Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jukse på prøve


Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Jeg skriver den her på enten manglende kunnskap fra deres side, eller at jeg suger til å forklare enda mer enn jeg trodde x). Det det i praksis er snakk om her er et slags monoalfabetisk substitusjonsschiffer. (bortsett fra at det ikke benyttes noen nøkkel elns)

 

Det er ikke snakk om å huske noe.

 

Det er ikke snakk om en lur huskeregel (untatt ofc - den som formes av bokstavene som leddene representerer)

 

Det er altså ikke snakk om (siterer Kris): "Metoder som gjør at han husker bedre"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han får ta prøven i et helt annet rom, som er helt tomt, og ikke får ta med seg noen ting, ikke har noen tatoveringer eller liknende, og han får heller ikke ha på seg noe tøy. Klarer han prøven like bra da?

 

Hvis han gjør det, er det ikke juks. Da er det bare hans måte å lære ting på.

Lenke til kommentar
Hvis han får ta prøven i et helt annet rom, som er helt tomt, og ikke får ta med seg noen ting, ikke har noen tatoveringer eller liknende, og han får heller ikke ha på seg noe tøy. Klarer han prøven like bra da?

 

Hvis han gjør det, er det ikke juks. Da er det bare hans måte å lære ting på.

Ja, men det gjør han om han lager en binnær jukselapp v/å nappe hår også! eller strikkmerker! eller whatever! Så den påstanden der holder nok, desverre, ikke vann.

Lenke til kommentar

Om han skal få noe ut av fingerbevegelsene må han vel nødvendigvis ha memorert noe som disse fingergreiene symboliserer? Dermed er det jo en måte å huske på, eller et slags mentalt notat som han kobler med fingerbevegelsen?

 

Mao det samme som å pugge noe, bare at han husker det lettere/mer detaljert eller noe?

 

Hvis han aldri har åpna boka har han jo ikke noe å forbinde med leddsakene? Da er det vel en slags memoreringssak, som kan sidestilles med pugging?

Lenke til kommentar
Det er heller ikke juks å nappe hår under en prøve :-)

Vel, du napper de teknisk sett FØR prøven, men jeg antar det var det du mente. Jeg foreslår at du googler "steganografi" (tror d skrives sånn), og så kommer tilbake til denne tråden og forteller oss ditt synspunkt på hårnapping etter å ha lest om dette.

 

Om han skal få noe ut av fingerbevegelsene må han vel nødvendigvis ha memorert noe som disse fingergreiene symboliserer? Dermed er det jo en måte å huske på, eller et slags mentalt notat som han kobler med fingerbevegelsen?

 

Mao det samme som å pugge noe, bare at han husker det lettere/mer detaljert eller noe?

 

Hvis han aldri har åpna boka har han jo ikke noe å forbinde med leddsakene? Da er det vel en slags memoreringssak, som kan sidestilles med pugging?

Sett inn post-it note det står "fingergreier, bevegelser" etc. i posten din og se om den fortsatt har mening.

 

Det jeg endret er uthevet:

 

Om han skal få noe ut av post-it lappen må han vel nødvendigvis ha memorert noe som dette tegnsettet symboliserer? Dermed er det jo en måte å huske på, eller et slags mentalt notat som han kobler med tegnene?

 

Mao det samme som å pugge noe, bare at han husker det lettere/mer detaljert eller noe?

 

Hvis han aldri har åpna boka har han jo ikke noe å skrive på post-it lappen? Da er det vel en slags memoreringssak, som kan sidestilles med pugging?

 

Ser du poenget mitt? Det er altså snakk om tegn, på samme måte som bokstavene i det latinske alfabetet! Eller mer presist: Numeriske fremstillinger av disse bokstavene.

Lenke til kommentar
Men det er hans måte å lære på, ikke juks! Han lærer seg det han skal lære, selv om han lærer det annerledes enn andre.

Nå begynner du å gjøre meg mektig irritert. Enten gjør du deg dum med vilje, eller så har du misforstått noe.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Steganography --> Hårnapping (regner med at du ikke gadd å lese i stad, siden du kommer med enda en dum 1-liner uten nevneverdig innhold)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Substitution_cipher --> Samme prinsippet som "fingermetoden," du lar et tegn (en vinkel) stå for et annet (et tall\en bokstav).

 

Bare for sikkerhets skyld, er du enig i denne definisjonen på juks, evt. hvorfor ikke?

Å ta en test på en uærlig måte, som ved uregelmessig tilgang til svarene, eller informasjon som gir svarene.

 

Er du enig i at å ta med en lapp med notater på er juks?

 

Dersom du svarte ja på de to spørsmålene, er du, med de to wiki-artiklene som argumentasjon, også enig i at "fingermetoden" er juks.

Lenke til kommentar

Hvis han tar med en drøss med bilder av alle disse posisjonene og ser på dem under prøven, da er det juks ja.

 

Men hvis det bare er i hodet og fingrene er det jo ikke det. Om en som har fotografisk hukommelse skriver en jukselapp, men ikke tar den med seg inn, bare ser den for seg inne i hodet, da er det jo ikke juks.

 

Men holder han kompisen din hånden helt stille og i samme posisjon igjennom hele prøven? Da får han vel ikke ekstremt mye info ut av det? Hvis han holder hånden helt stille, så kan du kanskje kalle det juks. Om han endrer posisjonene underveis, er det jo noe han har lært seg, ihvertfall halvveis.

 

Dette var sykt komplisert. Enten er vi idioter, ellers så har du misforstått. Vi får se hva det blir. :p

Lenke til kommentar
Hvis han tar med en drøss med bilder av alle disse posisjonene og ser på dem under prøven, da er det juks ja.

 

Men hvis det bare er i hodet og fingrene er det jo ikke det. Om en som har fotografisk hukommelse skriver en jukselapp, men ikke tar den med seg inn, bare ser den for seg inne i hodet, da er det jo ikke juks.

 

Men holder han kompisen din hånden helt stille og i samme posisjon igjennom hele prøven? Da får han vel ikke ekstremt mye info ut av det? Hvis han holder hånden helt stille, så kan du kanskje kalle det juks. Om han endrer posisjonene underveis, er det jo noe han har lært seg, ihvertfall halvveis.

 

Dette var sykt komplisert. Enten er vi idioter, ellers så har du misforstått. Vi får se hva det blir. :p

Ååhh!!! Vi tenker forskjellig!! : D:D:D:DDD

 

Altså det han gjør: lese fra lapp --> "stille inn" hendene. Gå inn til prøvene, mens hendene holder posisjonene sånn nogen lunde.

 

Han kan slippe posisjonene i noen sekunder (kortidsminne, som jeg har nevnt før), for å overføre informasjonen til et kladdeark elns, så er det all good! : )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Jeg sikret meg standpunktkarakter i Tysk på VG2 ved å skrive hele den siste prøven på engelsk og deretter kjøre den gjennom Babelfish. Scora 2-til-1 på prøven men sikra meg en 2er i standpunkt. Puuh!

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Jeg satt på drøssevis med lapper på stolen, og tok opp en og en for å skrive over. Det datt ned en lapp på gulvet, det lager lyd i et stille klasserom. Heldgivis merka ingen det. Jeg orka ikke øve til prøven fordi jeg hadde bursdag dagen før. :(

 

Jeg har også juksa andre ganger, og har aldri blitt tatt.

Lenke til kommentar
Han kan slippe posisjonene i noen sekunder (kortidsminne, som jeg har nevnt før), for å overføre informasjonen til et kladdeark elns, så er det all good! : )

 

Var slik jeg trodde. Altså ingen god juksemetode (eller ikke!) da det er veldig begrenset hva slags informasjon du klarer å få inn i 10 bøyde fingre. Såfremt det ikke er snakk om et fem-siders pensum så vil jeg si at metoden er ganske PHAIL

 

;)

Lenke til kommentar
Han kan slippe posisjonene i noen sekunder (kortidsminne, som jeg har nevnt før), for å overføre informasjonen til et kladdeark elns, så er det all good! : )

 

Var slik jeg trodde. Altså ingen god juksemetode (eller ikke!) da det er veldig begrenset hva slags informasjon du klarer å få inn i 10 bøyde fingre. Såfremt det ikke er snakk om et fem-siders pensum så vil jeg si at metoden er ganske PHAIL

 

;)

Den er enkel, rask, og i praksis umulig å oppdage, og hvertfall å bevise - ikke phail. Vil tro det er snakk om 10 - 20 tegn etter dekompresjon, altså opp til 10 årestall. GENIALT!

Lenke til kommentar

Kanskje 1 av 20 blir tatt under juksing, tipper jeg. Men det som er merkelig er at lærerene ofte ikke skjønner den enkleste juksingen.

 

Jukset en gang med en kamerat. Vi satt nærme hverandre, så vi satt og sa svarene til hverandre. Læreren skjønte ingenting, noe som var merkelig.. :p

Lenke til kommentar

En idiot i klassen som satt ved siden av meg under en prøve, stjal bare plutselig prøvearket mitt! Vi snakker om å dra det åpenlyst bort på pulten sin, og begynne å skrive av! :wow:

 

Jeg ble kjemperedd for å bli "oppdaget", læreren hadde sikkert trodd jeg var med på det. -.-

Så jeg satt bare der og latet som om jeg lente meg over pulten, slik at ingen så at jeg ikke hadde noe ark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...