Gå til innhold

Dype bøker, bøker til ettertanke.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en uforklarlig forkjærlighet for Dag Solstad, så jeg anbefaler "Professor Andersens Natt", kanskje Solstads letteste bok. En rystende roman om professor Andersen som på julekvelden ser et mord bli begått i leiligheten og iløpet av natten funderer over om han skal ringe til politiet eller ikke.

 

Du kan også se litt på hans siste, "Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman", en klassisk Solstad-roman om en ung intellektuell manns vei til den han blir. Denne gangen noe nærmere maktens korridorer enn tidligere.

Lenke til kommentar

Tegneserieromanen Maus av Art Spiegelman er flott. The Lives of Animals av J. M. Coetzee likeså. Einstein's Dreams av Alan Lightman. De store romanene til Dostojevskij. Franz Kafkas korttekster. Uroens bok av Fernando Pessoa. Dokumenter vedrørende spilleren Rubashov av Carl-Johan Vallgren. Frys, redigert av Roy Andersson m.fl. Opprør – Religionskritikk i norsk lyrikk, redigert av Ronnie Johanson. Ymse greske tragedier. Tegneseriene til Jason. På gjengrodde stier av Knut Hamsun. Herzog on Herzog av Werner Herzog. Har en del ikke-skjønnlitterære tips til, men det var kanskje ikke det du var ut etter. Og nå har jeg babla mye lenger enn planlagt uansett. :roll:

Lenke til kommentar

Tja, hva med Infinite Jest av David Foster Wallace? Underworld, Mao II og White Noise av Don DeLillo? Gravity's Rainbow og Mason & Dixon av Thomas Pynchon? Pale Fire og Lolita av Nabokov? Ulysses av James Joyce? Kafkas tre romaner? Thomas Manns Der Zauberberg (The Magic Mountain)? Notes from Underground av Dostoevsky? Faulkners Absalom, Absalom? Hemingways For Whom the Bell Tolls? House of Leaves og Only Revolutions av Mark Z. Danielewski? Don Quixote? Prousts Remembrance of Things Past/In Search of Lost Time? McCarthys Blood Meridian? Fitzgeralds The Great Gatsby? Alan Moores Watchmen, V for Vendetta, From Hell? Oppramsing på villspor?

Endret av Tchernobog
Lenke til kommentar

Friedrich Nietzsches "Slik talte Zarathustra" pløyer dyp grunn og vil la deg gruble hvis det er ønskelig. Ellers anbefales "Maldorors sanger" av Comte de Lautrémont og "Tractatus Philosophicus" av Ludwig Wittgenstein. Jeg ville klart droppet både Erlend Loe, Paulo Coelho o.l, og i stedet begitt meg ut på reise med Philip K.Dick, Petter Wessel Zapffe, Stanislaw Lem, Michel Houellebecq, William S. Burroughs, Shahab al-Din Suhrawardi og Gert Nygårdshaug for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...