Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Politilys på bilen, hva kan skje?...


Anbefalte innlegg

Har et forslag... hva med å stikke innom politiet å spørre dem?

 

"Hei! Har tenkt å kjøpe meg sånne blålys som ikke egentlig er blålys, men strobelys for å spøke litt rundt med de jeg kjenner og sånt..

 

Blir dere sinte hvis jeg gjør det, eller? Det er bare for spøk altså... "

 

 

Mest fornuftige du har sagt så langt, er at du skal tenke på det noen måneder...

 

Gjør det du :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et forslag... hva med å stikke innom politiet å spørre dem?

 

"Hei! Har tenkt å kjøpe meg sånne blålys som ikke egentlig er blålys, men strobelys for å spøke litt rundt med de jeg kjenner og sånt..

 

Blir dere sinte hvis jeg gjør det, eller? Det er bare for spøk altså... "

 

 

Mest fornuftige du har sagt så langt, er at du skal tenke på det noen måneder...

 

Gjør det du  :thumbup:

9584230[/snapback]

 

Hehe, glad at jeg har sagt noe fornuftig da. Akkurat nå ligger jeg på:

35% - Ja

65% - Nei

 

Det er fordi at det kan bli vanskelig å lure venner/familiemedlemmer fordi de kommer til å se/høre om bilen etter bare noen dager. Sprer seg fort om en får lappen. Skal tenke litt på det.

Lenke til kommentar

Jeg ble jo stoppet av politiet, med blålys i bilen.. Hadde en kojaklampe liggenes mellom framsetene som dem var interessert i, men siden jeg ikke brukte den, kunne dem ikke gjøre noe..

 

Ergo, politiet liker det ikke, men montering er lovlig, er lovlig å eie, men strengt ulovlig å bruke.. Akkurat som.. Ja, det meste i norge som folk synes er morsomt..

Lenke til kommentar
Jeg ble jo stoppet av politiet, med blålys i bilen.. Hadde en kojaklampe liggenes mellom framsetene som dem var interessert i, men siden jeg ikke brukte den, kunne dem ikke gjøre noe..

 

Ergo, politiet liker det ikke, men montering er lovlig, er lovlig å eie, men strengt ulovlig å bruke.. Akkurat som.. Ja, det meste i norge som folk synes er morsomt..

9584649[/snapback]

 

Hvordan mener du ditt eksempel beviser at montering er lovlig?

 

Det er mer en bare litt forskjell på strobelamper som er fastmontert på bilen og ei lampe som ligger løst i kupeen. Det er selvfølgelig ingen forbud mot å transportere saftblandere i Norge, her er det vel også tillatt å kjøre rundt med åpne ølflasker i koppeholderne, i motsetning til i enkelte stater i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du klistrer blålys til taket på bilen din og bruker den på privat eiendom, kan jeg ikke tenke meg at politiet kan gjøre noe med.

 

Men hvis du kjører på offentlig vei med blålys på taket som blinker, så tror jeg du skal spare opp noen penger, så du får betalt boten først.

 

Om jeg synes det er tøft eller ikke gidder jeg ikke engang å svare på.

Det blir for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om du klistrer blålys til taket på bilen din og bruker den på privat eiendom, kan jeg ikke tenke meg at politiet kan gjøre noe med.

9586333[/snapback]

Din private eiendom er ikke untatt fra norsk lov.

9586353[/snapback]

Jeg vet det...

 

Men hva som faktisk kommer til å skje er noe annet.

Lov er det nok ikke. Men hvis du bor på en gård og velger å kjøre rundt huset med blålys på bilen, kan jeg ikke tenke meg at politiet bryr seg.

 

Men hvis planen er å kjøre rundt og stoppe andre trafikkanter (selv om det er på tull) bør du være forsiktig. Det kan i beste fall ende med at noen gjennomskuer deg og gir deg en real omgang juling.

 

Uansett.... GLEM DET!

Lenke til kommentar
Det er ikke 100% sikkert at jeg kjøper blålys, men skal tenke på det i noen måneder først.

9584158[/snapback]

Du bør ikke "tenke på det" engang. Glem hele saken. Det er hverken morsomt, tøft e.l.

9585107[/snapback]

 

Du kan IKKE si at 'det er verken morsomt, tøft e.l'

 

Det er det samme som å si: Æsj den VW Passaten der er stygg, ikke kjøp den.

 

ALLE har forskjellig smak, noen synes det er kult og noen ikke, så du kan ikke si at det ikke er morsomt. Jeg synes det er tøft og morsomt med blålys, har lyst på sånne og lure venner.

 

Hvis du liker noe betyr ikke det at alle andre skal like det. ;)

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Nei det er ikke lov med blålys på registrerte biler, eller bruk i trafikken om man ikke har tillatelse.

 

det som skjer om du blir tatt. og du møter på en streng politimann/dame som følger loven(de har lov til og vise skjønn).

vil du antagelig få beslag av utstyret.

du kan risikere at de tar fra deg lappen( siden det ikke er straff å få beslaglagt førekortet. de fratar deg bare retten til og kjøre bil siden de ikke mener du er moden/skikket til og kjøre bil)

og du risikerer og bli anmeldt som fører til sak. og normalt fører til forelegg.

du blir sikkert straffet siden man har ikke lov til og være til bry eller være til hinder for andre i trafikken.

og feil lys bruk. sikker noe andre ting de også kan ta deg på.

Endret av ø1234
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei, håper ingen blir sur nå, men jeg føler en forferdelig stor trang til å kjøpe blålys..

Dere kommer helt sikkert til å syntes jeg er teit/retarded osv, men har egentlig alltid hatt lyst til å bli Politi.

 

Jeg vet om en amerikansk side som selger lysprodukter som amerikanske politi monterer på sine statlige "Interceptors". Grunnen til å bruke det er vel egentlig bare for å kødde litt på landevei.. Kanskje stå parkert og følge etter noen med blålys og så bare slå dem av (roe ned litt), eller kødde med venner..

 

Men ble det noen gang bevist hva er straffen hvis man blir tatt med dette?

En ting er helt sikkert for UP-sjefen sa dette selv, utstyret blir jo beslaglagt og man kan vente seg en "reaksjon".. Om det betyr forelegg eller dom, det vet jeg ikke.. Har sinnsykt lyst å kjøpe, men ikke for å kødde med alle og enhver.. Kun i spesielle situasjoner som at jeg plutselig havner bak en kompis ellerno ;)

 

edit: var heller ikke meningen å bumpe tråden, og mente også at håper ingen blir forbannet på meg av dette, men er bare nysgjerrig.

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Kjente en som prøvde dette. Det ble det tydeligvis etterforskning av. Da de omsider fikk huket tak i ham og ransaket bilen ut og inn hadde han allerede fått kalde føtter og kvitta seg med blålysa. Heldigvis for ham. :p

 

Var også en på jobb som var med på å blinke med blå LED-lykter (de hadde flere) for å "simulere" uttrykningskjøretøy. Føreren mista lappen. DOg har jeg ikke fått bekrefta dette så det kan være ei skrøne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, håper ingen blir sur nå, men jeg føler en forferdelig stor trang til å kjøpe blålys..

Dere kommer helt sikkert til å syntes jeg er teit/retarded osv, men har egentlig alltid hatt lyst til å bli Politi.

 

 

 

... å montere blålys på bilen er ihvertfall blant de dummere tingene du kan gjøre hvis du har lyst til å få jobb i politiet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei, håper ingen blir sur nå, men jeg føler en forferdelig stor trang til å kjøpe blålys..

Dere kommer helt sikkert til å syntes jeg er teit/retarded osv, men har egentlig alltid hatt lyst til å bli Politi.

 

 

 

... å montere blålys på bilen er ihvertfall blant de dummere tingene du kan gjøre hvis du har lyst til å få jobb i politiet...

 

 

Det er jeg fult klar over for å si det sånn :)

 

Se for deg scenarioet: Jeg kjører på en landevei som jeg så og si 98% er alene på.. Rett før jeg kommer inn til byen igjen ser jeg kompisen min kjøre forbi fordi han skal andre veien, men han gjenkjenner ikke meg.. Hvor moro tror du ikke det hadde vært for meg og lagt meg på hjul og skremt han litt? :) Er ikke noe verre enn det..

 

For å si det sånn, jeg kommer til å bruke slike lys minst mulig. Det er jo ikke lov, men bittelitt må være lov ;)

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...