Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vanskelig å vite hvor mye folk Flytoget trenger.. Nå har de jo lurt til seg ganske mange i det siste.

 

Du har jo NSB å falle tilbake på uansett som sikkert vil ta imot deg med åpne armer.. Men da kanskje du angrer deg for at du ikke tok kontrakten?

 

Lykke til i Januar da! Skulle gjerne ha begynt da selv i steden for å sitte å kjede meg på Funcom.

Lenke til kommentar
Hei Aasgard!

Når vi snakker om grunnlønn, er det vel flytoget som betaler best? (av nsb og flytoget). Jeg vurderer begge selskapene, og det er det selskapet som betaler best som vil være aktuelt for meg. Tror nok flytoget ligger et hakk foran foreløpig. Minuset med flytoget er jo selvsagt at det bare er en type lok, og begrenset med strekning. Men for min del teller lønna mest, i alle fall i starten. Jeg gambler og satser på at flytoget trenger folk når jeg er ferdig (tror jeg da, mye fram og tilbake i mitt eget hode om dagen....)!

Ja, du vil tjene mer i Flytoget, men om du får jobb der kan jeg ikke svare på. Hvis man skal flisespikke litt, så får du ikke kjøre et eneste lok i verken flytoget eller NSB til å begynne med, bare motorvognsett. BM71 i Flytoget og BM69/BM72 i NSB. Men i NSB kan du jo få kursing på litt annet etterhvert.

Lenke til kommentar
Hei Aasgard!

Når vi snakker om grunnlønn, er det vel flytoget som betaler best? (av nsb og flytoget). Jeg vurderer begge selskapene, og det er det selskapet som betaler best som vil være aktuelt for meg. Tror nok flytoget ligger et hakk foran foreløpig. Minuset med flytoget er jo selvsagt at det bare er en type lok, og begrenset med strekning. Men for min del teller lønna mest, i alle fall i starten. Jeg gambler og satser på at flytoget trenger folk når jeg er ferdig (tror jeg da, mye fram og tilbake i mitt eget hode om dagen....)!

Ja, du vil tjene mer i Flytoget, men om du får jobb der kan jeg ikke svare på. Hvis man skal flisespikke litt, så får du ikke kjøre et eneste lok i verken flytoget eller NSB til å begynne med, bare motorvognsett. BM71 i Flytoget og BM69/BM72 i NSB. Men i NSB kan du jo få kursing på litt annet etterhvert.

 

Spikker ikke flis jeg, men er klar over det du sier!

Lenke til kommentar

Den vanlige mann i gata tror sikkert at eneste jobben til lokfører er å trykke på en startknapp, og huske og bremse. Hva gjør dere egentlig? Er det veldig mye å huske på og tenke på hele tiden? Eller er det bare avslapping mellom stasjoner? Trenger jo ikke å måke kull lengre :)

 

En gang jeg var med nattog fra oslo-asker raste vi rett forbi Blommenholm, toget måtte stoppe og rygge tilbake et par hundre meter. Virker som førern halvsov litt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å kjøre tog, hvis man kun tenker på det å holde jevn fart når alt er klart og fungerer som det skal. Det er imidlertid en del vanskeligere å beregne bremsene til 1000 tonn på skinner enn ett tonn på gummi, for å si det sånn.

 

Når alt fungerer som det skal, sitter du og kvitterer på en pedal (ellers blir det nødbrems, sikkerhet dersom det skulle skje noe med lokføreren), styrer gass med ett håndtak og brems med et annet. Du må følge med på lyssignaler og skilting (, og agere på omgivelsene i forhold til hva du kjører med. Hvor fort du får kjøre i nedoverbakker, avhenger for eksepel av hvor mange promille det faller, hvor gode bremser du har, og vekt på toget.

 

Har en bachelor i celle- og molekylærbiologi fra NTNU (ikke at det nødvendigvis er så mye å skryte av, men det er nå det jeg har å sammenligne med), og Jernbaneskolen har faktisk krevd mer av meg. Jeg vil si det er vanskeligere å kjøre tog enn bil (og definitivt et langt større ansvar), men det er ikke selve kjøringen (når alt fungerer) som er det mest utfordrende. Du må vite hva du skal gjøre når ting ikke fungerer også. I alle tenkelige situasjoner. Lokførere må sitte inne med store mengder kunnskap om regler og prosedyrer. Ikke bare i forhold til det daglige, men også i forhold til unntakssituasjoner. Man får dessuten rimelig god kjennskap til hvordan tog fungerer og er bygd opp, for på best mulig måte å kunne forstå faremomenter osv.

 

Kunne skrevet bok om dette, men det er vel derfor det ikke er gjort på to uker å bli lokfører. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk Aasgård ;) Høres ut som det blir en skikkelig utfordring, og jeg gleder meg stort til å begynne.

 

Har også møtt på de som lurer på hvorfor jeg har lyst å sitte å dra i en spake, som tror alt går automatisk. Til de sier jeg at jeg tror det er 100 ganger bedre enn å sitte bak en skjerm dag ut og dag inn, og forhåpentligvis mye bedre utsikt enn parkeringsplassen utenfor vinduet jeg sitter ved nå.

Lenke til kommentar

Ja lykke til! Går nokk bra skal du se.

 

Hvor mye jobb er det gjennom året egentlig? Er det muligheter for en jobb på siden, eller krever skolen mye også utenom skoletiden? Fikk planen sammen med kontrakten i dag, og ser ut til at det blir ett spennende og bra år! ;) Så ut til og være mye praksis og fine ferier innimellom slagene med teori.

Lenke til kommentar

På den praktiske delen av sporskifteren utfører man en enkel skiftebevegelse (skifte et lok inntil vognstamme f.eks), forklarer det man gjør med luftslanger, kobbel, buffere osv. Så går man en runde og lukter på "feller" som sensor har lagt ut, i tillegg kommer man sjelden unna bremsegruppeomstillere, korrekt bruk av kobbel, luftkraner, lasteprofiler, diameter hjulslag, slitasje bremseklosser, avstengte vogner, antall "G"-bremsede vogner i "P"-bremset tog, endekontroll, bremseprøve, løse gjenstander på lasteplan, bremsesko, gjenstander i sporet (stein under hjulet er en favoritt) og den "#&"¤%! kontaktledningen over deg. Som skrekkhistorie ble vi fortalt da vår stakkars instruktør på feltet skulle ha sin skifteeksamen, hvor eksaminator på forhånd hadde skrudd av hele bremsesylinderen på en vogn :!:

 

På teoretisk del vil man trekke en oppgave og prate rundt denne, med litt caser og teori. Jeg fikk i oppgave å prate om skifting av 7 vogner type B-7 og et EL-18 på en stasjon med håndsignaler. (yey!) Så kommer man jo innpå hensetting av materiell, bremsegrupper, bremseprosent med håndbremset skivebremser osv.

 

Ellers vil jeg gratulere alle som har tatt steget og kommet seg inn på skolen, det er et valg dere aldri vil angre!

/herbie

Endret av HeRbie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...