Gå til innhold

Hvordan skifte HDD på PS3 Tutorial.


Aafloey

Anbefalte innlegg

Håper denne lille Tutorialen/Guiden min kan hjelpe mange her! ;)

 

For i det hele tatt å skifte harddisk trenger du disse tingene:

 

1. Skrutrekker (Du klarer deg godt med et sånt sett: Clas Ohlson Ph2 Bitz brukte jeg vel.)

 

2. Du vil også trenge en litt mindre bitz til å skru løs HDD'n fra skuffen. Denne følger med i Clas Ohlson settet. ;)

 

3. Ny harddisk! Kan vel velge hvilken som helst 2,5" SATA disk med 5400RPM. Jeg valgte denne: SAMSUNG SMG M5S 250GB 2.5" SATA/150 5400RPM 8MB. Denne fant jeg billligst på: http://www.amentio.no

 

4. En ekstern harddisk til å ta backup på (om du trenger å ta backup da.) Jeg hadde denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318905

 

5. Kanskje dette programmet: Swissknife for å gjøre om filsystemet på din eksterne harddisk til FAT32.

 

Når du har dette kan du sette i gang med følgende:

 

1. Begynn først med å ta backup av filene dine over på en ekstern harddisk. Jeg valgte å bruke ps3'n sitt innebygde backup program som du finner på: System settings - Backup utility.

 

CIMG0273.JPG

 

Når du har kommet hit, plugger du i din eksterne disk via usb portene og ps3'n vil automatisk finne den. I mitt tilfelle brukte jeg min WD 250 disk. Husk å gjøre om filsystem på den eksterne til FAT32 før du setter igang! ;) Når du har koblet i den eksterne kan du enkelt bare klikke: Backup og velge usb disk. Da starter prossesen med backup over til ekstern, dette tok ca 30 min i mitt tilfelle og total størrelse på backup fila mi ble ca. 9 Giga. Så det er viktig at du har en plass nok til backup fila! ;)

 

2. Okey, da kan vi begynne å skru litt! (Husk å koble fra strømledningen!) Ta fram skrutrekkern og gå til venstre side av ps3'n, her er det et lite deksel du lett tar av med fingrene. Ser sånn ut:

 

CIMG0267.JPG

 

Når dette dekselet er av vil det se sånn ut:

 

CIMG0268.JPG

 

Ok, skru løs den blåe skruen der. Når den er ute, vipper du ut det lille håndtaket på skuffen der og drar skuffen mot høyre til du kjenner den løsner. Dra forsiktig skuffen ut mot deg. Gratulerer da har du fått ut harddisken fra ps3'n! Okey, da har du 4 skruer du skal løsne på harddisken du tok ut. Disse:

 

CIMG0268_screw.JPG

 

Dette er for å få løs harddisken fra skuffen den ligger i, men vær forsiktig med disse skruene! De er ekstremt små og blir lett ødelagt hvis du ikke bruker riktig skrutrekker, så bruk en som passer! Jeg måtte selv fram med tang, da den ene skruen ble ødelagt av feil skrutrekker! :p Når disse er løsnet kan du ganske enkelt ta ut den originale harddisken og legge den nye nedi skuffen. (legg disken likt nedi som den originale! :p) Skru fast igjen de 4 skruene du løsnet tidligere og sett skuffen inn i ps3'n igjen. Husk å skyve skuffen mot venstre denne gangen for å feste disken i koblingene. Når skuffen er på plass tar du og skrur på igjen den blå skruen og lukker dekselet og slår ps3'n på igjen! :D

 

3. Okey, når du skrur på ps3'n igjen vil du få beskjed om å formatere den nye disken, velg OK og fortsett derfra. Dette tar ganske kort tid. Hvis alt gikk bra, vil ps3'n starte opp som vanlig med de gamle instillingene dine og vennelista skal også være der. ;) Okey, da kan du begynne med trinn 4.

 

4. Ok, nå er tiden inne for å bruke Restore funksjonen på ps3'n. Først kobler du til din eksterne disk igjen via usb'n, går inn på System settings - Backup Utility også velger du Restore fra usb disk og starter denne prossesen. Denne prossesen tar vel like lang tid som bakup prossesen. Ta deg en liten wc pause mens du venter og kanskje et glass pepsi! :D Når dette er ferdig skal alt av gamle spill, save games og alt annet du hadde der være tilbake! :) Gratulerer du har vellykket skiftet disk på din PS3! Enkelt eller hva!? :D

 

Oppdatering fra Manx

Når jeg satte igang å bytte disken (noe som var gjort på 1 minutt) så fikk jeg litt problemer som ikke er tatt opp i første posten.

 

Jeg fikk denne feilmeldingen:

 

"The system software cannot run correctly. Press the PS button to try to restart the system.".

 

"If the system cannot be restarted , the system partition of the hard disk must be reformatted and you must reinstall the system software.

 

Når jeg prøvde å re-starte så kom bare denne meldingen opp igjen og man får beskjed om at siste oppdatering i dette tilfellet 3.15 må installeres.

 

Man må da laste ned den siste oppdateringen på en pc, legge dette over på den eksterne disken i en mappe som heter PS3 hvor man lager en ny mappe som heter UPDATE (viktig at dette er i store bokstaver) også følge instruksjonene som dukker opp

 

Da blir det til slutt liv i driten igjen, ble litt små nærvøs når den dukket opp og ikke en dritt skjedde, men nå driver den og legger inn backup fila. Noe som tydeligvis skulle ta 45 minutter lengre enn å ta backupen i seg selv, så må bare vente i 2 timer og 15 minutter før jeg får sjekket at alt er som det skal være...

 

 

---

 

Jeg tar forbehold om skivefeil og feil info, correct me if I'm wrong! ;)

Endret av datating
La til et steg.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...