Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?


Anbefalte innlegg

Bruktbilen: Man ber jo folk om å være forsiktig med fyrverkeri også!? selvom det er noe man skjønner selv også.. å forby hjelper ikke.. ingen kan stanse en gjeng med 20 åringer som er drita og vil feste.. de får tak i alt det de vil ha, raketter, hasj, you name it.. det tar bare littegranne lenger tid på å få tak i det, enn hvis man bare kunne dratt i butikken.. men stopper oss jo ikke!

 

Det stopper de fleste, men vi får vente og se hvordan det utarter seg i 2008/2009.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

la folk ha det gøy siste dagen i året! om en fyr i tromsø er så drita at han holder en påtent rakett i hånda foran kompisene, eller om man fyrer av en rakett like ved huset og det brenner ned, så ja.. det er synd, men sånn er livet! og man velger helt selv om man vil ta den risken eller ikke, ulykker skjer uansett..

 

Penger har vi nok av her i landet, er bare helt på trynet feil prioriteringer.. er målet å få mindre skadde mennesker?? ja så får man da virkelig sende mere politi ut i trafikken! Der dør det flere enn det man gjør av raketter! Er så dritlei av at man skal plage vanlig mann i gata, istedetfor å gå etter de ordentlige idiotene her i samfunnet.. Jeg stemmer for å la folket få dra den helt ut den ene dagen..

Lenke til kommentar
Det stopper de fleste, men vi får vente og se hvordan det utarter seg i 2008/2009.

 

Forbudene her i landet, har aldri stoppet noen jeg kjenner ihvertfall! de får tak i alt de vil ha.. som resten av Norge gjør.. Alle kjenner en som kjenner en..

 

blæh, dobbeltpost.. :hrm:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Er du helt på jorde? Skader du deg ved bruk av fyrverkeri i fylla, så er det synd for deg. Det samme kan du si hvis du kjører en bil i fylla, synd for deg. Man kan ikke bare forby Fyrverkeri når det er en tradisjon verden over.

Hva med de som ikke har drukket da? De som tilfeldigvis er så uheldige at de er i nærheten og blir skadd for livet?

 

Det samme gjelder jo fyllekjøring. Uskyldige blir skadd da også. Fellesnevneren er jo uvettighet\alkohol. Redskapet (bil\raketter) har ikke skylda.

Livet er farlig, man kan ikke forby alt som muligens kan skade andre.

Fyllekjøring er forbudt. Det er også forbudt å håndtere sprengstoff i fylla. Dessverre så ser det ut til at de færreste overholder det regelverket. Følgelig så må man forby de farligste typene fyrverkeri.

 

Jeg synes det er gøy å skyte opp raketter, og det er flott å se på, men jeg er villig til å ofre denne lille gleden for å gjøre nyttårsaften til en tryggere dag hvor folk ikke får blåst av seg fingre, øyne og neser. Enkelte er tydeligvis mer opptatt av å kunne leke seg med sprengstoff i grisefylla.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er bra med et slikt forbud så lenge folk ikke kan oppføre seg.

 

Hvert år er det branner og skadde folk pga. uvettig bruk av fyrverkeri.

 

Når det samme gjentar seg fra år til år til tross for advarsler hvor farlig dette egentlig er, så er det selvfølgelig at det kommer forbud.

 

Når man ser personer i fylla eller edru sender opp raketter som er siktet mot bygninger, personer, biler osv. eller holder raketten i hånden eller sender fra andre ikke godkjente og utrygge steder er det ikke rart at ma nfår forbud.

 

Misbruker noen få den ene muligheten de har, så vil også de som sender opp sitt fyrverkeri bli straffet. Det er helt naturlig. Akkurat som at yrkessjåførene fikk strengere kjøretidsbestemmelser når man innførte digitale lesere. Dette kommer av utstrakt misbruk av regelverket.

 

Nå er det vel heller ikke snakk om noe forbud, siden raketter i seg selv er forbudt hele året. Det er vel snakk om endringer i dispensasjonene.

 

Får bare håpe at folk tar til vettet, slik at vi i alle fall får lov til å beholde de bakkefyrte rakettene.

Lenke til kommentar

Kan innøre ett kurs alle som vil fyre raketter må gå or og få sertifisering på att de har lov til og fyre raketter, på lik linje som jegerprøve, sprengnings kurs og bil lapp osv. Selgere får kunn lov il og selge til folk med slikt bevis, hvis de seler til andre så blir de nektet og selge raketter. Folk som er drita når de skal fyre opp rakettene vil bli fratatt lappen, og vil få en safig bot. Og en aldersgrense på 18 eller kanskjer 21 år. Andre regler som å fyre opp med en viss avstand fra folk osv. må også bli fulgt, eller skan man også misste lappen og bli bøtlagt. Blir en tatt i og kjøpe for andre så blir en ogsåå fra tatt lappen.

 

Er selvsakt vannskelig og sjekke allt dette, men stikk prøver vil skremme butikker fra og selge til forlk uten bevis. Noen kontroller her og der vil kunne skremme folk også til og ikke fyre uten kurs bevis.

 

Trenger ikke være dyrt og få kurs beviset, er jo ikke så mye kunskap en må kunne, bare litt vanlig folkevett. Ett parr timer og en har lappen i løpe av dagen.

Lenke til kommentar

Her er ett eksempel på hvor billig det er med slike kurs:

 

http://niss.no/index.php?action=view&i...om46553fcadb43e

 

3500 per person for ett slikt kurs. Tror du virkelig folk har lyst til å punge ut grove mengder penger for å få lov til å bruke raketter den ene gangen i året det har vært lovlig i evigheter?

 

Kommunen har ikke råd til å stå for hele showet eller utdanning slik at noen personer kan sende opp raketter en gang i året. Det er ikke vettugt eller lønnsomt i det hele tatt.

 

Og som jeg har nevnt, de verste tullingene, og hoveddel av skadene er den gruppa som kommer til å skaffe seg fyrverkeri utenlands. Dette åpner også for ett flott svart marked av utenlandske produkter og utrygge produkter

 

Det blir jo som om man skulle forby husholdningsapparater/biler/sykler eller whatever fordi noen ytterst få ikke klarer å bruke de fornuftig og skader seg selv eller andre.

 

Vi snakker om en verdensspennende tradisjon som blir systematisk voldtatt. Skal de ta vekk juletreet også? Fordi juletrær kan være årsak til brann eller skader? "Ja, men folk kan jo bare reise inn til byen og se på juletreet, så kan kommunen ta seg av det og passe på at allt går fint for seg"

 

Forøvrig, den eneste gangen jeg har vært vitne til noe skader var da ett batteri veltet og pepret husveggen til de vi var hos. Og det var uforsiktighet hos en edru person. Så tabber skjer uansett. Andre skader jeg er bekjent med. En jeg gikk på skole med sprengte av seg fingrene. Og dette var selvlaget fyrverkeri.

 

Ellers er det jo mange flotte nestenulykker, men litt morro må man da ha lov til å ha den ene gangen i året.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
For å si det sånn, jeg kan snuble i trappa mi og dø, da er jeg uheldig, men sånn er det! Skal man forby trapper da eller? selvsagt ikke... og bil kan man dø av, kniver dør man av osv.. forbyr man alt som kan forårsake ett uhell, så synker livskvaliteten voldsomt.. mener ikke at raketter er livsviktig, men det er en viktig del av feiringen, symbolsk handling på å legge ett år bak seg, å si velkommen til ett nytt.. hva er man tenker på aller først når man hører ordet "nyttårsaften?" jo, det er fyrverkeri.. blir rakettene borte, så kommer man til å tenke "åja, en helt vanlig fest" istedet.. jeg liker å starte alle nyåra mine med ett stort smell og masse baluba!

Sammenligningene du bruker holder rett og slett ikke vann. Det er stor forskjell på helt vanlig verdagslige gjenstander, og noe som ikke bare er strengt regulert, men man faktisk trenger sertifisering for i det hele tatt å bruke.

 

Plutselig en dag i året kan alle og en hver få lov å bruke noe som 364 dager i året er strengt regulert og kan bare utføres av individer med sertifisering. Og de aller fleste har null respekt for det de gjør. Svært mange som fyrer av raketter er beruset.

 

Det blir omtrent som å si at en dag i året innfører man våpenamnseti. Alle personer over 18 år i hele landet kan løpe rundt og leke seg med skytevåpen så mye de bare vil.

 

Hvor stort ramaskrik blir det ikke når en enkelt bilettkontrollør på en ferje har vært ruset på jobb? Det skrives om i alle aviser, vedkommende får strenge straffer, ferjeselskapet får strenge straffer og alle syns det er en stor uting som har skjedd. Men på nyttårsaften synes de fleste at det er helt greit å leke med høyeksplosiver i fylla.

 

Forøvrig så tror jeg du må ha en ganske trist nyttårsaften om fyrverkeriene er den eneste forskjellen fra en helt vanlig helg ellers i året.

 

Forøvrig så er det ikke rart at det nå gjøres noe. Økningen i skader i forbindelse med fyrverkeri er formidabel. Her er oversikten for de som måtte være interestert.

Omfanget har økt fra 52 skader i 95/96 til 200 i 05/06. Heldigvis har tallet gått litt ned igjen i 06/07 til "bare" 158. Men likevell er det helt klart og tydelig at dette er et økende problem.

 

Hadde trappeulykker eller knivulykker økt med 385% i løpet av 10 år, så hadde nok noe blitt gjort med den saken også skal du se.

 

Folk har jo helt klart og tydelig bevist at de ikke klarer å ta ansvar nok, og da er det ikke rart at det kommer reaksjoner.

Lenke til kommentar

innføre kurs?? la oss si at det blir gjennomført, så betyr da ikke det at fulle folk eller andre uten dette beviset får fyrt opp!? Selvom en 18 åring får kjøpe alkohol, så deler/selger han det ut til de mindreårige..

 

Skal politiet ordne opp? hahaha, ikke få meg til å le.. :hrm: hvordan skal de få bukt på alle fulle folk over hele norge? spesielt når alle er på hjemmefester!? nei, det er ett forslag som i mine øyne låter ugjennomførbart..

 

det er snakk om noe som foregår i ca en time, en natt i året.. tror ikke folk kommer til å anstrenge seg så veldig for å få lov til å fyre opp, og ikke er de vel spesielt redd for at politiet skal dukke opp i Portveien 2, kl.00.00 nyttårsaften..

 

 

cyclo: ja mine sammenligninger er helt bak mål, men dine om å gi ut skytevåpen til alle en dag i året, nei den er heeelt realistisk.. :roll: dere skal overdrive så fælt! vi har da vel klart oss rimelig bra i alle år! Og det du sier med at folk har liten respekt for hva de gjør og at det er mange berusede folk som fyrer av.. selvsagt er det det! tror dere folk gidder å holde seg edru, bare for å fyre noen raketter? nei,, det vet jeg aldri kommer til å bli gjennomført.. men betyr ikke at folk ikke har respekt for fyrverkeri selvom de er fulle..

 

Det jeg prøver å si er at en må regne med litt svinn, det bare sånn det er å leve! er en risk... og vi er alle villig til å ta den for å leve godt...

 

og ja, en nyttårsaften uten fyrverkeri, er for meg bare en vanlig fest med ekstra pynt rundt!sier ikke at det ikke er gøy, men blir nå ekstra stas med litt krutt! hva er det dere gjør på festene på nyttårsaften da? er det noe veldig spesielt som foregår på de festene eller?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Her er ett eksempel på hvor billig det er med slike kurs:

 

http://niss.no/index.php?action=view&i...om46553fcadb43e

 

3500 per person for ett slikt kurs. Tror du virkelig folk har lyst til å punge ut grove mengder penger for å få lov til å bruke raketter den ene gangen i året det har vært lovlig i evigheter?

 

Kommunen har ikke råd til å stå for hele showet eller utdanning slik at noen personer kan sende opp raketter en gang i året. Det er ikke vettugt eller lønnsomt i det hele tatt.

 

Og som jeg har nevnt, de verste tullingene, og hoveddel av skadene er den gruppa som kommer til å skaffe seg fyrverkeri utenlands. Dette åpner også for ett flott svart marked av utenlandske produkter og utrygge produkter

Det rare er at de aller fleste steder i verden er fyrverkeri noe privatpersoner ikke har lov å drive med. Fyrverkeri er noe som arrangeres av "eksperter". Men verdens rikeste land har visst ikke råd til slikt i følge deg? Rart at så mange andre land som ikke er på langt nær så rike som oss har klart det.

Det blir jo som om man skulle forby husholdningsapparater/biler/sykler eller whatever fordi noen ytterst få ikke klarer å bruke de fornuftig og skader seg selv eller andre.

Feil.

1) Det er ikke snakk om husholdningsapparater/sykler. Det er faktisk snakk om sprengstoff. 364 dager i året er det strengt regulert, men en dag i året får alle lov. Det er stor forskjell på en sykkel eller et husholdningsapparat og et i utgangspunktet farlig stoff som man må ha sertifisering for å bruke.

2) Det er ikke noe ytterst få ikke klarer å bruke fornuftig. Hvor mange av de som fyrer opp fyrverkeri på nyttår tror du har 0 promille? Å hevde at ytterst få bruker fyrverkeri i beruset tilstand er absurd og en grov underdrivelse. Om halvparten av alle som kjørte bil hadde kjørt i fylla, så skulle du nok sett at det hadde skjedd et og annet der også.

Vi snakker om en verdensspennende tradisjon som blir systematisk voldtatt. Skal de ta vekk juletreet også? Fordi juletrær kan være årsak til brann eller skader? "Ja, men folk kan jo bare reise inn til byen og se på juletreet, så kan kommunen ta seg av det og passe på at allt går fint for seg"

Verdensspennende tradisjon? Det er vell ikke særlig mange andre land enn Norge hvor enhver idiot som vil løper rundt og fyrer av fyrverkeri hele romjula? Nei. Å hevde at det er en verdensspennede tradisjon at alle og enhver over 18 år kan fyre av fyrverkeriet på nyttårsaften er nok en særdeles feil påstand.

Lenke til kommentar

Nei, men skjer det ulykker og man ikke er sertifisert samt ikke har fulgt de til enhver gjeldende retningslinjene så ville det bli lettere å straffe vedkommende også. Og det hadde blitt lettere for forsikringsselskapet å kreve regress.

 

Dessuten er jo fyrverkeri strengt talt forbudt pr. dags dato. Det er bare en dispensasjon som lar oss skyte raketter en time, en dag i året. Selv om de fleste skyter opp fra de første dagene etter jul til langt inn i januar og bryr seg døyt.

 

Og hvis alle må innom samme kurset, så kan de ihvertfall ikke unnskylde seg med at det visste vi ikke osv.

Lenke til kommentar
Det rare er at de aller fleste steder i verden er fyrverkeri noe privatpersoner ikke har lov å drive med. Fyrverkeri er noe som arrangeres av "eksperter". Men verdens rikeste land har visst ikke råd til slikt i følge deg? Rart at så mange andre land som ikke er på langt nær så rike som oss har klart det.

 

Er alle disse andre fantastiske rike landene så spredd som det bygdenorge er? Og med sine få innbyggere og sitt heller reserverte oljefond så er man ikke så rike som man skulle tro. Kommer ann på hvordan man definerer rik, vi har det godt. Vi har mye penger på individuell basis. Men kommunene våre har andre ting å bruke pengene på enn å lære folk opp og stå for hele oppsendingen av fyrverkeri i kommunen.

 

1) Det er ikke snakk om husholdningsapparater/sykler. Det er faktisk snakk om sprengstoff. 364 dager i året er det strengt regulert, men en dag i året får alle lov. Det er stor forskjell på en sykkel eller et husholdningsapparat og et i utgangspunktet farlig stoff som man må ha sertifisering for å bruke.

2) Det er ikke noe ytterst få ikke klarer å bruke fornuftig. Hvor mange av de som fyrer opp fyrverkeri på nyttår tror du har 0 promille? Å hevde at ytterst få bruker fyrverkeri i beruset tilstand er absurd og en grov underdrivelse. Om halvparten av alle som kjørte bil hadde kjørt i fylla, så skulle du nok sett at det hadde skjedd et og annet der også.

 

Jeg sa ikke det, jeg sa. Statistikkene viser jo rett og slett at det er ytterst få av norges innbyggere som blir skadet. Ergo, det blir ikke brukt så i hytt og pine som enkelte vil ha det til. Det er selvfølgelig mange som er beruset når de bruker fyrverkeri. Men antall fyrverkeri som bli skutt opp versus skader er ytterst få.

 

Vi snakker om en verdensspennende tradisjon som blir systematisk voldtatt. Skal de ta vekk juletreet også? Fordi juletrær kan være årsak til brann eller skader? "Ja, men folk kan jo bare reise inn til byen og se på juletreet, så kan kommunen ta seg av det og passe på at allt går fint for seg"

Verdensspennende tradisjon? Det er vell ikke særlig mange andre land enn Norge hvor enhver idiot som vil løper rundt og fyrer av fyrverkeri hele romjula? Nei. Å hevde at det er en verdensspennede tradisjon at alle og enhver over 18 år kan fyre av fyrverkeriet på nyttårsaften er nok en særdeles feil påstand.

 

Nei, det er faktisk selve oppskytning av raketter/fyrverkeri, som blir tatt ifra alle de som ikke kan reise inn til byen eller reise langt for å samles med andre for å se ett kjapt batteribombardment av himmelen. Og dette ødelegger en tradisjon. Og hvis de går inn for totalforbud, enda verre.

Og hva hindrer de med sertifisering å hente inn masse fyrverkeri, reise hjem, drikke seg dritings og fyre av allt mulig i alle retninger sammen med en liten fest?

 

 

Er det "folks egen feil" når kruttlapper til lekepistol blir ulovlig fordi 2 idioter av resten fant på å stikke det i øynene og se hva som skjer når man tenner på?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Er folks egen feil at det blir forbudt. Er man idiot så går det ut over andre. Uansett så er nyttårsrakettene blitt utrolig kjedelige. Bare smell og lite fyrverkeri.

 

 

Mhm. Man skal være edru når man kjører bil, når man skyter, hvorfor skal man ikke være det når man skal sende opp kruttladde raketter som har kraft nok til og skade/drepe et menneske?

 

 

Ansvarsplikt er VEL så stor når det gjelder raketter, som å kjøre bil. Så når det gang på gang, år etter år viser flere ulykker, så er det like greit og bare stoppe det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...