Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Ingen som kan fortelle noe om elektro`n på skola? Aasgaard vet vell d?

Begynner å bli noen måneder siden nå, men jeg kan jo si litt om hva jeg husker.

 

Du må ha kontroll på U = R x I og P = U x I, og kunne snu og kombinere disse og å bruke det i praksis (i forbindelse med relativt enkle koblingsskjemaer) Vi fikk riktignok ingenting av det på eksamen, men det må beherskes. Grunnleggende elektro inkluderer også temaer som kontaktledningsanlegget og enkle høyspentkretser i tog. Da er fokuset på navn på viktige deler, og forståelse av hvordan kretsen går, hvor det er jord og så videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg spør igjen:

 

Er forresten den avsluttende eksamen basert på sp.mål fra innleveringene på forkurset?

 

Eksamen tar for seg stoff behandlet i læreboka. Spørsmålene plukkes IKKE fra innleveringene, de blir lagd av skolen. Her må man derfor skjønne stoffet, det å bare pugge har derfor liten hensikt. Du får utlevert formelsamling på eksamen, så ikke bruk for mye tid på å pugge formler, men du må jo selvsagt forstå dem og kunne bruke dem da :!:

 

I see I see;)

Som forventet:)

 

Vurderer å gå til innkjøp av flere lærebøker jeg da.

Har bestått de 2 første prøvene og er i rute, men det er endel stoff som man ikke kan besvare bare ved å lese i boka...og det er IRRITERENDE men da må man bare vurdere alternative løsninger som ex. flere bøker og/eller google selc om sistnevnte noen ganger er som å lete etter nåla i høystakken:)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
Jippi jeg kom plutselig inn i Januar av en eller annen merkelig grunn. Men kjempe flott det da! ;)

 

Noen andre her inn som skal begynne 11 januar?

Hei,fant denne siden tilfeldig jeg også. Skal også begynne i januar. Vi var 3 stk sørfra som kom inn,men de 2 andre trekte seg. Kanskje derfor du fikk plass i januar. Kjempebra det. :thumbup: - Kjenner du andre som skal begynne? Lurer litt på om det er mange som bor i Oslo fra før eller om de kommer fra andre steder.

Lenke til kommentar
Jippi jeg kom plutselig inn i Januar av en eller annen merkelig grunn. Men kjempe flott det da! ;)

 

Noen andre her inn som skal begynne 11 januar?

Hei,fant denne siden tilfeldig jeg også. Skal også begynne i januar. Vi var 3 stk sørfra som kom inn,men de 2 andre trekte seg. Kanskje derfor du fikk plass i januar. Kjempebra det. :thumbup: - Kjenner du andre som skal begynne? Lurer litt på om det er mange som bor i Oslo fra før eller om de kommer fra andre steder.

 

 

Ja du får takke de fra meg, jeg er hvertfall fornøyd med at de trakk seg! :D

 

Jeg kjenner ingen untatt de som skriver på dette forumet. Selv er jeg fra Trøndelag, men har kjøpt leilighet rett ved skolen på Grorud. :D Vet det er en til som kommer fra Trøndelag, ellers blir det vell sikkert en fin mix av allt mulig folkeslag i klassen. :)

Lenke til kommentar

Takker for tips til folk å kontakte for kontrakter.

Neida, jeg trodde ikke kontrakter kommer deisende, jeg tenkte bare at kanskje noen hadde sendt ut til alle studentene. Fikk det travelt med å komme meg i postkassen.

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal velge, siden jeg faktisk adri har gjordt annet enn å være passasjer på tog så aner jo ikke jeg hva jeg liker best. God lønn liker jeg jo, men andre ting teller og.

Hva er fordelene med de forskjellige bortsett fra at Flytoget har bedre lønn og nyere tog?

Lenke til kommentar
Jippi jeg kom plutselig inn i Januar av en eller annen merkelig grunn. Men kjempe flott det da! ;)

 

Noen andre her inn som skal begynne 11 januar?

Hei,fant denne siden tilfeldig jeg også. Skal også begynne i januar. Vi var 3 stk sørfra som kom inn,men de 2 andre trekte seg. Kanskje derfor du fikk plass i januar. Kjempebra det. :thumbup: - Kjenner du andre som skal begynne? Lurer litt på om det er mange som bor i Oslo fra før eller om de kommer fra andre steder.

 

 

Ja du får takke de fra meg, jeg er hvertfall fornøyd med at de trakk seg! :D

 

Jeg kjenner ingen untatt de som skriver på dette forumet. Selv er jeg fra Trøndelag, men har kjøpt leilighet rett ved skolen på Grorud. :D Vet det er en til som kommer fra Trøndelag, ellers blir det vell sikkert en fin mix av allt mulig folkeslag i klassen. :)

 

Oj, kjøpt leilighet nær skolen - det var lurt. Bor nesten i Drammen jeg da, og får skikkelig reisevei. Toget bruker jo like lang tid som bil, så er litt i tvil om hvordan jeg skal løse transporten. Vi får jo gratisbillett, ikke dårlig det.

Ikke lenge igjen nå, blir spennende! Ser på timeplanen at vi skal ha Introduksjonskjøring allerede andre skoleuke. Jeg ser for meg at det blir en sånn 'se og lær' -uke, vi skal vel ikke kjøre allerede da? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Hva er fordelene med de forskjellige bortsett fra at Flytoget har bedre lønn og nyere tog?

 

Vil gjerne vise deg en utrolig bra beskrivelse som Aasgard skrev for en stund siden:

 

Fordeler og ulemper med alle selskap. Her er mine tanker om fem av de aktuelle firmaene (dette er min oppfattelse, og gjenspeiler ikke nødvendigvis den absolutte og hele sannhet. Hva jeg ser på som et minus, kan for andre være et pluss, slik som nattearbeid). Har også ramset opp noe av materiellet som brukes:

 

NSB:

+ Muligheter for variert kjøring (både strekninger og materiell)

+ Lønn under utdannelse

+ Stort firma med stasjonering "over hele Norge"

+ Relativt sett lite nattekjøring

+ Til dels moderne materiell

- Dårligst lønn

- Til dels gammelt materiell

- Må regne med mye stressende lokalkjøring som nyansatt

* BM69, BM70, BM72, BM73, EL18

 

Flytoget:

+ God lønn

+ Bare nytt materiell

- Ensformig kjøring

- Kun én type materiell, får liten trening på lok

- Kun stasjonering i Oslo

* BM71

 

CargoNet:

+ Bedre lønn enn NSB (borteligging + nattearbeid)

+ Lite helgearbeid

+ Mye langkjøring

+ Lite stress

+ Stasjonering "over hele Norge"

- Mye nattearbeid

- En del gammelt materiell

- Mye borteligging

* EL14, EL16, DI8

 

OBAS (Ofotbanen AS):

+ God lønn

+ Kan få stasjonering hjemme (lønn fra du går ut døra di)

+ Variert kjøring

- Per i dag meget gammelt og utdatert materiell

- Har hatt økonomiske problemer, stabil arbeidsgiver?

* EL13, DI3

 

Malmtoget AS

+ Best lønn

- Kun stasjonering i Narvik

* IORE

Lenke til kommentar
Oj, kjøpt leilighet nær skolen - det var lurt. Bor nesten i Drammen jeg da, og får skikkelig reisevei. Toget bruker jo like lang tid som bil, så er litt i tvil om hvordan jeg skal løse transporten. Vi får jo gratisbillett, ikke dårlig det.

Ikke lenge igjen nå, blir spennende! Ser på timeplanen at vi skal ha Introduksjonskjøring allerede andre skoleuke. Jeg ser for meg at det blir en sånn 'se og lær' -uke, vi skal vel ikke kjøre allerede da? Noen som vet?

 

Det jeg har hørt er at den første intro uka er veldig forskjellig for den enkelte. Noen må bare sitte å se på hele uka, andre får kjøre litt ved uttak og avsluttning, mens andre igjen får kjøre litt mer (kilde: en bekjent som går på skolen). Så får du jo også en dag på simulatoren der du får kjøre litt.

 

Ikke så værst å pendle fra Drammen da, men du må vel da bytte tog på Oslo S? Du må vel uansett kjøre de dagene du har praksis som begynner før katta våkner om morgenen.

 

Jeg begynner 3. mars, men det hadde egentlig vært gøy å få til et lite treff med både de som begynner før og etter.. Kanskje ta et par øl i Oslo?

Lenke til kommentar

Det er ikke meningen at man skal kjøre noe på introduksjonskjøringa, men det skjer at noen kjørelærere slipper elever litt til hvis de virker å ha god forståelse for hvordan ting fungerer. Ellers er målet med introduksjonskjøringa å sitte ved siden av, se hvordan jobben er, få et inntrykk av skiftjobbinga, spørre spørsmål, lære seg litt om signaler og skilting, osv.

Lenke til kommentar
Takker for tips til folk å kontakte for kontrakter.

Neida, jeg trodde ikke kontrakter kommer deisende, jeg tenkte bare at kanskje noen hadde sendt ut til alle studentene. Fikk det travelt med å komme meg i postkassen.

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal velge, siden jeg faktisk adri har gjordt annet enn å være passasjer på tog så aner jo ikke jeg hva jeg liker best. God lønn liker jeg jo, men andre ting teller og.

Hva er fordelene med de forskjellige bortsett fra at Flytoget har bedre lønn og nyere tog?

 

Nei det er ikke enkelt å vite hva man skal gå for. Men her er min tenkemåte rundt det der:

 

Det er to "grupper" du kan velge mellom. Enten godstrafikk, eller passasjertrafikk. Jeg vet ikke om gods tar inn ny utdannede. I gods så blir man mye borte, lange økter etter det jeg har hørt, men de har vell en del fri innimellom. Passasjertrafikk får vell en litt mer "vanlig" hverdags preg, noe som kanskje er ett must for enkelte som skal begynne, ink meg selv. Derfor er passasjertrafikk det som passer for meg nå, og det gjelder vell for flere.

 

Jeg ser helt klart fordeler med godstrafikk. I OBAS har de vell noen dager med intens jobbing for så å ha fri i lang tid, stasjonering over hele landet, du er din egen herre, Du slipper stopp på hver holdeplass, du får sett mye av Norge og ikke minst den varierte kjøringa. Der er vell ikke en dag lik. Jeg vil nokk sikkert prøve og komme meg dit ved en senere anledning, men nå passer det dårlig.

 

Ergo så står man egentlig igjen med to valg, NSB eller Flytoget. For nyutdannede har NSB litt variert kjøring rundt om i Oslo området, linjer alla Drammen-Lillestrøm, Oslo-Kongsviner osv, men som nyutdannet, så må du vell regne med å bruke mye av din tid i gammelt matriell (Bm69) Husk at NSB kjører MYE lokaltrafikk, så sjansene for at det blir mye lokalkjøring i Oslo ei god stund framover er sikkert stor. Lønna er dårligere enn i Flytoget, som jeg har hørt, så er miljøet litt dårligere. Men i NSB så får du trening i flere tog typer, selv om som nyutdannet mest sanssynlig må kjøre de gamle Bm69 og Bm72. Etterhvert får du vell kjøre andre tog også. Men her er det flere folk og mange om beinet.

 

I Flytoget så må man regne med kjøring på en strekning inntil videre. Drammen-Gardemoen, men da med nytt matriell og de tøffeste togene! :p (digger Bm71, 73). Som jeg har hørt og forstått, så får du ett fantastisk inkluderende miljø på jobb, en bedrift du blir tatt vare på av, lønna er selvsakt best og du har minst arbeidstimer i uka! Jeg har fått turnusen å syns det ser ut til at du får fine dager i den bedriften. Det er en her inne som jobber for flytoget, han kan sikkert svare deg bedre.

 

Det var bare hvordan jeg tenkte rundt det spørsmålet. Sikkert mye å tilføye. Ikke enkelt det der, men fyyyy så heldige vi er som nærmest kan velge hvem vi vil arbeide for før vi i det hele tatt har starta på skole. Snakk om luksus problem! :D

 

En øl ja! I`m in!! :D

Endret av Mini11
Lenke til kommentar
Takker for tips til folk å kontakte for kontrakter.

Neida, jeg trodde ikke kontrakter kommer deisende, jeg tenkte bare at kanskje noen hadde sendt ut til alle studentene. Fikk det travelt med å komme meg i postkassen.

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal velge, siden jeg faktisk adri har gjordt annet enn å være passasjer på tog så aner jo ikke jeg hva jeg liker best. God lønn liker jeg jo, men andre ting teller og.

Hva er fordelene med de forskjellige bortsett fra at Flytoget har bedre lønn og nyere tog?

 

Nei det er ikke enkelt å vite hva man skal gå for. Men her er min tenkemåte rundt det der:

 

Det er to "grupper" du kan velge mellom. Enten godstrafikk, eller passasjertrafikk. Jeg vet ikke om gods tar inn ny utdannede. I gods så blir man mye borte, lange økter etter det jeg har hørt, men de har vell en del fri innimellom. Passasjertrafikk får vell en litt mer "vanlig" hverdags preg, noe som kanskje er ett must for enkelte som skal begynne, ink meg selv. Derfor er passasjertrafikk det som passer for meg nå, og det gjelder vell for flere.

 

Jeg ser helt klart fordeler med godstrafikk. I OBAS har de vell noen dager med intens jobbing for så å ha fri i lang tid, stasjonering over hele landet, du er din egen herre, Du slipper stopp på hver holdeplass, du får sett mye av Norge og ikke minst den varierte kjøringa. Der er vell ikke en dag lik. Jeg vil nokk sikkert prøve og komme meg dit ved en senere anledning, men nå passer det dårlig.

 

Ergo så står man egentlig igjen med to valg, NSB eller Flytoget. For nyutdannede har NSB litt variert kjøring rundt om i Oslo området, linjer alla Drammen-Lillestrøm, Oslo-Kongsviner osv, men som nyutdannet, så må du vell regne med å bruke mye av din tid i gammelt matriell (Bm69) Husk at NSB kjører MYE lokaltrafikk, så sjansene for at det blir mye lokalkjøring i Oslo ei god stund framover er sikkert stor. Lønna er dårligere enn i Flytoget, som jeg har hørt, så er miljøet litt dårligere. Men i NSB så får du trening i flere tog typer, selv om som nyutdannet mest sanssynlig må kjøre de gamle Bm69 og Bm72. Etterhvert får du vell kjøre andre tog også. Men her er det flere folk og mange om beinet.

 

I Flytoget så må man regne med kjøring på en strekning inntil videre. Drammen-Gardemoen, men da med nytt matriell og de tøffeste togene! :p (digger Bm71, 73). Som jeg har hørt og forstått, så får du ett fantastisk inkluderende miljø på jobb, en bedrift du blir tatt vare på av, lønna er selvsakt best og du har minst arbeidstimer i uka! Jeg har fått turnusen å syns det ser ut til at du får fine dager i den bedriften. Det er en her inne som jobber for flytoget, han kan sikkert svare deg bedre.

 

Det var bare hvordan jeg tenkte rundt det spørsmålet. Sikkert mye å tilføye. Ikke enkelt det der, men fyyyy så heldige vi er som nærmest kan velge hvem vi vil arbeide for før vi i det hele tatt har starta på skole. Snakk om luksus problem! :D

 

En øl ja! I`m in!! :D

Visste ikke obas kjørte så mye forskjellig. Selv har jeg skrivd kontrakt med nsb fordi det var den eneste som tilbyr lønn under opplæring. Har hus her nede på sørlandet som jeg ikke hadde tenkt å selge nå,så skal leie det ut tul en kamerat av meg. Må finne et sted å leie i oslo. Hvis ikke jeg finner noe jeg liker med en gang så har jeg familie der inne som jeg kan være hos og da. Store deler av skoleåret er man jo ikke på skolen engang. Nesten bare halvparten av tida hvis man tar vekk praksis perioder og ferie.

Lenke til kommentar

Nå er ikke 72 noe eldre enn 71 og 73 :) 69 derimot...

 

Men ja, det blir mye lokalkjøring, men for meg er det greit. NSB gir muligheter for så mye overtid du vil ha (innenfor kjøre/hviletidsbestemmelser), og mer varierte turnuser, så du kan kjøre på helt andre tider og strekninger, og dermed selv finne ut hva som passer best for deg.

 

Flytoget er sikkert kjempefint det, bra betalt og alt. Men jeg må ha litt mer variasjon enn hva flytoget kan tilby + jeg må ha i alle fall en mulighet til å få flytte nordover etterhvert. Kanskje jeg har et annet syn på det etter et par år i NSB :)

 

Det som er sikkert er at NSB kommer etter, og ting har blitt mye bedre bare det siste året.. DVS helgejobbing hver 3. helg i steden for hver 2... Og må du unntaksvis kjøre en frihelg/fridag får du ekstra fridager + overtidsbetalt for minst 8.5 timer uansett om du kjører mindre enn det.

Lenke til kommentar

Sant at Bm72 ikke er gamlere enn Bm71, 73. Men de er så mye tøffere! ;)

 

Det er nokk fordeler og ulemper med alle tror jeg. Er opp til hver enkelt hva man syns er best, heldigvis :)

 

Ett annet alternativ er vell å bli lokfører i Jernbaneverket. Og kjøre arbeidsmaskiner ol der er vell veldig varierende. Men vet ikke om de tar inn så mye folk.

 

Nå er det ikke bare NSB som betaler skolepenger da. Flytoget betaler faktisk bedre enn NSB også der, så det er vell en liten polecy i den bedriften og hele tiden ligge ett hestehode forran de andre med tanke på lønn. Og ekstra jobbing var visst ikke noe problem i Flytoget bare man holdt seg innenfor hviletidsbestemmelsene. Det var viktig for meg da jeg liker å jobbe mye.

 

Noen som vet hvordan gods selskapene rekrutterer folk? MÅ du gjennom NSB en periode først?

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan gods selskapene rekrutterer folk? MÅ du gjennom NSB en periode først?

 

Jeg snakka med cargonet,og de betaler ingen lønn for utdannelse,og de foretrekker folk med litt erfaring etter som jeg forstod. Gjerne da med et par år i f.eks. nsb. Angående flytoget så betaler de ikke lønn under opplæring men en en-gangssum etter utdannelse for å binde seg 2 år. Det var ihvertfall sånn. Men kanskje de har endra på det. Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det som er sikkert er at NSB kommer etter, og ting har blitt mye bedre bare det siste året.. DVS helgejobbing hver 3. helg i steden for hver 2... Og må du unntaksvis kjøre en frihelg/fridag får du ekstra fridager + overtidsbetalt for minst 8.5 timer uansett om du kjører mindre enn det.

Rett skal være rett. Det er meningen at man skal jobbe hver 3. helg etter den nye avtalen, men det er det som er unntaket. Du må regne med å jobbe hver andre helg, sikkert i ganske lang tid også. Men du får jo godt betalt for den ekstrajobbingen. Den ekstra fridagen faller også bort nå, inntil NSB har kapasitet til å avvikle den, men du får overtidsbetalt for den, ja.

 

Mini11: Det er ikke noe krav til at du skal ha jobbet for annet selskap før du kan få jobb i Cargo/OBAS. Bare å søke når de har ledige stillinger, men ingen av dem har følt noe behov for å betale folk under utdanning. Er jo helt nytt at Flytoget har blitt med på den karusellen også.

 

Det er forøverig veldig behagelig å kjøre de nye motorvognsettene, men jeg synes det er artigere å kjøre lok med vogner. Det er mer "ordentlig" tog. ;) Jeg trivdes veldig godt i CargoNet når jeg var der på første øvelseskjøring. Men, trives godt i NSB også, selv om hverdagen er mer stressende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...