Gå til innhold

24-30" , noen som kan hjelpe meg å velge?


Helland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt en 30" Dell i litt over ett år nå, og er kjempefornøyd :w00t:

 

Skjermen funker fint i alle oppløsninger, kjører det spillet eg spiller mest i 1920X1200 fordi eg synest ting blir for smått om eg kjører på 2560X1600. Det fungerer helt topp, har aldri prøvd en oppløsning som ikkje ser bra ut på skjermen. Og eg sitter i normal avstand til skjermen, 40-50cm. Opplever det ikkje som noe problem at skjermen blir for stor. Men som mange andre så har eg helt gått vekk ifra å kjøre fullskjerm, å bruke halve skjermen til word er rikelig nok til å vise en A4 side i full størrelse.

 

Annbefaler ihvertfall 30" til alle som spør. Eg hadde før 2 stk 19" LCD.

Lenke til kommentar

Du har en Dell med skikkelige innganger og intern skalering, Dragavon. HP-skjermen støtter ikke andre oppløsninger enn 2560x1600 dual link og 1280x800 single link. Skaleringen ligger da i skjermkortet. Det går an å spille i 1920x1200 på HPs, men da blir alt skalert opp i skjermkortet. Dell er nok bedre kjøp hvis man skulle kjøpt på egen labb - både på 24" og 30". 24" støtter ikke HDCP heller :(

Lenke til kommentar
Hehe, flere som sliter med samme valget? Er ikke lett når bedriften plutselig bestemmer seg for å levere skikkelige monster-PC-er som hjemmePC!

 

Noen som har erfaring med å bruke 30" i non-native resolution til spill? Og bare sette grafikk-kortet til å skalere opp? (Skjermen kan etter det jeg har skjønt ikke skalere selv)

9632197[/snapback]

 

Non-native resolution (med skalering), er dette det som kalles Pivot? Ut i fra det jeg har lest så har ikke denne skjermen Pivot-muligheter.. dersom det er dette som brukes til skalering (er ikke helt inne i teminologien her).

 

 

Jepp, vi er nok enda flere som sliter med samme valget, jeg sitter på nabokontoret og er like aktiv i diskusjonen rundt 30" eller 24", som jeg mener så er det vel hva den skal brukes til som bestemmer litt hva som er beste valget.

 

Om man skal sitte på kontorpult og spille med full oppløsning, så tror jeg at 24" blir helt rått og forsåvidt ganske optimalt. Men om man ønsker å kombinere skjermen med å se film, f.eks. fra en god stol, eller fra senga (kontorpult på rommet), så kan nok 30" være det riktige.

 

Men jeg kan jo si at jeg heller ikke har bestemt meg enda, valget mitt vil basere seg på om skjermkortet klarer å levere full oppløsning på dagens Hottest grafiske spill på 30", og om den fremdeles klarer det om et år.

 

Hvis det viser seg at jeg må oppgradere til SLI om et år fordi skjermkortet ikke klarer å trekke maks uten å begynne å tulle med spillopplevelsen, da går jeg garantert for 24". Noen som vet om dette kan komme til å bli tilfellet??

Endret av Feten
Lenke til kommentar

Pivot betyr rotasjon og har intet med skalering å gjøre. Du kan selvfølgelig rotere skjermen og henge den på veggen på høykant, men hvilken nytte har det?

 

Å se film vil funke med DVD og DivX/XviD++, men ikke til HD-DVD og Blu-Ray på større enn 1280x800 oppløsning. Dette grunnet HD-signaler og kopibeskyttende signaler på datastrømmen som ikke kan gå på dual link. Dermed er man stuck med single link, og denne skjermen støtter ikke single link større enn 1280x800 grunnet manglende skaleringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Å se film vil funke med DVD og DivX/XviD++, men ikke til HD-DVD og Blu-Ray på større enn 1280x800 oppløsning. Dette grunnet HD-signaler og kopibeskyttende signaler på datastrømmen som ikke kan gå på dual link. Dermed er man stuck med single link, og denne skjermen støtter ikke single link større enn 1280x800 grunnet manglende skaleringsmuligheter.

9632767[/snapback]

 

Hvordan er dette med 24" da? Samme greiene?

Lenke til kommentar
Du har en Dell med skikkelige innganger og intern skalering, Dragavon. HP-skjermen støtter ikke andre oppløsninger enn 2560x1600 dual link og 1280x800 single link. Skaleringen ligger da i skjermkortet. Det går an å spille i 1920x1200 på HPs, men da blir alt skalert opp i skjermkortet. Dell er nok bedre kjøp hvis man skulle kjøpt på egen labb - både på 24" og 30". 24" støtter ikke HDCP heller :(

9632704[/snapback]

Var av den oppfatningen at Dell sin 30" kun har en Dual-Link DVI tilkobling og ikke noe annet. Det finnes vel ikke bildebehandlingsbrikker som takler 2560x1600 enda?

 

Holdt på å kjøpe den 30" Dell'n for en stund siden, endte opp med en 40" Sony 40W2000 isteden, mye bedre til mitt bruk... men nå som TV'en og PC-en skal skilles så ville det jo vært kjekt med en ordentlig god PC-skjerm! Har eid 24" skjermen til Dell og denne var knallbra, men måtte selge den for å finansiere TVen... Er absolutt ikke lett å velge mellom 24" og 30", selv om prisen for oss er nogenlunde lik.

Lenke til kommentar
Var av den oppfatningen at Dell sin 30" kun har en Dual-Link DVI tilkobling og ikke noe annet. Det finnes vel ikke bildebehandlingsbrikker som takler 2560x1600 enda?

 

Holdt på å kjøpe den 30" Dell'n for en stund siden, endte opp med en 40" Sony 40W2000 isteden, mye bedre til mitt bruk... men nå som TV'en og PC-en skal skilles så ville det jo vært kjekt med en ordentlig god PC-skjerm! Har eid 24" skjermen til Dell og denne var knallbra, men måtte selge den for å finansiere TVen... Er absolutt ikke lett å velge mellom 24" og 30", selv om prisen for oss er nogenlunde lik.

9632838[/snapback]

 

Duallink-innganger skal vel også funke med single link kabel. Du får bare ikke den fulle oppløsningen. Dell har skaleringselektronikk, som sannsynligvis gjør at man vil få (i min perfekte verden) HDCP på 1920x1200 med single link... Dessuten har Dell komponent-inngang også.

 

Men prisforskjellen mellom 24" og 30" er faktisk nesten dobling...

Lenke til kommentar
Har i disse dager fått tilbud om hjemme pc.

 

Prisforskjellen på de to skjermene er 100 kr for 24” og 230 kr for 30 (pr mnd i 23 mnd), altså ikke det helt store.

9629872[/snapback]

Er det pris før eller etter skattefordelene er trukket fra? Hvilken skjerm er basisskjermen?

 

?? -> 24" koster 100*23 = +2300 kr

?? -> 30" koster 230*23 = +5290 kr

 

Differanse på 24 og 30" = 2990 kr

Differansen på disse i prisguiden er 4028 kr så da antar jeg at det er prisforskjellen etter skattefordelene er trukket fra. Siden skattefordelen ofte er på rundt 50% så vil prisen før fratrekket være omtrent:

 

?? -> 24" koster 100*23*2 = +4600 kr

?? -> 30" koster 230*23*2 = +10580 kr

 

Med tanke på at 24" koster 6240 kr i prisguiden og 30" koster 10268 i prisguiden så synes jeg det var litt dyrt. Leverandøren kommer garantert til å få en fet margin på dette. Man står i teorien fritt til å velge leverandør selv og da slipper du trolig litt billigere unna, men arbeidsgivere er sjeldent fleksible på sånt. De vil sikkert at du enten takker ja til den valgte Hjemme-PC-ordningen eller avstår fra hele ordningen. Hvis du jobber i en liten bedrift og har medgjørlige ledere så kan du sikkert velge å vrake leverandør som du vil og dermed få mer for pengene.

Lenke til kommentar

Ser eg har skrevet feil i orginalposten. er 36 mdn.

 

Orginaltilbudet er en 19".

 

100 kr og 230kr er på brutto lønn. Så prisforskjellen er der. men du merker det ikke i like stor grad når det går på trekk direkte fra lønn.

 

Firmaet vi jobber i er for stort til å skifte leverandør.

Lenke til kommentar
Sånn for å svare på topic. 30" er ikke noe problem på en vanlig pult. Jeg bruker foreløpig en 40" 1080p LCD-tv som jeg sitter 40-50cm unna, det er nok litt i overkant svært men jeg sliter ikke med ryggplager enda hvertfall ;)

9632337[/snapback]

 

40-50 cm unna en 40" høres fryktelig nærme ut. Fysioterapeutene i etasjen over meg har anbefalt ca. 70cm avstand til 20" skjermene vi jobber på her på kontoret. I tillegg til å ha blikket rettet svakt nedover. Vi har vært på flere foredrag ang. dette og det er tydelige sammenhenger mellom plassering av skjerm og belastningsskader i nakke og skulderregionen. Slike skader forplanter seg og kan gi utslag i andre symptomer som tretthet, hodepine og senebetennelse.

 

For en bedrift er det ganske verdifullt at de ansatte jobber "riktig".

Lenke til kommentar

baronKanon: Hvor har du det fra at Dell sin 30" har skaleringselektronikk? Alt jeg har lest sier at alle 30" skjermene i dag mangler dette, så HP og Dell er helt identiske på dette punktet, dvs. de støtter kun 1280x800 eller 2560x1600. Eventuell skalering må gjøres av skjermkortet.

 

Og på dell sine sider står det "Port(s) Total ( Free ) / Connector Type : (Digital) Dual Link (DVI-D) with HDCP, 9-in-2 Media Card Reader, 4 x USB 2.0 Ports, Security Port Slot". Ingen komponent-inngang er nevnt. Sikker på at du ikke tenker på en annen (mindre) skjerm?

 

Har selv en HP LP3065 og er kjempefornøyd. Ikke noe problem i det heletatt å ha denne på et vanlig skrivebort. Eneste man merker er at 24" er komisk smått etter at man er vant til 30" ;). Slik jeg bruker skjermen er avstanden fra øynene mine til skjermflaten ca. 40 cm, og det fungerer kjempemessig.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Sånn for å svare på topic. 30" er ikke noe problem på en vanlig pult. Jeg bruker foreløpig en 40" 1080p LCD-tv som jeg sitter 40-50cm unna, det er nok litt i overkant svært men jeg sliter ikke med ryggplager enda hvertfall ;)

9632337[/snapback]

 

40-50 cm unna en 40" høres fryktelig nærme ut. Fysioterapeutene i etasjen over meg har anbefalt ca. 70cm avstand til 20" skjermene vi jobber på her på kontoret. I tillegg til å ha blikket rettet svakt nedover. Vi har vært på flere foredrag ang. dette og det er tydelige sammenhenger mellom plassering av skjerm og belastningsskader i nakke og skulderregionen. Slike skader forplanter seg og kan gi utslag i andre symptomer som tretthet, hodepine og senebetennelse.

 

For en bedrift er det ganske verdifullt at de ansatte jobber "riktig".

9633123[/snapback]

Tja, må si jeg tviler på at det er så uhorvelig farlig som fysion påstår. Det er minst like ubehagelig å sitte for langt unna en skjerm med for høy oppløsning vil jeg si, å snu litt på kroppen innimellom for å se ytterkantene på skjermen vil jeg tro ikke er så usunt.

 

Har brukt den TVen som PC skjerm hjemme nå i snart et år, med rundt en til to timers bruk hver kveld (i snitt) og har hvertfall ikke merket noe negativt, annet enn at det er upraktisk å måtte snu på hodet for å se ting oppe i hjørnene ;)

Lenke til kommentar
Ser eg har skrevet feil i orginalposten. er 36 mdn.

 

Orginaltilbudet er en 19".

 

100 kr og 230kr er på brutto lønn. Så prisforskjellen er der. men du merker det ikke i like stor grad når det går på trekk direkte fra lønn.

 

Firmaet vi jobber i er for stort til å skifte leverandør.

9633034[/snapback]

 

 

Uhm.. en liten korrigering igjen Helland, når det gjelder ekstrautstyr så trkkes det fra Netto lønn. Det trekkes kun fra Brutto lønn når det gjelder det opprinnelige tilbudet.

 

Leste det i avtale-detaljene (det man haker av for, men som regel ikke leser...)

Endret av Feten
Lenke til kommentar
baronKanon: Hvor har du det fra at Dell sin 30" har skaleringselektronikk? Alt jeg har lest sier at alle 30" skjermene i dag mangler dette, så HP og Dell er helt identiske på dette punktet, dvs. de støtter kun 1280x800 eller 2560x1600. Eventuell skalering må gjøres av skjermkortet.

 

Og på dell sine sider står det "Port(s) Total ( Free ) / Connector Type : (Digital) Dual Link (DVI-D) with HDCP, 9-in-2 Media Card Reader, 4 x USB 2.0 Ports, Security Port Slot". Ingen komponent-inngang er nevnt. Sikker på at du ikke tenker på en annen (mindre) skjerm?

9633165[/snapback]

 

Ønsketenkning!? :blush: Men det står også i specen at man kun trenger dual link DVI for å kunne bruke den høyeste oppløsningen. Utfra det deduserer jeg at man kan bruke høyere oppløsninger enn 1280x800 til f.eks. BD, PS3 osv. med HDCP over single link.

Lenke til kommentar
Sånn for å svare på topic. 30" er ikke noe problem på en vanlig pult. Jeg bruker foreløpig en 40" 1080p LCD-tv som jeg sitter 40-50cm unna, det er nok litt i overkant svært men jeg sliter ikke med ryggplager enda hvertfall ;)

9632337[/snapback]

 

40-50 cm unna en 40" høres fryktelig nærme ut. Fysioterapeutene i etasjen over meg har anbefalt ca. 70cm avstand til 20" skjermene vi jobber på her på kontoret. I tillegg til å ha blikket rettet svakt nedover. Vi har vært på flere foredrag ang. dette og det er tydelige sammenhenger mellom plassering av skjerm og belastningsskader i nakke og skulderregionen. Slike skader forplanter seg og kan gi utslag i andre symptomer som tretthet, hodepine og senebetennelse.

 

For en bedrift er det ganske verdifullt at de ansatte jobber "riktig".

9633123[/snapback]

Tja, må si jeg tviler på at det er så uhorvelig farlig som fysion påstår. Det er minst like ubehagelig å sitte for langt unna en skjerm med for høy oppløsning vil jeg si, å snu litt på kroppen innimellom for å se ytterkantene på skjermen vil jeg tro ikke er så usunt.

 

Har brukt den TVen som PC skjerm hjemme nå i snart et år, med rundt en til to timers bruk hver kveld (i snitt) og har hvertfall ikke merket noe negativt, annet enn at det er upraktisk å måtte snu på hodet for å se ting oppe i hjørnene ;)

9633358[/snapback]

 

For å være helt ærlig tror jeg en fysioterapeut med 30 års erfaring vet mer om virkningene av feil arbeidsstilling enn deg.

 

Du er kanskje ikke klar over at dårlige ergonomiske forhold er en av arbeidslivets største årsaker til fravær. Dette er ikke plager som oppstår plutselig, men som gjør seg til kjenne over et lengre tidsperspektiv på opptil flere år og krever langsiktig behandlig når skaden først er oppstått.

Lenke til kommentar

Akkurat det - arbeidslivet er ikke helt det samme som hjemmeforhold så der er det ganske forståelig. Fysioterapauten vet nok hva han prater om :-)

 

Når man kommer heim slapper en gjerne av, "ligger" i godstolen, spiller og tar seg noen velfortjente pauser en gang i blant mens man henter colaen, finner fram knasket, en tur på dassen :) Kom akkurat hjem fra jobb etter 8 timers arbeid, og 8 timers arbeid er ikke helt det samme som noen timers spill & kos/programmering for å si det sånn.

 

EDIT: Liten stavefeil.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...