Gå til innhold

Firefox i flere varianter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kun hørt om Windows Mediaplayer, så jeg bruker det om alle musikkavspillingsprogrammer.

 

FF er ikke naturlig, hvor kommer F nr. 2 fra? (Nei, det er et sammensatt ord, hadde det hett Fire Fox hadde jeg vært enig.) Den offisielle forkortelsen er som den er nettopp av den grunn, at det bare er ett ord i navnet.

 

 

 

Zethyr: Må si meg enig der, dog vil vi jo fortsatt få valget om å bruke et annet tema, så egentlig kan de lage det så kronglete de bare vil.

Lenke til kommentar

Haraldson:

Det var nå en høyst usaklig sammenligning å si at jeg skulle bruke FF for eks. Internet Explorer også. Slik du igrunn sier i ditt innlegg.

 

Hvordan forkorter du Thunderbird? Første og siste bokstav der også, altså TD? Eller forstår man at det er to ord satt sammen med to ordlyder og benytter derfor disse "forbokstavene", TB og FF.

 

FF er en høyst vanlig forkortselse for Firefox, også i miljøer som programmerer mot denne nettleseren.

 

Balletryne:

Akkurat mitt poeng også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tja, så vidt jeg har fått med meg har de ikke gått ut med noen offisiell forkortelse, de bruker fullt navn overalt. Poenget er bare at jeg velger å følge standarden, når den først finnes.

 

Vil ikke si sammenligningen var så usaklig, hovedpoenget var at det hørtes noe ignorant ut. Det blir som om jeg insisterer på å kalle en spade en hakke, selv om jeg har lært at en spade er en spade. For all del, du kan forkorte til FiX for min del, men å si at du ikke har hørt noe annet enn FF, når du har fått en link til en offisiell kanal, hørtes det noe trasig ut. ^_^

Lenke til kommentar
FF er ikke naturlig, hvor kommer F nr. 2 fra? (Nei, det er et sammensatt ord, hadde det hett Fire Fox hadde jeg vært enig.) Den offisielle forkortelsen er som den er nettopp av den grunn, at det bare er ett ord i navnet.

Se på logoen:

 

firefox.png

 

Jeg vil si det ser ut som en rev med en hale som minner om flammer. Fire-Fox. Et sammen satt ord. Derfor foretrekker jeg å forkorte til FF selv om Mozilla foretrekker Fx eller fx i følge den linken.

Lenke til kommentar

nå har jeg ikke får med meg hvor firefox er laget hen , men internasjonal og spesielt amerikaneren har en helt annen forkortelse på orden en vi har her i Norge.

 

FF er naturlig fordi det er den eneste forkortelsen jeg har hør om .

 

FX kan bety 100 andre ting.

 

fx2 er f.eks en film

fx svensk ord for "for eksempel"

 

jeg har aldri hørt eller set at man bruker førtste og siste bokstav i et ord som forkortelse

 

hva tror dere MT betyr ?

ser ikke dette rart ut Microsoft

Lenke til kommentar

En forkortelse kan oppstå helt uavhengig av hva utviklerne av produktet måtte mene om saken. FF er nok den aller vanligste forkortelsen for Firefox, og alle jeg kjenner (av de jeg kan finne på å diskutere webbrowsere med) bruker denne forkortelsen. Det er kanskje ikke offisielt, men det blir en 'de facto' forkortelse.

 

Sånn som at vi i norge kaller Coca-Cola for "Cola", mens den "offisielle" forkortelsen er "Coke".

 

Skjønner ikke helt at folk henger seg opp i dette (oops, der gjorde jeg vel det selv, ved å svare på dette :p )

 

On-topic: Dette er sikkert flott for de som er opphengt i at ting må se så voldsomt "integrert" ut. Personlig håper jeg de gjør FF(!) kjappere og reduserer minneforbruket litt (Den klarte å tygge opp over 2GB her, i løpet av noen timer, sånt er dog sjelden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...