Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Simen1: Release candidate blei utsatt. Se http://skitch.com/bjorninge/js7f/dock

 

DVD-versjonen inneholder en god del mer pakker enn cd-versjonen (mener dvdversjonen pleideå inneholde både oem-installasjon,vanlig installasjon og alternative install tidligere, men usikker). CD-versjonen er god nok for de fleste.

 

Bestilling fra shipit kan gjøres om noen dager.

ShipIt is currently closed while we prepare for the Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) release. We'll be back in a few days.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DVD-versjonen inneholder en god del mer pakker enn cd-versjonen (mener dvdversjonen pleideå inneholde både oem-installasjon,vanlig installasjon og alternative install tidligere, men usikker). CD-versjonen er god nok for de fleste.

Det hørtes jo fint ut dersom det stemmer, Live-cd og Alternate på samme platen vil passe meg perfekt (til Windows- mann å være har jeg fryktelig mange Linux plater liggende å slenge her nå :D ) Og hvis flere pakker ikke har andre potensielle negative effekter enn at det tar mer plass, vil jeg ikke ha noe i mot det heller.

 

Det kommer to CD-images av kubuntu

 

Kubuntu 8.04 - KDE 4 vil være community utgaven

Kubuntu 8.04 LTS(long term support) - KDE 3 vil være den offisielt støtta versjonen.

Ok, betyr det at en community utgave er tiltenkt de spesielt interesserte, og fortsatt er en beta, eller hvilke forventninger bør man ha til en slik utgivelse?

Lenke til kommentar
Trikset er å gi dem bort til potensielle. Jeg er gått tom, igjen.

He he, ja jeg får prøve på det, men kjenner for få interesserte, enn så lenge. Også er kanskje ikke beta, eller gamle versjoner av diverse greier den beste reklamen heller.

 

Vil oppfordre alle som liker Ubuntu og GNU/Linux til å stemme på denne:

http://www.ideastorm.com/article/show/1008...den_and_Denmark

Done.

Og enten man liker Ubtuntu GNU/Linux eller ei, konkurranse er bra. :)

Lenke til kommentar
Trikset er å gi dem bort til potensielle. Jeg er gått tom, igjen.

He he, ja jeg får prøve på det, men kjenner for få interesserte, enn så lenge. Også er kanskje ikke beta, eller gamle versjoner av diverse greier den beste reklamen heller.

Nei ikke beta, men gamle versjoner gir du bort før de blir gamle. Av og til trenger folk litt hjelp for å bli interesserte, vis dem noen killerapps. Hvis de kommer i mål med 8.04 på en god måte burde denne virkelig bli en hit for ms-brukere. Med wubi trenger man ikke partisjonering eller dual-boot lengre, å installere og fjerne hele ubuntu blir like lett som å installere og fjerne et program. Den bør være meget grei å gi bort.

 

Personlig liker jeg meget godt ufw, gjør konfigurering av brannmur fra kommandolinja til en lek. Veldig greit hvis man har en server uten GUI, ellers tror jeg ikke jeg er i stand til å motstå kde4 lengre, regner med jeg lever med bugsa, og nyter hver bugfix herfra til midtsommers i fulle drag.

 

BTW, du må sjekke ut dcop, det er virkelig en fantastisk liten server integrert i KDE. Start applikasjonen kdcop, så ser du alt om alle KDE applikasjoner som kjører. Sørg for at Amarok er startet med minst en sang i lista, så kan du prøve følgende fra kommandolinja:

dcop amarok player play

og så

dcop amarok player stop

 

Du kan også greit kjøre dcop kall gjennom ssh ved å sette DISPLAY variabel.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Del Lagt til I dag, 21:15

Hvis de kommer i mål med 8.04 på en god måte burde denne virkelig bli en hit for ms-brukere. Med wubi trenger man ikke partisjonering eller dual-boot lengre, å installere og fjerne hele ubuntu blir like lett som å installere og fjerne et program. Den bør være meget grei å gi bort.

Jeg har også stor tro på 8.04, og jeg fikk et godt førsteintrykk på de maskinene jeg har testet beta'n (altså minus pjuskete fugl på skrivebordet... :p )

wubi har jeg bare lest om, det høres jo veldig greit ut, og hvis det også bugfritt lar seg avinnstallere virker det som et mye bedre alternativ enn Livecd. Det er jo ingen selvfølge for alle å boote fra en cd, men installere et program kan jo Windowsfolket så alt for godt fra før av. Og ikke minst, så slipper man jo den litt urettferdige opplevelsen av treghet med Livecd.

 

ellers tror jeg ikke jeg er i stand til å motstå kde4 lengre, regner med jeg lever med bugsa, og nyter hver bugfix herfra til midtsommers i fulle drag.

Må vel si jeg lurer på det samme, jeg produserer ikke så fantastisk mye viktig på disse maskinene uansett, så litt tull kan jeg også leve med. Men uten at jeg skal si meg sikker på årsak og sammenheng, var det litt for allvorlige feil da jeg testet OpenSUSE med KDE4 sist. Som at alt hang seg opp vel ofte, og Konqurer crashet hver gang den ble forsøkt åpnet. Men antar det er blitt rettet en del feil siden da.

 

BTW, du må sjekke ut dcop, det er virkelig en fantastisk liten server integrert i KDE.

Skal sjekke det ut. :)

Lenke til kommentar
(til Windows- mann å være har jeg fryktelig mange Linux plater liggende å slenge her nå :D )
Trikset er å gi dem bort til potensielle. Jeg er gått tom, igjen.

Samme her. Lagret er tomt og trenger påfylling. Jeg har klart å verve hele 4 personer nå. 4 personer som ikke hadde hørt om Linux før og er faste brukere av Ubuntu nå på minst en av maskinene sine.

 

Senest i dag fikk jeg greie på at en i min bekjentskapskrets ikke hadde hørt om Linux før. Han skal selvsagt få en CD og begynnerhjelp.

Lenke til kommentar

Sliter litt med et VIA-skjermkort her...

 

VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. VT8378 [s3 UniChrome] Integrated Video (rev 01)

Har prøvd openchrome, unichrome og driveren fra viarena.

 

Unichrome funker ikke i det hele tatt (X starter ikke), med driveren fra viarena starter X, men skjermbildet er bare rare striper.

 

Openchrome driveren fungerer (X starter og ser greit ut), men hverken 2D eller 3D funker...

 

Hvis jeg starter glxgears funker det fint i et sekund eller to, før prosessoren går i taket, og da er det stopp.

2D-spill er heller ikke brukende...

 

Har noen tips å komme med inntil vi får gode OpenSource drivere? :)

 

Det er snakk om en Acer Aspire 1356LMi.

Lenke til kommentar
Sliter litt med et VIA-skjermkort her...

 

VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. VT8378 [s3 UniChrome] Integrated Video (rev 01)

Har prøvd openchrome, unichrome og driveren fra viarena.

 

Unichrome funker ikke i det hele tatt (X starter ikke), med driveren fra viarena starter X, men skjermbildet er bare rare striper.

 

Openchrome driveren fungerer (X starter og ser greit ut), men hverken 2D eller 3D funker...

 

Hvis jeg starter glxgears funker det fint i et sekund eller to, før prosessoren går i taket, og da er det stopp.

2D-spill er heller ikke brukende...

 

Har noen tips å komme med inntil vi får gode OpenSource drivere? :)

 

Det er snakk om en Acer Aspire 1356LMi.

 

Openchrome er dessverre en ganske sørgelig driver for øyeblikket, men det er mulig du klarer å dra nytte av den med litt tweeks fra ubuntuforumet. Har selv prøvd meg litt fram med et unichrome kort og det beste resultatet fikk jeg faktisk med vesa driveren (altså ganske dårlig).

Lenke til kommentar
Openchrome er dessverre en ganske sørgelig driver for øyeblikket, men det er mulig du klarer å dra nytte av den med litt tweeks fra ubuntuforumet. Har selv prøvd meg litt fram med et unichrome kort og det beste resultatet fikk jeg faktisk med vesa driveren (altså ganske dårlig).

Det var synd :/

 

Håper det blir bedre snart, nå som de har gått Open Source :)

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg emerald til og bli en permanet endring når jeg skiver emerald -replace

i terminal .

 

 

har akkurat oppdatert til 8.04 , men regner med det funker helt likt , jeg hadde emerald til og styre "kantene" rundt vinduene , men etter oppdateringen gikk det tilbake til den orginale og jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det sist , når jeg skriver emerald -replace i terminal skjer bare forandrinegen så lenge terminalen er åpen , og når jeg lukker terminalen så forsvinner kantene på vinduene helt

Lenke til kommentar
Hvordan får jeg emerald til og bli en permanet endring når jeg skiver emerald -replace

i terminal .

 

 

har akkurat oppdatert til 8.04 , men regner med det funker helt likt , jeg hadde emerald til og styre "kantene" rundt vinduene , men etter oppdateringen gikk det tilbake til den orginale og jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det sist , når jeg skriver emerald -replace i terminal skjer bare forandrinegen så lenge terminalen er åpen , og når jeg lukker terminalen så forsvinner kantene på vinduene helt

 

Trykk alt+f2 og skriv emerald --replace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...