Gå til innhold

Omtale av Halo 3 (X360)


Anbefalte innlegg

Nei, for en spillserie som har vært med å gjøre konsollspilling stuerent som underholdning for andre enn hardcoregamere, samtidig som den har bevist at FPS er mulig med kontroller, den kan ikke være mye betydningsfull.

9575330[/snapback]

 

Jeg kan ikke helt se at halo har gjort noe som helst for å gjøre konsollspill stuerent for andre enn hardcore-spillere, konsoller har vært stuerent for andre i over et tiår før Halo kom og det var heller ikke et spill som utpreget appelerte til andre enn spillentusiaster.

 

AtW

9575466[/snapback]

Og jeg mener fremdeles at FPS ikke har noe på konsoll å gjøre. Men det er tydligvis mange som ikke er enig i det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, for en spillserie som har vært med å gjøre konsollspilling stuerent som underholdning for andre enn hardcoregamere, samtidig som den har bevist at FPS er mulig med kontroller, den kan ikke være mye betydningsfull.

9575330[/snapback]

 

Jeg kan ikke helt se at halo har gjort noe som helst for å gjøre konsollspill stuerent for andre enn hardcore-spillere, konsoller har vært stuerent for andre i over et tiår før Halo kom og det var heller ikke et spill som utpreget appelerte til andre enn spillentusiaster.

 

AtW

9575466[/snapback]

Og jeg mener fremdeles at FPS ikke har noe på konsoll å gjøre. Men det er tydligvis mange som ikke er enig i det :)

9575846[/snapback]

 

Forsåvidt ikke noe galt med FPS på konsoll i prinsippet, om det hadde vært bedre støtte for saklig kontrollere der. Men i mine øyne har det vel knapt kommet et eneste skikkelig bra FPS til konsoll noen gang. (kanskje med unntak av ports fra PC)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt dy meg, folkens: Dere framstår som temmelig sneversynte når dere er så bastante. Det er ingen tvil om at mus og tastatur (eller enda bedre: mus og analogstikke) har vist seg å passe ypperlig for FPS-sjangeren, men det er like liten tvil om at det finnes en rekke knallgode skytespill på konsoll -- for de av oss som har tatt oss tid til å lære hvordan de spilles. Det er ikke akkurat som mus og tastatur er noe som faller nybegynnere naturlig, det heller.

 

Denne PC-fanatismen er egentlig bare trettende å høre på i lengden.

 

Angående hva som gjorde Halo relevant: Vel, de polerte videre på et av kontrolloppsettene fra GoldenEye, det brukte en veldig cinematisk framstilling (i en tid da det fortsatt var mindre vanlig enn i dag), det var først (i hvert fall så vidt jeg vet) med den meget heldige nye helsemekanikken hvor skjoldet lades opp igjen etter en viss tid, og det hadde smart nok AI til at spillsituasjonene ofte kunne spilles igjen og igjen uten å føles velkjente eller kjedelige.

 

Det var (naturligvis) ikke Kristi gjenkomst på jord, men det var et veldig solid stykke skyteaction, og hvis man først skal kritisere det, bør man ha mer å komme med enn en løs påstand om at "FPS ikke passer på konsoll" eller at det var "middelmådig". Jeg blir dessuten veldig nysgjerrig på hvor mye skeptikerne blant dere har prøvd å spille spillet -- hvis dere aldri har kommet dere inn i kontrolloppsettet kan jeg f.eks. skjønne at det ikke rakk å bli spesielt moro.

Lenke til kommentar

Jeg mener rett og slett at halo er ett spill du ELSKER eller HATER. Jeg for min del elsker det. Halo 1 spilte jeg sikkert 50 ganger igjennom på cooperative, hver gang prøvde vi å bruke færre og færre deaths, dårligere å dårligere våpen (f. eks har jeg gått igjennom halo med stort sett bare needleren når det var mulig). Jeg spiller _skjeldent_ igjennom linære spill mer enn en gang, men av en eller annen grunn var halo noe mer. Dessuten var det konge å kunne spille multiplayer over flere konsoller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Haha, dette temaet er så latterlig.

Bare vent til spillet kommer på PC, så skal vi se hva folk sier.

Fanboys eller ikke, dette er sjalusi så det renner over!

 

"Det spillet vi ikke kan spille, synes jeg er teit, fordi du skal ikke ha noe som får bra kritikk. Du er dum. Xbox suger. PC og PS3 er best. Du er dum, jeg er smart."

Lenke til kommentar

For ca syv år siden spilte jeg et spill på Nintendo 64, Perfect Dark het det. Jeg syntes det var utrolig bra, men jeg klarte aldri, tross mange netter med morro sammen med kompiser, å få skikkelig grep på kontrollen. Veldig synd for det var ett av de beste FPS'ene jeg har prøvd. Jeg har prøvd mange andre FPS spill på konsoll, Metroid er et annet svært bra spill, men jeg savner hele tiden mus og tastatur, akkurat som jeg savner Joypad når jeg spiller typiske konsol spill på pc. Mario på tastatur hører ingen plass hjemme. Mulig jeg er sær, men det er da sånn jeg er.

 

Jeg syns at maskinen man spillet spillet på er helt uintresant, det er spillet som betyr noe. Derfor er det veldig irriterende at f.eks Halo kom så sent til pc. Det har dessverre ødelagt mye for meg når det gjelder Halo.

 

På tross av FPS vs konsoll, så synes jeg uansett ikke at Halo hører sammen med en av verdens mest betydningsfulle spillserier. Et bra spill, for all del, men på min liste over verden mest betyningsfulle spill skal det mer til for å hevde seg.

Min opplevelse med Doom i et mørkt gutterom for mange år siden, er det fremdeles ingenting som har overgått, i en sånn sammenheng har Halo lite å stille opp med. Mario, Zelda, Street Fighter, Final Fantasy osv derimot.

Lenke til kommentar

Ehm, tja ... Jeg ville vel sagt at man såvidt rakk å ta et skritt fram med konsollen før man snubla og knekte beina, PC-en har stått på stedet hvil veldig lenge nå - ihvertfall om man ser sort/hvit på hva som er FPS.

 

Å spille FPS på konsoll har jeg aldri hatt, og har ikke heller per i dag problemer med - det er faktisk flere titler jeg foretrekker på konsoll. Og før noen beskylder meg for å være "fanboy", så lånte jeg meg faktisk en 360 ene og alene slik at jeg fikk spilt Halo 3 som jeg har ventet lenge og vel på - bare så det er sagt! :p

 

Om Halo var så revolusjonerende for FPS-sjangeren sier jeg meg heller uenig i. Som oerhört nevner over bygde Halo veldig mye på Goldeneye, som for meg er og blir den først ordentlige FPS-en på konsoll. Hvorfor Halo slo såpass godt an er fortsatt for meg et mysterium, det er uten tvil en veldig god serie - men at spillet har blitt større en enkelte religioner er forbi min fatteevne.

 

Ble litt kronglete innlegg, er på tur til køys nå ...

Lenke til kommentar
Skulle ønske jeg kunne vært oppspilt over at halo 3 snart er her, men det går nok enda noen år før jeg kan spille det. Jeg venter jo fremdeles på halo2 til pc! :p

 

Like godt halo, så jeg gleder meg til å prøve halo 2 og 3 en gang i den uvisse fremtid. Synd de skal være eksklusive så lenge før de slipper de til pc. Jeg klarte ikke å like kontrollene på halo for xbox, jeg har vel egentlig aldri likt å sikte manuelt på konsoll. (det nærmeste jeg har kommet akseptabelt er vel metroid prime og resident evil 4.)

9566484[/snapback]

 

Og hvorfor i allverden venter du på Halo 2 til PC?

Den har jo vært her en stund :roll:

9569904[/snapback]

 

Dette har du ikke svart på enda, Slash.

 

Hvorfor venter du på Halo 2 til PC? Er det ikke bare å skaffe deg dette om du har så lyst på det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Halo og nyskapende...

Hvilke andre fps hadde man på den tida Halo1 ble sluppet egentlig? Half-Life, Deus Ex og Perfect Dark var vel de store og til da mest avanserte titlene. Personlig liker jeg alle de titlene godt, men det var halo som satte den nye merkbare standarden for teksturkvalitet, animasjoner, effekter osv. Var ikke bare av typen "mjo, forbedret i forhold til ..." men det var jo villt og det ble spillet som virkelig viste Xbox sin overlegne tekniske kraft på den tida. Det var rett og slett det første spillet som virkelig ga meg smaken på neste generasjons spilling. Det kom vel snikende et ikke helt ubetydelig Metal Gear Solid 2 det året også, men der var det bare selve presentasjonen som virket forbedret. Halo var noe nytt.

 

Glemmer vel aldri når jeg første gang prøvde demoen (Landingen på det store strandområdet), brukte lang tid bare på å surre rundt med bilen og se hvor mange måter jeg kunne gjøre ting på. Det at du hadde med deg mange andre soldater som faktisk bidro i kampene ga en helt spesiell følelse. Nå var det ikke lenger deg mot alle. Co-op på Perfect Dark var kjempetøft, men halo sin føltes som en annen verden, mye takket være kvaliteten på resten av spillet selvfølgelig.

 

Fiendene kom ofte i store grupper og det ble gjerne enorme skuddvekslinger med alt som hører med av store eksplosjoner og komentarer fra soldatene rundt, samtidig som det hele gikk veldig flytende uten tegn til klipping og stive bevegelser slik jeg var vant til. Det hele ble famvist på en slik cinematisk måte som ingen spill til da hadde klart å framskaffe for mitt vedkommende. Ingen spill hadde vel heller integrert kjøretøy på den måten Halo gjorde.

 

Noe jeg også la spesielt merke til den gangen var lyden. Spillet hadde vel det flotteste og klareste lydsporet til da og untyttet lydsystemet mitt slik ingen spill hadde gjort før - de andre spillene jeg har nevnt her hadde så vidt jeg husker rimelig hardt komprimert lyd med lite "bredde", bortsett fra MGS2 som var en verdig runner-up det året.

 

Når det gjelder Halo2 kan jeg være enig i kritikken. Det videreførte for det meste det som fungerte i halo1 og tilførte ikke noe særlig nytt. Syntes også det spillet manglet mye av de store fine slagmarkene fra nr 1 (var vel egentlig ikke så mye mindre, men det var jo satt nye krav av andre gode spill i mellomtiden). Et godt spill, uten tvil, men det manglet sjokket det første ga meg.

Halo3 er jeg usikker på. At det kommer til å sjokkere meg på samme måte som Halo1 tviler jeg sterkt på. Selv om det er på en mye teknisk sterkere platfform tyder omtalene på at de nok en gang holder seg til det de fikk riktig i første omgang. For all del, den replay funksjonen ser snasen ut, og flerspiller delen kan nok by på mye morro. Men ellers ser det ut som de tidligere spillene i hd grafikk. Ikke at det er noe galt i seg selv (nok til å få meg i ekstase i alle fall), men tror ikke på noen stor revolusjon gameplaymessig her.

 

Mye av det som gjorde Halo1 til den milepælen det har blitt til lå nok i presentasjonen. Det var noe visuelt og lydmessig her som utklasset de andre, samt at håndkontrollen fungerte strålende, og jeg savnet ikke musa på samme måte som jeg gjorde i Goldeneye og Perfect Dark.

Half-Life tok et godt steg videre fra Goldeneye (PD på sin side tok ikke skrittet videre, men forbedret selve Goldeneye-stilen). Jeg vil påstå at Halo tok et like stort skritt fra Half-Life, og jeg vil også påstå at det ikke fikk nevneverdig direkte konkurranse før Metroid Prime året etter og Call of Duty i 2003, og blei ikke ordentlig satt på plass før Half-Life2 i 2004. Så at halo ikke var nyskapende i sin tid får jeg vel konkludere med at jeg mildt sagt er sterkt uenig i :)

Endret av BzWarm
Lenke til kommentar

Oi, beklager, så ikke det spørsmålet. Jeg har ikke tenkt å gå til innkjøp av vista før jeg faktisk har bruk for det. Derfor satte jeg halo 2 på venting til jeg engang skaffer meg vista.

 

Jeg leste litt om det nå da, og det ser ut som det finnes en wrapper som lar meg spille det i XP. Da er det kanskje på tide å skaffe seg det? Multiplayer vil ikke funke da, men det bryr meg fint lite, siden de har tatt ut coop.

Lenke til kommentar

Det var (naturligvis) ikke Kristi gjenkomst på jord, men det var et veldig solid stykke skyteaction, og hvis man først skal kritisere det, bør man ha mer å komme med enn en løs påstand om at "FPS ikke passer på konsoll" eller at det var "middelmådig". Jeg blir dessuten veldig nysgjerrig på hvor mye skeptikerne blant dere har prøvd å spille spillet -- hvis dere aldri har kommet dere inn i kontrolloppsettet kan jeg f.eks. skjønne at det ikke rakk å bli spesielt moro.

9576459[/snapback]

 

Det er ikke alttid man føler det passer seg å legge ut i det vide og det breie om hvorfor man mener det ene og det andre. Men jeg kan gjerne forklare hvorfor jeg mener Halo 1 og 2 er middelmådig. De er fordi det er uengasjernede, leveldesginen er ordinær, monstrene du slåss imot er heller ikke noe spesielt, det har ingenting som skiller det ut ifra mengden, det er en standard generic run-of-the-mill FPS, viss eneste spesielle trekk er at det kom på xbox og ikke PC.

 

Grunnen til at jeg ikke utdypet videre hvorfor jeg mente det var middelmådig var at jeg ikek så det som så relevant for mitt innlegg (der jeg konkluderte utifra anmeldelsen at de som syntes halo1 og 2 var middelmådig neppe kom til å synes 3'eren var fantastisk heller)

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det gjelder Halo og nyskapende...

Hvilke andre fps hadde man på den tida Halo1 ble sluppet egentlig? Half-Life, Deus Ex og Perfect Dark var vel de store og til da mest avanserte titlene.

 

HL kom 3 hele år før Halo, det er like rettferdig å sammenlikne halo med HL2 som HL1, da det kom 3 år etter. Deus Ex var forsåvidt revolusjonerende spillmessig når det kom, men grafikken var selv under release under pari.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det gjelder Halo og nyskapende...

Hvilke andre fps hadde man på den tida Halo1 ble sluppet egentlig? Half-Life, Deus Ex og Perfect Dark var vel de store og til da mest avanserte titlene.

 

HL kom 3 hele år før Halo, det er like rettferdig å sammenlikne halo med HL2 som HL1, da det kom 3 år etter. Deus Ex var forsåvidt revolusjonerende spillmessig når det kom, men grafikken var selv under release under pari.

 

AtW

9577477[/snapback]

 

Nå tuller du vel litt fælt? Deus Ex hadde svært god grafikk når det kom og ble blant annet hedret for detaljerte texturer osv. (på den tiden vel og merke).

Lenke til kommentar
Når det gjelder Halo og nyskapende...

Hvilke andre fps hadde man på den tida Halo1 ble sluppet egentlig? Half-Life, Deus Ex og Perfect Dark var vel de store og til da mest avanserte titlene.

 

HL kom 3 hele år før Halo, det er like rettferdig å sammenlikne halo med HL2 som HL1, da det kom 3 år etter. Deus Ex var forsåvidt revolusjonerende spillmessig når det kom, men grafikken var selv under release under pari.

 

AtW

9577477[/snapback]

 

Nå tuller du vel litt fælt? Deus Ex hadde svært god grafikk når det kom og ble blant annet hedret for detaljerte texturer osv. (på den tiden vel og merke).

9578104[/snapback]

 

Hedret av hvem? Personlig synes jeg grafikken var dårlig, og maskinkravene var ekstreme i forhold til grafikken. Andre kan såklart være uenige, sjekket kjapt karakteren på gamespot og IGN, og begge gir "graphics" lavest score av del-scorene sine. IGN sier følgende: It's built on the Unreal engine, so the graphics are a bit dated and blocky, and the dithering is pretty bad in places

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...