Gå til innhold

Sony fortsetter LCD-slippet


Anbefalte innlegg

Alle filmer som er sluppet på HD DVD og Blu-Ray, ligger lagret på platen i 1080p/24. Noen få dokumentarer og musikk utgivelser har blitt lagret i 1080i, men heldigvis ingen filmer.

 

Den billigste HD DVD spilleren til Toshiba gir ikke 1080p ut, men de andre gjør det. Kanskje det som har forvirret noen.

 

HDTV har i dag kun støtte for 720p og 1080i, noe som skal gi like mye båndbredde hvis jeg ikke tar feil. 1080p krever det dobbelte, og noe vi må vente på i mange mange år på å få.

 

 

Det er bra å se at Sony har fått inn MPEG 4 i TVene sine. Men artikkel forfatter virket litt for overglad for at det var digital tuner i TVen. Hvis han hadde sjekket litt så er det faktisk ett krav fra EU sin side at alle TVer over 40 tommer skal ha innebygd digital tuner med CAM port. Bonusen på disse Sony TVene er MPEG 4, da kravet kun tilsier MPEG 2.

 

Har sett indikasjon på at 40W3000 blir liggende rundt 16.000,- i pris, så dette på AVforum.no, men det var borte igjen nå.

 

Grunnen til at 40W2000 er såpass billig i dag, er at den har vært må markedet i ett åt, og er på vei ut. Den kostet rundt 25.000,- når den ble sluppet. Jeg var jo heldig å kjøpte min 46W2000 til 30.750,- i februar i år. Kompis kjøpte samme for 22.000,- i Juni. Men slik er livet. Kan ikke alltid vente. Da hadde jeg heller kjøpt 3000 serien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nja, de har da ymtet utpå med et konkret årstall så vidt jeg kan huske, ikke spesielt lenge til heller. Altså, bakkenettet er i utgangspunktet tenkt som infrastruktur på høyere oppløsninger, det har vært klart helt fra begynnelsen av, det har ikke vært noen andre uttalelser enn det. Antageligvis vil det følge litt i etterkant (eller evt. samtidig i fremtidige tilfeller) av kabel/satelitt-overgangen på flere kanaler enn de rent spesifikke (enkelte sportskanaler og filmkanaler etc. som har debutert/debuterer på satelitt).

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det snakk om mulighet for full overgang til høyere oppløsning (hos de kanalene som sender i disse) da resten av bakkenettfrekvensene blir gjort tilgjengelig, foreløpig er det bare et lite frekvensbånd som skal brukes til det digitale bakkenettet. Det ferdigstilte vil få plass til et vesentlig antall kanaler (i 2009 skal alt være klart - det meste av det analoge nettet stenges i løpet av 2008). Vi snakker nok her om en rundt 40 kanaler (antageligvis flere), med noen av disse i full HD-oppløsning (det spørs om det er så mange kanaler som er interesserte i å sende i den oppløsningen allerede i 2008/09, men noen vil det helt sikkert finnes).

9438754[/snapback]

 

 

Ingen kanaler vil sende i fullHD på bakkenettet i 2008/09, det er umulig. Når rikstv åpner de siste to multiplexene i 2009/10 får vi antageligvis noen få kanaler i 720p/1080i. Inntil da er det 720 x 576i som gjelder.

 

(de sender jo ikke 1080p over dvb-c en gang, og det har mye større båndbredde.)

Lenke til kommentar
Heisann,

 

CI - Common Interface (...) er den magiske åpningen hvor du putter inn en CAM. (mer eller mindre et PCMCIA interface). Hva putter man så i CAM'en, jo, smartkortet. ("abonnementskortet")... Dette kortet inneholder informasjon om hvilke kanaler du har tilgang til.

 

Det finnes en god bunke krypteringssystemer, (CAS, Conditional Access System).. Irderto, Conax, NDS, Viaccess, osv, osv. Dette er systemer som deltar i å kryptere det magiske ordet som ble benyttet for å ødelegge videostrømmen før den kringkastes ut til sluttbrukeren. Når digitaldekodere så mottar videostrømmen (google DVB, PSI, PMT etc...), undersøkes den for hvilken CA_descriptor den har (...), for så å gå en runde med seg selv for å se om den har mulighet til å dekryptere.

Hvis den har det, ledes strømmen til denne modulen... har kommer CAM'en inn i bildet.

CAM'en sjekker så rettighetene som ligger på smartkortet.. "kan jeg dekryptere denne kanalen?" google ECM/EMM. Hvis ja, voila, det magiske ordet fremskaffes (dette ordet ligger som en egen strøm i kryptert utgave), og videoen gjenopprettes til sin orignale form.. (jeg skriver video her, men det kan like så godt være et audiospor, teletext, date, etc).

MPEG2 TS'en (MPEG2 TS er noe langt mer enn mpeg2/mpeg4 komprimert video, google it) mates så tilbake til resten av systemet, hvor man enten konverterer til analoge signaler (PAL, NTSC, osv), eller dytter det videre via HDMI (++).

 

Krypteringssystemene er proprietære. (vel, ikke nødvendigvis heeelt proprietære, google SimulCrypt). Systemet som krypterer og systemet som dekrypterer må være av samme type. SÅ, er det kryptert med Conax, må CAM'en din være av typen Conax. Er det NDS som har stått for krypteringen, må du ha CAM fra NDS.

Det geniale med CI (common interface), er at du (mer eller mindre) kan benytte hvilken som helst CAM. På den måten er ikke digitaldekoderen din begrenset til ett krypteringssystem.

Folk husker kanskje at man før (og nå, hvis man er heldig) kunne ha én felles digital dekoder for både Viasat og Canal Digital (satellitt). For å gjøre en lang historie kort, så begynte de å krangle, og det ble slutt på å tilgang på CAM'er fra de to. (Conax og Viaccess).

Vel, CAM'ene kunne du fortsatt få tak i, men du fikk ikke det nødvendige smartkortet. Dette resulterte i at Canal Digital og Viasat kun tillot digitaldekodere med innebygde dekrypteringssystemer. Dermed fikk du en boks fra CanalDigital som kun hadde åpning for smartkort, ikke CAM. (du kan si at CAM'en er fastmontert i boksen). Dette begrenset oss som forbrukere.. spesielt siden kun Canal Digital hadde tilgang på TV2 og TVNorge, og Viasat på TV3. Bla bla.

 

Snakk om å bruke lang tid på å svare på et enkelt spørmål.

 

Dagens situasjon er følgende:

 

Canal Digital bruker Conax. (norsk, Telenor-relatert.)

Viasat benytter NDS. (gikk bort fra Viaccess etter at piratvirksomheten toppet seg)

Get benytter NDS.

 

Det finnes Conax-CAM'er tilgjengelig, men du får ikke smartkort fra innholdsleverandøren. (Canal Digital). De krever nemlig at alle nye abonnement (smartkort) må paires med én spesifikk digital dekoder... så CAM er bannlyst. (ja, idioti).

Det samme krever Viasat og Get. (krav fra NDS).

 

Det finnes ikke NDS CAM'er for sluttbrukere tilgjengelig, så både Viasat- og Get-kunder sliter like mye. Igjen, dekoderene har innebygd NDS-system.

 

RiksTV benytter Conax. De krever i utgangspunktet pairing, men det er visstnok snakk om å løsne litt på kravene ifbm. IDTV.

 

To sum it all up - CI og CAM er finfine greier, men du får ikke lov til å bruke det :p

 

Klink i veg med spørsmål.

 

tempO.

9439873[/snapback]

 

WOW! Jeg er mildt sagt imponert TempO2 :w00t::w00t:

 

Jeg lærte mer av ditt innlegg enn jeg kan huske å ha gjort på lang tid. Brillefint! Takk skal du ha :thumbup:

Skjønte så pass at jeg uansett ikke vil få noe nytte av den lille slot'n på TV'n min da...... :p

Lenke til kommentar
Apropos 720p på bakkenettet.

 

Det er *ingen* planer om for noen av kanalene å gå over til HD materiale i den nærmeste framtid. Så 720p på bakkenettet kan du se lenge etter. Da er kabel eller satelitt eneste vei å gå.

9438568[/snapback]

 

vi får første hd sending i bakkenettet allerede neste år når nrk skal sende ol i beijing i hd, om det er 720p eller 1080i de skal bruke aner jeg ikke.

 

 

I artikkelen ser jeg at det nevnes:

"Dermed vil eiere av disse TV-ene kunne slippe å ha ekstern dekoder. For dem som ønsker digital kabel eller utvidet programpakke, må TV-ene imidlertid utstyres med en CAM (Conditional Access Modul) og et programkort".

 

Jeg har en Samsung 42 tommer som har en slik kortplass på baksiden. Det er vel tydelig at jeg kan bruke kortet mitt i denne plassen, men en slik CAM - hvor kan man få tak i det? Jeg trodde kanskje den kortplassen var en CAM?

9438770[/snapback]

 

det er samme ca modul, men du vil alikevel ikke kunne bruke din tv til dette da den ikke har dvb-c dekoder (for kabel-tv) eller støtte for mpeg4 på dvb-t tuneren.

Lenke til kommentar
Apropos 720p på bakkenettet.

 

Det er *ingen* planer om for noen av kanalene å gå over til HD materiale i den nærmeste framtid. Så 720p på bakkenettet kan du se lenge etter. Da er kabel eller satelitt eneste vei å gå.

9438568[/snapback]

NGT har planer om å sende kanaler i HD på nyåret. Hvilke kaneler dette gjelder vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Rayline TWB,

 

det stemmer nok dessverre hvis du har Get/CanalDigital/Viasat.

Har TVen din derimot DVB-T mottaker, og MPEG4 dekoder, og RiksTV løsner på kravene, så er muligheten der. En Conax CAM koster en drøy tusenlapp + mva.

 

RiksTV står ovenfor et vanskelig valg. Hvis de godkjenner CAM for bruk på f.eks Sony-tv'er, er de tvunget til å godkjenne det for samtlige IDTV'er. Common Interface er en standard, og så lenge Sony ikke implementerer noe magisk, finnes det ikke argumenter for hvorfor Sony skal godkjennes og ingen andre.

"Problemet" med dette, er at RiksTV mister muligheten til å pair'e kort og boks. Det er ikke sikkert at de skal gjøre det, men de mister uansett noen muligheter... intensjonen er selvfølgelig kort til alle, kortavgifter, osv osv osv.

 

Det skjer en del på digitalTV-fronten i Norge. Mindre/mellomstore operatører har pga. nye løsninger muligheten til å dra i gang digital prosjekter. Canal Digital har tidligere spist enhver liten operatør, ("du kan få gratis utstyr av oss, men da må vi får litt finfine rettigheter i nettet ditt..."), men billig (...) utstyr som tillater digital grunnpakker (som den analoge du har i dag) vil vi nok se mer av i tiden som kommer.

 

Personlig synes jeg det er idioti at man ikke får benyttet den integrerte tuneren i TVen pga. boks/CAM/embedded-problematikken. Men, det er en årsak til at det er blitt sånn, blant annet en god porsjon pirat-kort.

 

Glemte forresten å nevne hva CAM står for, Conditional Access Module.. (wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Conditional_Access_Module )

 

TempO.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er spennt på tester av denne. Men venter egentlig på Panasonic sin nye 1080p plasma. Tror det er TV-en for meg. :)

 

Du har mye kunnskap, Temp02. Mye der som jeg ikke visste, eller har tenkt over. :thumbup:

Vil bare nevne at det finnes tunere der man faktisk kan benytte kort av forskjellige systemer i samme kortleser(e), så forskjellen må vel være software. Disse tunerne er bassert på linux, feks Dreambox.

 

Har selv en slik, og det går fint å benytte både CD og VIA kort i denne (med uoriginal firmware). Slipper 2 tunere, samt at man faktisk får en bra multimediamaskin på kjøpet.

Lenke til kommentar

Hei madammim,

 

det stemmer bra at det finnes flere alternativer for å oppnå det man ønsker. Jeg har selv ingen dybdekunnskap på Dreambox, men vet at deling av CAM/kort er mulig.. mer en løsning for ingeniørspirer.. CAMer som T-Rex, Dragon osv. har ofte problemer med å oppdatere smartkortet.

Bruk av Smart Wi for kortdeling motarbeides også heftig av operatørene.

 

Det vil skje mye på STB-fronten for DVB-T/bakkenettet. Grundig får et lite forsprang, men kommer til å møte stor konkurranse i tiden som kommer. I tillegg vil (veiledende) pris på STB'er falle, da MPEG4 HD chipset blir mer tilgjengelig. Situasjonen i dag er at kun de store STB-produsentene får tak chip'er. Kjøper de 500.000 er pris og tilgjengelighet god, har man kun mulighet til å handle 10.000 blir saken fort en helt annen. Glasskula viser et dropp $20-30 innen de neste 3-4 månedene.

 

T.

Lenke til kommentar

40W3000 ligger omtrent på 22.000 her i sverige før "launch", vet ikke om prisen vil synke noe når den først er i butikkene, noen TVer datt jo dramatiskt når de nådde butikkene (ref x2K serien).

 

 

Legger opp litt sammenligning, specs finnes på de individuelle sidene, for dere nye: W3000 og X3500 er siste modellene, W og X 2000 er fjorårets modeller.

 

40U2000: ca. 9870,- -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104683

40D3000: ca. 13880,- -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168703

40W2000: ca. 14.000,- -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=121287

40X2000: ca. 22790,- -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=113092

40W3000 ca. 22347,- -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214746

40X3500 ukjen -> ukjent.

 

**Alle priser her er i SEK

Så som han nevner over, så vil høyst sannsynlig W3K dette nesten 8000,- SEK ved launch...surt og være Sony... Ikke rart de vurderer og legge ned LCD fabrikken..

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
40W3000 ligger omtrent på 22.000 her i sverige før "launch", vet ikke om prisen vil synke noe når den først er i butikkene, noen TVer datt jo dramatiskt når de nådde butikkene (ref x2K serien).

 

 

Legger opp litt sammenligning, specs finnes på de individuelle sidene, for dere nye: W3000 og X3500 er siste modellene, W og X 2000 er fjorårets modeller.

**Alle priser her er i SEK

Så som han nevner over, så vil høyst sannsynlig W3K dette nesten 8000,- SEK ved launch...surt og være Sony... Ikke rart de vurderer og legge ned LCD fabrikken..

9469950[/snapback]

 

 

Nå vil vel ikke prisene dette spesielt mye med en gang, det er etter en stund at prisene begynner å falle, når de blir eldre. Man må ikke sammenligne 2000 serien med 3000 seriens priser. 2000 serien er ett år gammel, og prises deretter.

 

Og nå har vel ikke Sony sagt at de vil legge ned LCD fabrikken, det var vel kun produksjonen av PC skjermer de slutter med.

 

Sony er vel en av de beste i LCD klassen, så noe må de jo leve av når de taper enorme summer på PS3.

 

 

Vet noen forresten om selve bildepanelet på 3000 er forbedret eller er det akkurast samme panel som på 2000 ?

9470327[/snapback]

 

W3000 serien har fått 10 bit panel mot 8 bit i 2000 serien. Og har også fått dobbelt av dynamisk kontrast i forhold til sist 8 mot 16000:1. Skulle gjerne ha byttet min W2000 til en W3000

Lenke til kommentar
Produserer SONY LCD paneler?

9471650[/snapback]

 

Uten å være skråsikker så tror jeg det, hvis ikke så kjøper de av Samsung. Men da ville de kanskje ikke kunne hatt billigere TVer enn Samsung selv.

 

Samsung er produsent, LG/Philips er produsent. Panasonic kjøper vel sine LCD, men produserer vel Plasmaen selv. Toshiba lager dem selv tror jeg. Samt at det er vel ett par produsenter til jeg ikke kommer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...