Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Politilys på bilen, hva kan skje?...


Anbefalte innlegg

Det skal mye til for at vennen min har PRIKK lik mondeo. F.eks: farge, styling, felger, soting...sist men ikke minst skilt nummeret.

9558535[/snapback]

Dette er jo ting du ikke kan se på avstand når det er mørkt, bortsett fra styling. Felger sees jo kun fra siden, og det er veldig vanskelig å skille mørke farger fra hverandre i mørket, akkurat som det er å se at vinduene er sota.

9558562[/snapback]

 

Det du sier er sant, og det sier jeg selv.

 

'Jeg skal være forsiktig før jeg bruker lysa' og det skrev jeg her et sted. Det kan gå galt men det vil bli mitt problem, men som sagt skilt nummeret, det er noe ingen kan ha 2 like av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det som kan skje er at du på en magisk måte blir oppdaget det være av en kontroll du ikke vet om som står lengre nede i veien og han som måler ser deg. det kan vær en annen bil ikke liker det du driver med og vet du ikke er politi og anmelder deg, kan vær en person som går langs veien ser det og ser at du ikke er politi. du kan bli stoppet i teknisk kontroll(tilfeldig) og de finner lysene dine. det kan vær en politimann går forbi bilen din og ser lysene. er mye som kan vær. kan jo vær ingen finner dem.

reaksjonen du vil få vis politiet tilfeldigvis oppdager det kan variere fra disse må du fjerne med et hadde bra og at de nekter deg å kjøre så lenge lysene er på bilen.

 

vis det skjer så ja regner med det blir mer en bare et forenklet forelegg, men jeg vet ikke dette. du kan jo gå å spør på en politistasjon.

 

det er ulovlige lys det er det ingen tvil om og som tidligere nevnt er ikke tillatt på biler som er godkjente for vei i norge da det ikke forholder seg til veitrafikkoven ang lys og reflekser på bil.

 

*litt almen bekymringer nå*

 

vis de strobene blinker så mye som du sier så kan det virke som de er sterkere en de politiet bruker for de bilene kan du se på avstand vel jeg klarer i alle fall å skilne ut fargen på bilen, kjørelys og ikke minst det blå lyset som er i tillegg :p og slikt. litt kjedelig å gi sjoføren av den andre bilen midlertidig flekk på synet om det er kameraten din som blir blendet via speilet eller det er den bilen som kommer imot. vis det skjer rett før en sving er jo sjangsen stor for at det kan gå galt for noen. kjedelig å miste nattsynet på grunn av et helvetes blink som kommer. politiets lys er synlige men ikke blendene(syntes jeg i alle fall) sånn som du beskriver det virker dine mye kraftigere.

 

*slutt på bekymringer*

 

og tilslutt en liten notis ang trådstarter her: det virker som du stilte et spørsmål og blir sur fordi du ikke liker svaret. dette er et forum folk her sier sine meninger om de du spør om og kanske de gir deg svar på spørsmålene. sånn osm jeg ser denne tråden har flere trådstartere påpekt at det er mange muligheter for at du an bli tatt mens du mener det ikke skjer for du har kontroll på alle variabler som er med i regningen her. husk politiet rullerer på hvor de har sivilbilene sine. har sett en gammel 306 helt standard uten ekstra antenne sivilbil eneste grunnen til at jeg så det var politi var for han hadde blålyset oppe og hadde stoppet noen.

jeg trodde og jeg kunne kontrollere alt ved kjøringen min. helt til jeg fikk vannplanning på grunn av at vegvesenet hadde kuttet ned asvalten på noen plasser, jeg gikk front til front med en stor mercedes. det var samme dag som jeg fikk lappen. var ikke konge på veien etter det nei.

Lenke til kommentar

De politilysene er bak lyktene så dem ser du ikke når de ikke er på.

 

Politilysene er sterke men de blender ikke, jeg så direkte mot dem men så fortsatt helt klart som vanlig da vi slo den av igjen. Det blinker så fort at man ikke ser Audi logoen foran. Pærene kaster lyset fremover, akkurat som vanlig kjørelys, men du kan selv velge om lyset skal kaste rett opp eller ned mot bakken, spørs ossen fester dem.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nevnte noen biler over jeg.

 

Men det som jeg har sagt 100 ganger nå er at jeg har tenkt å lure venner/familie medlemmer, så hvorfor skrive at tenk om jeg møter en sivil bil?

9558458[/snapback]

Jeg snakka om sivile politifolk i sine egne biler, at du kunne ta feil. At du f.eks. trur det er en venn som er ute og kjører i sin Mondeo, men så viser det seg å være en politimann.. :!:

 

Med mindre du har peileutstyr i bilen din som peiler ut alle venna dine så er det ikke så lett å kjenne igjen en bil i mørket når man ikke kjører rett bak.

9558495[/snapback]

 

Det skal mye til for at vennen min har PRIKK lik mondeo. F.eks: farge, styling, felger, soting...sist men ikke minst skilt nummeret.

9558535[/snapback]

 

så du husker registreringsnummeret til vennen din sin bil?

og som du sier hvis det er mørkt så skal det ikke så mye til for at du ikke merker så mye til stylingen, felger ,forklar meg hvordan du ser forskjelle på felgene hvis du ligger bak en bil ?

 

Og for å korte ned det samme som mange har sagt før meg, det er en grunn til at det er ulovlig.

Lenke til kommentar
De politilysene er bak lyktene så dem ser du ikke når de ikke er på.

 

Politilysene er sterke men de blender ikke, jeg så direkte mot dem men så fortsatt helt klart som vanlig da vi slo den av igjen. Det blinker så fort at man ikke ser Audi logoen foran. Pærene kaster lyset fremover, akkurat som vanlig kjørelys, men du kan selv velge om lyset skal kaste rett opp eller ned mot bakken, spørs ossen fester dem.

9559618[/snapback]

bak lyktene? inne i motorommet? da er det jo ingen som ser dem. kan du forklare det på en annen måte for jeg skjønner ikke å du mener...

 

du sa tidligere i tråden at det blinket sånn man ikke kunne se bilen:

Bare så du vet det, hvis du ligger ca. 50-100m bak den bilen foran og setter på strobe light så ser du ikke bilen siden det 'flasher' ganske fort.

 

vis du kjører langs en mørk landevei uten lys(bortsett fra lysnee i bilen. så tar kameraten din opp et kamera og bruker blitsen rett i øye ditt. ser du da like bra? jeg gjør ikke det. kanskje du har super øyer ;):hmm: du ser kun det som er inne i lysstripen din og det er litt lite. for ikke å snakke om at de som får dette ikke vet at du skal gjøre det så de er totalt uforbredt på det

 

som du sier du velger montering. og hvordan skal du montere dem? rett ned eller rett opp? kanskje rett frem. dårlig med effekt fra de lysa vis de går rett ned ialelfall. vil vel bli rimelig dårlig med rett opp. og som du sier de skal monteres bak lyktene du har på bilen nå. og:

Pærene kaster lyset fremover, akkurat som vanlig kjørelys, men du kan selv velge om lyset skal kaste rett opp eller ned mot bakken
er selvmotsigelse.
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nevnte noen biler over jeg.

 

Men det som jeg har sagt 100 ganger nå er at jeg har tenkt å lure venner/familie medlemmer, så hvorfor skrive at tenk om jeg møter en sivil bil?

9558458[/snapback]

Jeg snakka om sivile politifolk i sine egne biler, at du kunne ta feil. At du f.eks. trur det er en venn som er ute og kjører i sin Mondeo, men så viser det seg å være en politimann.. :!:

 

Med mindre du har peileutstyr i bilen din som peiler ut alle venna dine så er det ikke så lett å kjenne igjen en bil i mørket når man ikke kjører rett bak.

9558495[/snapback]

 

Det skal mye til for at vennen min har PRIKK lik mondeo. F.eks: farge, styling, felger, soting...sist men ikke minst skilt nummeret.

9558535[/snapback]

 

så du husker registreringsnummeret til vennen din sin bil?

og som du sier hvis det er mørkt så skal det ikke så mye til for at du ikke merker så mye til stylingen, felger ,forklar meg hvordan du ser forskjelle på felgene hvis du ligger bak en bil ?

 

Og for å korte ned det samme som mange har sagt før meg, det er en grunn til at det er ulovlig.

9559691[/snapback]

 

Jeg hater når folk kommer med: "det er ulovlig", tenk på dere selv, dere har gjort masse ulovlig selv, men når det er snakk om andre skal dere begynne å klage.

 

Ossen det er lett å se en annens felger når man kjører på motorveien? jo legge seg på siden :ohmy: det var vanskelig.

 

Ja sa bare AT INGEN har lik registrerings nummer, jeg sa faen meg ikke at jeg husker vennene mines reg.nr. MIND YOUR OWN BUSINESS, Hvis du IKKE HAR NOE SERIØST å si så la vær. Ikke tro du er en som aldri har gjort noe ulovlig.

 

IKKE BRY DEG. FAEN BLIR SÅ FORBANNA PÅ SÅNNE SOM DEG.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

TIL ALLE: Hvis dere skal klage på om at det er ulovlig så kan dere gå til et annet sted, eneste jeg spurte om var HVA KAN SKJE og ikke ER DET ULOVLIG. Jeg orker ikke dette, dere kommer bare med så dumme komentarer.

 

'Mind Your Own Business' Ikke bry dere om andre som vil ha det gøy med vennene sine og familien, det er faktisk ikke deres sak. Jeg kan tulle så mye jeg vil med venner og familien. Hva jeg tuller med er ikke deres sak heller. Ossen jeg lurer dem og hva jeg lurer dem med kan dere holde LANGT unna. Jeg har fått svar på det jeg lurte på så ikke begynn å bli mer barnslige enn dere er selv er. TAKK.

 

Jeg takker de første som svarte på forumet, de ga meg et konkret svar og ikke noe mer. Takk til Runar med sine kommentarer, han er en av de som brukte hode før han svarte.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt tankegangen her. Du skal ha strobelys i hovedlyktene for å skremme venner/familie?

 

Vet ikke vennene dine hvilken bil du kjører? Hva med familien din, vet de ikke, de heller? I beste fall så får du kanskje skremt 1-2 personer med disse fantastiske strobelysene dine, før alle finner ut at du prøver å leke politi.

 

De aller aller fleste som faktisk har litt vett i hodet vet at man stopper ikke med mindre det blinker BLÅTT. Strobelys som du snakker om blinker ikke blått...

 

Håper du ligger bak meg en mørk kveld på e6 og skrur på disse fantastiske blinklysene dine. Da får vi se hvor kjapt du klarer å reagere ;)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt tankegangen her. Du skal ha strobelys i hovedlyktene for å skremme venner/familie?

 

Vet ikke vennene dine hvilken bil du kjører? Hva med familien din, vet de ikke, de heller? I beste fall så får du kanskje skremt 1-2 personer med disse fantastiske strobelysene dine, før alle finner ut at du prøver å leke politi.

 

De aller aller fleste som faktisk har litt vett i hodet vet at man stopper ikke med mindre det blinker BLÅTT. Strobelys som du snakker om blinker ikke blått...

 

Håper du ligger bak meg en mørk kveld på e6 og skrur på disse fantastiske blinklysene dine. Da får vi se hvor kjapt du klarer å reagere ;)

9563281[/snapback]

 

Strobe lys blinker blått jo, det er en blå gummi sak som du setter på pæren og da får du blå farge.

 

Tenker ikke på far, mor og bror jeg skal lure. Har mange andre familiemedlemmer som fetter, onkel, kusine....osv.

 

LES DET JEG HAR SKREVET LITT OVER HER.

'Mind Your Own Business' Ikke bry dere om andre som vil ha det gøy med vennene sine og familien, det er faktisk ikke deres sak. Jeg kan tulle så mye jeg vil med venner og familien. Hva jeg tuller med er ikke deres sak heller. Ossen jeg lurer dem og hva jeg lurer dem med kan dere holde LANGT unna. Jeg har fått svar på det jeg lurte på så ikke begynn å bli mer barnslige enn dere er selv er. TAKK.

9563101[/snapback]

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Jeg har masse blålys liggenes i farge blå.. Kojaklamper også.. Har brukt dem mange ganger og er like gøy hver gang..

 

Men som jeg sa:

 

Du kan bli førerkortløs

Du kan få skiltene klippet

Du kan få tidenes bot

 

Og ja, jeg veit at jeg kan få dette selv :p Skal montere på min egen bil i dag også, legger inn noen photos etterpå

9563411[/snapback]

 

Legg inn photos her da, vil se dem :D

 

Hvis jeg skal ha blålys så skal jeg være veldig forsiktig med dem. Skal det ikke MYE til for at man blir førerkortløs?

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
-> Strobe Lysa er på samme plass som kjørelysa.

 

 

-> STROBE LYS ER IKKE BLITZ, IKKE SI NOE NÅR DU IKKE VET NOE. Hvorfor blir ikke du blenda da politiet med blålys på taket er på og kjører forbi deg? jo fordi de er laget sånn, de er ment for å ikke blende noen. Ikke kom hit å si noe du ikke har sett/testa.

 

 

->  :realmad:

9563029[/snapback]

nei det er ikke det samme men effekten er lik da du sier at lyset er så sterkt at du ikke kan se bilen. det er det DU som har sagt ikke meg. så ikke hiss deg sånn opp nå. bare bestem deg om hvor sterkt det er. er det så sterkt som du først sa eller ikke?

 

så sånn som jeg har oppfattet det skal du montere strobelyset inn i hovedlyset ditt? type inn i parklysholderen eller bore hull? da er det godt skjult i alle fall. men vis du borer hull mister du typegodkjenningen i alle fall. vis du gjør som i filmen og setter dem i i tåkelysene(har ikke fått med meg åssen bil du skal gjøre det på men antar en mercedes kanskje rundt 90 mod?) så blir det tilnærmet umulig å oppdage vis de ikke er i bruk og vis du blir anmeldt for det så er det jo enkelt å koble ut lyktene før en eventuell kontroll.

 

og ja de fleste har på en eller annen måte gjort noe ulovlig. men kanskje litt mer uskyldig i form av et kjapt stopp på parkeringforbudt e.l.. å bruke disse lysene blir av mange(til en vis grad meg også) oppfattet som å utgi seg for å være politi og dermed veldig moralsk galt. jeg er mer bekymert for styrken på lyset.

 

du får uansett ha lykke til med å gjøre det. ja det ser stili ut når slike lys er i bruk under kontrolerte forhold(tenker på showcars/driftebiler)

 

*edit*

 

du spurte hva kan skje, folk svarte: det er ulovlig du kan bli tatt. det er et svar. og ja det har blitt gjentatt mange ganger i denne tråden, men er fremdeles svar på spørsmålet ditt.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
-> Strobe Lysa er på samme plass som kjørelysa.

 

 

-> STROBE LYS ER IKKE BLITZ, IKKE SI NOE NÅR DU IKKE VET NOE. Hvorfor blir ikke du blenda da politiet med blålys på taket er på og kjører forbi deg? jo fordi de er laget sånn, de er ment for å ikke blende noen. Ikke kom hit å si noe du ikke har sett/testa.

 

 

->  :realmad:

9563029[/snapback]

nei det er ikke det samme men effekten er lik da du sier at lyset er så sterkt at du ikke kan se bilen. det er det DU som har sagt ikke meg. så ikke hiss deg sånn opp nå. bare bestem deg om hvor sterkt det er. er det så sterkt som du først sa eller ikke?

 

så sånn som jeg har oppfattet det skal du montere strobelyset inn i hovedlyset ditt? type inn i parklysholderen eller bore hull? da er det godt skjult i alle fall. men vis du borer hull mister du typegodkjenningen i alle fall. vis du gjør som i filmen og setter dem i i tåkelysene(har ikke fått med meg åssen bil du skal gjøre det på men antar en mercedes kanskje rundt 90 mod?) så blir det tilnærmet umulig å oppdage vis de ikke er i bruk og vis du blir anmeldt for det så er det jo enkelt å koble ut lyktene før en eventuell kontroll.

 

og ja de fleste har på en eller annen måte gjort noe ulovlig. men kanskje litt mer uskyldig i form av et kjapt stopp på parkeringforbudt e.l.. å bruke disse lysene blir av mange(til en vis grad meg også) oppfattet som å utgi seg for å være politi og dermed veldig moralsk galt. jeg er mer bekymert for styrken på lyset.

 

du får uansett ha lykke til med å gjøre det. ja det ser stili ut når slike lys er i bruk under kontrolerte forhold(tenker på showcars/driftebiler)

 

*edit*

 

du spurte hva kan skje, folk svarte: det er ulovlig du kan bli tatt. det er et svar. og ja det har blitt gjentatt mange ganger i denne tråden, men er fremdeles svar på spørsmålet ditt.

9563907[/snapback]

 

--> Lysene blender deg ikke, de er ganske sterke når det gjelder hvor langt blålysa rekker. De sprer smått omkring, og da blir det vanskeligere å se Audi merket, det blinker 4 ganger i sekundet og når du prøver å se bilen så ser du den ikke siden det eneste du ser er blått. Men sånn helt seriøst jeg ble ikke blendet da jeg sto foran den i ca. 1 minutt.

 

 

--> Skal montere dem i hovedlyset ja, men må kjøpe lykter med et ekstra hull først.

 

 

--> Har ikke bil foresten, det er faren min sin bil (Audi A4) jeg har testa dem på.

Får bil om ca. 2 måneder, men slapp av jeg skal være forsiktig når jeg bruker dem og skal bruke dem da det ikke kan gjøre skade for andre. F.eks i en tunell da kan ikke motgående kjøretøy se lyset, bare han foran meg, og ja jeg skal BARE lure venner eller familiemedlemmer. Blir kanskje vanskelig å lure, men må prøve.

Lenke til kommentar
--> Lysene blender deg ikke, de er ganske sterke når det gjelder hvor langt blålysa rekker. De sprer smått omkring, og da blir det vanskeligere å se Audi merket, det blinker 4 ganger i sekundet og når du prøver å se bilen så ser du den ikke siden det eneste du ser er blått. Men sånn helt seriøst jeg ble ikke blendet da jeg sto foran den i ca. 1 minutt.

 

 

--> Skal montere dem i hovedlyset ja, men må kjøpe lykter med et ekstra hull først.

 

 

--> Har ikke bil foresten, det er faren min sin bil (Audi A4) jeg har testa dem på.

Får bil om ca. 2 måneder, men slapp av jeg skal være forsiktig når jeg bruker dem og skal bruke dem da det ikke kan gjøre skade for andre. F.eks i en tunell da kan ikke motgående kjøretøy se lyset, bare han foran meg, og ja jeg skal BARE lure venner eller familiemedlemmer. Blir kanskje vanskelig å lure, men må prøve.

9566882[/snapback]

 

da får du ha lykke til med montering og bruk. er alltid kjipt vis du blir tatt, men det er lite sannsynlig at du blir det ;)

Lenke til kommentar
--> Lysene blender deg ikke, de er ganske sterke når det gjelder hvor langt blålysa rekker. De sprer smått omkring, og da blir det vanskeligere å se Audi merket, det blinker 4 ganger i sekundet og når du prøver å se bilen så ser du den ikke siden det eneste du ser er blått. Men sånn helt seriøst jeg ble ikke blendet da jeg sto foran den i ca. 1 minutt.

 

 

--> Skal montere dem i hovedlyset ja, men må kjøpe lykter med et ekstra hull først.

 

 

--> Har ikke bil foresten, det er faren min sin bil (Audi A4) jeg har testa dem på.

Får bil om ca. 2 måneder, men slapp av jeg skal være forsiktig når jeg bruker dem og skal bruke dem da det ikke kan gjøre skade for andre. F.eks i en tunell da kan ikke motgående kjøretøy se lyset, bare han foran meg, og ja jeg skal BARE lure venner eller familiemedlemmer. Blir kanskje vanskelig å lure, men må prøve.

9566882[/snapback]

 

da får du ha lykke til med montering og bruk. er alltid kjipt vis du blir tatt, men det er lite sannsynlig at du blir det ;)

9567112[/snapback]

 

Hvem vet, jeg har lyst til å bli politi :roll: kanskje jeg skal ta meg selv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...