Gå til innhold

Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon


Undersøkelse om Ubuntu 7.10  

340 stemmer

  1. 1. Kommer du til å ta i bruk Ubuntu 7.10?

    • Ja, jeg ERSTATTER en eldre Ubuntu eller et annet OS
      215
    • Ja, Ubuntu 7.10 kommer I TILLEGG til de OS jeg allerede bruker
      113
    • Nei, jeg skal ikke bruke Ubuntu 7.10
      12
  2. 2. Hvis du svarte det første alternativet, hvilke(t) OS erstattes?

    • En tidligere Ubuntu
      189
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      30
    • Windows
      140
    • Mac OSX
      4
    • BSD, Solaris
      4
    • Et eller flere andre OS
      19
  3. 3. Hvilke andre OS kommer du til å bruke sammen med Ubuntu 7.10?

    • En tidligere Ubuntu
      9
    • Andre Linux-distribusjon(er)
      53
    • Windows
      216
    • Mac OSX
      16
    • BSD, Solaris
      9
    • Et eller flere andre OS
      8
    • Ingen
      92


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle være innovativ og legge inn Ubuntu på PC-en til mutter og fatter, en flere år gammel Dell Inspiron (husker ikke nummeret). Fyrte opp LiveCD'n og skulle briefe litt, men det var selvsagt ikke snakk om at noe trådløst nettverkskort skulle bli detektert.

Er dette spesielt for LiveCD, eller vil jeg oppleve samme problem ved fullstendig installasjon? Vil ikke reformattere og legge inn Ubuntu hvis det ikke funker, da funker selv en sliten XP installsjon bedre.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle være innovativ og legge inn Ubuntu på PC-en til mutter og fatter, en flere år gammel Dell Inspiron (husker ikke nummeret). Fyrte opp LiveCD'n og skulle briefe litt, men det var selvsagt ikke snakk om at noe trådløst nettverkskort skulle bli detektert.

Er dette spesielt for LiveCD, eller vil jeg oppleve samme problem ved fullstendig installasjon? Vil ikke reformattere og legge inn Ubuntu hvis det ikke funker, da funker selv en sliten XP installsjon bedre.

Prøv å koble den til kablet nettverk, slik at den har Internett-tilgang. Så kjører du restricted drivers manager.
Lenke til kommentar
Nå har den første full circle podcasten kommet. Har ikke hørt på den enda, men har håp om at den skal være bra:

 

http://fullcirclemagazine.org/2007/12/13/podcast-0/

Lasta den ned nå. Og de folka bør lære seg litt lyd. Lyden er mye sprengt, og høres forferdlig ut.

Har ikke hørt så mye, så kan ikke si noe om innholdet enda.

 

Eniog. Lydkvaliteten var så dårlig at jeg ikke gadd å høre på hele.

Lenke til kommentar

Endte med å avinnstalere Gutsy for en tid tilbake p.g.a. at Flash-plugin ikke ville fungere. (den virket tidligere, men ikke etter at jeg la Gutsy på nytt etter formatering). Har funnet ut at problemet var at Adobe.com 4. desember hadde en update av Flash v. 9.0, eller som det står;

 

"This is a very recent bug, caused by Adobe's update of Flash 9.0 update 3 (9.0.115.0) codename "Moviestar" on December 4th.

 

The change causes Ubuntu to not install the flash plugin, detecting a change in the flash plugin installer file (via MD5 checksums). This bug has been fixed in the next release of Ubuntu (Hardy 8.04) and it should soon come as an update to Ubuntu 7.10."

 

Leste om det her;

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=6...ght=adobe+flash

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=6...ght=adobe+flash

 

Når denne fix'en kommer som update/lagt inn i repository(?) blir det å innstalere Gutsy igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Prøver å installere G.G på laptopen. Jeg har vista fra før av, og har delt opp harddisken i to partisjoner. Feilmeldingen jeg får er: No root file system is defined - Please correct this from the partition menu.

Jeg kan godt formatere partisjon 1, siden jeg ikke ønsker å ha VISTA på pcn.

Har en Compal IFL91. Den har bla santa rosa chipset og sata harddisk.

Setter pris på raske svar siden jeg vil få installert og satt meg inn i det så raskt som mulig.

Lenke til kommentar

Det som er feilen ( i windows-terminologi) er at du ikke har valgt installeringssted, hvor "c:\" skal ligge. I unix-verdenen brukes ikke bokstaver slik som på windows. "/" er rota på systemet.

 

Den partisjonen du har til overs, må settes opp som "/" med filsystemet ext3 (evt andre filsystem, men ikke ntfs eller fat..).

 

Det skal ikke være noe problem å installere ubuntu på partisjon #2 og beholde vista på partisjon #1, når du starter opp maskina vil du få valget mellom hvilket OS du vil starte.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Ja, skal ikke være noe problem det. Start livecden, og velg installasjonsprogrammet. Når du kommer til installasjonssted velger du manuell partisjonering, finner partisjonen din og setter den til / med ext3, så gjør installasjonsprogrammet resten. Du vil da naturlignok miste vista fordi du overskriver partisjonen med vista på.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Det passer meg utmerket å slippe vista.

 

EDIT: Det har oppstått et lite problem. Jeg får feilmeldingen: Executing 'grub install (hd0)' failed. This is a fatal error.

 

EDIT2: Jeg løste problemet med å dele opp #1 enda en gang, for også opprette en swap partisjon.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Jeg har nedgradert min PC (1950Pro -> 6800GT og X2 4800+ -> socket A 2700+), fjernet Windows, og lagt inn ubuntu. Jeg er enda ikke helt sikker på om jeg gjorde det riktige, men jeg selger hardwaren på nettet (=ekstra penger), og jeg bruker nå et ekte gratis OS. Det føles bra.

 

RestrictedFormats er lagt inn, Flash fungerer, DVD fungerer, TV-kort fungerer, og e-post fungerer (selvfølgelig). M.a.o.: alt fungerer. Jeg er litt usikker på hvor stabilt ubuntu er, og om jeg vil klare å løse evt problemer som dukker opp, men det ser ut til at de fleste problemer er dokumentert og løst på nettet.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...