Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Riktig, det finnes et vell av ukontrollerbare måter man kan skade seg selv, eller andre på. Så derfor kan vi vel begrense de tilfellene som er mulige å kontrollere?

 

Hvorfor det? må da ha en form for 'naturlig utvelgelse' vi også? ;)

 

Melder du deg frivillig?

rdin531l.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan oppfattes som et forbud, men kan vel like gjerne forståes som verging av uskyldige. Fyrverkeri er så vidt jeg vet sprengstoff, og ellers når slikt skal behandles så kreves det sertifisering. Dessuten er det vel forbudt å drikke seg snydens før man kauker varsko her! Og begraver noen hundre meter med trafikkert motorvei. Hvis man skal jakte så kreves det også sertifisering. Så i alle andre henseender godtar vi en viss kontroll, men når det kommer til nyttårsfesten så er det liksom for jævlig at noen kan være så lumpne at de vil ha en slutt på unødvendige ulykker. Forstå det den som kan!?

 

Jakt er tross alt jakt, involverer våpen og mål om å skyte og drepe, og er logisk at krever sertifisering. Det er en stor forskjell mellom sprengstoffet som trengs for å begrave noen hundre meter og det man sender opp for litt underholdning. Forøvrig så er det fortsatt ulovlig, ja, ett ypperlig funksjonabelt forbud mot rusmidler og fyrverkeri i kombinasjon. Funker jo bra det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, vi har vel begge sett hvor stemningsfullt det blir på eks. en fotballkamp, når moroklumpene hiver seg ut i det. Nei trekk meg heller noen lapper ekstra i skatt, og sørg for en skikkelig organisert pyroteknisk avslutning på året. Så kan jeg slurpe Gul Enke, så lenge ... :fun:

 

chgul_258898a.gif

Lenke til kommentar
Ja, vi har vel begge sett hvor stemningsfullt det blir på eks. en fotballkamp, når moroklumpene hiver seg ut i det. Nei trekk meg heller noen lapper ekstra i skatt, og sørg for en skikkelig organisert pyroteknisk avslutning på året. Så kan jeg slurpe Gul Enke, så lenge ... :fun:

 

http://www.aperitif.no/images/5723/chgul_258898a.gif

 

Og igjen så spør jeg, hvordan skal dette funke for bygdenorge?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ja, vi har vel begge sett hvor stemningsfullt det blir på eks. en fotballkamp, når moroklumpene hiver seg ut i det. Nei trekk meg heller noen lapper ekstra i skatt, og sørg for en skikkelig organisert pyroteknisk avslutning på året. Så kan jeg slurpe Gul Enke, så lenge ... :fun:

 

http://www.aperitif.no/images/5723/chgul_258898a.gif

 

Og igjen så spør jeg, hvordan skal dette funke for bygdenorge?

 

Kommer fra bygdenorge selv, og skjønner ikke helt problemet?

Lenke til kommentar
Ja, vi har vel begge sett hvor stemningsfullt det blir på eks. en fotballkamp, når moroklumpene hiver seg ut i det. Nei trekk meg heller noen lapper ekstra i skatt, og sørg for en skikkelig organisert pyroteknisk avslutning på året. Så kan jeg slurpe Gul Enke, så lenge ... :fun:

 

http://www.aperitif.no/images/5723/chgul_258898a.gif

 

Og igjen så spør jeg, hvordan skal dette funke for bygdenorge?

 

Kommer fra bygdenorge selv, og skjønner ikke helt problemet?

 

Hvordan skal kommunen sørge for at det blir ett flott spektakulært fyrverkeri for hele folket?

Lenke til kommentar

Er det ikke litt greit da? vi snakker så stadig mange av oss om hvordan vi forbruker så jævla mye dritt fra kina, og her er jo en ting som er ganske konsumer, vi fyrer opp for flere miliarder i "billig" moro som varer et par timer. Men tenk all den dritten det blir ut av det? Tenk alle de unødvendige pengene vi bare brenner da :)

Lenke til kommentar
Ved å bruke innsiden av hodet, kanskje ...?

 

Wow, genialt. Tidenes argument.

 

Ja, hvordan skal kommunen klare å stå ansvarlig for dette. Skal de som noen har nevnt. Utdanne enkelte som kan ta seg av diverse lag rundt forbi, siden de fleste som sender opp fyrverkeri er så spredd så blir dette ett sløseprosjekt som ingen kan ha kontroll på at går riktig for seg uansett.

 

Og hvis de skal stå for ett stort fyrverkeri som du har så lyst på. Så lykke til med at ikke så mange får med seg dette.

 

Er det ikke litt greit da? vi snakker så stadig mange av oss om hvordan vi forbruker så jævla mye dritt fra kina, og her er jo en ting som er ganske konsumer, vi fyrer opp for flere miliarder i "billig" moro som varer et par timer. Men tenk all den dritten det blir ut av det? Tenk alle de unødvendige pengene vi bare brenner da :)

 

Ja, vi burde også forby de meningsløse filmene, kino o.l. Hvor mye dritt har ikke det ført til? Og gud hvor mye penger som brennes her. Samme med dataspill og allt mulig unødvendig "billig" morro.

Lenke til kommentar

Dette betyr jo egentlig bare det at nyttårsaftener fremover, sansyneligvis kommer til å utvikle seg til en dyrere affære enn før.

Kan tenke meg at bot for å fyre opp raketter ikke akkurat blir billig..

 

Dessuten tror jeg antall skadde og døde vil øke etter dette, iogmed at folk kommer til å lage egne reketter istedenfor.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal vi syntes synd i folk som bygger hjemmelagde bomber fordi de ikke klarer å følge en regel?

Hvis vi skal nå godta at folk kommer til å bryte dem, er jo det vel ikke mye vits med de andre lovene i boken er det?

 

Vel, nå er denne loven sammenlignet med andre lover i den boka litt mer omdiskutert enn andre lovene.

 

Og hvis målet er færre skader for å så si at vi ikke bryr oss om de som tyr til hjemmelagede pga. denne regelen er vel litt motsigende?

Lenke til kommentar

Grunnen til at denne loven er tatt i bruk er jo for å minske antall skadde og døde på nyttårsaften. Dette kommer jo til å virke helt mot sin hensikt?

Funker ikke med argumenter som at "Han var jo dum som gjorde det da".

Hvorfor skulle vi syntes synd på de som drakk seg snydens før de fyrte opp sånn som det er nå da?

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal vi syntes synd i folk som bygger hjemmelagde bomber fordi de ikke klarer å følge en regel?

Hvis vi skal nå godta at folk kommer til å bryte dem, er jo det vel ikke mye vits med de andre lovene i boken er det?

 

 

vel, oppegående mennesker bryter ikke loven, nettopp fordi de tenker konsekvenser og at de ikke vil få problemer, men mange unge mennesker (ja, og noen eldre selvsagt) bryter jo loven rett som det er.. noen ganger blir man tatt, andre ganger ikke! loven er med på å holde folk i sjakk, men er jo en god del unntak... så vet ikke helt om det å følge loven er noe man alltid skal stole på! For det skjer ikke, samme med dette rakett greiene, en god del folk som kommer til å gi faen fyre opp allikevel.. meg og mine inkludert!

 

altså er det fest, så er det fest! når jeg skal feire at jeg har klart å overlevd enda ett år, så skal det skje med ett smell og svømme i champagne med partyhatten på!!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Dette betyr jo egentlig bare det at nyttårsaftener fremover, sansyneligvis kommer til å utvikle seg til en dyrere affære enn før.

Kan tenke meg at bot for å fyre opp raketter ikke akkurat blir billig...

Som jeg nevnte tidliger i tråden, straffen for ulovlig bruk av fyrverkeri er bøter og fengsel på inntil 3 mnd.

Lenke til kommentar

sitte inne i 3 mnd for å fyre opp ett par pinneraketter? er vel bare å smile til vaktene så slipper man ut etter 3 dager det! er det ikke sånn det funker her til lands da? :roll: nei, uff,, det er en annen debatt..

 

men som sagt, folk kommer til å fyre opp uansett hvilke regler som kommer.. og skader kommer til å skje.. sannsynligheten for at du skal dø er større på veien bort til festen enn på selve festen skulle jeg tro..

Lenke til kommentar
Ja da er vi fler. Blir ikke nyttårsaften uten raketter :w00t:

 

Edit:

Jeg har ikke spørt om hva straffen blir jeg Cyclo?

Sa bare at bøtene vi får kommer til å svi. Fengsel intil 3 måneder gjelder vel for de som nekter å betale bot?

 

 

Fikk bare lyst til å gripe tak i den der...

 

Ikke det at det ville være snakk om fengsling i noen større grad for det lovbruddet uansett. Bøter ja, heftige bøter ja.

 

Men med dagens fengsels system og den kapasiteten vi har til å faktisk holde kriminelle INNESPERRET så funker det ikke om det etter en dag i året skal være massefengslinger... Ventetiden på å sone begynner å bli lang nok som det er for fyllekjørere OL, helvette, skal vi sette folk som bryter denne loven på delt celle med mer alvorlige kriminelle? vi må det allerede, fyllekjørere sendes til samme soningsplass som tyngre kriminelle da soningstedene er fylt opp... og som vi vet fører dette en del problematikk med seg..

 

Woh, bli trekt med inn i den kriminelle verden

som 19 åring, fordi man følte for å sende en rakket! da veit vi at hensikten med loven er nådd :thumbup:

 

Hele forslaget stinker, på grunn av noens idioti stoppes en livslang tradisjon for mange..

Og vi vet det ikke kommer til å minske skadeomfanget noe spessielt, siden folk kommer til å mekke sitt eget fyrverkeri i større grad enn før, dermed er risikoen for den vanlige mann økt uansett...

 

Jeg kan vedde begge armene mine på at ihvertfall 1/100 innbyger i lille Norge mekker eget fyrverkeri/kjøper svart ukontrollert fyrverkeri per år de kommende ti årene for å holde tradisjonen levende. Og de kommer ikke til å være alene når det sendes opp, så sånn jeg ser saken er det:

 

1.)

en viss kontroll på kvalitet og sikkerhet på det som sendes opp/null kontroll på de som sender opp... Bøter for å bryte de reglene som er

2.)

Ingen kontroll på kvalitet/sikkerhet på det som sendes opp/null kontroll på de som sender opp.... Bøter for å bryte de reglene som er

 

Woh, lurer på jeg ass...

 

Jeg vet med sikkerhet at "tilbudet" fra komuner etc ikke kommer til å strekke til for å dekke det befolkningen står for selv hvert år, kanskje et litt fett show på 4-5 tettsteder i komunen(om det er en rik komune)..

Men mindre komuner med mer spredt befolkning?

Eksempel, Rømskog Komune Østfold...

 

Areal 183 km²

Befolkning 652 (2007)

 

jess, skal komunen bruke midlene sine på et show? og, i en komune med så spredt og liten befolkning, hvordan skal kvaliteten på opplevelsen kunne matche den man oppnår ved oppskytning privat?

 

eller for den saks kystnorge? jævlig kjekt å måtte ut og kjøre båt for å samles på en eller annen øy/kystbygd midt på natta nyttårsaften for å få se det lille komunen er villig til å påkoste seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...