Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg er sliten, lei og.. feig


Gjest felixersvart

Anbefalte innlegg

Ja... :( Her er det mange kontroll- og herske-teknikker i sving ser jeg. (Kan nevne at gråt også er en form for maktmiddel, for å presse en partner til å synes så synd på seg at man oppnår viljen sin...)

 

Om bare halvparten er sant av det som står på listen, er det mer enn grunn god nok for å komme seg vekk før virkelig ting blir ille. Søk hjelp hos familie og venner som er lojale mot deg (og ikke henne). Ikke vent, gjør noe med det nå!

 

Og lykke til, du vil antagelig trenge det...

 

PS: Hvor gamle er du / dere? Edit: Ok, du er 23, så det nå ;)

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"ikke liker" faktisk. Et annet menneske terroriserer livet ditt og gjør deg ulykkelig dag ut og dag inn. At noen er for veike til å få sånne folk ut av livet sitt er veldig synd, men da trenger de kanskje en tupp i ræva da.

 

Jeg hadde postet akkurat det samme om jeg så hadde laget en konto her som het "Lars Arnesen fra kongsvinger" og la opp bilde av meg selv som avatar. oooo Jeg er så tøff som sier hva jeg mener om ei gal hurpe som høres ut som hun tar livet av en kar sakte men sikkert. Så kommer dere sutrenerder og klager på at jeg var litt røff i kjeften. Gawd. Jeg kommer sikkert til å bli IP-bannet fordi jeg sier ting rett ut her. Men jeg har opplevd verre ting i mitt korte liv.

9520279[/snapback]

Nei du kommer sikkert ikke til å bli ip-bannet men du misbruker faktisk gjestepost-funksjonen. Har du i det hele tatt lest hva den skal brukes til?

Lenke til kommentar

Som alle andre her er jeg enig i at du bør komme deg ut av forholdet. Jeg er også til dels enig med de som mener at hun høres ut som om hun ikke er helt i vater.

 

Listen din er skremmende. Noen ting på listen er for småplukk å regne sammenlignet med andre, men alle gir et inntrykk av en svært kontrollerende samboer.

 

Hva ville skjedd om du viste henne listen din?

 

En måte å komme seg ut av forholdet på er å stå i mot alle forbudene hennes. Vær med venner, lei film du vil se, opprett din egen konto, nekt sex, vær på internett, om du er fysisk sterkere, hold henne til hun gir seg når hun lekesloss. Ikke les for henne, krev i tilfelle at hun skal gjøre noe tilsvarende for deg, stå opp når du vil osv.

 

Jeg er klar over atdette kan slå ut i mange retninger.

 

Kan du snakke med foreldrene hennes eller noen hun stoler på og forklare de situsjonen? Formuler gjerne ting skriftlig slik at du får sagt lt det du vil, får sagt det på en korrekt og forståelig måte. Ikke ta med detaljer eller ting du ikke kan komme med eksempel på. Noen mennesker ser ikke sannheten før de kommer fra noen de ser opp til. Igjen noe som kan slå ut i ulike retninger da du har gått bak ryggen hennes.

 

Men husk, du er 23 år, du har 60 år igjen med denne personen om du lar henne styre livet ditt og du har bare ett liv.

 

Du har dessuten bedre sjangs til å finne en som er passende for deg om du kommer deg ut nå som 23åring enn som 33åring fra et langvarig psykisk undertrykkende forhold.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Gjest tottenham11

Mange takk for svarene. Jeg hadde aldri trodd at tråden skulle få så god respons. Mye rart som skrives her, siden dere tar forbehold om at det jeg skriver er sant?

 

Kunne gjort listen enda lengre. Hun har innrømmet at hun ikke stoler på meg (det har hun vanskelig for, og det tar -lang- tid), og hun sier meg ikke akkurat imot når jeg påstår at hun ikke respekterer meg. Jeg har prøvd å bruke mangelen på respekt for alt den er verdt, og spurt henne om hvordan hun kan elske noen hun ikke respekterer.

 

Jeg vet egentlig at jeg må gjøre det slutt, men jeg er som sagt redd for konsekvensene. Aner ikke om hun kan finne på å hevne seg på noen måte. Jeg har ikke tenkt tanken på hvordan det vil bli hvis jeg får meg en ny kjæreste, og jeg vet heller ikke om hun kan finne på å "lekke" ting til familien min som de ikke skal vite om. Må tenke på at hun kanskje kan sabotere studiene mine også, men må ikke bli for paranoid.

 

Familien min kan jeg ikke snakke med her, bortsett fra å be om hjelp ved flytting. Prøvde å kontakte studiestedet for hjelp, men ikke fått svar på mailen jeg sendte. Må nok gjøre et nytt forsøk, kanskje ta en telefon. Jeg kan ikke betale for noe siden det kan spores (nettbanken)

 

Glemte forresten å nevne at jeg føler jeg har brukt henne økonomisk, siden hun hele tiden har tjent mer enn meg. Hun har hatt en god jobb, mens jeg har tatt det jeg fikk før jeg begynte på studiene nå i høst. Hun har kjøpt en dyr tv, PC-er til oss begge osv osv, pluss "ny" bil nå i høst som begge skulle nedbetale. Den står i hennes navn.

Lenke til kommentar

Dette har må vell nesten kalles mannsmishandling. Det blir vel ikke lenge før hun stenger av hele huset og låser deg inne. Dette er et farlig forhold som du bør komme deg ut av så snart som mulig. Slike forhold går ut over helsen og ikke minst psyken. Du kan lett bli nedbrudt og depprimert, om du ikke er det allerede. Jo fortere du kommer deg ut av forholdet jo bedre.

Du sier jo også at du har "støtte" fra hennes familie og din egen, så jeg ville tatt kontakt med dem og prøv å fått noe hjelp, for dette er som sagt ikke noe forhold, men et diktatur.

Lenke til kommentar
Gjest tottenham11

Når det gjelder kontakten med eksene er ikke det noen trussel på noen måte, men skulle bare poengtere at hun kan ha kontakt med -akkurat- hvem hun vil, mens jeg ikke kan det i det hele tatt. Siste eksen har nettopp fått en unge med en ny dame, og det blir aldri dem igjen. Han andre har hun mye felles med, men hun påstår at de nærmest er som søsken. Æsj, i grunn..

 

Jeg gjentar: eksene er overhodet ingen trussel. Og hun har ikke vært utro mot meg, men med han ene eksen mot han andre. Det er mange år siden.

 

Kan legge til at hun snart er 25, jeg 23.

Lenke til kommentar
Jeg vet egentlig at jeg må gjøre det slutt, men jeg er som sagt redd for konsekvensene.

9520588[/snapback]

Det holder ikke, min venn. Du må ignorere mulige konsekvenser, og bryte tvert. All kontakt, slik at hun har minst mulig tilgang til deg og ditt. Skadebegrensning.

Jeg tror deg absolutt på at hun kan finne på mye rart, og det er derfor det er ytterst viktig at du får henne langt ut av livet. Null kontakt.

 

Konsekvensene av å bli i forholdet er garantert verre enn å bryte.

Lenke til kommentar
Glemte forresten å nevne at jeg føler jeg har brukt henne økonomisk, siden hun hele tiden har tjent mer enn meg. Hun har hatt en god jobb, mens jeg har tatt det jeg fikk før jeg begynte på studiene nå i høst. Hun har kjøpt en dyr tv, PC-er til oss begge osv osv, pluss "ny" bil nå i høst som begge skulle nedbetale. Den står i hennes navn.

9520588[/snapback]

 

Som jeg skrev så må du tenke på konsekvensene i ettertid, selv om det kan være vanskelig. Flytt ut først og gjør det slutt tvert. Ikke finn på å se deg tilbake engang.

 

Joda, men du har vel bidratt du også. Uansett så kan du jo bare la henne beholde alt det der, og deling kan dere ta i ettertid med familie/ venner til stede. Tro meg, matrielle gjenstander betyr ingenting i motsetning til en frisk mental helse og et fritt liv. Fortsetter du å bo hos henne er jeg redd for at du vil miste begge.

 

Du er bare 23 år, og har all muligheter nå for å stikke. Det blir fort værre når dere blir eldre og får barn, eget hus osv.

 

Når det gjelder bankkonto så burde du snarest ordne deg din egen konto. Det er umulig å leve i et samfunn i dag uten konto og nettbank. Bare ta kontakt med en bank så ordner du slike ting fort som svint. Få alt sendt til din folkeregistrerte adresse. (hvis den er hos din familie).

 

Og hvis du tror hun vil spre dritt om deg når du forlater henne, så tar hun ingenting for å spre dritt om deg nå. Tro meg.

 

Og det at hun ikke respekterer deg, samt ikke stoler på deg river faktisk ut en av de viktigste grunnpillarene i et forhold. Hvis man ikke kan respektere eller stole på den annen part så kan man heller ikke være sammen med noen. Min mening er at hun bare elsker å kontrollere deg på den måten, og det at hun vet at du er hennes lille "bitch" (beklager ordspråket, men vil være litt direkte) bare elsker hun.

 

Dine første tegn på motstand uansett er å bli kvitt bilde i lommeboka di, riv det i stykker og kast det. Gjerne så hun ser det. Sier hun noe da, så si bare at du har alltid synes det bilder er så stygt.

 

Ta også kontakt med venner, ring familie. Ber hun deg å legg på, svar bare at hun får slutte å forstyrre deg i dine private samtaler. Her må du bare ta tyren (eller kua i dette tilfellet) ved hornet. Vil hun krangle, så bare gå. Så kan hun holde leven for seg selv.

 

Uansett så må du vekk fra det forholdet, før du er helt fortapt. Det ser kanskje ille ut for deg nå, men jo lenger du venter, jo værre blir det for deg.

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Historien din er jo det perfekte plott for en Hollywood-film?

 

Dump hun, flytt vekk og bryt all kontakt. Ikke tenk på at hun skal ta "hevn" eller noe teit slikt. Om hun eventuelt gjør det, så kan du gå til politiet vil jeg tro. Kanskje du kan skaffe deg en "restraining order?" :p

 

Men seriøst, lykke, lykke til. Dette må være utrolig vanskelig for deg, og jeg håper du kommer godt ut av det.

 

For øvrig er jeg *helt* enig med KVTL, et fornuftig innlegg :)

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Glemte forresten å nevne at jeg føler jeg har brukt henne økonomisk, siden hun hele tiden har tjent mer enn meg. Hun har hatt en god jobb, mens jeg har tatt det jeg fikk før jeg begynte på studiene nå i høst. Hun har kjøpt en dyr tv, PC-er til oss begge osv osv, pluss "ny" bil nå i høst som begge skulle nedbetale. Den står i hennes navn.

9520588[/snapback]

For å si det sånn så tror jeg ikke det er DU som har brukt HENNE. Ja hun tjener kanskje mer enn deg. Men det er fullstendig normalt at den ene parten i et forhold tjener mere enn den andre. Jeg antar kanskje litt mye, men jeg tviler ikke på at hun har brukt også dette mot deg. Typisk hersketeknikk.

Når hun tjener mer enn deg kan hun være den som "kjøper" seg godvilje hos deg, samtidig som du konstant blir påminnet om din plass ved at du ikke tjener like mye.

 

Det blir sikkert tungt å bryte, men jeg er overbevist om at det vil være verd det.

Har opplevd "destruktive" forhold selv uten at jeg skal gå inn på detaljene.

Vanskelig å bryte ut. Tungt en periode etterpå. Men fy faen så mye bedre du får det med deg selv seinere.

 

edit: Ang. bilen. Du sier at begge skulle nedbetale på den, men den står i HENNES navn? Ser du hva som skurrer der?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Høres ut som hun er langt mer etableringsklar, og gifteklar enn det du er (og du burde vel ikke være det i din alder?). Ellers høres det ut som hun har mange fikse ideer og planer som opphøyer henne til verdens midtpunkt - og at du kun er et middel for henne til å oppnå sin "drømmeverden". Ikke bra.

 

Men bare stikk av, ta med PC-en din og la henne beholde alle de andre dyre tingene sine! Penger er bare papir til syvende og sist...

 

Eneste måten jeg ser deres forhold noengang skulle kunne fungere på er hvis du setter hardt mot hardt. Du må du i såfall forlange:

at hun respekterer deg

at hun stoler på deg

at du kan ha tid med dine venner uten henne

at du kan tilbringe kvalitatstid foran PC (når hun ser dølle filmer f.eks.)

at du har ditt privatliv på MSN / TLF o.l.

at dere tar like stor del i avgjørelser i forholdet (som med bryllup, barn osv)

at du har din konto, hun har sin - også får dere heller ha en felles konto sammen.

at du får den tiden til studiene dine du trenger

at dere tilbringer ca like mye tid med hverandres familier

at du skal få ete det du vil, uten kommentarer

at du skal slippe å bli kalt nerd og herjet med når det ikke passer deg

at du kan stå opp og legge deg når du vil (uten å måtte lese for henne!)

at hun skal slutte med ynk / mas om å love det ene eller andre

 

Husk at din tid er din, og tilbringer den kun sammen med henne av egen fri vilje. Vil du ikke mer skal du ikke tvinges til å gjøre det!

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...