Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Politilys på bilen, hva kan skje?...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk!

 

Jeg er ikke helt sikker på om dette gjelder ved bruk av blålys, men når et kjøretøy brukes utenom det formål det er registrert/har løyve for, så avskiltes det. Bilen blir f.eks. avskiltet hvis du kjører pirattaxi, fordi du driver persontransport mot vederlag uten løyve. Politibiler er jo konstruert til akkurat det formål, å være politibiler.

 

Å utgi seg for å være politi kan forøvrig ikke være billig, og vil føre til anmeldelse.

 

Og å si at politiet er "de som sjøl bryter loven hele tiden," dét blir for dumt. Politiet kjører fort og prater i telefonen når det kjører når det er nødvendig i tjenesten, og i motsetning til de fleste andre i trafikken, har de en omfattende opplæring og et tilsvarende høyt samfunnsansvar. Politiet kan unntas alle veitrafikkbestemmelser utenom §3, hvis det er vesentlig eller nødvendig i tjeneste.

 

Men det som er så flott, er at "james bond" er på internett og maner frem det værste i alle med sin trollske væremåte :) Ingen fornuftige mennesker tenker seriøst dette: "Hmm, kanskje jeg skal montere blålys på bilen min og leke politi"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha alltid morro å få folk på nettet til å klikke med minimum innsats vettu ;)

 

Men om jeg velger å ta det fram, kødde litt med en kompis og legge det vekk igjen er jo ikke deres problem :)

 

Men syns det er fint at ihvertfall noen kommer med innspill, sånn kan vi jo holde littegran liv i tråden :)

 

 

Lenke til kommentar

Skaff deg en av disse sykt sterke hodelyktene/sykkellyktene, så farger du glasset eller noe (eller bytter til blå led). Slipper du hele jobben med montering og tull. Disse blinker jo verre enn verst. "Mister" synet vær gang jeg ser en syklist med x antall tusen lumen på lykta si, spesielt hvis jeg møter han/hun som syklist selv. Da kan du bare ha denne liggende i midtkonsollen og så dra den opp(altså lykta) når du skal leke Pelle P.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaff deg en av disse sykt sterke hodelyktene/sykkellyktene, så farger du glasset eller noe (eller bytter til blå led). Slipper du hele jobben med montering og tull. Disse blinker jo verre enn verst. "Mister" synet vær gang jeg ser en syklist med x antall tusen lumen på lykta si, spesielt hvis jeg møter han/hun som syklist selv. Da kan du bare ha denne liggende i midtkonsollen og så dra den opp(altså lykta) når du skal leke Pelle P.

 

Takk for tipset :)

 

Men jeg kjøpte sånn China-Crap:

http://www.ebay.com.au/itm/8-LED-Amber-White-Car-Police-Strobe-Flash-Light-Dash-Emergency-3-Flashing-Modes/330931503102?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222003%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D20140106155344%26meid%3D7543326514984841421%26pid%3D100005%26prg%3D20140106155344%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D161276814426&rt=nc

$_12.JPG

 

Bare å slenge i frontruta og koble til sigarett-tenneren, så er den også lett å ta ned igjen og gjemme (i f.ex hanskerom).

 

For å være helt ærlig så føler jeg nå som jeg endelig har fått den, føler jeg at det blir litt for dumt, kanskje det blir morro å kødde med en kompis på nattetid, men det blir en 200,- kroners gambling på enten en bra/dårlig spøk :p

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg kommer til å bruke slike lys minst mulig. Det er jo ikke lov, men bittelitt må være lov ;)

 

Jeg stjeler minst mulig, men bittelitt må jo være lov.

Jeg kjører beruset minst mulig, men bittelitt må jo være lov.

Jeg voldtar minst mulig, men bittelitt må jo være lov.

 

Godt å vite.

 

Ps: Håper de stopper deg og du må vinke farvell til politiutdanninga.

Endret av Jofred
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kom vell ikkje heilt godt fram i denne tråden, men straffa for å bli tatt kan variere svært mykje avhengig av politiets vurdering av situasjonen.

 

Alternativt kan bilen bli avskilta fordi den ikkje er godkjent som utrykkningskjøyretøy.

Du kan på tilsvarande måte bli anmeldt for å kjøyre utan gyldig førarkort for utrykkningskjøyretøy.

Straffa for dette er bot og tap av førarretten.

 

 

I verste fall så blir du anmeldt etter straffelova for å utgi deg for å være politi.

 

 

§ 328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som 1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller 2. offentlig eller i rettsstridig øyemed utgir sig for å inneha noen offentlig tjeneste eller medvirker hertil, eller 3. foretar noen handling, som alene kan foretas i henhold til en offentlig tjenestestilling, som han ikke innehar, eller 4. uheimlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike.

I så tilfelle kan ein risikere fengselstraff.

 

 

Men kva straff du får/risikerer vil være vanskelig å bedømme på forhånd, det er ikkje mangel på hjemler til å straffe nokon dersom det er nødvendig.

Den store forskjellen vil derfor være kva omstendigheiter du blir tatt for. Dersom du står parkert på ein parkeringsplass og setter på ei blå strobe så kan du sleppe unna med tilsnakk frå politiet.

 

Dersom du ved hjelp av blålys har forårsaka ei alvorlig ulykke eller liknande så blir du nok ikkje tiltalt berre for brudd på vegtrafikklova, då kjem straffelova inn i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man bruker politilys (Flashing Strobe Light) på veien og en politibil ser det og stopper deg. Hva kan skje?

 

Slipper man unna med bot eller...?

 

"Strobe Light er akkurat som politilys, som blinker fort, de kan f.eks plaseres i frontlyktene eller baklyktene. De kan plaseres på mange forskjellige steder."

 

Takk for svar på forhånd.

Kommer ann på inntekt, men du får bot. Kamerat av meg hadde en laser som kunne blinke blått, da han brukte den på en annen bil (sivil) ble han senere stoppet og fikk ei bot. Forelegg som det heter. Om du har montert ei lysbjelke o.l. vet jeg ikke. Men de beslaglegger gjenstanden.

 

EDIT: Du kan miste lappen, men kommer ann på situasjonen.

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar

Fant en GIF av lignende oppsett, ser jo litt bra ut da :thumbs::innocent::thumbs:

 

5fEVtc.gif

 

Jeg gjentar.. Jeg forstår godt hva straffen kan bli og er :) (Takk til The Avatar btw)

Men jeg gjentar også at denne spøken vil mest sannsynlig aldri skje engang.

Kanskje det er ett 1 % tilfelle i år at jeg kommer på hjul bak kompis på landevei og drar en spøk..

Men det er ikke sånn at jeg skal råkjøre og utsette meg og andre for fare..

Da har de som er sure på meg her misforstått.. :D

Det er uansett ikke noe de får gjort noe med, og virker som at enkelte her har inntrykk av at jeg skal misbruke det..

Aww Hell no! Men å skremme kompis en liten gang, må være lov, og kan ikke sammenlignes med å stjele, kjøre i fylla, voldta jenter, kjøre langt over fartsgrensen osv :) Sånne ting fører jo faktisk til at liv blir ødelagt :ohmy:

 

Jeg kjører beruset minst mulig, men bittelitt må jo være lov.

 

Jeg stjeler minst mulig, men bittelitt må jo være lov.

 

Jeg voldtar minst mulig, men bittelitt må jo være lov.

 

 

Så hvis jeg drar en spøk i sommer på en kompis, så får ikke noen her gjort noe med det dessverre, (ja dere kan sutre, dere som gjør), men jeg vil først og fremst vurdere om situasjonen er trygg nok til å gjøre ett slikt påfunn, ellers syns jeg blålys er tøys å påmontere også! men jeg gjentar (for de som ikke får det inn i huet).. Dette skjer på noen som kjenner meg på øde landevei, og de kommer sikkert ikke til å grine i en fei.. Men bare å le uansett :rofl:

 

Jeg er altfor glad i lappen, og drømmen er jo å bli Politibetjent, så jeg kommer nok ikke til å være såpass dum å spolere disse 2 fordelene, og ellers beklager jeg om jeg har gjort noen her forbannet på meg..

"Over og ut" ;)

Lenke til kommentar

Trafikken er farlig nok som den er, det skal ikke utføres practical jokes.

 

Du tok ikke poenget nei...

 

Det er ikke lov å gjøre noe ulovlig, selv om det 'bare er for morroskyld'.

 

 

Det er vel mere du som ikke tar poenget, så du har aldri gjort noe som helst ulovlig i livet ditt?

Du ber om lov til å kaste den første sten fordi du er syndfri er det dette du sier? :)

Jeg lurer hvor mange ganger til jeg må si at dette er ikke deres problem.

Lenke til kommentar

 

Trafikken er farlig nok som den er, det skal ikke utføres practical jokes.

 

Du tok ikke poenget nei...

 

Det er ikke lov å gjøre noe ulovlig, selv om det 'bare er for morroskyld'.

 

 

Det er vel mere du som ikke tar poenget, så du har aldri gjort noe som helst ulovlig i livet ditt?

Du ber om lov til å kaste den første sten fordi du er syndfri er det dette du sier? :)

Jeg lurer hvor mange ganger til jeg må si at dette er ikke deres problem.

 

Jo, det er mitt problem da jeg også oppholder meg i traffikken..

Når du sitter i en bil er du livsfarlig. Da skal ALL din konsentrasjon dreie seg om å kjøre varsomt.

 

Gjort noe ulovlig har jeg sikkert, men jeg avfeier det ikke som 'bare en gang er lov' eller 'litt er lov'.

Jeg synes det vitner om umodenhet at man i det hele tatt tenker på å leke i traffikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Trafikken er farlig nok som den er, det skal ikke utføres practical jokes.

 

Du tok ikke poenget nei...

 

Det er ikke lov å gjøre noe ulovlig, selv om det 'bare er for morroskyld'.

 

 

Det er vel mere du som ikke tar poenget, så du har aldri gjort noe som helst ulovlig i livet ditt?

Du ber om lov til å kaste den første sten fordi du er syndfri er det dette du sier? :)

Jeg lurer hvor mange ganger til jeg må si at dette er ikke deres problem.

 

Jo, det er mitt problem da jeg også oppholder meg i traffikken..

Når du sitter i en bil er du livsfarlig. Da skal ALL din konsentrasjon dreie seg om å kjøre varsomt.

 

Gjort noe ulovlig har jeg sikkert, men jeg avfeier det ikke som 'bare en gang er lov' eller 'litt er lov'.

Jeg synes det vitner om umodenhet at man i det hele tatt tenker på å leke i traffikken.

 

Vi får bare være enige om å være uenige :tease::D:lol::thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...