Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Har jo vurdert dette i lang tid(les:flere år), men har aldri tatt det siste skrittet og bestilt. Fikk til slutt tvunget meg selv til å bestille. Jeg bestilte dette, og det kom i posten sist onsdag. Det hele kom på 1258,- inkludert frakt(denne var gratis)

Mühle – R89 Twist barberhøvel

Muhle / HJM – «Classic» Pure Badger

Derby Barberblader

Frank Shaving Barberskål i høyglanspolert metall

Bluebeards Revenge ☠ – Pre-Shave Oil

Prospector Co. – Brummel Shaving Cream

Proraso – Liquid Cream After Shave «Aloe vera og Vitamin E»

 

 

Jeg har barbert ansiktet noen ganger nå, og ble litt rød i kinnet etter den første gangen. Det kan ha med teknikk, men tror det har mest med at jeg ikke brukte lang nok tid til å lage skummet og at jeg var litt vel ivrig i å komme i gang. Har ikke hatt irritasjon etter dette. Merker dog at barberkremen tørker litt bort mens jeg barberer meg, men det kan ha med at jeg fortsatt ikke pisker kremen lenge nok. Tror jeg muligens vil prøve andre kremer etterhvert også.

 

Jeg grugledet meg litt til å gå løs på hodet, men jeg tok sjansen og barberte det uten å først gå over med hårtrimmer som jeg vanligvis gjør(barberer hodet én gang i uken eller lar det gå noen dager over). Det gikk overraskende bra, og jeg slapp at det sprutet hårtupper over hele vasken og benken. Rengjøringen av bladet er veldig lett, og man sparer utrolig med tid. Det var litt vanskeligere å barbere seg bak i nakken, siden teknikken ikke er helt inne enda, men regner med at dette vil bedre seg drastisk over tid. Alt i alt, selv om dette var aller første gang jeg barberte hodet, sparte jeg halve tiden siden jeg slapp å bruke hårtrimmer og jeg slapp å rengjøre hele vasken og benken for hårtupper etter jeg var ferdig.

 

Så til utstyret:

 

Jeg liker høvelen og synes den har en god tyngde og tykkelse på håndtaket. Jeg har en følelse av at det ikke er noen veldig stor forskjell på hvordan disse er å bruke, men jeg har fått med meg at det er litt forskjell i hva slags aggressivitet de forskjellige har, så jeg valgte en med som var middels aggressiv som utgangspunkt.

 

Må nok innrømme at jeg angrer meg litt på kosten, men jeg var allerede opp i ganske stor sum på alt det andre, så sparte inn litt her. Liker ikke hvordan denne sprer seg når jeg skummer ansiktet. Kommer nok til å bestille en ny snart, da en Silvertip.

 

Valgte barberblader som jeg synes mange virker fornøyd med. For meg fungerer de helt fint, og bedre enn det Muhle-bladet som fulgte med. Ikke at det Muhle-bladet er dårlig.

 

Barberskålen var mindre enn jeg trodde. Burde jo sett størrelsen før jeg bestilte, men det virker som alle disse er omtrent i samme størrelse når det gjelder diameter. Problemet mitt er at det kommer mye skum utenfor når jeg skummer opp kremen. Dette kan nok ha med teknikk å gjøre, men føler at en dypere skål vil gjøre susen.

 

Når det gjelder barberoljen, kremen og aftershaven, så er jeg fornøyd med aftershaven. Har bare brukt barberoljen én gang, og merket ikke noe stor forskjell. Kanskje prøve den på hodet neste gang, siden jeg har mye mer hår en skjegg. Er som sagt over, ikke helt fornøyd med kremen, så kommer til å prøve en ny ganske snart.

 

Så nå er jeg i gang. :)

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker denne såpa selv: https://skjegg.no/kategorier/barberingsprodukter/under-barbering-sape-krem/barbersape/bergums-sapkokeri-brutalt-bra-barbersape.html

Utrolig drøy. Er vel et halvår siden jeg kjøpte og er liten konkav bul i boksen, bare. Skummer opp direkte i boksen med fuktig kost og koster hele ansiktet et par runder før jeg barberer. Såpa tørker ikke ut i fjeset og gir god glid. 

 

Ellers mikser jeg mellom Feather og Derby-blader. Begge er gode, men er mest fortrolig med Feather.

Trufit & Hill aftershave balm. Ellers har vi ganske likt utstyr.

 

Tips:

Før du barberer deg anbefaler jeg å ta en vaskeklut som du fukter i varmt vann og legger over ansiktet. Da myker du opp hud og hår, og gjør barberingen mye mildere. Eventuelt kan du dusje først. Avslutt med samme seanse, bare med kaldt vann for å lukke porer og minske irritasjon mot huden. :)

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

 

 

Bestilte for en tid tilbake en hundrepakning med russiske blader som heter Voskhod, tror de er det beste jeg har prøvd så langt. Er skarp nok til at jeg til nød kan klare meg med ett "strøk" om morgenen når jeg har dårlig tid, men også om jeg går grundig til verks blir jeg ikke rød eller får irritert hud. Alle er sikkert forskjellige men er verd å teste, man finner russere som selger disse pakkene på ebay for ca. hundrelappen. Gikk tilbake til Feather i går bare for å teste men fikk da den varme følelsen og huden føles litt sensitiv og sår i dag.  

Hadde samme problemet med Feather som du har så jeg kjøpte disse bladene etter ditt innlegg. Er by far de beste bladene jeg har prøvd! 

 

 

Kult at de funket for deg og! Velkommen til Voskhod master race 

 

Nå har jeg brukt et par pakker med Voskhod, men jeg liker Mühle-bladene bedre.

Virker som at Voskhod ikke er skarpe nok. De lugger mye mer.

Lenke til kommentar

Barberskålen var mindre enn jeg trodde. Burde jo sett størrelsen før jeg bestilte, men det virker som alle disse er omtrent i samme størrelse når det gjelder diameter. Problemet mitt er at det kommer mye skum utenfor når jeg skummer opp kremen. Dette kan nok ha med teknikk å gjøre, men føler at en dypere skål vil gjøre susen.

Har sånn skål jeg også, men har mer hell med bruk av en tekopp i stede.

For skålen ble i minste laget for meg også.

Tekoppen fungerer fint. Litt lettere å finne en størrelse som passer også. 

Lenke til kommentar

Du kan prøve å skumme direkte i ansiktet, uten å gå via skål. Jeg gikk raskt over til det.

 

Takk for tips :)

 

Bruker denne såpa selv: https://skjegg.no/kategorier/barberingsprodukter/under-barbering-sape-krem/barbersape/bergums-sapkokeri-brutalt-bra-barbersape.html

Utrolig drøy. Er vel et halvår siden jeg kjøpte og er liten konkav bul i boksen, bare. Skummer opp direkte i boksen med fuktig kost og koster hele ansiktet et par runder før jeg barberer. Såpa tørker ikke ut i fjeset og gir god glid.

 

Ellers mikser jeg mellom Feather og Derby-blader. Begge er gode, men er mest fortrolig med Feather.

Trufit & Hill aftershave balm. Ellers har vi ganske likt utstyr.

 

Tips:

Før du barberer deg anbefaler jeg å ta en vaskeklut som du fukter i varmt vann og legger over ansiktet. Da myker du opp hud og hår, og gjør barberingen mye mildere. Eventuelt kan du dusje først. Avslutt med samme seanse, bare med kaldt vann for å lukke porer og minske irritasjon mot huden. :)

Ja, fukter faktisk ansiktet med en varm klut eller tar en varm dusj først.

 

Jeg vurderte den såpa da jeg bestilte. Kommer nok til å bestille et par såper til, og da er nok denne blant de jeg bestiller.

 

Vurderte også Feather-bladene da jeg bestilte, men tenkte siden jeg er helt fersk med slik høvel, så er det greit å vente. Slenger vel med en slik pakke i neste bestilling, tenker jeg.

 

 

 

 

Barberskålen var mindre enn jeg trodde. Burde jo sett størrelsen før jeg bestilte, men det virker som alle disse er omtrent i samme størrelse når det gjelder diameter. Problemet mitt er at det kommer mye skum utenfor når jeg skummer opp kremen. Dette kan nok ha med teknikk å gjøre, men føler at en dypere skål vil gjøre susen.

Har sånn skål jeg også, men har mer hell med bruk av en tekopp i stede.

For skålen ble i minste laget for meg også.

Tekoppen fungerer fint. Litt lettere å finne en størrelse som passer også.

 

Ja, er nok ikke dumt å bare bruke en litt større tekopp. :)

Lenke til kommentar

Ang barbermaskin kommer det nok der også veldig an på typen og pris. Jeg har aldri opplevd å bli irritert av barbermaskin, men har også sverget til toppmodellene til Braun. Rent tidsmessig bruker jeg omtrent like lang tid med høvel eller maskin, men liker best høvel.

 

Blir jeg sår bytter jeg til maskin noen dager, eller bare dropper å barbere meg. Er ikke plaget av voldsom sjeggvekst, så jeg kan fint hoppe over en dag.

 

Jeg kjøpte forresten de russiske bladene som ble anbefalt her. Foreløpig er konklusjon at de lugger veldig, sammenlignet med f.eks Feather som jeg pleier å bruke. Ga en pakke til en kollega som kom med samme respons. Men greit å teste.

Liten tvil om at barbermaskin gir mindre skade til huden enn høvel. Om du itilegg har kvisene så er barbermaskin mye bedre kan jeg tenke meg

Lenke til kommentar

 

Trodde det var høvel som irriterte jeg?

Bruker noe alkohol aftershave etter barbering. Tips til fuktighetskrem?

 

Barbermaskin irriterer og. Bladene er ikke skarpe i det hele tatt.

 

Hvilken fuktighetskrem som er god kommer an på huden din. Du har kviser, det har ikke jeg, så rådene mine er ubrukelige.

Joda men barbermaskin irriterer langt der ifra så like mye som en høvel?

Lenke til kommentar

Jeg opplevde mer irritasjon og ubehag med maskin enn med høvel.

Var nok ikke så flink til å vedlikeholde maskinene som jeg er nå med DE høvel da.

Men mindre uren hud etter jeg gikk over til høvel og såpe.

Kan ikke skjønne det. Høvel er jo mye skarpere og derav enda mer irritasjon for huden? Og rødhet

Lenke til kommentar

 

Jeg opplevde mer irritasjon og ubehag med maskin enn med høvel.

Var nok ikke så flink til å vedlikeholde maskinene som jeg er nå med DE høvel da.

Men mindre uren hud etter jeg gikk over til høvel og såpe.

Kan ikke skjønne det. Høvel er jo mye skarpere og derav enda mer irritasjon for huden? Og rødhet

 

Skarpere ergo den kutter hårene enklere uten at det lugger og irriterer. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg opplevde mer irritasjon og ubehag med maskin enn med høvel.

Var nok ikke så flink til å vedlikeholde maskinene som jeg er nå med DE høvel da.

Men mindre uren hud etter jeg gikk over til høvel og såpe.

Kan ikke skjønne det. Høvel er jo mye skarpere og derav enda mer irritasjon for huden? Og rødhet

Skarpere ergo den kutter hårene enklere uten at det lugger og irriterer.

Hva med maskin da? Er jo null skarphet der, så ser ikke hvordan den kan irritere huden så mye

Lenke til kommentar

Kommer litt an på tror jeg.

Er de sånn typen "spisse" så kan du risikere kutt, ved at toppen av de blir kuttet av av høvelen. 

Enkeltvis er ikke det så veldig farlig, de fleste får jo en kvise i ny og ne, men har du mange så kan det jo være litt slitsomt. 

 

Har du testet vanlig høvel før?
Jeg bruker DE høvel. 

Lenke til kommentar

 

Maskin er døden for huden min også. De jeg har prøvd lugger og røsker mer enn å barbere. Høvel er derimot helmaks.

Seriøst? Hva skjer ved maskin da? Du blir rød? Eller?

 

Huden ble irritert og etter hvert som skjegget vokste ut igjen ble det verkende hårsekker. Mer som små kviser på hver hårsekk. Samme "symptomer" som når det barberes mot hårveksten med et sløvt og godt brukt høvelblad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...