Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Da har du tydeligvis aldri sett et realt fyrverkerishow. "Tonnevis av fyrverkeribombe på himmelen" er ingenting og dønn kjedelig i forhold til det som faktisk kan gjøres med fyrverkeri.

 

Enig! jeg betaler gladelig en sum til fellespotten, slik at sprengstoffeksperten heller tar seg av det tekniske, så kan jeg konse på det viktigste ...!? :new_woot:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir det forbud mot raketter til neste år skal jeg bryte forbudet :)

 

Jeg har sett mye 'uvettig' bruk av raketter, men aldri noen skader som resultat (med unntak av litt svidde hansker/hår). De som er redde for skader holder seg som regel unna området der de som ikke er så redde driver med sprengstoff. En løsning som funker greit på hjemmefester osv er at de med raketter står på den ene siden av huset og de som er litt redde står rundt hjørnet :)

 

Jeg skyter ikke opp raketter annet enn den ene gangen i året. Så jeg synes ikke det ville være for galt at vi som liker raketter fikk den ene gangen til å leke på, så kan dere andre ha resten av året i fred. Det virker som et rimelig greit kompromiss for meg :)

 

Det burde da være en menneskerett å få lov til å sprenge fingrene av seg om man ville det. (om det bør være en menneskerett å få medisinsk hjelp etterpå kan jo diskuteres)

 

Melisma har mange gode poenger. De støttes fullt ut :)

 

EDIT: btw, for de som tror nyttårsaften er skummel i norge.. Jeg var med på nyttårfeiring i Bonita, San Diego, CA for noen år siden. I nærheten der var det en liten ås som det dro mange "trigger happy" folk til. Skulle tro det var full krig sånn som det låt. Det var alt fra små pistoler til tunge maskingevær som fyllte natten. I motsetning til rakketter som ikke er så skumle når de kommer ned er kuler noe heftigere :D

Endret av noob11
Lenke til kommentar

For de som skades av disse rakettene er jo såklart de som følger loven til punkt og prikke.

Dette vil føre til at noen drar relativt langt og skaffer billig "ulovlig" fyrverkeri som er enda mindre sikkert enn det som importeres her til lands.

Nei, dette er et tåpelig forsøk på å begrense befolkningen enda mer. De kunne jo like gjerne gjort alkohol ulovlig siden så mange drikker altfor ofte. Vi kan jo ikke ha det artig her til lands uten å bryte loven snart.

Lenke til kommentar

Pinadøtte meg at de den norske stat skal få ødelegge nyttårsaften, jeg har feiret tradisjonsrik nyttårsaften alle mine år på landet sammen med familien min, og vi har brukt pinnestyrte raktter i alle år uten noen problemer.

 

Problemet er uvittig bruk fra enkelte, noe som med andre ord blir å ramme alle sammen. Hva er det med norske politikkere og deres metodikk med å forby i hist og hær, hvordan gikk det når de jekke opp prisen på alkohol? Joda, da importerte man fra sverige og man ser hvordan det gikk, metanol skandalen anyone?

Lenke til kommentar

For et idiotisk forslag, det fører jo ingenting med seg. Sannsynligvis går skadeantallet opp siden noen vil prøve å lage sitt eget fyrverkeri. Som regel er det jo idioter som tømmer raketter for krutt som blir skadet, eller sender opp raketter i beruset tilstand.

 

Hvis man er med sine fulle fem og bruker sunn fornuft er det veldig lett å sende opp pinneraketter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er pinneraketter som gir de alvorligste skadene og hver tredje som blir skadet er en tilskuer og ikke en "idiot som tømmer rakett for krutt". Hadde folk bare skadet seg selv så hadde jeg ikke brydd meg, men det går ut over andre og det går ut over materielle verdier også.

Lenke til kommentar

Selv har jeg blitt truffet av fyrverkeri mange ganger uten å bli skadet. De som faktiskt blir skadet må jo nesten være skada fra før hvis de klarer å skade seg selv med det pingle greiene der.

 

JEg kommer forresten til å få tak i fyrverkeri uansett. Vi har ikke plass i et eneste fengsel eller noen ting. Vi har så mange lover, regler og reguleringer at vi ikke klarer å holde kontroll på alle som bryter loven i dette landet.

Lenke til kommentar

Yes....blir gøy å leve om dei forbyr alt som har litt risiko :( Det er snakk om en fuckings dag i løpet av et år! Kommunen her eg bur har aldri og kommer aldri til å lage et fyrverkeri show....einaste som blir morro med nyttårsafta no er jo festing og det fører med seg laaangt meire skader :S

Lenke til kommentar
Dette måtte i såfall vært en pingle

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1582601.ece

 

At han ikke tålte å få en rakett som eksploderte rett i ansiktet sitt, fysj.

Jeg anbefaler alle forøvrig alle å ta en tur innom legevakten litt utpå natten på nyttårsaften.

 

"Det hele var et stort uhell, og broren min hadde utrolig uflaks, sier Anette Rognerud." og "– Jeg bærer ikke nag til ham. Det var et uhell, og han mente ikke å gjøre det, sier Rognerud, som har hatt kontakt med mannen etter ulykken. " står det i den artikkelen.

 

Er det et uhell så er det et uhell. Skal man forby alt man kan ha uhell med kan vi like gjerne legge alle nordmenn i tvangstrøye i polstret rom og kaste nøkkelen. Når man går fra en fest til en haug for å skyte opp raketter så tar man en risiko. Er man ikke villig til å ta den risikoen så burde man kanskje ikke gå opp på den haugen. Når jeg kjører bil så tar jeg en risiko. Jeg vet at folk blir drept i trafikken ved uhell. Jeg usetter meg for den faren fordi jeg mener fordelene ved å kjøre bil oppveier det jeg oppfatter som risikoen ved å kjøre bil.

 

Jeg mener seriøst at gleden jeg har med raketter oppveier faren jeg utsetter meg for ved å bruke raketter eller omgåes andre mennesker som bruker raketter. Skulle en jeg oppleve oppførsel fra andre som er særdeles uvøren så vil kanskje regnestykket forandres og jeg trekker meg unna eller forsøker å forhindre situasjonen.

 

EDIT: om man vil få bukt med uvettige handlinger så kanskje man burde forby uvettige handlinger istendefor å forby vettig omgang med raketter i samme slengen?

Blir litt som de byene som forbyr motorsykkelgjenger å ha klubbhus der fordi de er redde for bomber osv. <- de kunne jo bare forby det å kaste bomber? ;)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Om det hadde skjedd 200 uhell på en dag med spill-konsoller så ville det nok kommet reguleringer på konsoller også.

Nå er det en forskjell på en gjenstand man kan bruke hele året og noe man svir av på en dag.

Hvor mange uhell på grunn av alkohol har vi årlig her til lands, eller bare på nyttårsaften?

Lenke til kommentar
Om det hadde skjedd 200 uhell på en dag med spill-konsoller så ville det nok kommet reguleringer på konsoller også.

 

Wii kan være med på å endre den statestikken, om ikke lenge har vi et forbud mot alle konsoller som har bevegelsesdetektorer fordi man står i fare for å forstrekke muskler samt at enkelte har blitt dultet borti på grun av overivrig spilling. Disse uhellene har ført til at regjeringen har boikottet konsoller.

 

I nær fremtid har man heller ikke lov å skrive på papirark fordi regjeringen har funnet ut at uhellet med papirkutt er alt for stor. Derfor i all fremtid skal dyrehud og myk pensel brukes for å skåne de sarte nordmenn.

 

Men fra spøk til alvor. Uhell ved uvittig bruk skjer, og uhell selv med vittig bruk det skjer og. Skal man forby bilen bare fordi man er uheldig å kjøre i grøfta noen ganger?

 

Nei nå må regjeringen la oss få leve litt fritt fremfor denne "vi skal redde nordmenn" strategien deres som gjør alt annet enn fungerer.

Lenke til kommentar
Det forandrer ikke på det faktum at 100-200 mennesker blir skadet på den ene dagen. Det er ganske ekstremt.

 

Jeg liker å fyre opp krutt selv, men jeg har ingen problemer med å avstå fra pinneraketter om det fører til at noen hundre mennesker får bevare synet og fingrene sine.

 

Hvor mange alkoholrelaterte ulykker er det på den samme dagen da? (altså ikke rakett ulykker)

Kan godt tenke meg at det er like mange eller flere, da faller jo argumentasjonen litt i fisk :)

Lenke til kommentar
Nå er det jo bare lov med fyrverkeri en dag i året. Det i seg selv er vel en streng nok regel. Om det hadde vært lov med fyrverkeri året rundt hadde det vært mange færre skader per dag.

Feil. Når fyrverkeri er lovlig varierer fra kommune til kommune. Store andeler av "vanlige folk" fyrer altså av fyrverkeri ulovlig. I noen kommuner er det tillatt fra 18-02 nyttårsaften. Andre steder er det et kortere tidsrom som er tillatt. Dessuten finnes det ofte begrensninger på hvor det er tillatt (og som oftest er det ingen som bryr seg om det heller). I Oslo er det f. eks. ikke tillatt med fyrverkeri innenfor ring2 (tror jeg det var).

 

Forøvrig er strafferammen for ulovlig bruk av fyrverkeri bøter og/eller fengsel i inntil 3 måneder. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...