Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

jeg skyter ut et spørsmål igjen!

 

2 resistorer er seriekoblet til en spenningskilde.

Over den ene resistoren måler vi en spenning på U1 = 15V.

Spenningskilden har en spenning på U = 48V.

 

Hvor stor spenning er det over den andre resistoren U2?

 

Her kjenner vi jo bare spenningen til U1 samt spenningskilden

Før jeg forhåpentligvis får et svar her, skal jeg kikke litt mer i boka:)

 

 

post-142890-1195650162_thumb.jpg

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

videre:

 

b)

resistoren R1 er 50 Ohm, hvor stor strøm går det i seriekoblingen?

etter mitt hue blir det slik:

 

I = U/R = 15/50 = 0,3A

 

 

c)

hvor stor er den andre resistoren R2?

 

R = U/I = 33/0,3 (siden strømmen er den samme uansett hvor man måler i en seriekobling blir det 0,3 å dele på?) = 110 Ohm

 

er dere med meg eller? :)

kjekt å vite om man har fått ting med seg selv om spørsmålene noen ganger kommer før man har tenkt lenge nok:)

men pga tidspress så gjør jeg det på denne måten...:)

 

og det er seff igen tvang til å svare selv om det hadde vært veldig koselig om noen gjorde det!

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
15 /50 =0,3

 

33 / 0,3 =110 Ohm

 

Jepp.. Svaret ditt er korrekt

 

I en seriekobling er det samme strømmen som går igjennom alle motstandene. Og du kan bruke ohms lov til å regne ut.

 

Takk Noman for at du gidder svare:)

Kjekt å få bekrefta at det man har gjort er riktig

 

Flere sp.mål følger sikkert etterhvert:)

Lenke til kommentar

Heyhey, fikk nettopp beskjed om at jeg står som nr 1 på venteliste på mars! :D Får bare håpe noen trekker seg på mars innteket så jeg slipper og vente til juni.

 

Er det noen som vet om flytoget eller andre operatører enn NSB som sponser for tiden?

Har veldig lyst til og kjøre for Flytoget, men det er vell litt gambling og vente å se om det eventuellt kommer ett tilbud derfra.

Lenke til kommentar
Heyhey, fikk nettopp beskjed om at jeg står som nr 1 på venteliste på mars! :D Får bare håpe noen trekker seg på mars innteket så jeg slipper og vente til juni.

 

Er det noen som vet om flytoget eller andre operatører enn NSB som sponser for tiden?

Har veldig lyst til og kjøre for Flytoget, men det er vell litt gambling og vente å se om det eventuellt kommer ett tilbud derfra.

 

Så Bra Mini!

Jeg er inne for Mars og har fått kontrakt med NSB nå :)

Jeg skrev en email til flytogets rekruterings email og spurte om de hadde noen planer om å sponse utdanninga på samme måte som NSB.. og fikk ikke en gang et svar.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Grattis med kontrakt da! :D

 

Det var litt dårlig at de ikke svarer da. Spørs om jeg ikke tar meg en telefon til NSB og hører etter da. Er nokk en bra plass og starte som lokfører da man sikkert får oppfølging og erfaring med mange tog typer.

 

Fikk du forespeilet hva du skulle kjøre i NSB da?

Endret av Mini11
Lenke til kommentar

Jeg begynner ikke på skolen før tidligst september neste år, eller desember har jeg fått beskjed om selv om ting jo kan endres. Jeg lurer på følgende:

 

Har endel prosjekter på gang, og disse koster penger...det hadde løst seg ganske kjapt hvis jeg visste at NSB kommer til å tilby betalt utdannelse også neste år da jeg skal begynne på skolen...er jo mangel på lokfører nå, men mye kan skje til neste år...

 

Noen som vet noe? har hørt noe?

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
Grattis med kontrakt da! :D

 

Det var litt dårlig at de ikke svarer da. Spørs om jeg ikke tar meg en telefon til NSB og hører etter da. Er nokk en bra plass og starte som lokfører da man sikkert får oppfølging og erfaring med mange tog typer.

 

Fikk du forespeilet hva du skulle kjøre i NSB da?

 

Hele opplegget var dønn seriøst fra NSB sin side i alle fall og hadde et veldig hyggelig intervju :) Sjekk PM her på forumet så skal jeg fortelle litt mer.

 

Som ny får du opplæring på 69 og 72 og får en blanding av nærlokal og 'fjærnlokal' turnus så vidt jeg skjønte. Så du blir ikke satt til å kun kjøre 69 skøyen-ski f.eks. Men det kan sikkert andre her fortelle mer om ;)

Lenke til kommentar
Jeg begynner ikke på skolen før tidligst september neste år, eller desember har jeg fått beskjed om selv om ting jo kan endres. Jeg lurer på følgende:

 

Har endel prosjekter på gang, og disse koster penger...det hadde løst seg ganske kjapt hvis jeg visste at NSB kommer til å tilby betalt utdannelse også neste år da jeg skal begynne på skolen...er jo mangel på lokfører nå, men mye kan skje til neste år...

 

Noen som vet noe? har hørt noe?

 

Selv om det ikke er noen selfvølge at NSB 'ansetter' deg og betaler skolen, så trenger de 100 nye lokførere hvert år en stund fremover. Så det ser bra ut for deg også tror jeg.

Lenke til kommentar

hei alle sammen hehe

 

mustang har et nytt sp.mål

 

fått en arb.kollega (går elektroingeniør) til å gå igjennom litt av sp.målene jeg har gjort men han skjønte ikke alle og når man selv har en toeri om hvordan man skal gå frem og denne blir satt tilside av en annen, blir man gjerne litt i tvil

 

altså:

 

gitt tegning består av 3 parallellkoblede resistorer

R1 = 300 Ohm

R2 = 400 Ohm

R3 = 500 Ohm

 

erstatningsresistansen(ER) er:

1/Re = 1/R1 + 1/R2+ 1/R3 = 1/300 + 1/400 + 1/500

 

minte fellesnevner er 6000

videre blir det da:

 

= 20/6000 + 15/6000 + 12/6000 = 47/6000 = 1/127,66 = 127,66A

Da må ER være 127,66A....?

 

B)

strømmen gjennom R2 er 0,1A. Hvor stor er spenningen over parallellkoblinga?

 

menes det HELE parallellkoblinga eller bare over R2?

 

leser i boka:

i en parallellkobling er spenningsfallet det samme over alle komponentene, men strømmen gjennom dem kan variere, avhengig av resistansene.

 

menes her at strømmen er 0,1A ETTER R2(resistoren) eller FØR? kanskje et dumt sp.mål men shit au.

Er fremgangsmåten denne da?

 

spenningen over parallellkoblinga(PK) er 0,1A * 400 = 40V?

siden spenninga er den samme over hele PK, blir svaret da 40V?

eller er jeg på jordet?

kan noen være så snille å hjelpe? :)

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

Gitt oppgave:

 

 

3 batterier som seriekobles har spenninger U1 = 4,5V, U2 = 3V og U3 = 6V.

 

De seriekoblede batteriene skaffer strøm til 3 seriekoblede lamper.

Resistansen i lampene er R1 = 12 Ohm, R2 = 22 Ohm og R3 = 20 Ohm.

 

Den totale resistansen er da 54 Ohm mens den totale spenningen er 13,5V.

 

 

sp.mål 1:

Hvor stor strøm går det i lampene?

menes det her hvor stor strøm det går i kretsen?

 

i såfall blir det jo I = U/R = 12/54 = 0,25A

 

sp.mål 2:

hva blir spenningen over hver enkelt lampe?

her står jo svaret i oppgaven lengre opp?

 

U1 = 4,5V

U2 = 3V

U3 = 6V

 

eller?

Endret av mustang74
Lenke til kommentar

(sp.2)eventuelt slik videre:

 

U = R * I

 

U1 = 12 * 0,25 = 3V

U2 = 22 * 0,25 = 5,5V

U3 = 20 * 0,25 = 5V

 

Da blir det henholdsvis:

Lampe 1 = 3V

Lampe 2 = 5,5V

Lampe 3 = 5V

 

Dette blir jo også 13,5 tilsammen(noe som tilsvarer den totale spenninga), men siden spenningen i U2 bare er 3V(oppgitt i forrige innlegg) stemmer dette dårlig overens med 5,5V som jeg fikk som svar i denne? må jo i tilfelle bli overspenning?:)

 

 

eller?

Endret av mustang74
Lenke til kommentar
Har ingen intensjon om å gå inn i en lønnsdiskusjon med deg (eller andre) her. Jeg forteller ganske enkelt lesere av tråden (som naturlig nok er nysgjerrige) hvor landet ligger. Men, jeg har svært vanskelig for å tro at en gjennomsnittlig flytogfører nå tjener dårligere enn en gjennomsnittlig NSB-fører. I følge de beregningene jeg har sett vil en NSB-førers lønn i dag ligge omtrent på samme nivå som en CargoNet-fører. Man jobber mer helg, men mindre natt.

 

Man finner alltids eksempler på personer som tjener mye mer enn gjennomsnittet, men de individene finner man i alle selskap.

 

Hei Aasgard!

Når vi snakker om grunnlønn, er det vel flytoget som betaler best? (av nsb og flytoget). Jeg vurderer begge selskapene, og det er det selskapet som betaler best som vil være aktuelt for meg. Tror nok flytoget ligger et hakk foran foreløpig. Minuset med flytoget er jo selvsagt at det bare er en type lok, og begrenset med strekning. Men for min del teller lønna mest, i alle fall i starten. Jeg gambler og satser på at flytoget trenger folk når jeg er ferdig (tror jeg da, mye fram og tilbake i mitt eget hode om dagen....)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...