Gå til innhold

Playstation 3 informasjonstråd - Oppdatert 19. juli 2008


Nimrad

Anbefalte innlegg

Playstation 3

 

Tenkte jeg skulle ta utfordringen fra modden som stengte den tidligere tråden å få i gang en PS3-infotråd.

 

Specs

 

CPU

- 1 PowerPC kjerne @ 3,2 GHz.

- 8 SPE-er @ 3,2 GHz, en av disse er ikke i bruk og en er reservert for GameOS så til sammen 6 stk er tilgjengelig for spill.

- 512 KB L2 cache

- 7 x 128b 128 SIMD GPRs

- 7 x 256KB SRAM for SPE

 

GPU

- 1.8 TFLOPS floating point performance

- Full HD (opp til 1080p)

- 256 MB dedikert skjermminne (se under minne for mer info)

 

Lyd

- Støtter lyd ut gjennom HDMI 1.3, optisk eller AV multi out

- Støtter: Dolby 5.1ch, DTS, LPCM og stereo. Støtter surround opp til 7.1.

 

Bilde

- Støtter bilde ut gjennom HDMI 1.3 eller AV multi out

- Støtter 480i, 480p, 720p, 1080i og 1080p

 

Minne

- 256MB XDR HovedRAM @3.2GHz

- 256MB GDDR3 VideoRAM @700MHz

 

Båndbredde

- HovedRAM: 25.6GB/s

- VideoRAM: 22.4GB/s

- RSX: 20GB/s (skrivehastighet) + 15GB/s (lesehastighet)

- SB: 2.5GB/s (skrivehastighet) + 2.5GB/s (lesehastighet)

 

Lagring

- Støtter ekstern HD formatert med FAT-filsystem

- Den interne harddisken kan byttes i en hvilken som helst 2,5" HDD (tutorial)

- Minnekortleser, støtter for: Compact Flash, Memory stick duo og SD/miniSD

 

Kontroller

Bluetooth (opp til 7)

USB2.0

Wi-Fi (PSP)

 

Diskmedia-støtte

- PlayStation CD-ROM

- PlayStation 2 CD-ROM

- CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW

- SACD Hybrid (CD layer), SACD HD

- DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)

- PlayStation 2 DVD-ROM

- DVD-Video: DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW

- PLAYSTATION 3 BD-ROM

- BD-Video: BD-ROM, BD-R, BD-RE

 

Trådløst

- Bluetooth 2.0 med støtte for ekstra tilbehør som tastatur, headset osv.

- WiFi 802.11 b/g 54 MBPs

 

Bilder

ps3_press0707091238__39023e.jpg

56419.jpg

2psoexk.jpg

 

40GB, 60GB, 80GB, hva er forskjellen?

Tidligere har Starter packen som du ser på bilde nr. 2 vært den eneste versjonen i Europa, men den er nå utsolgt. Sony lanserte da 40 GB-en som nå er blitt erstattet med en 80GB.

40GB-en er blitt strippet for muligheten til å spille PS2-spill, har 20 GB mindre lagringsplass, ikke noe minnekortleser, spiller ikke SACD-er og har kun 2 USB-porter. 80GB-en er helt lik 40GB-en, utenom at den så klart har dobbelt så stor harddisk.

Grunnen til at de kutta ut muligheten til å spille PS2-spill er at de da slipper å produsere PS3-er med Graphics Synthesizer (som er grafikkortet i PS2) og produksjonen blir derfor billigere og det gjør at de kan selge PS3-en billigere.

 

PS3 som media center

Har du lyst å erstatte en HTPC eller kanskje en modda xbox og lurer på om PS3 er maskinen for deg? Har skal jeg prøve og forklare litt hvordan PS3 funker som media center.

PS3 har som de fleste vet en blu-ray-spiller. Det har vist seg at den er av svært god kvalitet sammenlignet med prisen og har slått dedikerte spillere til over 10 000,- i diverse tester. Den har HDMI 1.3 og det mangler egentlig ikke noe på den fronten. Til og med på DVD-oppskalering har den hevdet seg blant dyre dedikerte spillere. Sånn sett er PS3 veldig bra, den er forholdsvis stillegående også. Nå kan du faktisk også spille DivX/XviD-filmer som blir brukt veldig mye på nettet. Du kan til og med spille de av på PS3-en rett fra PC-en din. PS3 støtter nemlig streaming via media server. Det vil si at du kan laste ned f.eks. nero eller TVersity og la de programmene streame filmene du har på PC-en rett over på PS3-en. Har du spørsmål om dette eller ikke får det til kan du spørre og lese litt her.

 

 

Tilbehør

 

Kontrollene

sixaxis-impressions-20061020042258211.jpg

Sony har per i dag 2 offisielle kontrollere ute på markedet. Sixaxis og Dualshock 3. Begge har motion sensing. Forskjellen er at Dualshock har rumble (ristefunksjon på norsk) og generelt sett har høyere kvalitet på kontrollen. Men den er i tillegg litt dyrere.

 

PlayTV

4360.jpg

PlayTV er en liten dings til PS3 som forvandler PS3-en din til en harddiskopptaker. Her kan man stille inn PS3-en til å ta idol hver fredag så du aldri går glipp av det. Lanseringsdato her i Norge er foreløpig ukjent.

 

PS Eye

playstation_eye_giz.jpg

Playstation Eye er det nye kameraet til PS3. Det som er spesielt med kamerat er at det skal være ekstra bra på motion sensing, se hvordan du beveger deg osv. I tillegg bruker den et slags noise filter for å holde ute bakgrunnsstøyen i spill du bruker mic-en til. Prisen kommer til å ligge på 25 pund som vil si ca 300 kroner i Norge. Skal komme ut den 7. november.

Specs:

- 640×480 piksler @ 60 Hz

- 320x240 piksler @ 120 Hz

- Kobles til PS3-en over USB

 

BD fjernkontroll

ps3remote1.gif

BD Remote er en fjernkontroll til PS3 som kjører over bluetooth. Fordelen med et er at du ikke trenger å sikte på noe IR-mottaker for å trykke. Denne ligger på rundt 299,- i Norge.

 

Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kan man bytte harddisk på PS3?

Ja, det kan man. Se i denne(ligger også under "nyttige tråder") tråden for guide og hvilke harddisker du kan bruke.

 

Må man ha HDTV for å spille PS3?

Nei, man trenger ikke HDTV. Den medfølgende kabelen som ligger i pakken skal virke på alle TV-er og gir ikke HD-signal. Har du HDTV, bør du gå til anskaffelse av en HDMI-kabel.

 

Bør jeg kjøpe en "monster" HDMI-kabel til 800 kroner?

HDMI-kabler leverer digitalt signal og det betyr at kvalitet på kabelen ikke har noe å si så lenge bildet kommer fram der det skal. Skal du derimot trekke en lang kabel (type 10 meter) bør du kanskje sjekke om den er testet for å klare 1080p.

 

Kan man bruke PS2-tilbehør (kontrollere, minnekort o.l.) på PS3-en?

Ja, men da må du kjøpe en overgang. Sjekk nettbutikker eller snakk med din lokale elkjøp forhandler :p

 

Hvordan lager jeg PSN-konto(forklarin på US står også)?

I hovedmenyen på PS3 så blar du deg bort til PS Network og trykker sign up / registrer. Så følger du rett og slett instruksene på skjermen. For å lage amerikansk eller japansk konto se her. Vitsen med det er at USA og Japan ofte får demoer o.l. før oss og da kan man gå der for å laste de ned.

 

Er PS3-en regionfri? Hva er det regioner på?

Alle PS3-spill er regionfrie. Noen få har soneinndeling på online-delen, men det er veldig få. Resten er det soner på. Har du norsk PS3, kan du spille norske DVD-er, norske PS2-spill, norske blu-ray-filmer og ikke amerikanske. Dere tar poenget.

 

Kan man bruke USB-hub på PS3?

PS3 støtter de fleste USB-huber, så med mindre du har tenkt å ha mange eksterne harddisker(da ville farten blitt betraktelig redusert), så er det bare å fyre på så mange du vil.

 

Hvor laster jeg ned demoer og sånn?

Lag deg en PSN-konto og gå inn på PS Store under PS network.

 

Hva betyr NAT Type 1/2/3 og hvordan fikser jeg dette?

Tingen er egentlig at hvis du har Type 1 eller 2 trenger du ikke bekymre deg for noe. Type 1 sier at du er koblet direkte til internett uten router, type 2 sier at du bruker ruter, men de nødvendige portene er åpne. De portene du da må åpne er: TCP: 80, 443, 5223 og UDP: 3478, 3479. Skal du bruker headset til å chatte og har problemer med det, prøv og åpne opp UDP: 3658.

 

Støtter PS3 eksterne harrdisker? Hvorfor vises ikke min harddisk når jeg kobler den til?

Du må ha FAT32-filsystem på den eksterne harddisken din for at den skal funke med PS3. For å sjekke hva du har kobler du den til PC-en din, høyreklikker og ser på egenskaper. Der står det nok enten FAT32 eller NTFS. Du kan prøve å konvertere NTFS til FAT32 om du vil det, men det kan være litt risikabelt. Jeg anbefaler deg å dele inn i 2 partisjoner neste gang du formaterer og la en liten partisjon være f.eks. 10 GB hvor du kan legge over filer som du igjen kopierer inn på PS3-en. NB: FAT32 støtter ikke enkeltfiler som er større enn 4GB

 

Kan man spille PSX/PS/PS1 spill på PS3 40gb versjonen?

Ja, det kan man. PS1-spill emuleres kun i software.

 

Hvordan kan jeg overføre filmer, bilder og musikk fra PC-en til PS3-en?

Du kan sette opp en media server på PC-en. Ta en titt her for å finne ut hva det går ut på.

 

Har DualShock 3 (den nye rumble-kontrollen) også sixaxis-funksjon (motion sensing)?

Ja, den har det. Mange spill som krever det, så de kan ikke akkurat kutte det ut.

 

Kan man legge inn spill på harddisken?

Svaret er egentlig nei. Visse spill (GTA4 og DMC4 f.eks.) krever en installasjon, men du innstallerer ikke hele spillet, så du må fortsatt bruke plata. Men det er noen spill som du kan laste ned fra PS Store og spille fra harddisken. F.eks. WarHawk.

 

Selges ikke 60GB-en lenger?

Nei, den er ute av produksjon og det er ikke noe som tilsier at det kommer en ny versjon som kan spille PS2-spill.

 

 

 

Nyttige PS3-tråder

Her legger jeg noen nyttige PS3-tråder hvor du kan finne svar på en del:

Hvordan lage amerikansk og japansk PSN-konto.

Spørsmål og hjelp angående media server

Innhold på PSN EU og US store

Hvordan skifte harddisk på PS3

PS3-import, spm, svar og erfaringer

Informasjon angående import av PS3

Liste over spill som er bakoverkompatible med PS3

Billige PS3-spill

(dere kan godt tipse meg om flere tråder her)

 

Er det noe jeg har glemt eller er har jeg skrevet noe feil så si i fra så skal jeg rette opp. Håper denne tråden kan være til hjelp for noen. :)

 

Oppdateringslogg

8. mai 2008 - Oppdaterte lit foreldet informasjon, la til "Billige PS3-spill" under nyttige tråder og lagde en liten FAQ.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pirk her også :p Ps3 har 8 SPE'er den siste er itillfelle en av de andre dør, hvis det er interesant å ha med. Det er også masse du kan ta med Her som kanskje kan være interesant for noen.

9655959[/snapback]

Jeg mente den ene var borte i PS3-en pga noen problemer av noe slag. Den er hvertfall ikke i bruk og i følge IBM-fyren som hadde konferanse om cell på TG så hadde PS3 kun 8 SPE-er, mens andre cell CPU-er hadde 8. Men om jeg tar feil skal jeg endre på det.

Lenke til kommentar
Jeg mente den ene var borte i PS3-en pga noen problemer av noe slag. Den er hvertfall ikke i bruk og i følge IBM-fyren som hadde konferanse om cell på TG så hadde PS3 kun 8 SPE-er, mens andre cell CPU-er hadde 8. Men om jeg tar feil skal jeg endre på det.

9656931[/snapback]

Da er det vell riktig? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg mente den ene var borte i PS3-en pga noen problemer av noe slag. Den er hvertfall ikke i bruk og i følge IBM-fyren som hadde konferanse om cell på TG så hadde PS3 kun 8 SPE-er, mens andre cell CPU-er hadde 8. Men om jeg tar feil skal jeg endre på det.

9656931[/snapback]

Da er det vell riktig? :hmm:

9656949[/snapback]

Jeg mente 7 på det første. Tar jeg feil her? Jeg hørte at det var problemer under produksjon som gjorde at den åttende ikke ville virke på store deler av CPU-ene.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at det er én disabled SPE, én til OS og én som brukes til sikkerhetsformål? Mener jeg ble fortalt det i en forelesning for et halvår siden...

9662089[/snapback]

 

Ja, det er det jeg sa et par poster siden.

 

Edit : var litt rask på labben, en er disabled og en brukes til OS. Tror ikke en brukes til "sikkerhetsformål", er vel den som er disablet som det refereres til.

 

Tror det var en 15% feilprosent på Cell, vet ikke om det fortsatt er det, men ved å bare ta i bruk 7 av SPE'ene så forbedres denne prosenten betraktelig.

Endret av Dragoncrest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...