Gå til innhold

Sony fortsetter LCD-slippet


Anbefalte innlegg

Poenget er at vanlig HD materiale ligger lagret på disk i 24fps (i 1080p oppløsning).

Det optimale er derfor å ha en skjerm som viser 24@1080p da man slipper noen som helst form for skalering ved visning av bildet. (PAL/NTSC har ingenting med dette å gjøre.)

9437931[/snapback]

 

Det har ikke med skalering å gjøre men fps, bilder pr. sekund. Oppløsningen er irrelevant. Standard refreshrate på lcd har vært 60hz. Prøver du å vise 24fps materiale med fps på 60 får du et problem. En må bruke "3:2 pulldown" en frame vises 3 ganger neste vises 2. Slik går 24 opp i 60. Resultatet er hakking ved panorering osv. Dette unngår en når man kan bruke fps på 24, 48 osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linker du til noen HD filmer som har 1080p for meg?

Tipper vi får 720 p som standard over det digitale bakkenettet og jeg da :)

9437985[/snapback]

??

Alle HD filmer man kan kjøpe er som sagt 1080p.

Ellers er det dessverre riktig at en god del kanaler sikkert blir å sende i 720p da man først og fremst er ute etter billigere/mindre trafikk fremfor best mulig bilde.

9438021[/snapback]

 

??

 

Kan man kjøre det på alle filmer?

 

Skal sjekke på min 300 når jeg kommer hjem for tror ikke den støtter 1080p :)

Ser hvertfall at cdon reklamerer med 1080p på alle filmer:

 

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=904

 

Fantastic Four (Blu-Ray)

 

 

Den jeg har støtter hvertfall ikke 1080p, men mulig jeg kjøper filmene mine på feil sted da...

9438065[/snapback]

hæ? Jeg har ikke sett eller hørt om en HD DVD/Blu-ray film som ikke støtter 1080p. Det skal være standard, ihvertfall på HD DVD.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Linker du til noen HD filmer som har 1080p for meg?

Tipper vi får 720 p som standard over det digitale bakkenettet og jeg da :)

9437985[/snapback]

??

Alle HD filmer man kan kjøpe er som sagt 1080p.

Ellers er det dessverre riktig at en god del kanaler sikkert blir å sende i 720p da man først og fremst er ute etter billigere/mindre trafikk fremfor best mulig bilde.

9438021[/snapback]

 

??

 

Kan man kjøre det på alle filmer?

 

Skal sjekke på min 300 når jeg kommer hjem for tror ikke den støtter 1080p :)

Ser hvertfall at cdon reklamerer med 1080p på alle filmer:

 

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=904

 

Fantastic Four (Blu-Ray)

 

 

Den jeg har støtter hvertfall ikke 1080p, men mulig jeg kjøper filmene mine på feil sted da...

9438065[/snapback]

 

Øh, det er nok ikke filmen, såvidt jeg vet har det aldri blitt sluppet en eneste HD-DVD/BRD-film på noe annet enn 1080p. Har ingen kilder å vise til akkurat nå, men er temmelig sikker på at ingenting kommer i 720p.

Lenke til kommentar

Siden vi diskuterer mer enn TVer.

 

To Wiki-sitat:

 

There is no Region Coding in the existing HD DVD specification, which means that titles from any country can be played in players in any other country.

 

This arrangement puts the countries of the major Blu-ray manufacturers (Japan, Korea, Malaysia) in the same region as the U.S., thus ensuring early releases of U.S. content to those markets. Europe isn't in this zone, and this factor may drive a greater acceptance of the HD DVD format there.

 

HD-DVD virka litt knallere sånn sett. Antar du ikke kan programmere om BD-spillere til alle 3 sonene?

Lenke til kommentar
Planer er det jo, de er vel bare ikke direkte konkrete enda :)

9438581[/snapback]

 

Kanskje de har planer i retningen "Vi vil en gang i fremtiden ta i bruk HDTV teknologi...", men det hjelper lite.

 

Håper så inderlig at NRK/TV2 ikke kjøper rettighetene til EM2008...da blir det ikke fotball i HDTV her i Norge da heller, som under VM2006....

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Fantastic Four (Blu-Ray)

Den jeg har støtter hvertfall ikke 1080p, men mulig jeg kjøper filmene mine på feil sted da...

9438065[/snapback]

Hehe, vel om du har kjøt filmen på disk fra en nogenlunde ærlig forhandler så skal det helt klart være 1080p. Dog dersom man laster ned rips så er det aller meste nedskalert til 720p av plasshensyn.

 

 

Det har ikke med skalering å gjøre men fps, bilder pr. sekund. Oppløsningen er irrelevant. Standard refreshrate på lcd har vært 60hz. Prøver du å vise 24fps materiale med fps på 60 får du et problem. En må bruke "3:2 pulldown" en frame vises 3 ganger neste vises 2. Slik går 24 opp i 60. Resultatet er hakking ved panorering osv. Dette unngår en når man kan bruke fps på 24, 48  osv.

9438130[/snapback]

Jo. Jeg snakker om skalering av fps, ikke av oppløsning. 24fps må skaleres opp til å passe skjermens frekvens dersom den ikke støtter 24fps.

Lenke til kommentar
Håper så inderlig at NRK/TV2 ikke kjøper rettighetene til EM2008...da blir det ikke fotball i HDTV her i Norge da heller, som under VM2006....

9438609[/snapback]

Synes å huske at NRK/TV2 har skaffet seg rettighetene til både EM 2008 og VM 2010. Personlig synes jeg det er bra da jeg ikke har kabel og ikke har lyst å betale noe utover kringkastningsavgiften for å se fotball.

Lenke til kommentar
Håper så inderlig at NRK/TV2 ikke kjøper rettighetene til EM2008...da blir det ikke fotball i HDTV her i Norge da heller, som under VM2006....

9438609[/snapback]

Synes å huske at NRK/TV2 har skaffet seg rettighetene til både EM 2008 og VM 2010. Personlig synes jeg det er bra da jeg ikke har kabel og ikke har lyst å betale noe utover kringkastningsavgiften for å se fotball.

9438675[/snapback]

 

Sukk...da får jeg sette opp parabol rettet mot BBC satelitt da. Er vel eneste måten å få HDTV-EM-Fotball her på berget.

Lenke til kommentar

Nja, de har da ymtet utpå med et konkret årstall så vidt jeg kan huske, ikke spesielt lenge til heller. Altså, bakkenettet er i utgangspunktet tenkt som infrastruktur på høyere oppløsninger, det har vært klart helt fra begynnelsen av, det har ikke vært noen andre uttalelser enn det. Antageligvis vil det følge litt i etterkant (eller evt. samtidig i fremtidige tilfeller) av kabel/satelitt-overgangen på flere kanaler enn de rent spesifikke (enkelte sportskanaler og filmkanaler etc. som har debutert/debuterer på satelitt).

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det snakk om mulighet for full overgang til høyere oppløsning (hos de kanalene som sender i disse) da resten av bakkenettfrekvensene blir gjort tilgjengelig, foreløpig er det bare et lite frekvensbånd som skal brukes til det digitale bakkenettet. Det ferdigstilte vil få plass til et vesentlig antall kanaler (i 2009 skal alt være klart - det meste av det analoge nettet stenges i løpet av 2008). Vi snakker nok her om en rundt 40 kanaler (antageligvis flere), med noen av disse i full HD-oppløsning (det spørs om det er så mange kanaler som er interesserte i å sende i den oppløsningen allerede i 2008/09, men noen vil det helt sikkert finnes).

Lenke til kommentar

I artikkelen ser jeg at det nevnes:

"Dermed vil eiere av disse TV-ene kunne slippe å ha ekstern dekoder. For dem som ønsker digital kabel eller utvidet programpakke, må TV-ene imidlertid utstyres med en CAM (Conditional Access Modul) og et programkort".

 

Jeg har en Samsung 42 tommer som har en slik kortplass på baksiden. Det er vel tydelig at jeg kan bruke kortet mitt i denne plassen, men en slik CAM - hvor kan man få tak i det? Jeg trodde kanskje den kortplassen var en CAM?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Hakke peiling jeg ihvertfall.

TV'n min støtter dekodingen, men jeg har alltid trodd at denne kortplassen er en CAM - men slik som det står i artikkelen ser det jo mer ut som at CAM er en modul man må ha i tillegg til den kortplassen bakpå TV'n, så jeg ble litt usikker her. Noen som vet?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Hakke peiling jeg ihvertfall.

TV'n min støtter dekodingen, men jeg har alltid trodd at denne kortplassen er en CAM - men slik som det står i artikkelen ser det jo mer ut som at CAM er en modul man må ha i tillegg til den kortplassen bakpå TV'n, så jeg ble litt usikker her. Noen som vet?

9438806[/snapback]

Artikkelen omhandler jo ikke din TV, og da er vel ikke alt som står i den relevant for din TV heller.

 

Hvis kortplassen bakpå Samsung'en din er en CAM, da er alt i boks for deg, men dette kan du vel egentlig bare svare på selv, du som har TV'en.

 

Det skal vel dessuten mye til for at en CA-modul laget for ett merke skal kunne brukes uten videre på et annet merke. (Særlig ettersom det er Sony.)

Lenke til kommentar
I manualen står det at det er en "Common Interface" slot - og da er jo spørsmålet om dette er tilsvarende en CAM?

9439045[/snapback]

Godt spørsmål ....

Jeg vet ikke hva det riktige svaret er, men jeg kan slenge inn et nytt element for å bidra til den generelle forvirringen: På denne websiden står ordkombinasjonen:

 

" Conditional Access Common Interface (CI) slot "

 

.. og da nærmer vi oss "CAM" med stormskritt.

Lenke til kommentar

Heisann,

 

CI - Common Interface (...) er den magiske åpningen hvor du putter inn en CAM. (mer eller mindre et PCMCIA interface). Hva putter man så i CAM'en, jo, smartkortet. ("abonnementskortet")... Dette kortet inneholder informasjon om hvilke kanaler du har tilgang til.

 

Det finnes en god bunke krypteringssystemer, (CAS, Conditional Access System).. Irderto, Conax, NDS, Viaccess, osv, osv. Dette er systemer som deltar i å kryptere det magiske ordet som ble benyttet for å ødelegge videostrømmen før den kringkastes ut til sluttbrukeren. Når digitaldekodere så mottar videostrømmen (google DVB, PSI, PMT etc...), undersøkes den for hvilken CA_descriptor den har (...), for så å gå en runde med seg selv for å se om den har mulighet til å dekryptere.

Hvis den har det, ledes strømmen til denne modulen... har kommer CAM'en inn i bildet.

CAM'en sjekker så rettighetene som ligger på smartkortet.. "kan jeg dekryptere denne kanalen?" google ECM/EMM. Hvis ja, voila, det magiske ordet fremskaffes (dette ordet ligger som en egen strøm i kryptert utgave), og videoen gjenopprettes til sin orignale form.. (jeg skriver video her, men det kan like så godt være et audiospor, teletext, date, etc).

MPEG2 TS'en (MPEG2 TS er noe langt mer enn mpeg2/mpeg4 komprimert video, google it) mates så tilbake til resten av systemet, hvor man enten konverterer til analoge signaler (PAL, NTSC, osv), eller dytter det videre via HDMI (++).

 

Krypteringssystemene er proprietære. (vel, ikke nødvendigvis heeelt proprietære, google SimulCrypt). Systemet som krypterer og systemet som dekrypterer må være av samme type. SÅ, er det kryptert med Conax, må CAM'en din være av typen Conax. Er det NDS som har stått for krypteringen, må du ha CAM fra NDS.

Det geniale med CI (common interface), er at du (mer eller mindre) kan benytte hvilken som helst CAM. På den måten er ikke digitaldekoderen din begrenset til ett krypteringssystem.

Folk husker kanskje at man før (og nå, hvis man er heldig) kunne ha én felles digital dekoder for både Viasat og Canal Digital (satellitt). For å gjøre en lang historie kort, så begynte de å krangle, og det ble slutt på å tilgang på CAM'er fra de to. (Conax og Viaccess).

Vel, CAM'ene kunne du fortsatt få tak i, men du fikk ikke det nødvendige smartkortet. Dette resulterte i at Canal Digital og Viasat kun tillot digitaldekodere med innebygde dekrypteringssystemer. Dermed fikk du en boks fra CanalDigital som kun hadde åpning for smartkort, ikke CAM. (du kan si at CAM'en er fastmontert i boksen). Dette begrenset oss som forbrukere.. spesielt siden kun Canal Digital hadde tilgang på TV2 og TVNorge, og Viasat på TV3. Bla bla.

 

Snakk om å bruke lang tid på å svare på et enkelt spørmål.

 

Dagens situasjon er følgende:

 

Canal Digital bruker Conax. (norsk, Telenor-relatert.)

Viasat benytter NDS. (gikk bort fra Viaccess etter at piratvirksomheten toppet seg)

Get benytter NDS.

 

Det finnes Conax-CAM'er tilgjengelig, men du får ikke smartkort fra innholdsleverandøren. (Canal Digital). De krever nemlig at alle nye abonnement (smartkort) må paires med én spesifikk digital dekoder... så CAM er bannlyst. (ja, idioti).

Det samme krever Viasat og Get. (krav fra NDS).

 

Det finnes ikke NDS CAM'er for sluttbrukere tilgjengelig, så både Viasat- og Get-kunder sliter like mye. Igjen, dekoderene har innebygd NDS-system.

 

RiksTV benytter Conax. De krever i utgangspunktet pairing, men det er visstnok snakk om å løsne litt på kravene ifbm. IDTV.

 

To sum it all up - CI og CAM er finfine greier, men du får ikke lov til å bruke det :p

 

Klink i veg med spørsmål.

 

tempO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...