Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant opptakskravene, var ikke helt som jeg husket. Holder blant annet med 2MX.

 

For å starte på utdanningen til lokomotivfører må man ha fylt 20 år. Videre kreves det at relevant videregående opplæring er gjennomført og bestått, gjerne med fagbrev innen studieretning for elektrofag eller mekaniske fag. Allmennfaglig studieretning med fordypning i matematikk – minst 2MX – kan også være aktuelt.

 

 

Alternativt inntakskrav er realkompetanse. Da kreves minst fem års relevant yrkeserfaring.

 

Det stilles helsekrav til stillingen gjennom Statens Jernbanetilsyns helseforskrift. Helseundersøkelse og test av psykiske og personlige egenskaper, som er nødvendige for en lokomotivfører, gjennomføres i skolens regi som en del av inntaksprosessen.

Lenke til kommentar
Det har variert litt, men tror det er 5 i året nå, ja. Men det kan jo tenkes at de har fyllt opp de nærmeste inntakene. Jeg søkte på opptak september 07, men fikk begynne i juni likevel, siden det var noen plasser til overs. Det er bare et visst antall plasser i hvert kull.

9442344[/snapback]

 

Oki, får bare se ann litt da..

Lenke til kommentar
Slikt bør du nok spørre skolen om, det var ikke det i mitt tilfelle, men det kan sikkert variere litt. Tror for eksempel at de prøver å legge dagene tett opp mot hverandre for de som kommer langveis fra. Men, ring og spør. :)

9444633[/snapback]

Takker for tips. Pratet med en hyggelig dame som virket til å ha veldig god oversikt.

Dette blir spennede, men mistenker å stryke til Psyko- testen.

Men da har man prøvd i hverfall.

Lenke til kommentar
Slikt bør du nok spørre skolen om, det var ikke det i mitt tilfelle, men det kan sikkert variere litt. Tror for eksempel at de prøver å legge dagene tett opp mot hverandre for de som kommer langveis fra. Men, ring og spør. :)

9444633[/snapback]

Takker for tips. Pratet med en hyggelig dame som virket til å ha veldig god oversikt.

Dette blir spennede, men mistenker å stryke til Psyko- testen.

Men da har man prøvd i hverfall.

9445144[/snapback]

 

 

Ja det er bare å prøve. Du får deg nokk en knall fin jobb når du er ferdig.

Jeg var inne på denne intervju og teste runden denne uka. Intervjuet er greit. De bare sjekker at du er skikket til ansvar og passer til dette, ellers skal de bare bli kjent med deg.

 

Arbeidspsykologiske testen var ett annet kapittel da. 6 timer hard tenke økt! Jeg har hørt at styk prosenten her er opp mot 50%, og det sjønner jeg godt, selv om det var mye greie oppgaver også. Var hvertfall mye rare tester, og ingenting du kan forberede deg på egentlig.

 

Venter nå bare på svar om bestått/strøket test. Blir noen nervøse dager nå før jeg får svar. Blir enten himmel eller h......!

 

Jeg VIL inn på skolen, får bare krysse fingre og tær for at det går bra!! :D:thumbup:

Endret av Mini11
Lenke til kommentar
Skal vel ikke være sånn at enhver "tulling" fra gata kan søke og slippe rett inn bare ved å være snill og grei på intervjuet. Derav testen.

9451306[/snapback]

 

Joda, det er sant. Men om man stryker, så er man ikke tulling for det da. Man kan plutselig ha en dårlig dag, og da tror jeg det fort kan bli stryk. Er noen tester som er veldig spesielle der. Ett godt tips til de som skal ta testene senere er og være godt utvilt!

Lenke til kommentar
Skal vel ikke være sånn at enhver "tulling" fra gata kan søke og slippe rett inn bare ved å være snill og grei på intervjuet. Derav testen.

9451306[/snapback]

 

Joda, det er sant. Men om man stryker, så er man ikke tulling for det da. Man kan plutselig ha en dårlig dag, og da tror jeg det fort kan bli stryk. Er noen tester som er veldig spesielle der. Ett godt tips til de som skal ta testene senere er og være godt utvilt!

9452095[/snapback]

Så å være smart i tillegg til å være utvilt er en stor fordel?

Lenke til kommentar

Noe av det går jo på typiske IQ-test-oppgaver, men de andre oppgavene forsøker å teste andre ting. Du kan godt være intelligent uten å være i stand til å holde hodet kaldt, eller uten å være spesielt god til å holde styr på mange ting samtidig. Men da egner man seg kanskje ikke som lokfører (eller flygeleder, som har lignende tester). Du trenger ikke være Einstein for å komme inn på skolen, men det kreves et minimum på flere områder, deriblant "IQ-testene".

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar
Noe av det går jo på typiske IQ-test-oppgaver, men de andre oppgavene forsøker å teste andre ting. Du kan godt være intelligent uten å være i stand til å holde hodet kaldt, eller uten å være spesielt god til å holde styr på mange ting samtidig. Men da egner man seg kanskje ikke som lokfører (eller flygeleder, som har lignende tester). Du trenger ikke være Einstein for å komme inn på skolen, men det kreves et minimum på flere områder, deriblant "IQ-testene".

9456556[/snapback]

Jeg er svært vanskelig å stresse opp, kanskje litt for rolig. Men det er kanskje bare positivt?

Er så spent på detta.

Men kommer vel ikke forbi intervjuet en gang :cry:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg har også vurdert og søke på Jb-skolen. Tror lokfører er drømmeyrket for meg. Men jeg har kjøpt meg hus, og har gjeld på litt over 1 mill. Hvordan stiller det seg i.h.t utdannelse? får man stoppet lånet, og bare betalt renter i den tiden man går på skole? kan man få betalt kontrakt fra cargonet også, eller er det kun nsb som tilbyr det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...