre, de tar seg vel mest av tog..

 

Ja, men NSB er delvis statseid.

Kanskje greit at staten får det dem har på stell, før dem starter med noe annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hva vil du helst ha? Lyntog oslo-trondheim til 100 milliarder eller nordnorgebanen til rundt 20 milliarder?

 

og påstanden at det ikke er noen nyttebehov er dessverre feil, nytte behovet er der, mulighetene er der men prioriteringene er ikke der.

 

Behov og nytteverdi er ikke det samme. Med nytteverdi mener jeg at man må beregne verdien av nytten i forhold til alternativene, med bakgrunn i kostnader.

 

Oslo-Trondheim + driftskostnader virker for meg helt absurd i forhold til 4-feltsvei og fly, der man samtidig slipper subsidiere.

Lenke til kommentar

Hvert år øker tungtransporten fra Narvik med 15%, hvert år så blir veien mer belastet og vært år så vil det bli større sjanse for å omkomme i en bilukykke.

 

så har man miljøgevinster, gevinst for det private, det offentlige og militært bruk (om det blir krig)

 

Rimi i Narvik transporterer deres varer via det svenske jernbanenettet over til Narviks nett, Finske og Svenske aktører har sagt seg interessert i å transportere deres varer og tjenester via Norske kysten.

 

Gode nok grunner? :love:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Hvor og hva skal fraktes med en slik jernbane? Kapasiteten sør for Trondheim er sprengt..

Tja, pr. i dag går det 5 ARE-tog i uka i hver rettning mellom Oslo og Narvik via Sverige. Siden denne trafikken har hovedprioritet har situasjonen iallfall for noen år tilbake vært slik at LKAB faktisk taper penger på at den trafikken går der (LKAB frakter som kjent malm på Ofotbanen). Hva betyr det i praksis? Jo, at kapasiteten på Ofotbanen utrolig nok til tider faktisk er eller i det minste var helt sprengt. Det er nok en fiskerinæring her oppe som ønsker seg litt mer kapasitet på jernbanen slik at de kan transportere mer fisk sørover kjappere.

Lenke til kommentar

Kapasiteten sørover er sprengt. Det blir ikke plass til mer på den om man først bygger bane til Narvik. Godset som sendes fra Oslo via Sverige finnes det ikke kapasitet til i dagens nett mellom Oslo og Trondheim. Sett at ikke jernbaneverket holder oss for narr..

 

Vil også tro det er snakk om mer enn 20 mrd. I 1992 var prisen 17,4 mrd. kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...