Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jukse på prøve


Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kun jukset TO gang.

Prøve i heimkunnskap, hadde en lapp i lomma, skrevet et eller annet angående proteiner, karbohydrater etc på den. Fikk 5 på prøven, som beste på min gruppe, og da 5 i heimkunnskap. Dette var kun for å få opp snittet mitt, og var i 9. klasse, så høyst irrelevant juks ;)

 

Tentamen i matte, 9. klasse. Vi fikk ha en perm med notater, og lærerne brukte en prøve som lå på internett. Jeg hadde løsningen på en 3-poengs oppgave i permen. Tjente 1 poeng på det, som nok en gang er irrelevant :)

 

Litt offtopic, angående norskfaget:

1. til 10. klasse er dette nødvendig, vi lærer å lese, skrive, rettskrivning, gramatikk, sjangre etc. Fra og med VG1 begynner dette faget å bli en parodi. Hvorfor i ALL VERDEN skal jeg lære å analysere et bilde? Hvis analysering av bilder var innenfor mitt interesseområde hadde jeg gått noe ala kunstnerlinje. Hvorfor var den røde ballen plassert akkurat der? Neeei du, deeet...driter jeg i :)

Samme med å analysere og tolke tekster. Har lest dritmange bøker, jeg leser ei bok eller en tekst fordi jeg synes den er interessant, spennende, informerende etc, ikke fordi jeg har lyst å tolke hva forfatteren mener, hvorfor han skriver a i stedet for b.

 

Derimot, om vi faktisk fikk litt repetisjon fra u-skolen o.l. hadde det faktisk vært et fag jeg har nytte av. Spør en gjennomsnittlig VG2-elev hva en konjunksjon er, nevn de personlige pronomen osv. Alarmerende få vet akkurat det. Det er faktisk elver på VIDEREGÅENDE som ikke kan og - å regelen, repetisjon? Nei, maleri ;)

 

Det eneste norskfaget gjør er å trekke ned snittet. Enten fordi jeg ikke vet hvorfor kunstneren brukte gult i stedet for rødt, eller fordi det tar fokus vekk fra fag som faktisk betyr noe.

 

Nynorsk? Gjør det i det minste valgfritt, jeg har NULL interesse for nynorsk.

Lenke til kommentar
Og mange har null interesse for matematikk.

 

Poenget ditt?

Man kan ha nytte av matematikk. Man kan velge T-matte på VG1 og VG2, en type matte som generelt sett er "walkover". Altså man kan så godt som velge bort matte.

Norsk er OBLIGATORISK, og fra og med vg1, 100% ubrukelig for alle som ikke har interesse av å lære å tolke eller analysere en tekst eller et bilde.

 

 

Når skal dagens ungdom begynne å akseptere at norsk er og blir eit fag i det norske skulesystemet, både nynorsk og bokmål.

Samtidig som gårdagens ungdom innrømmer at de har vært for pinglete til å si ifra, til å prøve å forandre på systemet.

Noen gang hørt uttrykket "Silence is acceptance / Den som tier, samtykker"? Tenk litt :)

Lenke til kommentar

Så eg er pinglete fordi eg aksepterar å lære fag som er nyttige og som eg ikkje har noko imot å læra i skulen? Viss du ser på det slik så.

 

Men dette går langt off topic, og eg er lei av å diskutere om sidemål burde bli tatt bort frå skulesystemet, kjem ingen veg med det, er det same som kristendomsdiskusjonane mellom ein ateist og ein kristen.

Lenke til kommentar
Så eg er pinglete fordi eg aksepterar å lære fag som er nyttige og som eg ikkje har noko imot å læra i skulen? Viss du ser på det slik så.

 

Men dette går langt off topic, og eg er lei av å diskutere om sidemål burde bli tatt bort frå skulesystemet, kjem ingen veg med det, er det same som kristendomsdiskusjonane mellom ein ateist og ein kristen.

Nei. Som sagt, nynorsk er ikke nyttig for meg. Jeg har NULL nytte av å lære å skrive nynorsk, og jeg har veldig mye imot nynorsk. Jeg har NULL nytte av å lære å tolke en tekst eller analysere ett bilde, og har veldig mye imot at det tvinges på meg.

 

Du bare bekrefter det jeg har sagt. JEG har ikke nytte av det, hvorfor må jeg tvinges til å lære det? Du har tydeligvis nytte av det, du får lov å lære det. Hadde du godtatt å fått null undervisning i nynorsk (eller kanskje i ditt tilfelle, bokmål)?

 

Såklart det går offtopic. Jeg kom med mitt synspunk, som forresten høres 100% logisk ut (nyttig, få lære, bra. Unyttig, tvinges til å lære, dårlig), og du kommenterte det på en ekkel og sarkastisk måte. Da svarer jeg :)

Endret av Emilkake
Lenke til kommentar
Og mange har null interesse for matematikk.

 

Poenget ditt?

Du glemmer en vesentlig forskjell: Uten matematikk hadde vi fortsatt løpt rundt og kastet steiner på hverandre, noe som ikke kan sies å være tilfellet for norsk...

 

Så eg er pinglete fordi eg aksepterar å lære fag som er nyttige og som eg ikkje har noko imot å læra i skulen? Viss du ser på det slik så.

 

Men dette går langt off topic, og eg er lei av å diskutere om sidemål burde bli tatt bort frå skulesystemet, kjem ingen veg med det, er det same som kristendomsdiskusjonane mellom ein ateist og ein kristen.

Nei. Som sagt, nynorsk er ikke nyttig for meg. Jeg har NULL nytte av å lære å skrive nynorsk, og jeg har veldig mye imot nynorsk. Jeg har NULL nytte av å lære å tolke en tekst eller analysere ett bilde, og har veldig mye imot at det tvinges på meg.

 

Du bare bekrefter det jeg har sagt. JEG har ikke nytte av det, hvorfor må jeg tvinges til å lære det? Du har tydeligvis nytte av det, du får lov å lære det. Hadde du godtatt å fått null undervisning i nynorsk (eller kanskje i ditt tilfelle, bokmål)?

 

Såklart det går offtopic. Jeg kom med mitt synspunk, som forresten høres 100% logisk ut (nyttig, få lære, bra. Unyttig, tvinges til å lære, dårlig), og du kommenterte det på en ekkel og sarkastisk måte. Da svarer jeg :)

Til duden som iiriterer meg grenseløst ved å skrive nynorsk: Det er ingen logikk i "argumentene" dine. Påstår ikke at vi ikke trenger språkopplæring, men hadde vi hørt på deg hadde vi aldri hatt noen utvikling i det hele tatt.

 

Nynorsk: Hjelper oss ikke med en jæ**a dritt. Ville du lært deg mandarin bare for å kunne si "Hei! Jeg kan mandarin!" Ikke det nei? Jeg har liten lyst til å lære meg et språk jeg ALDRI kommer til å benytte meg av en halv gang etter endt VGS.

 

Norsk: (det stemmer.. BOKMÅL er EKTE norsk) Som nevnt ovenfor, hva faen har bildeanalyse med språkopplæring og gjøre? Og.. reklame? Film..? DA HADDE JEG GÅTT MK!!!! >.<

 

Er forøvrig enig i analogien din til *test-diskusjoner.. Ender alltid med at de som "tror" på en eller flere guder ikke kan begrunne en dritt og bare står og babler om hvordan det er derfor det kalles "tro" osv.. Hver gang nynorsk-fjolsene taper debatten spruter det straks masse vrøvl ut av kjeften på de om om at "Sånn har det alltid vært, og da må det fortsette og være sånn." ... Idioter!

 

EDIT: Og btw, hadde jeg hatt en terminator, kun en, ville jeg gladelig sendt den tilbake til det herrens år 1813 for å knerte Ivar Aasen før han i det hele tatt lærte seg å snakke!

 

Tenk dere den herlige monologen! (skulle vært på bokmål da men!)

 

terminator.jpg

 

"I am a sophisticated cyborg killing machine sent back in time to change the future for one lucky nation"

 

"Kva?"

 

*1 stk. død Ivar Aasen*

Endret av Newklear
Lenke til kommentar

Haha, Herregud altså. Denne tråden heiter "Jukse på prøve", og no har det komt igang ein debatt om kor hvidt nynorsk er nyttig for folk. Forresten, du meiner at bokmål er ekte norsk Newklear? Såvidt eg hugsar stammar bokmål frå dansk.

 

Eg skal ikkje stå i vegen for dykk i å meine at de ikkje har noko nytte av nynorsken, for eg trur dykk, og skjønar frustrasjonen dykkar, men gjer no i det minste ein innsats. Livet er ingen dans på roser.

 

Og norskfaget handlar ikkje kun om språket norsk, men norsk film, reklame, og faktisk bilder óg. Er ikkje sjølve biletet som har noko med norsk å gjera, men det å klare å uttrykkje seg godt for ein analyse ein gjer er viktig. Men som sagt, viss de vil diskutera nynorsk, gjer det i ein tråd der dette er tema.

Lenke til kommentar
Eg skal ikkje stå i vegen for dykk i å meine at de ikkje har noko nytte av nynorsken, for eg trur dykk, og skjønar frustrasjonen dykkar, men gjer no i det minste ein innsats. Livet er ingen dans på roser.

 

Jeg har kun jukset 2 ganger, som sagt, og begge gangene viste det seg å være svært irrelevant om jeg hadde jukset eller ikke. Jeg vet det var litt offtopic(advarte jo faktisk om offtopic), men jeg hadde lest debatten litt tidligere å ville rett og slett si MIN mening ;)

 

Juks har vel i grunn ikke noe å si angående innsats i fag som norsk, i og med at det er vanskelig å jukse når man skal skrive en tekst. I alle fall når lærere har programmer som på en eller annen måte sjekker om du har skrevet teksten selv (høres ut som et program som kryssrefererer din tekst mot google ellerno) :p

 

Norskfaget kan godt være der, men akkurat nå vil jeg ha mer repetisjon enn bildeanalyse (som så vitterlig ble sagt, jeg går tross alt ikke MK^^). Jeg merket når jeg hadde tysk i fjor at manglende repetisjon av tidligere norsk gramatikk(og stor bruk av engelsk. Måtte på norsktentamen gå på Clue for å oversette et ord fra engelsk til norsk ettersom jeg visste det engelske ordet, men kunne ikke finne det norske) har gjort at mye har gått i glemmeboka :p

 

Juks er nesten kun effektivt i "faktafag" som matte, historie og religion, og vil kun føre til at DU taper på det til slutt. Ja jeg jukset på ÉN heimkunnskapsprøve, for å veie opp for mine manglende sykunnskaper i snittet. Ja jeg jukset på ÉN mattetentamen, eneste mulige effekt var å imponere mattelærern, svært trivielt :p

 

For øvrig har jeg en tendens til å skrive alt for lange poster...WHYYYYY

Men tror jeg klarte å vri meg over ontopic? Sånn ca i alle fall :)

Endret av Emilkake
Lenke til kommentar
Haha, Herregud altså. Denne tråden heiter "Jukse på prøve", og no har det komt igang ein debatt om kor hvidt nynorsk er nyttig for folk. Forresten, du meiner at bokmål er ekte norsk Newklear? Såvidt eg hugsar stammar bokmål frå dansk.

 

Eg skal ikkje stå i vegen for dykk i å meine at de ikkje har noko nytte av nynorsken, for eg trur dykk, og skjønar frustrasjonen dykkar, men gjer no i det minste ein innsats. Livet er ingen dans på roser.

 

Og norskfaget handlar ikkje kun om språket norsk, men norsk film, reklame, og faktisk bilder óg. Er ikkje sjølve biletet som har noko med norsk å gjera, men det å klare å uttrykkje seg godt for ein analyse ein gjer er viktig. Men som sagt, viss de vil diskutera nynorsk, gjer det i ein tråd der dette er tema.

Og dansk stammer fra..? Og hva var det nynorsk stammet fra igjen? Nei ,ikke dialekter.. mente før det! (hehe..) Nok et eksempel på analogien din i praksis. "nynorsker er jo der, så bare aksepter det." Du synes det ike det er et problem at språkopplæringen vår forringes av kunstanalyse? Det gjør nemlig jeg!

 

det stemmer.. BOKMÅL er EKTE norsk

 

Bokmål er dansk. Nynorsk er nærmere norsk. Dog dialektene er fulltreffer, ingen ved siden av eller over.

(...)

Trekker vi den litt lenger er det egentlig tysk du og jeg snakker... BOKMÅL er NÅTID! og EKTE norsk!

 

[/off-topic]

 

Jeg har kun jukset 2 ganger, som sagt, og begge gangene viste det seg å være svært irrelevant om jeg hadde jukset eller ikke. Jeg vet det var litt offtopic(advarte jo faktisk om offtopic), men jeg hadde lest debatten litt tidligere å ville rett og slett si MIN mening ;)

 

Juks har vel i grunn ikke noe å si angående innsats i fag som norsk, i og med at det er vanskelig å jukse når man skal skrive en tekst. I alle fall når lærere har programmer som på en eller annen måte sjekker om du har skrevet teksten selv (høres ut som et program som kryssrefererer din tekst mot google ellerno) :p

 

Norskfaget kan godt være der, men akkurat nå vil jeg ha mer repetisjon enn bildeanalyse (som så vitterlig ble sagt, jeg går tross alt ikke MK^^). Jeg merket når jeg hadde tysk i fjor at manglende repetisjon av tidligere norsk gramatikk(og stor bruk av engelsk. Måtte på norsktentamen gå på Clue for å oversette et ord fra engelsk til norsk ettersom jeg visste det engelske ordet, men kunne ikke finne det norske) har gjort at mye har gått i glemmeboka :p

 

Juks er nesten kun effektivt i "faktafag" som matte, historie og religion, og vil kun føre til at DU taper på det til slutt. Ja jeg jukset på ÉN heimkunnskapsprøve, for å veie opp for mine manglende sykunnskaper i snittet. Ja jeg jukset på ÉN mattetentamen, eneste mulige effekt var å imponere mattelærern, svært trivielt :p

Juks kan være svært effektivt i norsk\engelsk også, bare du vet hvordan du skal unngå å bli fersket av slike programmer. Dog mer tidkrevende enn i "faktafag."

 

Btw, tips til neste gang du skal inponere mattelæreren: Vis han\henne hvordan du v/hjelp av matte kan jukse i andre fag! : ) Kongurensregnig og forskjellige former for kryptering er ting som kan brukes.

Lenke til kommentar

Bra med litt on topic etter gamalt. Dei fleste har vel juksa ein eller anan gong, anten dei ville det eller ikkje. Kan hugse ein gong ein kamerat gav meg ein lapp under ein prøve, heilt uoppfordra, og eg tok no imot eg, men fekk ikkje tid til å lese den då læraren merka det.. Ville eigentleg ikkje ta imot den, og nekta fyrst, men han prøvde seg igjen. Rar type igrunn.

 

Det kan no vera nyttig med jukselappar i norsk og, finst jo "faktaprøvar" i det faget óg. Læraren min gav alltid ein heil drøss med faktaspørsmål, 20-30 småspørsmål han hadde plukka ut, huff.

Lenke til kommentar
Bra med litt on topic etter gamalt. Dei fleste har vel juksa ein eller anan gong, anten dei ville det eller ikkje. Kan hugse ein gong ein kamerat gav meg ein lapp under ein prøve, heilt uoppfordra, og eg tok no imot eg, men fekk ikkje tid til å lese den då læraren merka det.. Ville eigentleg ikkje ta imot den, og nekta fyrst, men han prøvde seg igjen. Rar type igrunn.

 

Det kan no vera nyttig med jukselappar i norsk og, finst jo "faktaprøvar" i det faget óg. Læraren min gav alltid ein heil drøss med faktaspørsmål, 20-30 småspørsmål han hadde plukka ut, huff.

Hehe, minner meg om en tråd i trafikkforumet, en post der om en som strøk på oppkjøring fordi en "kamerat" hadde løpt plutselig ut i gata og sensor måtte bråbremse ^^

 

Joa, det kommer an på lærere også da.

Vår lærer tenker kun "stil, lang tekst, meeeer teeeekst!". Nesten alt av arbeid krever enten jobbing i 8-20 norsktimer eller en søvnløs natt(ettersom jeg ikke klarer å jobbe effektivt hvis jeg ikke er under press er det alternativ 2 på meg som oftest).

Pararellklassen min har en lærer som enten gir de en praktisk oppgave som filming eller noe prosjektarbeid, eller en faktaprøve(feks om litteraturperioder) :p

 

Menmen, slike faktaprøver eller prøver i fag som historie og religion er null problem for meg, jeg får med meg og husker det meste som skal til for 5-6, uansett hvor lite det ser ut til at jeg følger med, så trenger ikke juks der :p

 

Minner meg om VG1.. Jeg sitter å spiller et eller annet, WoW eller CS elns, de fleste ser ut som de følger med, selv om svært få faktisk gjør det. Får et spm om det læreren har snakket om, kan svaret med en gang(geografi faktisk). Spesielt gøy når alle forventer at man skal "drite seg på leggen" ^^

 

Menmen, forskjellig fra person til person, I'm blessed :p

Endret av Emilkake
Lenke til kommentar

Det er det som er så rart.. Jeg følger egentlig ikke med i timene, men av en eller annen grunn kommer mye av infoen inn uansett..

 

Matte er i grunn det eneste faget hvor jeg faktisk leser i boka, ettersom matterlæreren vi hadde i fjor ikke kunne lære fra seg.. Men jeg kan love deg der er mange som irriterer seg over at jeg kan sitte å spille hvasomhelst i mens læreren forklarer på tavla, og i mens de fleste andre gjør oppgaver, og likevel få 5 i matte :p

Lenke til kommentar

Jukser sjelden, men har hørt at mange av de som jukser sier at de kunne like godt å ha lest og fått 5, men jukser isteden fordi de er late.

 

Det har jeg sett eksempler på mange ganger, kamerater som faktisk har evnen til å lese og lære seg det, men ikke gidder av og til og lager dermed en jukselapp av latskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...