Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Hei, hvordan få scrolle-knappen på musa til å funke på samme måte som i Windows XP? I Ubuntu limer den inn, og går til addressa jeg har på utklippstavlen. I Windows XP skifter musa seg til en svart oppover- og nedoverpil (med hvit bakgrunn), slik at jeg kan gli oppover/nedover siden ved å bevege musa opp eller ned.

 

Det heter jevn rulling.

 

Edit: Det hjalp å spørre. :)

 

(Det heter automatisk rulling, og slås på i "Rediger" -> "Innstillinger" -> fanen "Avansert" -> kryss av "Bruk automatisk rulling").

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forsøkt å legge inn vpn med network-manager med ubuntu 7.10 no, men får det ikkje heilt til. i følge denne guiden, så skal eg kunne sette opp vpn gjennom network-manager ikonet, men eg får ikkje opp det valget. har forsøkt å reinstallere pptp, men framleis ingen reaksjon. Nokon som har tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Holder på å installere 7.10 nå! Men når jeg kommer til partisjonsvalg så får jeg litt problemer... Jeg har en HD på 250GB.. jeg har delt den opp i 3 partisjoner. 2 til XP og 1 til linux. Den til linux er på 23GB, men jeg kan ikke velge denne partisjonen! den eneste måten jeg kan får den frem på er å velge manuelt.

 

Når jeg har laget en swap og linux partisjon der så får jeg bare frem at jeg må velge root! "Intet rot-filsystem er oppgitt. Rett opp dette fra partisjoneringsmenyen". Er ikke så flink med linux enda så kan noen hjelpe meg her?

 

EDIT: Det står "Du må spesifisere en partisjon for rotfilsystemet («/») med minimum 2 GB størrelse," Jeg har en ext3 partisjon på 22GB klar, men vet ikke hvordan jeg får den til root! hjelp?!

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

root eller "/" tilsvarer c:\-stasjonen under windows. Du må ha en plass hvor du installerer operativsystemet!

 

Nå er det ei stund sia jeg installerte ubuntu sist, men under "manuelt" skal det være mulig å dobbeltklikke partisjonen, hvorpå det vil dukke opp endel valg, inkludert "monteringspunkt". Dette skal altså settes til "/"

Lenke til kommentar
root eller "/" tilsvarer c:\-stasjonen under windows. Du må ha en plass hvor du installerer operativsystemet!

 

Nå er det ei stund sia jeg installerte ubuntu sist, men under "manuelt" skal det være mulig å dobbeltklikke partisjonen, hvorpå det vil dukke opp endel valg, inkludert "monteringspunkt". Dette skal altså settes til "/"

 

HAHA! Takk skal du ha! Enklere kan det ikke bli xD Noen ganger får man det bare ikke til ved egen tenkning :p

Lenke til kommentar
Du vet ikke tilfeldigvis om andre programmer som lar deg lage spill til linux?

 

edit: gksudo Arkrpg funker ikke :(

Så langt jeg kan se så er ikke arkrpg et "program som lar deg lage spill i Linux" i den forstand med dra og slipp, men en grafikkmotor. Derfor er det vel lite sannsynlig at det er noe grafisk brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper ikke jeg har spurt om dette før, men hva er grunnen til at jeg hver gang jeg installerer Kubuntu-Desktop fra en Ubuntu-maskin, ender opp med å miste knappene for "Avslutt" og "Restart", hvis jeg kjører en Gnome session?

 

Også lurte jeg litt på om det er opprettet noen tråd for 8.04 enda?

Kunne være interessant å se om andre har bedre/dårligere erfaringer enn meg selv, i en dertil egnet tråd. :)

Lenke til kommentar

Det aller meste som gjelder for 7.10 gjelder nok for 8.04 òg, så jeg rekner med denne tråden blir renama til Ubuntu 8-04 Hardy Heron :)

 

Når du installerer kubuntu-desktop, installerer du i tillegg kdm, som er den greia som lar deg skrive inn passord og brukernavn, samt velge om du vil starte gnome eller kde. Fra før av har du gdm installert, som gjør tilsvarende. Ved installasjon blir du spurt hvilken login managaer du vil bruke. Velger du da kdm, vil ikke gnome få rettigheter til å avslutte maskina di. Du må bruke gdm.

 

Sitter ikke på ubuntu nå, men du kan endre hvilken login manager som skal kjøre. Lurer på om det var noe ala (som root):

dpkg-reconfigure gdm

Lenke til kommentar

Jeg prøvde Ubuntu 7.04 i fjor høst og selv om jeg likte mye så fikk jeg såpass mye problemer at jeg falt tilbake på Windows. Reinstallerte denne og oppgraderte til 7.10 med en gang, og denne gangen funket alt brillefint. Jeg er skikkelig imponert over hele greia. Bruker allerede en del GNU-ting på Windows(Pidgin, AbiWord), og har en Debian-server gående så alt var ikke helt ukjent. Eneste jeg virkelig savner er Adobe programmene mine(Photoshop, InDesgin, Bridge, etc...)

 

Uansett, meget bra greier. Alt var latterlig lett å sette opp.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Når du installerer kubuntu-desktop, installerer du i tillegg kdm, som er den greia som lar deg skrive inn passord og brukernavn, samt velge om du vil starte gnome eller kde. Fra før av har du gdm installert, som gjør tilsvarende. Ved installasjon blir du spurt hvilken login managaer du vil bruke. Velger du da kdm, vil ikke gnome få rettigheter til å avslutte maskina di. Du må bruke gdm.

Ok takk for svar dabear, stemmer at jeg har valgt kdm som loginmanager så da skjønner jeg nå hvorfor dette skjer.

Men hvis det altså er gdm som ikke har rettigheter, vil jeg ikke da få det samme problemet i Kubuntu hvis jeg endrer login manager til gdm og senere er i Kubuntu?

Jeg var uansett mest nyskjerrig på hvorfor dette skjedde.

 

Men jeg lurer også på om man i Linux har noe tilsvarende "shutdown" kommandoen i Windows, og i såfall hva er kommandoen/parametre? Bruker dette om jeg feks skal restarte en maskin eksternt (shutdown -r) og ønsker meg noe liknende i Kubuntu/Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...