Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker å slå av serveren klokken 8 om morgenen via «sudo shutdown -h 08:00». Er det mulig å gjøre dette automatisk(tror det er cron jobb dere kaller det)?

 

Ser at man også kan slå på serveren via nettverk, ligger bla to programmer/pakker inne i Ubuntu som lar deg gjøre det. Etter å ha lest på wikipedia så tror jeg hovedkortet jeg bruker har støtte for det. Noen som vet hvordan og kan gi en liten guide? I tilfelle, kan dette også gjøres automatisk, feks. hver dag klokken fem?

Lenke til kommentar
Ser at man også kan slå på serveren via nettverk, ligger bla to programmer/pakker inne i Ubuntu som lar deg gjøre det. Etter å ha lest på wikipedia så tror jeg hovedkortet jeg bruker har støtte for det. Noen som vet hvordan og kan gi en liten guide? I tilfelle, kan dette også gjøres automatisk, feks. hver dag klokken fem?

Ja, prinsippet er at man først må skru på WOL støtte for det aktuelle nettverkskortet i bios (Wake On Lan). Deretter vil maskinen boote når det mottar en liten kodesnutt over nettverk, en såkalt "magic packet".

Selv har jeg brukt et lite kommandolinjeverktøy som heter WOLcmd i Windows, lagt det på C:, også i notepad bare skrevet C:\wolcmd.exe - mac adresse - ip adresse - subnetmask, og lagret som en bat fil. Denne kan man så enten tidstyre, kjøre manuelt, ved mottak av epost, eller hva du vil.

 

Så hvis du skal starte feks din Linux server fra Windows, kan jeg hjelpe deg med dette (fortrinnsvis kanskje da i en annen tråd enn her) Hvis du vil starte fra en linux maskin må andre hjelpe, vet WOLcmd funker i Windows og på Mac, men vet ikke hva som er lurt fra Linux. Maskinen som skal startes krever ikke annet enn nettverkskort med WOL støtte.

Lenke til kommentar
Ser at man også kan slå på serveren via nettverk, ligger bla to programmer/pakker inne i Ubuntu som lar deg gjøre det. Etter å ha lest på wikipedia så tror jeg hovedkortet jeg bruker har støtte for det. Noen som vet hvordan og kan gi en liten guide? I tilfelle, kan dette også gjøres automatisk, feks. hver dag klokken fem?

Ja, prinsippet er at man først må skru på WOL støtte for det aktuelle nettverkskortet i bios (Wake On Lan). Deretter vil maskinen boote når det mottar en liten kodesnutt over nettverk, en såkalt "magic packet".

Selv har jeg brukt et lite kommandolinjeverktøy som heter WOLcmd i Windows, lagt det på C:, også i notepad bare skrevet C:\wolcmd.exe - mac adresse - ip adresse - subnetmask, og lagret som en bat fil. Denne kan man så enten tidstyre, kjøre manuelt, ved mottak av epost, eller hva du vil.

 

Så hvis du skal starte feks din Linux server fra Windows, kan jeg hjelpe deg med dette (fortrinnsvis kanskje da i en annen tråd enn her) Hvis du vil starte fra en linux maskin må andre hjelpe, vet WOLcmd funker i Windows og på Mac, men vet ikke hva som er lurt fra Linux. Maskinen som skal startes krever ikke annet enn nettverkskort med WOL støtte.

Takker - skal først sjekke i bios om det er støtte for dette, og hvis så er tilfelle kan jeg starte en ny tråd her:-)

Lenke til kommentar

Ja PaperWalls, jeg har i alle fall 2 maskiner her der jeg gjør dette, den ene med Nvidia 8600GTS kjører Twinview slik at skrivebordet strekkes over 2 skjermer. Den andre maskinen har et ATI X1800XT og der kjører jeg clonemodus på en crt tv og en lcd monitor.

Begge bruker restricted drivers fra henholdsvis Nvidia og ATI.

 

Tror det er en fordel om du sier hva slags skjermkort du bruker, hvis du vil vite akkurat hvordan man går frem.

Jeg har bare fiklet meg frem til dette, så kan hende jeg heller ikke er den beste til å svare, men det går i alle fall an å kjøre clone/dual med Nvidia/ATI :)

Lenke til kommentar

Det er ikke mye jobb i det hele tatt. Når man installerer Ubuntu får man jo ved første oppstart spørsmål om man vil skru på Nvidia ufrie drivere. Takk ja til det, og etter en omstart kommer man til Nvidia kontrolpanel ved å trykke alt+F2 og skrive nvidia-settings

Da får du opp et Nvidia kontrollpanel som ikke er så helt ulikt de gamle Windows Nvidia kontrollpanelet. Velg menyen "X server control configuration" for å sette opp skjermene. Der ser du de tilkoblede skermene, merker den som er disablet og trykker på knappen configure for å skru den på.

 

Slik jeg har satt det opp er det tilsvarende som dualview i Vista, der du har en hovedskjerm, men fritt kan dra alle vinduer over til den andre. Tror det var det som het TwinView.

 

Du får spørre igjen hvis du står fast, jeg er mest bevandret i Windows, så sier bare hva jeg har gjort for å få til dette her i Ubuntu 7.10. ;)

 

Edit; hvis du har litt valgets kvaler med om du skal kvitte deg med Vista eller ikke, så går det jo veldig fint å installere Ubuntu ved siden av Vista. Ubuntu vil da være det som starter automatisk, men du kan fint velge å starte Vista i steden dersom du ønsker det.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Hvis du har litt tid på hendene:

sudo aptitude install elisa

Så pent ut det der ja. Men det fungerte ikke helt bra hos meg.

På ene maskinen ble ikonene klemt sammen til en tykk strek, og på den maskinen jeg kunne tenke meg å bruke noe sånt så det flott ut, men har litt trøbbel med flakking/blinking eller hva jeg skal kalle det på mediacentermaskinen, når jeg kjører slike applikasjoner... Men det går faktisk fremover på det feltet også, og siden jeg aldri gir meg har jeg omsider etter diverse forsøk fått satt opp mythtv (Mythbuntu), og fått det til å fungere med det berømmelige X1800 kortet mot crt tv'n. dessverre er kvaliteten på blandt annet bildet forsatt for dårlig til at jeg virkelig vil legge jobb i å sette opp dette perfekt enda, men gleder meg til å ta i bruk mulighetene i fremtiden. Ble bare litt inspirert etter å ha testet ut OpenSUSE/KDE4 på en annen maskin der tv-kort ble satt opp nærmest av seg selv, og faktisk vel lettere enn i Vista også (det kan man ikke akkurat påstå om Mythtv syns jeg) ;)

Lenke til kommentar
men har litt trøbbel med flakking/blinking eller hva jeg skal kalle det på mediacentermaskinen, når jeg kjører slike applikasjoner...
Høres ut som skjermkortdriveren. En straksløsning kan være å slenge inn nyeste versjon med skriptet Envy.
omsider etter diverse forsøk fått satt opp mythtv (Mythbuntu), og fått det til å fungere med det berømmelige X1800 kortet mot crt tv'n.
Du verden, jeg tror ikke du med rette kan kalle deg noob lengre.
Ble bare litt inspirert etter å ha testet ut OpenSUSE/KDE4 på en annen maskin der tv-kort ble satt opp nærmest av seg selv, og faktisk vel lettere enn i Vista også (det kan man ikke akkurat påstå om Mythtv syns jeg) ;)
Takk og pris. Skjermkort har vært en evig mare for linux. Alt tyder på at denne situasjonen vil fortsette å bedre seg minst like raskt i år som i fjor, og det er ikke så verst.
Lenke til kommentar
Del Lagt til I dag, 12:00

Høres ut som skjermkortdriveren. En straksløsning kan være å slenge inn nyeste versjon med skriptet Envy.

Ja, jeg har brukt mye tid og energi på å prøve å finne ut av dette problemet jeg hadde med tv-avspilling, vært ut og inn med Hardy, forskjellige ATI drivere, og forskjellige codec, avspillere og what not. Problemet var i utgangspunktet mer omfattende enn bare ATI driveren. Men slik det ser ut nå er jeg rimelig sikker på at ATI driveren og muligens kombinasjonen litt sær oppløsning mpeg2 er problemet. Sitter jeg på en annen maskin, og åpner video0 via ssh er det ingen flimmer, og tipper det samme er tilfelle om jeg kjører en Mythbuntu frontend mot denne mediamaskinen min. Det er nyeste ATI driver jeg bruker her nå, og jeg er irriterende nære å få det til føler jeg... Hvis jeg åpner et mpeg2 "opptak" med Filmavspiller, og kjører dette i fullskjerm blir bildet bra så fort musen forsvinner. Rører jeg på musen, eller kjører i en avspiller som viser rammer eller noe som helst annet enn selve filmen blir det bare flimmer. I Mythtv er det det ikke så ille, men det er urenheter og flimmer med ujevne mellomrom der også.

 

Du verden, jeg tror ikke du med rette kan kalle deg noob lengre.

He he nei, har i løpet av de siste mnd testet ut en rekke spennende saker som feks usb installasjoner, DSL, Slacx, PC-Linux, samt da nye Hardy, OpenSUSE KDE4, Absolute Linux, pluss litt til. Så nå har jeg nok rykket opp til å være en Linux-amatør. :D

 

Del

Takk og pris. Skjermkort har vært en evig mare for linux. Alt tyder på at denne situasjonen vil fortsette å bedre seg minst like raskt i år som i fjor, og det er ikke så verst.

Ja, det har tildels vært merkbart for meg også, og jeg må nok si meg glad for at jeg har testet ut feks Ubuntu på flere forskjellige maskiner. For jeg kjenner meg ikke helt igjen i den litt rosenrøde beskrivelsen av hvor lett, feilfritt og stabilt Linux er. For min del har det ikke vært bare det, og jeg tar ikke allle problemnene jeg har opplevd på min kappe selv om mye av det er det (altså brukerfeil av noe slag)

Men så har jeg da dette siste leketøyet av en LianLi Cube, med 8600GTS, P5K-VM, og et tv kort fra Claes. O, og der har alt vært fryd og gammmen, alt fungerer bra og ikke noe av den litt "beta -følelsen" jeg har sittet igjen med på enkelte maskiner.

 

Vel, nok snakk igjen, utviklingen går fort og en del ting som var plagsomt for et år siden er ikke lenger det.

Over til noe spørsmål:

Har vi en dato for 8.04 i ferdig versjon?

Og er 8.04=KDE4 på Kubuntu?

Lenke til kommentar
Også lurte jeg litt på om det er opprettet noen tråd for 8.04 enda?

Kunne være interessant å se om andre har bedre/dårligere erfaringer enn meg selv, i en dertil egnet tråd. :)

 

Det aller meste som gjelder for 7.10 gjelder nok for 8.04 òg, så jeg rekner med denne tråden blir renama til Ubuntu 8-04 Hardy Heron :)

 

Sist gang Ubuntu kom ut i ny versjon ble vi enige om å lage ny tråd, for at tråden ikke skulle inneholde masse diskusjon om en eldre Ubuntu-versjon.

 

Jeg er svært opptatt med masteroppgaven for tiden (skal levere neste mandag), så det hadde vært fint om noen andre tok på seg jobben med å lage ny tråd, og kopiere all relevant innhold fra denne tråden over dit. Kanskje Simen1 kan påta seg jobben, siden han har tilgang til editering av førsteposten. :)

Lenke til kommentar

Jepp, det kan jeg godt gjøre. I første omgang kopierer jeg bare innholdet i første innlegg til den nye tråden. Så får jeg heller oppdatere innlegget med nye nedlastingslinker osv. Er det mange innlegg fra denne tråden som bør flyttes over?

 

Forøvrig:

- I dag er det bare 7 dager igjen i følge Ubuntu.com. (Jeg synes jeg hadde lest 21 april tidligere, altså 4 dager)

 

- Er det noen som vet hva som er forskjellen på CD-versjonen og DVD-versjonen?

 

- Har noen sett muligheter for å bestille CD/DVD ennå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...