Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?


Anbefalte innlegg

Men la oss nå si at dette skjer. Det er forbudt for privat personer å kjøpe og sende opp fyrverkeri. Skjer dette? nei, det tviler jeg stertk på.

 

Tror en av dere at politiet skal passe på 4,5 millioner mennesker, slik at ingen kan smugle, fyre opp eller gjøre annet på nyttårsaften?

 

De klarer jo ikke å fange 3 menn som ranet postbanken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette problemet startet for vell over 10 år siden ha de la forbud mot bestselgeren Thunderking.

Den kom senere tilbake i form av "effekt batteri" med ble etter hvert fjærnet fra markedet.

 

Den "kakepynten" de selger nå er ofte til stor frustrasjon for mange og dette fører til kreativ modifisering og selvbygging.

 

Noe av de mest kreative er å fylle opp en banan kasse med forskjellig effekt batterier som da selvfølgelig er serie og paralelt koblet!

 

Dersom man forbyr fyrverkeri må man lage alt fra scratsh og fyrverkeriet vil da bli farligere.

 

Man blir ikke kvitt fyrverkeri, man bare oppmuntrer til bruk at ustabilt sprengstoff.

For min del kan de legge ned så mye forbud de bare ønsker.

jeg lager det jeg trenger uavhengig om man selger "kakepynt" eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Raketter var en av mine siste gleder som forsvant, så takk skal staten ha!

 

Fordelen, slik jeg ser det, er at nå kommer utsalgsstedene til å dumpe prisene enormt for å bli kvitt hver eneste rakett.

Dermed får hver enkelt råd til mye mer raketter, og man kommer til å få se ekstremt mye raketter, delvis fordi folk har råd til å kjøpe mye mer grunnet lavere priser og delvis at man skal gi rakettene den siste ære for aller siste gang.

 

Jeg TROR også at folk vil smugle mer raketter fra f.eks sverige og man vil sannsynligvis få mer hjemmelagde løsninger som på den ene siden vil være mye mer heftige men på den annen side forårsake flere ulykker.

 

R.I.P. ROCKET

Lenke til kommentar
Er alle disse andre fantastiske rike landene så spredd som det bygdenorge er? Og med sine få innbyggere og sitt heller reserverte oljefond så er man ikke så rike som man skulle tro. Kommer ann på hvordan man definerer rik, vi har det godt. Vi har mye penger på individuell basis. Men kommunene våre har andre ting å bruke pengene på enn å lære folk opp og stå for hele oppsendingen av fyrverkeri i kommunen.

Nå. Det var ikke det som var poenget. Økonomi blir jo et teit argument uansett, tenk bare på hvor mange kr som fyres opp i raketter hvert år. Det er ikke et ubetydelig beløp.

 

Tja. Jeg vil da tro at land som f. eks. USA og Australia har ganske bra spredning av innbyggerene sine, faktisk langt større spredning enn i Norge.

Jeg sa ikke det, jeg sa. Statistikkene viser jo rett og slett at det er ytterst få av norges innbyggere som blir skadet. Ergo, det blir ikke brukt så i hytt og pine som enkelte vil ha det til. Det er selvfølgelig mange som er beruset når de bruker fyrverkeri. Men antall fyrverkeri som bli skutt opp versus skader er ytterst få.

Det spørs hva du sammenligner med. 200 skader er ikke akkurat så ubetydelig som du vil ha det til. Og om man tar i betrakning en økning på nesten 400% i løpet av en 10-års periode, blir det enda verre.

 

Nei, det er faktisk selve oppskytning av raketter/fyrverkeri, som blir tatt ifra alle de som ikke kan reise inn til byen eller reise langt for å samles med andre for å se ett kjapt batteribombardment av himmelen. Og dette ødelegger en tradisjon. Og hvis de går inn for totalforbud, enda verre.

Og hva hindrer de med sertifisering å hente inn masse fyrverkeri, reise hjem, drikke seg dritings og fyre av allt mulig i alle retninger sammen med en liten fest?

Jeg sa at å hevde forbud mot privat fyrverkeri ikke er det samme som å bryte med en verdensspennende tradisjon, slik du hevder. Hva det du skriver her har da fint lite med det å gjøre.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Saken er egentlig ganske enkel. Vi har allerede forbud mot fyrverkeri, men det er blitt gitt et unntak for en time i året, nemlig på nyttårsaften.

 

Mange her hevder at det er noe ytterst få individer som ødelegger for resten, det er og forblir feil.

 

Man har altså lov å fyre opp fyrverkeri en time i året i edru tilstand. Å hevde at "folk flest" følger dette er jo absurd. Fyrverkeri skytes opp hele romjula, og på nyttårsaften brennes det av fyrverkeri fra rundt 8-9 på kvelden til i hvertfall 3 på natta. I tillegg er en stor mengde av de som hanskes med fyrverkeri påvirket av alkohol. Da er det ikke noen "ytterst få" som ødelegger.

 

Spørsmålet er da om et totalforbud hjelper? Sannsynligvis ikke. Men hva med å innføre mye strengere straffer? Og bruke ressurser på nettopp dette.

Hva med f. eks. 10 000kr og en natt på glattcella for å fyre opp fyrverkeri på andre tidspunkt enn den ene timen som er lov, eller å fyre opp fyrverkeri påvirket av promille.

Lenke til kommentar
Er alle disse andre fantastiske rike landene så spredd som det bygdenorge er? Og med sine få innbyggere og sitt heller reserverte oljefond så er man ikke så rike som man skulle tro. Kommer ann på hvordan man definerer rik, vi har det godt. Vi har mye penger på individuell basis. Men kommunene våre har andre ting å bruke pengene på enn å lære folk opp og stå for hele oppsendingen av fyrverkeri i kommunen.

Nå. Det var ikke det som var poenget. Økonomi blir jo et teit argument uansett, tenk bare på hvor mange kr som fyres opp i raketter hvert år. Det er ikke et ubetydelig beløp.

 

Nå er vel dette beløpet beregnet på totale salg for både kommune/byer/privatpersoner der privatpersonene står for store deler av det. Det blir en fin kostnad som kommunen må ta på seg. Økonomi er derfor et veldig greit argument.

 

Tja. Jeg vil da tro at land som f. eks. USA og Australia har ganske bra spredning av innbyggerene sine, faktisk langt større spredning enn i Norge.

 

Sant nok, men det er fortsatt, om jeg skal tolke wiki. Lovlig store deler, og statene som har forbudt fyrverkeri opplever bare at folket reiser til nabostatene og henter inn:

In many states, consumer fireworks are sold for personal use or as an alternative to a public show. Concerns about safety have led some states to ban fireworks or limit the sizes and types allowed, but illicit traffic from less restrictive border states is common.

 

Og salg til vanlige folk er faktisk helt vanlig i Europa. Hvis man skal tro på wiki igjen da. Jeg har litt problemer med å finne noe oversikt over restriksjoner "world-wide".

In Western Europe the sale of fireworks to the general public is usually restricted to a week before New Year's Eve. However this does not stop people buying a large volume of fireworks in the weeks preceding New Years Eve to be picked up during the selling days. The retailing of fireworks in Europe is very different from the US, due to powder weigh limits stored in each building. In many countries around the world, people blow up many tons of fireworks every New Year's Eve.

 

Nei, det er faktisk selve oppskytning av raketter/fyrverkeri, som blir tatt ifra alle de som ikke kan reise inn til byen eller reise langt for å samles med andre for å se ett kjapt batteribombardment av himmelen. Og dette ødelegger en tradisjon. Og hvis de går inn for totalforbud, enda verre.

Og hva hindrer de med sertifisering å hente inn masse fyrverkeri, reise hjem, drikke seg dritings og fyre av allt mulig i alle retninger sammen med en liten fest?

Jeg sa at å hevde forbud mot privat fyrverkeri ikke er det samme som å bryte med en verdensspennende tradisjon, slik du hevder. Hva det du skriver her har da fint lite med det å gjøre.

 

Det har da faktisk svært mye med det å gjøre.

Det blir faktisk for flere personer som jeg har nevnt, å bryte en tradisjon ved å gjøre det forbudt for de. Og allikavel så hindrer det ikke folket i å gjøre det samme bare ulovlig og selv med disse tiltakene for at enkelte kan sende opp lovlig.

 

Ett slikt forbud hindrer ikke idioti. Det bare gjør det enda usikrere eller ulovlig.

 

Er min mening rett og slett.

 

 

Har latterlige avgifter på det meste hjulpet noe særlig?

 

Skal vi sette inn store ressurser for å bekjempe en snau uke i året med "fyrverkerikriminalitet" når politiet ikke en gang har ressurser til å faktisk ta seg av viktige saker?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hvis du vil se sammenhenger mellom pris og forbruk, så kan jeg gjerne skaffe det.

 

Sammenheng mellom alkoholavgifter og forbruk

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/N....html?id=370976

Norges alkoholforbruk i forhold til andre europeiske land

http://www.regjeringen.no/pages/1989063/HFIG/fig9-5.gif

Konsum av tobakk som følge av pris (konsumet synker frem til ca 70% beskatning)

http://www.regjeringen.no/Rpub/NOU/2003200...IG/fig10-10.gif

 

Men for all del, alle de latterlige avgiftene på det meste er bare tøys og tull. Og de har i hvertfall ikke noen effekter. Fysj.

 

Å tro at ikke forbruket og skytingen går ned når det blir mindre tilgjengelig er i beste fall naivt. Det er ikke bare bare for store deler av landet å ta seg en tur over grensen på grunn av reiseavstander, og de færreste vil synes det er viktig nok bare for å få skyte opp fyrverkeri.

 

Som enkelte nevner er det til og med foreslått at forbruket vil gå OPP ved et forbud, og det er i hvertfall fascinerende. Da burde jo den enkleste måten å få ned skadene på være å gi et par kilo sprengstoff til hver familie.

Lenke til kommentar
Hva med f. eks. 10 000kr og en natt på glattcella for å fyre opp fyrverkeri på andre tidspunkt enn den ene timen som er lov, eller å fyre opp fyrverkeri påvirket av promille.

 

 

ja for det er jo veldig realistisk!! må dere komme hjem fra bærturen snart og innse at ingenting kommer til å hjelpe på denne tradisjonen.. den er kommet for å bli.. å bruke ressurser på dette synes jeg er no forbanna vrøvl, bruk heller ressurser der det trengs!! politiet må ut på veien der folk dør og blir skadet annenhverdag! eller ta de virkelige skurkene, og la den generelle nordmannen leve livet sitt slik han vil!

Lenke til kommentar
Nå er vel dette beløpet beregnet på totale salg for både kommune/byer/privatpersoner der privatpersonene står for store deler av det. Det blir en fin kostnad som kommunen må ta på seg. Økonomi er derfor et veldig greit argument.

Og så. Må nødvendigvis staten/kommunen ta på seg alle avgifter fordi de selv arrangerer det? Fordi man selv ikke får lov å fyre opp raketten så nekter man å bruke noe som helst penger på fyrverkeri?

Det går f. eks. fint ann å forby privat bruk av fyrverkeri, samtidig som man tillater private grupper å arrangere egne arrangementer dersom det blir gjort kvalifisert.

 

F. eks. Kan alle i et nabolag gå sammen om å lage et fyrverkeri-show. Så kan f. eks. en av dem ta sertifisering og har da ansvar for at alt skjer på lovlig vis. Da får man

a) Sørget for mer kontrollerte former.

b) Mer sikkerhet.

c) Sørget for at man har en ansvarlig voksen edruelig person som er ansvarlig.

d) (Her kommer det beste) Siden man går sammen om det, så har man da råd til å gjøre noe sinnsykt mye kulere enn å brenne av noen fislete raketter.

 

Jeg bor selv i Oslo, og jeg våger å påstå at 99,9% av alt fyrverkeriet som fyres av her er fislete vås. Små pinglesmell med litt farger. Ta en titt på det som kan gjøres med fyrverkeri. Man kan få til utrolig spektakulære ting. Man trenger heller ikke være så altfor mange for å få til noe slikt (med tanke på hvor mye hver enkelt nordmann faktisk bruker på fyrverkeri).

 

Snip.

Joda, men Australia blir vell en bedre sammenligning faktisk. Jeg sier heller ikke at alle andre er så mye bedre enn oss. Bare det at per, pål og espen askeladd har lov å fyre av raketter selv, ikke er like selvfølgelig alle steder.

 

Det har da faktisk svært mye med det å gjøre.

Det blir faktisk for flere personer som jeg har nevnt, å bryte en tradisjon ved å gjøre det forbudt for de. Og allikavel så hindrer det ikke folket i å gjøre det samme bare ulovlig og selv med disse tiltakene for at enkelte kan sende opp lovlig.

Alt jeg sa var at å hevde at det bryter med en verdensspennende tradisjon er feil. Jeg har ikke sagt at man ikke bryter en tradisjon for enkeltmennesker, bare at man ikke bryter med en verdensspennede tradisjon.

 

 

 

Til slutt vil jeg bare si at om jeg fikk oppleve et orntlig fyrverkerishow slik man har andre steder i verden (Australia, USA, etc. etc.) kunne jeg gjerne holdt meg edru hele nyttårsaften og reist 10 mil for den saks skyld. Det er ikke engang sammenlignbart med det fislegreiene man her i Norge brenner av og mener er så spektakulært. Det aller meste av det som fyres av her er bare masse smell og fargeglimt.

 

Jeg er forresten ikke for et totalforbud mot fyrverkeri, men at man må få det inn i mer kontrollerte former. En måte kunne være det jeg nevnte i starten av denne posten.

Lenke til kommentar
ja for det er jo veldig realistisk!! må dere komme hjem fra bærturen snart og innse at ingenting kommer til å hjelpe på denne tradisjonen.. den er kommet for å bli.. å bruke ressurser på dette synes jeg er no forbanna vrøvl, bruk heller ressurser der det trengs!! politiet må ut på veien der folk dør og blir skadet annenhverdag! eller ta de virkelige skurkene, og la den generelle nordmannen leve livet sitt slik han vil!

Så du mener at så lenge det er vanskelig å gjøre noe med en situasjon, så må man bare godta situasjonen? Og det finnes vel ingenting politiet bruker så mye tid på i Norge som trafikkregulering.

Skal ikke politiet bruke ressurser på alle områder av loven? Skal de bare bruke ressurser på de områdene av loven du mener er viktig?

Lenke til kommentar
Nå er vel dette beløpet beregnet på totale salg for både kommune/byer/privatpersoner der privatpersonene står for store deler av det. Det blir en fin kostnad som kommunen må ta på seg. Økonomi er derfor et veldig greit argument.

Og så. Må nødvendigvis staten/kommunen ta på seg alle avgifter fordi de selv arrangerer det? Fordi man selv ikke får lov å fyre opp raketten så nekter man å bruke noe som helst penger på fyrverkeri?

Det går f. eks. fint ann å forby privat bruk av fyrverkeri, samtidig som man tillater private grupper å arrangere egne arrangementer dersom det blir gjort kvalifisert.

 

F. eks. Kan alle i et nabolag gå sammen om å lage et fyrverkeri-show. Så kan f. eks. en av dem ta sertifisering og har da ansvar for at alt skjer på lovlig vis. Da får man

a) Sørget for mer kontrollerte former.

b) Mer sikkerhet.

c) Sørget for at man har en ansvarlig voksen edruelig person som er ansvarlig.

d) (Her kommer det beste) Siden man går sammen om det, så har man da råd til å gjøre noe sinnsykt mye kulere enn å brenne av noen fislete raketter.

 

Jeg bor selv i Oslo, og jeg våger å påstå at 99,9% av alt fyrverkeriet som fyres av her er fislete vås. Små pinglesmell med litt farger. Ta en titt på det som kan gjøres med fyrverkeri. Man kan få til utrolig spektakulære ting. Man trenger heller ikke være så altfor mange for å få til noe slikt (med tanke på hvor mye hver enkelt nordmann faktisk bruker på fyrverkeri).

 

Og hvordan skal vi kontrollere igjen at selv om det er ett "nabolag" eller privat gruppe som går sammen og fyrer opp? De kan allikavel gjøre som de vil. Det at du bor i Oslo gir jo en god forklaring på hvorfor du synes dette er unødvendig. Sålenge du holder deg i det området får du jo sett fyrverkeri uansett?

 

Det har da faktisk svært mye med det å gjøre.

Det blir faktisk for flere personer som jeg har nevnt, å bryte en tradisjon ved å gjøre det forbudt for de. Og allikavel så hindrer det ikke folket i å gjøre det samme bare ulovlig og selv med disse tiltakene for at enkelte kan sende opp lovlig.

Alt jeg sa var at å hevde at det bryter med en verdensspennende tradisjon er feil. Jeg har ikke sagt at man ikke bryter en tradisjon for enkeltmennesker, bare at man ikke bryter med en verdensspennede tradisjon.

 

Det bryter da med en verdensspennende tradisjon da disse restriksjonene stort sett ødelegger en tradisjon for personer som ikke bor i byen/tettbebygde strøk/nabolag. Tradisjonene de har er forøvrig de samme som veldig mange verden over og da bryter de ned denne tradisjonen. Og hvis de som de nevnte vil gå inn for totalforbud. Så har de faktisk ødelagt den helt.

 

Det er ingenting som å se tonnevis av fyrverkeri bombe himmelen samtidig på nabolag der alle kan sende opp. Og nå skal en kar stå ansvarlig for undeholdningen av alle andre. Herregud nyttårsaften kommer til å bli tragisk framover.

 

ja for det er jo veldig realistisk!! må dere komme hjem fra bærturen snart og innse at ingenting kommer til å hjelpe på denne tradisjonen.. den er kommet for å bli.. å bruke ressurser på dette synes jeg er no forbanna vrøvl, bruk heller ressurser der det trengs!! politiet må ut på veien der folk dør og blir skadet annenhverdag! eller ta de virkelige skurkene, og la den generelle nordmannen leve livet sitt slik han vil!

Så du mener at så lenge det er vanskelig å gjøre noe med en situasjon, så må man bare godta situasjonen? Og det finnes vel ingenting politiet bruker så mye tid på i Norge som trafikkregulering.

Skal ikke politiet bruke ressurser på alle områder av loven? Skal de bare bruke ressurser på de områdene av loven du mener er viktig?

 

Så du mener ærlig talt at det å bruke ressurser på fyrverkerikontroll er viktigere enn å bekjempe:

- Vinningskriminalitet

- Voldskriminalitet

- Organisert kriminalitet

 

Som vi har nok problemer med fra før?

Lenke til kommentar
Så du mener ærlig talt at det å bruke ressurser på fyrverkerikontroll er viktigere enn å bekjempe:

- Vinningskriminalitet

- Voldskriminalitet

- Organisert kriminalitet

 

Som vi har nok problemer med fra før?

 

Er det dokumentert hvor mye det koster å forby fyrverkeriet da?

 

Og, er det dokumentert at de trenger de ressursene fra det å forby fyverkeriet til å bruke til andre ting?

Lenke til kommentar
Og hvordan skal vi kontrollere igjen at selv om det er ett "nabolag" eller privat gruppe som går sammen og fyrer opp? De kan allikavel gjøre som de vil. Det at du bor i Oslo gir jo en god forklaring på hvorfor du synes dette er unødvendig. Sålenge du holder deg i det området får du jo sett fyrverkeri uansett?

Som jeg allerede nevnte i eksempelet så må en enkeltperson med nødvendig kursing stå til ansvar på arrangementet.

 

Forøvrig så har jeg tilbrakt 2/3 av mitt liv i en liten bygd på Vestlandet. Så det du sier om Oslo er meningsløst.

 

Det bryter da med en verdensspennende tradisjon da disse restriksjonene stort sett ødelegger en tradisjon for personer som ikke bor i byen/tettbebygde strøk/nabolag. Tradisjonene de har er forøvrig de samme som veldig mange verden over og da bryter de ned denne tradisjonen. Og hvis de som de nevnte vil gå inn for totalforbud. Så har de faktisk ødelagt den helt.

 

Det er ingenting som å se tonnevis av fyrverkeri bombe himmelen samtidig på nabolag der alle kan sende opp. Og nå skal en kar stå ansvarlig for undeholdningen av alle andre. Herregud nyttårsaften kommer til å bli tragisk framover.

Jeg forstår ikke hvorfor du prøver å rettferdiggjøre at det er en "verdensspennende" tradisjon. Hadde du sagt at det bryter med en vest-europeisk tradisjon, skulle jeg sagt meg enig, men ikke en "verdensspennende" tradisjon.

 

Da har du tydeligvis aldri sett et realt fyrverkerishow. "Tonnevis av fyrverkeribombe på himmelen" er ingenting og dønn kjedelig i forhold til det som faktisk kan gjøres med fyrverkeri.

 

Så du mener ærlig talt at det å bruke ressurser på fyrverkerikontroll er viktigere enn å bekjempe:

- Vinningskriminalitet

- Voldskriminalitet

- Organisert kriminalitet

Har jeg noensinne sagt det? Nei. Så slutt å legg ord i min munn. Alt jeg sa var at bare fordi en situasjon er vanskelig å endre, ikke betyr at man ikke trenger å bry seg om den. Jeg har heller aldri sagt at det er viktigere å bekjempe fyrverkeri enn dine eksempler. Når ble det slik at man bare skal bruke ressurser på det aller viktigste?

Det er faktisk mulig å bruke ressurser på mer enn en ting.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Så du mener ærlig talt at det å bruke ressurser på fyrverkerikontroll er viktigere enn å bekjempe:

- Vinningskriminalitet

- Voldskriminalitet

- Organisert kriminalitet

 

Som vi har nok problemer med fra før?

 

Er det dokumentert hvor mye det koster å forby fyrverkeriet da?

 

Og, er det dokumentert at de trenger de ressursene fra det å forby fyverkeriet til å bruke til andre ting?

 

Ikke noe overslag over hvor mye nei, men spørsmålet er det vits å spe allerede knappe ressurser ut på noe så unødvendig som fyrverkeriforbud? I såfall så står det mellom enten å bruke ressurser på å slå ned på de som overtramper dette forbudet, eller bare håpe at folk overholder forbudet.

Lenke til kommentar
nå synes jeg det begynner å ta litt av her.. "ett drap er ett drap" høres ut som at noen skyter etter folk med raketter som en ville gjort med en pistol.. :roll:

Hehe. Som en liten digresjon: I bygda hvor jeg voks opp var det standard hver nyttår. Folk skjøt vilt etter hverandre med nyttårsraketter. Det ene året forsøkte politiet å bryte inn, men ble jagd bort fra stedet. Hele gjengen skjøt vilt etter politibetjentene som måtte evakuere. Til slutt kom branvesenet med brannbiler og spylte ned hele menneskemengden. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...