Gå til innhold

Infotråd: Sony Alpha A700


Anbefalte innlegg

Gratulerer! Hvor har du bestilt det fra? Og hvordan har du fått dem til og prøve og skaffe deg en med greps sensor?

 

Bestilt det fra Sony direkte.

Handler Sony proff utstyr (videokamera, videotape etc) for en betydelig sum i året, så da får man noen frynsegoder :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går og vurderer A700 mot A350/300 heletiden. I det ene øyeblikket så vil jeg gjerne har A700 i det neste så er det A350 som er mest aktuell. Det mest tungt veiene argumentet mitt for A350 er vekten og størrelsen. Jeg er rett og slett redd for at A700 blir for stor og tung slik at kamera blir liggende hjemme. Er det noen som har erfaring med dette i praksis? Eller er ikke forskjel så stor?

Lenke til kommentar
Jeg går og vurderer A700 mot A350/300 heletiden. I det ene øyeblikket så vil jeg gjerne har A700 i det neste så er det A350 som er mest aktuell. Det mest tungt veiene argumentet mitt for A350 er vekten og størrelsen. Jeg er rett og slett redd for at A700 blir for stor og tung slik at kamera blir liggende hjemme. Er det noen som har erfaring med dette i praksis? Eller er ikke forskjel så stor?

 

Det er vel ikke så mange som har erfaring med A350 som alternativ enda, men A700 er da ikke stor. Etter å ha drasset rundt på en Nikon F3T med motor/batterigrep og fastoptikk fra 14 til 200 mm i sekken noen år synes jeg en puslete liten DSLR med en zoom eller to blir lite og greit å ta med.

Selvfølgelig ikke noe du kan ha i lomma til en hver tid, men det kan du jo ikke med en A350 heller. Til slikt bruk finnes jo kompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Var innom Sony Center i Oslo her om dagen, og fikk tafse litt på en A700 med 16-105mm og batterigrep. Synes at vekten var overraskende lav; så jeg tror nok at A700 ikke er tyngre enn at den blir med på tur. Personlig, så hadde jeg droppet grepet; men det er meg...

 

Tom

Skal si meg enig i det. Prøvde samme kombinasjonen selv, jeg måtte spørre om det var batteri i kameraet. A700 virker veldig kompakt og veier mindre enn en hvetebolle (figure of speech).

Lenke til kommentar
Skal si meg enig i det. Prøvde samme kombinasjonen selv, jeg måtte spørre om det var batteri i kameraet. A700 virker veldig kompakt og veier mindre enn en hvetebolle (figure of speech).

Det kommer an på hvor du kjøper hveteboller hen ;)

 

Jeg var positivt overrasket over grepet; har lest tester som mente at grepet (på kameraet, ikke batterigrepet) var i det største laget. Hadde dog litt problemer med å nå ISO knappen når jeg holdt kameraet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg var positivt overrasket over grepet; har lest tester som mente at grepet (på kameraet, ikke batterigrepet) var i det største laget. Hadde dog litt problemer med å nå ISO knappen når jeg holdt kameraet.

 

Tom

 

Hva andre mener om grepet på et kamera er mao være revnende likegyldig. Her er det kun og bare dine preferanser som gjelder. Dette gjelder like mye for A700 som for 400D.

 

Knapp til ISO? Huff og huff! Er det ikke mulig å unngå det? ;-)

 

Greiere å ha det enkelt tilgjenglig enn gjemt i menyer. Genialt spør du meg. Ett trykk på den, snurr på hjulet til ønsket ISO. Ta bildet, alt uten å ta øynene fra søkeren.

Lenke til kommentar
Greiere å ha det enkelt tilgjenglig enn gjemt i menyer. Genialt spør du meg. Ett trykk på den, snurr på hjulet til ønsket ISO. Ta bildet, alt uten å ta øynene fra søkeren.
Ligger direkte kontrollert på hjulet foran hos meg (GX-10), så du bare skrur, trykker ikke inn noe som helst. Sammen med ISO-indikator i søkeren er det genialt!

 

Edit: det går på bekostning av direktekontroll av eksponeringskompensasjon, men den knappen ligger mye lettere tilgjengelig på GX-10, så det er ikke noe stort tap synes jeg...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Greiere å ha det enkelt tilgjenglig enn gjemt i menyer. Genialt spør du meg. Ett trykk på den, snurr på hjulet til ønsket ISO. Ta bildet, alt uten å ta øynene fra søkeren.

Jeg er også glad i at funksjonen er lett tilgjengelig, hadde jeg bare nådd den med en finger uten å slippe grepet, så. Uansett er det bedre enn menyer; bare ikke helt perfekt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg går og vurderer A700 mot A350/300 heletiden. I det ene øyeblikket så vil jeg gjerne har A700 i det neste så er det A350 som er mest aktuell. Det mest tungt veiene argumentet mitt for A350 er vekten og størrelsen. Jeg er rett og slett redd for at A700 blir for stor og tung slik at kamera blir liggende hjemme. Er det noen som har erfaring med dette i praksis? Eller er ikke forskjel så stor?

Jeg tror at du vil ha mye mer glede av A700, det er fortsatt et mer proff kamera enn A350. Vekten er det ingenting å si på, flere som prøver dette hos oss i butikk spør om dette er demo uten innmat, eller om det er batteri i....

 

 

Var innom Sony Center i Oslo her om dagen, og fikk tafse litt på en A700 med 16-105mm og batterigrep. Synes at vekten var overraskende lav; så jeg tror nok at A700 ikke er tyngre enn at den blir med på tur. Personlig, så hadde jeg droppet grepet; men det er meg...

dessverre var jeg ikke på jobb, men du fikk god hjelp av min kollega hørte jeg :p Bare å spørre om å få prøve alle mulige objektiver hos oss. Ta gjerne med eget kamerae med minnekort og spør om å få ta noen bilder med andre objektiver som feks Zeiss eller G linser....

 

 

Det er vel ikke så mange som har erfaring med A350 som alternativ enda, men A700 er da ikke stor. Etter å ha drasset rundt på en Nikon F3T med motor/batterigrep og fastoptikk fra 14 til 200 mm i sekken noen år synes jeg en puslete liten DSLR med en zoom eller to blir lite og greit å ta med.

Selvfølgelig ikke noe du kan ha i lomma til en hver tid, men det kan du jo ikke med en A350 heller. Til slikt bruk finnes jo kompaktkameraer.

Dette er sant, holdt i en demo til A350 med dens orginalvekt, kan du ha med A350 kan du ha med 700, vektforskjellen er liten, og fysiske forskjellen blir liksom lite tellende. Enten kan du ha med dslr eller så kan du ikke. Kan du ikke bør man heller vurdere om det er verdt å være det stedet :p

 

 

En annen ting, denne testen av A200, er den kommet? Eller ble den liggende mens gutta har som vanlig nok med Canon/Nikon?

Lenke til kommentar

Var innom på Sony Style i Bergen nå i helgen stod lenge forran skapet og kikket på kameraene de hadde. Og jeg syntes A700 så en del større ut en A100 og A200. Jeg fikk ikke sjansen til og holde i A700 ettersom betjeningen heller ville hjelpe nyankommende kunder før meg, derfor ble det med kikkingen. Har også begynt og tenke på at jeg kanskje kunne ha god nytta av live wiev, f.eks når jeg skal ta bilder av min datter som ruller rundt på gulvet lettere og få bilder av henne når jeg ikke ligger flat på gulvet og kikker inn i søkeren men kan heller se på datteren min mens jeg tar en kikk ned i skjermen. For meg så høres det ut som ett lurt triks. Jeg blir veldig usikker av all denne tenkingen. Gleder meg uansett til snart og oppgradere min A100 men aner ennå ikke hva mitt valg blir. Hadde det vært en A500 eller slikt så vil jeg tro at problemene mine hadde vært løst. Takk for mange gode overtakelser mot A700 i alle fall. :thumbup:

Lenke til kommentar

Huff, du skal selvfølgelig få leke med de forskjellige kameraene, også i Bergen. Men vet at lørdager kan være hektiske, og noe uoversiktlig å følge med på kø osv. Lørdager er kanskje ikke den beste dagen for å teste ut slikt. Erfaringsmessig er ukedager ofte fin dag, da de har god tid og kan leke sammen med deg :D

Lenke til kommentar
Huff, du skal selvfølgelig få leke med de forskjellige kameraene, også i Bergen. Men vet at lørdager kan være hektiske, og noe uoversiktlig å følge med på kø osv. Lørdager er kanskje ikke den beste dagen for å teste ut slikt. Erfaringsmessig er ukedager ofte fin dag, da de har god tid og kan leke sammen med deg :D

 

hehe Var på ingen måte meningen og henge ut Sony Center i Bergen men jeg hadde håpet og få prøvd det når jeg hadde fri og var i nærheten.

Lenke til kommentar
Huff, du skal selvfølgelig få leke med de forskjellige kameraene, også i Bergen. Men vet at lørdager kan være hektiske, og noe uoversiktlig å følge med på kø osv. Lørdager er kanskje ikke den beste dagen for å teste ut slikt. Erfaringsmessig er ukedager ofte fin dag, da de har god tid og kan leke sammen med deg :D

 

hehe Var på ingen måte meningen og henge ut Sony Center i Bergen men jeg hadde håpet og få prøvd det når jeg hadde fri og var i nærheten.

Det er vel en mulighet at de som var der ikke hadde så mye peil på speilrefleks. I en butikk som Sony kjeden, så er det ikke alle som kan alt. Det er jo det som sblir sagt om Elkjip & Co; men der har jeg følelsen at det veldig få som virkelig kan noe. Kollegaen til Flums var både behjelpelig og kunne svare på mine spørsmål.

 

A700 var forøvrig et OK kamera; men 30D tilbudet til JP var bare for fristende...

 

Apropos det; A700 er kanskje slik som 30D at man kun trenger å trykke på ISO knappen, og ikke holde den inne mens man justerer verdien? Det er slik på 30D; men ikke slik på 350D (dvs. det er ikke slik jeg gjorde det på 350D).

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...