Gå til innhold

Firefox i flere varianter


Anbefalte innlegg

Fx er mest naturlig fordi FF gir inntrykk av at det er en abbreviasjon (de to store bokstavene), noe det ikke er. Så enkelt som det. Fin måte å motvirke stygge CamelCase-trender på i samme slengen, litt for mange som tror det heter FireFox.

 

Hvorfor ikke Ff da? Fordi det ikke er det "offisielle"?

Er NRK også galt (som MS)?

 

(Både FF, Fx, MFF, MF og FFX står her. Bare for å si at det finnes variasjoner)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, det er artig å kverulere. :D

 

Du har kommet med en kilde som lister opp vanlig brukte forkortelser. Jeg har kommet med en offisiell kilde som sier hva som er foretrukket forkortelse, noe som vel kan sies å være den offisielle forkortelsen (siden den som nevnt er foretrukket av Mozilla og de derfor vil bruke den selv).

 

Når det gjelder NRK og MS; Jeg har kommet med generell info om forskjellen på en abbreviasjon og en sammentrekning. Noen velger å hive på en stor bokstav i forkortelsen for hver del av et sammensatt ord, andre ikke. I en ideell verden har vi mangfold og valgmuligheter. Dette betyr at en del forskjellige ting pga. tilfeldigheter får like forkortelser. Noen ønsker å unngå dette. En tenkt organisasjon 'North American Zionistic Immigrants' ville for eksempel ikke ha forkortet organisasjonsnavnet til 'NAZI'. På samme måte er det dumt for MS om det bare skulle hett M, mest fordi én bokstav ikke sier så voldsomt mye alene. NRK kunne sikkert ha hett NR.

 

Poenget med alt dette snikksnakket er at det for det meste er opp til hver enkelt organisasjon/bedrift/konsern osv. hvordan navnene skal forkortes. Microsoft valgte MS. Norsk Rikskringkasting valgte NRK. Mozilla valgte Fx som forkortelse for sin nettleser hvis fulle navn er Firefox.

 

Trenger vi å bruke de offisielle forkortelsene? Neida, men det skader såvisst ikke.

Det skader såvisst ikke å være nøyaktig.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

man trenger da ikke å gjøre forkortelsene mere uforståelige en nødvendig .

FF er den mest brukte forkortelsen for firefox for det er den varianten som fører til minst misforståelse.

 

NRK er faktisk satt sammen av 3 ord ikke 2.

 

 

det må være en viss logikk i forkortelser for at de skal bli oppfattet riktig.

det er ikke altig en forkortelse er logisk selv om det er offisielt

 

noen som kan for telle meg hvor mange produsenter som har tatt i bruk forkortelsen PS2 ?

 

ps/1 ble brukt av IBM en gang. de hadde vist en ide om å lage ps/2 også

ps2 er den kjente kontakten som ble og delvis er i bruk til mus og tastatur

ps2 er også betegnelsen spillemaskinen til Sony.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at en betydelig del av befolkningen også forvirres av 'FF'. http://www.google.no/search?q=define%3Aff&...lient=firefox-a

I tillegg har man jo 'Fuck friends', for de som tenker litt mer koffert.

 

NRK rt faktisk satt sammen av 3 ord ikke 2.

Norsk Riks Kringkasting? Haha, NRK selv begs to differ.

 

det må være en viss logikk i forkortelser for at de skal bli oppfattet riktig.

det er ikke altig en forkortelse er logisk selv om det er offisielt

'Fx' er logisk nettopp fordi det er en sammendragning av ordet 'Firefox', og ikke forbokstavene i flere.

 

ps/1 ble brukt av IBM en gang. de hadde vist en ide om å lage ps/2 også

ps2 er den kjente kontakten som ble og delvis er i bruk til mus og tastatur

ps2 er også betegnelsen spillemaskinen til Sony.

..og?

 

 

Du må gjerne fortsette å ignorere argumentene mine, jeg ser ikke særlig mange argumenter fra din side. :)

Lenke til kommentar

kan du fortelle meg hvorfor alle har hørt om FF og nesten ingen om FX.

 

en forkortelse av flere ord eller stavleser er mest logisk( eller skal jeg si naturlig) når man bruker trykket på ordlyden

i uttalelsen. man legger trykk på fire og på fox . det er grunnen til Ff.

 

det kan hende at FX er naturlig for mozilla men det er ikke en naturlig uttalelse for oss i Norge .

 

fx er faktisk et begrep , ikke noen forkortelse

 

hvis jeg søker på forkortlsene FF og FX så finner jeg dem ikke.

Lenke til kommentar
hvis dere bytter til Opera, så får dere BÅDE den beste nettleseren OG en problemfri forkortelse!

QFT

 

"Nei kom igjen da gutar, vi driter i Mozilla og forkorter til noe helt annet en de spesifikt sier man skal forkorte den"

 

Hvorfor ikke kalle Firefox for Tannborsteape nar vi er sa godt igang? Mozilla sier jo at den heter Firefox, men vi trenger ikke adlyde og vaere mainstream.....................

 

edit;

Folk som vet hva de driver med, kaller den Fx.

Alle andre er bare mainstream fanbois som ikke bruker Opera fordi de liker orasje bedre. Og som ikke skjonner at tallene sier at Opera er raskest, mindre og bedre.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Du blander sammen så mye rart at det er til å bli svimmel av.

 

Han snakker om en tenkt situasjon hvor NRK hadde brukt samme type forkortning som Mozilla gjør, dette har ingenting å gjøre med oss her og nå. Om NRK hadde valgt å kalle seg NR, så hadde kanskje vi også brukt NR istedenfor NRK. Det er dog mange faktorer som spiller inn her. Blant annet en del ting tilknyttet til hvordan det norske språk er bygd opp (mange sammensatte ord), en navngivningspraksis i tilknytning til TV-stasjoner (tre bokstaver er populært), etc. etc.

Lenke til kommentar

jeg mener N.R. som han sikkert mente som et eksempel er et dårlig eksempel.

det var heller ikke meningen at det skulle fornærme noen

 

det som er lit dumt med forkortelser og spesielt de som er konstruert er at de neste bestandig kommer i konflikt med eksisterende forkortelser

 

 

er det noe som har en link som forteller at mozilla forkorter firefox til Fx.

jeg har ikke funnet noe informasjon om det

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Firefox forkortes til Fx. Bare så dere vet det.

Du hadde ikke fått med deg utgangspunktet for hele greia, altså?

jeg har bare set at det er folk her på furumet mener at mozille ville bruke forkortelsen Fx.

det står ikke noe om det på hjemmesiden.

bare at firefox har gått gjennom noen navne endringer

Si meg, ser du ikke linken på 'Fx' der?

Lenke til kommentar
Firefox forkortes til Fx. Bare så dere vet det.

Du hadde ikke fått med deg utgangspunktet for hele greia, altså?

jeg har bare set at det er folk her på furumet mener at mozille ville bruke forkortelsen Fx.

det står ikke noe om det på hjemmesiden.

bare at firefox har gått gjennom noen navne endringer

Si meg, ser du ikke linken på 'Fx' der?

 

linkene(e) her på forumet ?

der fant ikke noe.

den informasjon verker temmelig bortgjemt.

 

hvor langt ned skal jeg bla på siden som likes til i det markerte "FX" litt lenger opp ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...